باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

خیابان و کوچه‌خواری دانشگاه شریف با همراهی شهرداری تهران

هزینه گزاف شهرداری منطقه 2 برای سنگ فرش کردن یک خیابان در روزگار بی پولیمحله طرشت حال خوبی ندارد، باغ ها و کوچه باغ های آن یکی یکی محو می شوند و حالا نیز خبر از واگذاری یک خیابان مهم آن به دانشگاه شریف می رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، خبر کوتاه اما نگران کننده بود. دانشگاه شریف درخواست داده تا خیابانی در ضلع شمالی این دانشگاه به عنوان خیابان اختصاصی به آنها واگذار شود و شهرداری تهران نیز در حال بررسی این درخواست است.

خبر از آن جهت نگران کننده است که شهرداری تهران نمی تواند معبری عمومی در شهر را که متعلق به تمامی شهروندان است، به نهاد، سازمان یا دانشگاهی واگذار کند.

همین چند ماه پیش بود که مجتمع تجاری پالادیوم به علت احداث یک پل روی خیابان و متصل کردن 2 ساختمان خود جریمه شد چرا که از فضای عمومی بهره برده بود. حال دانشگاه شریف قصد دارد خیابان مهمی که وظیفه اتصال محله شرق این دانشگاه به محله غرب آن را دارد، تصرف کند و شهرداری تهران نیز بنای همکاری با این دانشگاه گذاشته است.

ماجرای دانشگاه شریف و محله طرشت قصه پر غصه ای است که از زمان اجرای طرح توسعه دانشگاه آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد. این دانشگاه در راستای اجرای طرح توسعه و ساخت دانشکده های جدید، باغات واقع در ضلع شمالی خود را خریداری و بعد از تخریب باغات دست به ساخت ساختمان به جای درختان زد.

اندک اندک تمامی باغات ضلع شمالی به تصرف دانشگاه شریف درآمد. این باغ ها بوسیله کوچه باغ هایی با صفا از یکدیگر جدا می شدند. کوچه باغ هایی که نه به اندازه کوچه های آشتی کنان باریک بودند و نه به اندازه عبور یک خودرو پهن؛ کوچه هایی با دیوارهای کاهگلی و زمینی خاکی که تا سال 84 یاد و خاطره طرشت قدیم را برای اهالی محله زنده نگه می داشتند.

اما داستان از آنجا غم انگیزتر شد که در میان ساخت و سازهای دانشگاه شریف، کوچه باغ ها که معبری عمومی بودند، ناپدید شدند. ارتباط خیابان تیموری و قاسمی که بوسیله این کوچه باغ ها بود قطع شد و اهالی باید مسافت طولانی را برای دور زدن املاک دانشگاه شریف طی می کردند.

غصه پر غصه محله‌ای به نام طرشت/ وقتی باغ‌ها، کوچه باغ‌ها و خیابان‌ها یکی یکی واگذار می‌شوند

نکته مهم در ساخت و سازهای دانشگاه شریف این بود که رعایت نشدن مصوبه برج باغ ها و نظارت دقیق شهرداری موجب شد تا اکنون هیچ نشانی از باغ ها باقی نباشد.

حال اما شهرداری تهران در اقدامی شوکه کننده قصد واگذاری یک خیابان را به دانشگاه شریف دارد تا مجموعه اتفاقات ناگوار برای محله طرشت تکمیل شود. اتفاقاتی از قبیل نابودی باغ ها، محو شدن کوچه باغ ها و دست آخر تصرف خیابانی پر تردد.


بیشتر بخوانید: واکنش عضو شورای شهر به واگذاری خیابانی به دانشگاه شریف


خبر ناگوار واگذاری خیابان قاسمی به دانشگاه شریف را محمدعلی افشانی، شهردار تهران به خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان داد. او گفت: این خیابان در شرایط فعلی دارای کاربری خیابان است، اما چون بخشی از دانشکده‌ها و حتی خوابگاه دانشگاه شریف در آن سوی خیابان و بقیه در سویی دیگر قرار دارد، دانشگاه شریف تقاضا کرده که این خیابان را به عنوان یک خیابان اختصاصی در اختیار بگیرند که این کار در حال بررسی است.

آغاز روند واگذاری خیابان به دانشگاه شریف

گرچه شهردار تهران اعلام کرده که درخواست دانشگاه شریف در حال بررسی است اما آغاز عملیات سنگ فرش کردن خیابان قاسمی نشان از همکاری شهرداری تهران در واگذاری خیابان به دانشگاه شریف دارد.

در روزگاری که شهرداری تهران با بی پولی دست و پنجه نرم می‌کند و پروژه‌های گره گشای شهری، مانند دور برگردان‌ها و زیرگذرها به دلیل تاخیر در تامین منابع مالی بر روی زمین مانده است، شهرداری منطقه 2 تهران با حذف آسفالت بخشی از خیابان قاسمی در ضلع شمالی دانشگاه شریف در حال سنگ فرش آن است.

غصه پر غصه محله‌ای به نام طرشت/ وقتی باغ‌ها، کوچه باغ‌ها و خیابان‌ها یکی یکی واگذار می‌شوند

محدوده خیابانی که قرار است به دانشگاه شریف واگذار شود

مهدی شکاری معاون عمرانی ناحیه 5 شهرداری منطقه 2 شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تقریبا تمام املاک خیابان قاسمی در ضلع شمالی دانشگاه شریف متعلق به دانشگاه شریف است، گفت: این خیابان پیاده رو نداشته و اکنون در حال ایجاد پیاده رو با اختصاص دو متر از عرض خیابان برای این کار هستیم.

وی با بیان اینکه 99 درصد عابران این محدوده دانشجویان دانشگاه شریف هستند، افزود: هدف از اجرای پروژه، ایمن سازی این محدوده برای تردد عابران است.

معاون عمرانی ناحیه 5 شهرداری منطقه 2 شهرداری تهران گفت: این پروژه دارای مصوبه شورای عالی ترافیک شهر تهران است که توسط معاونت ترافیک منطقه در حال اجرا است.

هزینه 400 میلیونی برای سنگفرش کردن یک خیابان در روزگار بی پولی شهرداری

حیدرنیا معاون ترافیک منطقه 2 شهرداری تهران در این رابطه در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این مصوبه تائید کرده که این معبر در دو فاز تبدیل به پیاده راه شود.

وی تصریح کرد: در فاز اول نیمی از خیابان پیاده راه می‌شود و نیمی دیگر هم برای خودروهای عبوری باقی می‌ماند و در فاز دوم بعد از آن که املاک باقی مانده توسط دانشگاه شریف به صورت کامل خریداری شد، تمام خیابان مختص عابران خواهد شد و دیگر هیچ خودرویی اجازه تردد نخواهد داشت.

حیدرنیا با بیان اینکه این پروژه 400 میلیون تومان هزینه دارد، گفت: این طرح 300 متر طول دارد که توسط یکی از پیمانکاران شهرداری که در مناقصه برنده شده، در حال اجرا است.

مسئولان برای پاسخگویی در دسترس نیستند

در این میان اما شهردار منطقه 2 حاضر به پاسخگویی در ارتباط با 3 اتفاق ناگوار برای اهالی طرشت نشد و بعد از یک هفته پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان، مسئول روابط عمومی منطقه 2 همچنان از ارائه شماره تلفن شهردار خودداری می‌کند و شرایطی هم برای انجام یک گفتگوی ساده تلفنی فراهم نمی‌کند.

روابط عمومی منطقه 2 طی پیگیری‌های فراوان، مسئول پاسخگویی در این مورد را نه شهردار منطقه، بلکه شهردار ناحیه معرفی کرد اما به بهانه اینکه شهردار ناحیه در مسافرت است، از دادن شماره او هم خودداری کرد و در نهایت خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان را برای دریافت پاسخ به یکی از معاونان شهردار ناحیه وصل کرد که با توجه به سمت این معاون، وی توانایی پاسخگویی به سوالات خبرنگار را نداشت.

بنابراین همچنان 3 سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ از مسئولان شهرداری تهران مبنی بر اینکه چگونه مجوز تخریب باغات و ساخت و ساز در آنها صادر شده است؟ کوچه باغ ها به عنوان گذرهای عمومی چه شدند؟ و چرا در روزگار بی پولی شهرداری تهران، بودجه ای چند صد میلیونی صرف سنگفرش کردن یک خیابان می شود؟ بی پاسخ مانده است.

از دیگر سو تلاش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان برای گفتگو با رییس دانشگاه شریف نیز ناکام ماند و روابط عمومی این دانشگاه اطلاع رسانی در این ارتباط را به روزهای آینده و از طریق یکی از مدیران این مجموعه موکول کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۷
دانشگاه شریف که دانشگاه اوله
به نظر من حقشه جاشو با نمایشگاه بین المللی عوض کنن اینجوری خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۵۴ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
طرح بدی نباید باشه.شب این خیابون تاریک و ماشین ها با سرعت حرکت میکنند.مسیر دانشجویان خوابگاه دختران هم هست. تو این محله شریف املاک زیادی خارج از محدوده اصلی دانشگاه و بین املاک شخصی دارد که باید سازمان دهی شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
حیف درختهای توت وتمشکی که از بین رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
حیف درختهای توت وتمشکی که از بین رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
خوب معلومه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
وسرانجام زمين خوار زمين خواهدخورد
United States of America
بیداد
۱۴:۲۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
این که در مقابل دریای خزر چیزی نیست.
Germany
امین
۱۳:۰۴ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
50 درصد پیاده رو
پنجاه درصد خیابان
که باز ده درصد خیابان به دوچرخه اختصاص میدن
باید الدیت به ادم های پیاده و حمل و نقل عمومی داده شه
جوری بشه که مردم از خودرو شخصی استفاده نکنن
یعنی فقط یه خط واسه خودرو شخصی باشه
پیاده رو ها هم باید یه جور باشه که معلول ها هم بتونن استفاده کنن!
یه خط واسه اتوبوس
یه خط دوچرخه!
دوما باید باغ ها شناسنامه دار شن و صاحب اصلی شهرداری یا یه ارگان جداگونه باشه که نگذارن باغ ها خراب شه
در صورت خرابی باغ ها باید مالکیت از باغدار گرفته شه
مطالعه به پیاده روهای برلین داشته باشید
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
خب طرشتی ها اجازه نمیدادند باغشونو نمیفروختن محلشون خراب شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
ای خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
مگرجنددرصدطرشت را دانشگاه شریف تشکیل میده؟اگه این دانشگاه باغات رو نابود کرده ،پس این همه برجهایی که در طرشت ساخنه شده همه اش باید مال دانشگاه باشه،که نبست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
بیشتر محله طرشت سی چهل سال قبل باغ بود و زمین کشاورزی و حتی تعداد زیادی گوسفند و چوپان داشت. محله ای بسیار خنک و خوش آب و هوا بود.
آخرین اخبار