حجت‌الاسلام والمسلمین مازنی مطرح کرد؛

چالش «آخرین کتابی را که خوانده ای» راه اندازی کنیم

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مقامات سیاسی، هنرمندان، آخربن کتابی را که خوانده اند، اعلام کنند تا چالش کتابخوانی راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختتامیه کتابخوانی رضوی، صبح امروز در مجموعه فرهنگی سرچشمه با حضور نیکنام حسینی پور، مدیرعامل خانه کتاب و علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

در این مراسم سعید بیابانکی شاعر قبل از شعرخوانی گفت این افتخار را داشتم یکی از کتاب هایم به نام مهمان خراسان در انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده بود در جشنواره کتابخوانی رضوی زیاد خوانده شد. این کتاب گزیده ای از اشعار درباره امام رضا (ع) برای کودک و نوجوان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه آمارهای متعددی درباره وضعیت کتابخوانی در ایران ارائه می شود، گفت: وجه مشترک همه این اعداد و ارقام از یک جهت هماهنگ است و سخن واحدی را منتقل می کند همه این ها نشان می‌دهد میزان مطالعه در ایران پایین است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:در یکی از آخرین جلسات شورای فضای مجازی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از میزان مطالعه در ایران گزارشی ارائه داد و گفت که یکی از شاخص های پیشرفت و توسعه یافتگی در جامعه میزان مطالعه است. اگر ما احیانا در شاخص های مختلف پیشرفت ها و موفقیت هایی داشته باشیم این یک واقعیت است اما وضع ما در این شاخص وضع خوبی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین مازنی افزود: در جلسه شورای فضای مجازی دو پیشنهاد درباره افزایش سرانه مطالعه مطرح کردم. پیشنهاد اولم این است کسانی که در جامعه تاثیر گذار هستند از جمله مقامات سیاسی، اجرایی، شخصیت های فرهنگی، افراد مشهور، هنرمندان، و چهره‌های تاثیر گذار جامعه، آخربن کتابی را که خوانده اند به خبرنگاران بگویند. بیاییم و چالش آخرین کتایی را که خواندم اعلام کنیم. هرکسی کتابی را که خوانده است مطرح کند.

وی گفت:بعد از چهل سال که از انقلاب اسلامی می گذرد انسان های فرهیخته ای در حوزه رمان و شعر داریم که انقلابی تربیت شده اند پس بهتر است که کار را به خود آنها بسپاریم مطمئنا کتابی که خود نویسنده تولید کند، مشتری خود را پیدا خواهد کرد. راه سوم برای افزایش سرانه مطالعه در کشور، برگزاری مسابقات و جشنواره هاست چرا که از این طریق جامعه کتابخوان می شود.

افزایش سی و دو درصدی استقبال از جشنواره کتابخوانی رضوی

حجت الاسلام و المسلمین مازنی با اشاره به اینکه گزارش جشنواره کتابخوانی رضوی نشان می‌دهد استقبال از این جشنواره سی و دو درصد افزایش یافته است،گفت: برگزاری مسابقات در زمینه کتابخوانی یکی از روش هایی است که می تواند برای کتابخوانی مفید باشد. برگزاری جشنواره یکی از راه های جلب مشتری برای کتابخوانی است که این هدف در جشنواره کتابخوانی رضوی محقق شد. هدف دوم موضوع جشنواره است اگر سیر مطالعاتی را برای اهل مطالعه ایجاد نکنیم کتابخوانی و مطالعه نکردن به معنای واقعی در جامعه وجود نخواهد داشت برای کتابخوان شدن در کنار روش جشنواره باید سعی کنیم موضوع مطالعه را تعریف کنیم که یکی از ان موضوعات به معارف مربوط می‌شود.

مختارپور: نسل سوم  پرچمدار انقلاب است

 در این مراسم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه بعد از شکست دشمن در دفاع مقدس برای مهاجمان و دشمن در جنگی که بعد از قرن ها یک وجب از خاک ایران را به دشمن نداده بودند دشمن طرحی جدید برای آينده نظام طراحی کرد. دشمن به این امید بست که از طریق هدف قرار دادن نسل سوم انقلاب اسلامی در فاصله کوتاهی به اهدافشان برسد. جنگ رسانه ای، ماهواره و فضای مجازی نسلی را هدف گرفت که پس از انقلاب اسلامی و ارتحال امام خمینی (ره) به دنیا آمده بود اما صحنه برگشت و دشمن مشاهده کرد این نسل سوم، نسلی است که اتفاق دیگری را رقم می زند.

وی با اشاره به حمله دشمن به حرم های مطهر معصومین و نشان دادن صحنه دیگری از انقلاب اسلامی ایران بیان کرد: شهدای مدافع حرمی مانند شهید محسن حججی پس از ارتحال امام خمینی (ره) به دنیا آمدند این ها نسل جدیدی هستند که در مرکز تهاجم دشمن بودند اما توانستند پرچم انقلاب اسلامی را به دوش بکشند هیچ کدامشان تارک دنیا نبودند این نسل جوان امروز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را به دوش گرفتند.

صالحی:فضای مجازی یک فرصت برای کتابخوانی است

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی برای هشتمین امام می تواند معنای خود را داشته باشد و نقطه عطفی برای این حرکت ایجاد کند. در بحث توسعه اجتماعی کشورها و ملت ها، توسعه فرهنگی به عنوان کانون محور توسعه مطرح است و کانون نشر،کتاب و کتابخوانی است اگر این گزاره محل توجه قرار بگیرد طبیعتا همت های بیشتری را باید معطوف توسعه کتابخوانی کنیم البته توسعه کتابخوانی  به یک برنامه مستمر پیوسته نیاز دارد و می تواند در کنار این برنامه پیوسته و مستمر،شوک ها و فرصت های خاص را بطلبد که این فرصت های خاص می تواند بسیار متنوع باشد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره امام رضا که هرساله در کشور برگزار می‌شود و یکی از فرصت های خاص در زمینه کتابخوانی است، اظهار داشت:امام رضا (ع) برای ما ایرانیان از آن زمانی که پا در این خاک نهادند و وارد این سرزمین شدند جایگاه خاصی دارد. این به ده ها و صدها سال اخیر برنمی گردد در دوره قبل از صفویه که هنوز تشیع مذهب رسمی ایران نبود میخان مورخ آن دوره مرقد امام رضا (ع) را مرجع ایران می داند. به نظر می رسد جشنواره کتابخوانی رضوی قدم های رو به جلو و پیشگامانه ای را برداشته است. بازتولید کتاب می تواند دامنه وسیع تری پیدا کند و کتاب در مسیر فرآوری بیفتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:اگر افراد کتابخوان را از مسیر پذیرندگی و عکس العمل خارج کنیم و خواننده را در مسیر بازتولید کتاب قرار دهیم به علایق و سلایقش کتاب را بازتولید کند، انگیزه یافتن کتاب در کتابخوان اتفاق می افتد.

وی گفت:کتابخوان باید حس کند مولد کتاب است و آن را در حیطه ای دیگر فرآوری می کند باید مسیر بازتولید کتاب را فراهم کنیم تا کتابخوانی را رواج دهیم. فضای مجازی یک فرصت برای کتابخوانی است اگر از آن خوب استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد:امروز حرکت هایی را به عنوان پویش در فضای مجازی مشاهده می کنیم اینکه چطور کتاب در این فضا با حفظ مالکیت نویسنده و ناشر بارگذاری شود، بسیار مهم است. می توان کتابخوانی را یا فضای مجازی را گسترده تر کرد. فضای مجازی یک فرصت برای کتابخوانی است اگر دریچه ورود به آن را بیابیم.

گفتنی است؛در اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی از برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار