مداح و ذاکر اهل بیت(ع)؛

عاقبت بخیری را در هیئت های امام حسین(ع) بیابید

محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در قتل حضرت حسین بن علی است و از جای جای ایران نوای عزاداری به گوش می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در ایام ماه محرم، زن و مرد، پیر و جوان و از هر قومیتی با خدمت در هیئت های عزاداری ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نشان می دهند و در هر جایگاهی و مقامی که باشند در مراسمات عزاداری خدمت می کنند.

از امام حسين (ع) می خواهم من را به عنوان یک نوکر قبول کند

مداحان و ذاکران اهلبیت (ع) هم با اجرای برنامه های مختلف و ذکر مصیبت خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام شور این مراسمات را افزون می کنند. به همین بهانه با یکی از مداحان استان خوزستان گفتگو کردیم.

خودتان را معرفی کنید

سلام علیکم.جواد نبوی هستم، متولد 1356 و لیسانس حقوق قضایی

از امام حسين (ع) می خواهم من را به عنوان یک نوکر قبول کند

 از چه سنی شروع کردید به مداحی؟

حدودا از سن 17 سالگی در مسجد شیخ انصاری اهواز شروع به مداحی نمودم و در حال حاضر در هیئت رزمندگان خوزستان مشغول نوکری ارباب بی کفن حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستم.

 چگونه وارد مداحی شدید؟

پدربزرگ بنده از تعزیه خوان های قدیمی بوده و عموهایم و برادرانم از مداحان اهل بیت علیهم السلام بودند و این خود مشوق بسیار مهمی برای ورود به عرصه مداحی بود.

از امام حسین(ع) چه می خواهید؟

از امام حسين (ع) می خواهم من را به عنوان یک نوکر قبول کند.

از امام حسين (ع) می خواهم من را به عنوان یک نوکر قبول کند

 کدامیک از اشعارتان را بیش تر دوست دارید؟

طبیب و درد و درمانم حسین است ... تمام دین و ایمانم حسین است

 اساتید شما چه کسانی بودند؟

حاج آقا رضا نبوی عموی بزرگوارم، (حاج مصطفی، حاج مهدی و کربلایی مجید نبوی)، همچنین حاج صادق آهنگران، حاج سید محمد امام، حاج احمد سمیع، حاج ملا حسین آل مبارک و دیگر اساتید عزیز و محترم.

از امام حسين (ع) می خواهم من را به عنوان یک نوکر قبول کند

 تأثیر شعر خوب در امر مداحی چیست؟

شعر خوب و با محتوا مخاطب را جذب می کند و بر آن ها تاثیر بسزایی می گذارد و گاهی مخاطبی با یک بیت شعر خوب و قوی مسیر زندگی اش عوض می شود.

 کدامیک از منبری های بزرگ را می شناختید؟ و احیانأ با آن ها منبر هم داشته اید؟

در اهواز و استان خوزستان در هیئت رزمندگان مرحوم آیت الله حائری شیرازی، مرحوم آیت الله خزعلی که چندین نوبت در حسینیه ثارالله منبر داشتند، بنده هم افتخار داشتم در کنار این بزرگواران مداحی داشته باشم و همچنین استاد اخلاق حجت الاسلام ماندگاری، سعیدی، آیت الله موسوی جزایری، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن زاده، آیت الله دکتر حیدری و حجت الاسلام حاجتی افتخار داشتم بعد از منبرشان مداحی کنم.

از امام حسين (ع) می خواهم من را به عنوان یک نوکر قبول کند

 از خود چه به یادگار گذاشته اید؟

از الطاف خداوند و اهلبیت علیهم السلام در خصوص بنده اینکه در زمینه نوحه خوانی و مولودی خوانی تبحر دارم که اکثر اوقات اشعار و سبک آن را در اختیار دیگر دوستان قرار می دهم و دوستان استفاده می کنند و این یک یادگاری پر خیر و برکت هست.

راجع به شور خوانی بگویید؟

شورخوانی همراه با شعور بسیار عالی است، چرا که شوری که با اشعار بصیرتی و حماسی در خصوص اهلبیت علیهم السلام باشد جوانان پرشور را به سوی راه و روش درست هدایت می کند، همانگونه که استاد حاج صادق آهنگران در دوران دفاع مقدس این راه را به خوبی رفتند و شهدای بزرگواری با نوحه خوانی این بزرگمرد مداحی کشور به عشق الهی رسیدند.

 در مورد سبک هایی که به صورت تقلیدی از روی خوانندگان غربی و همراه با عیا می باشد چه نظری دارید؟

در قدیم موسیقی از مداحی تاثیر می گرفته مثل این نوحه معروف(مران یکدم ساربان اشتر/ ناقه زینب مانده اندر گل) که استاد مختاباد خواننده این ترانه را از آن نوحه ساختند (شبانگاهان تا حریم فلک چون زبانه کشد سوز ...)، ولی متاسفانه بعضی ها برای جذب مخاطب سراغ هر شعر و سبکی می روند و وقتی اجرا می کنند برای مستمع آن سبک و یا ترانه غربی تداعی می شود و اصلا درست نیست.

از امام حسين (ع) می خواهم من را به عنوان یک نوکر قبول کند

 برای کدام روضه ها بیش تر می سوزید؟

همه مصائب امام حسین (ع)، ولی حضرت رقیه (س) و حضرت علی اصغر (ع) چون کوچک بودند و سند مظلومیت ارباب بی کفن شدن بیش تر می سوزم.

 آیا به چشم خود کرامتی از اهل بیت علیهم السلام دیده اید؟ برای ما بگوئید

بله، جوانی در محله ما بود که بدلیل اعمال خلاف به زندان حبس ابد محکوم شده بود که بعد از گذراندن چند سالی از محکومیت توبه می کند و به حضرت ابوالفضل (ع) متوسل می شود و چندی بعد آزاد شد و در حال حاضر در هیئت ها عزاداری و نمازش را به جماعت می خواند. توسل به اهلبیت عاقبت بخیری است و این از بزرگ ترین کرامات است.

 برای مداحان چه نصیحتی دارید؟

بنده کوچکتر از آن هستم که بخواهم نصیحت کنم، فقط عرض می کنم که باید در همه حال صداقت داشت، چون امام علی (ع) می فرماید: نجات در راستی و صداقت است و اکر حرفی برای مستمعین می زنیم اول خودمان عامل به آن باشیم.

از امام حسين (ع) می خواهم من را به عنوان یک نوکر قبول کند

 برای بانیان هیأت چه نصیحتی دارید؟

برای بانیان هیئت های عزاداری آرزوی موفقیت و سلامتی می کنم و دوست دارم مراسمات ارباب را هر ساله بهتر از سال قبل برگزار کنند.

 از شهدای کربلا کدامیک را بیش تر دوست دارید؟

همه شهدای کربلا را دوست دارم، ولی ارادت بیش تری به قمر بنی هاشم دارم.

کدام یک از شعرای آئینی را بیش تر دوست می دارید؟

در خوزستان، حاج احمد سمیع و حاج ابراهیم سنایی و در کشور حاج غلامرضا سازگار

 توصیه شما به شاعران آئینی چیست؟

خدمت شعرای عزیز عرض می کنم بر حماسی بودن و محتوای اشعار بیش تر کار کنند.

از امام حسين (ع) می خواهم من را به عنوان یک نوکر قبول کند

 پیرغلام به چه کسانی می گویند؟

عزیزانی که عمری در مجالس اهل بیت علیهم السلام نوکری کرده و محاسن سفید کرده اند.

 چقدر اشعار ما درخور امام حسین (ع) و اهل‌بیت (ع) است؟

خداروشکر غالب اشعار در خور و شأن ارباب است و شعرا بدون چشم داشتی بسیار زحمت می کشند.

از امام حسين (ع) می خواهم من را به عنوان یک نوکر قبول کند

 

 به نظرتان مناجات خوان کم داریم؟

در خوزستان چون اکثر دوستان با لهجه عربی آشنایی دارند لحن دعا خوانی و مناجات خوانی را رعایت می کنند و کم هم نیستند، ماشاءالله در سالیان اخیر مداحان بسیار خوبی که مناجات خوان هم هستند در استان رشد کرده اند.

از امام حسين (ع) می خواهم من را به عنوان یک نوکر قبول کندنظر شما درباره مسجد رفتن و ارتباط هیئتی ها با مسجد چیست؟ به نظر می آید این ارتباط کم رنگ است؟

متاسفانه یکی از آفت های هیات ها جدا شدن از مساجد است، اگر ارتباط هیات با مسجد و روحانیت برقرار باشد از بسیاری انحرافات جلوگیری می شود.

ظاهر مداح چقدر اهمیت دارد؟

مداح باید ظاهر خود را حفظ نماید و همچنین شئونات را، چون همیشه زیر ذره بین دیگران هستند، چون مداح را به اسم اهلبیت علیهم السلام می شناسند، باید آبروی این بزرگواران باشیم.

 یک مداح باید چگونه باشد و چگونه رفتار کند؟

یک مداح باید همیشه متواضع، مردم دار و با اخلاق باشد و از غرور دوری کند، همچنین الگوی دیگران باشد.

از امام حسين (ع) می خواهم من را به عنوان یک نوکر قبول کند

 آیا گرفتن پول برای روضه‌خوانی اشکال دارد؟

نه اشکالی ندارد، امام صادق (ع) و امام رضا (ع) از شعرا و مداحان دعوت می کردند و بعد از اجرای عزاداری به آن ها صله و هدیه می دادند.

به نظر شما عزاداری امام حسین(ع) باید چه ویژگی داشته باشد و هیئت خوب چه هیئتی است؟ چگونه می توانيم برای امام حسين (ع) عزاداری كنيم؟

عزاداری امام حسین (ع) باید عظمت، شکوه و عزت را نشان بدهد نه ذلت، عزاداری باید بدون وهن و خرافات باشد، نشانه یک هیئت خوب ارائه دادن نوع عزاداری و به دور از کارهایی که شیعه را خرافاتی جلوه می دهد مثل قمه زدن و غیره، شیعه یک مذهب تحقیقی است، نه تحمیلی، هیئت باید در عزاداری شکوه اسلام و تشییع را نشان بدهد.

هیأت‌ها چگونه می‌توانند در مقابل نفوذ فرهنگی سد ایجاد کنند؟

گوش دادن به نصایح رهبری عزیز و جذب جوانان و استفاده از سخنرانان قوی و با مطالعه که مطالبی ناب از حقیقت اهل بیت علیهم السلام و اسلام ارائه می دهد، همچنین استفاده از مداحانی که از سبک مداحی جدید و بروز و سنتی استفاده می کنند.

از امام حسين (ع) می خواهم من را به عنوان یک نوکر قبول کند

 آفت‌هایی که هیئت‌های کنونی را تهدید می‌کند، کدام‌ هستند و چگونه می‌توان بر آن‌ها فائق آمد؟

جدایی از مساجد و روحانیت و اینکه فقط از مداح استفاده می کنند و از روحانی استفاده نمی کنند، تک بعدی بودن هیئت ها، سکولار بودن، در بعضی از هیئت ها مشاهده شده که می گویند ما سیاسی نیستیم و فقط عزاداری می کنیم در حالیکه به گفته بزرگان دین، سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست، به نوعی گرفتار شیعه انگلیسی شده اند.

هیئت‌ها چگونه می‌توانند پرده از نقشه‌ دشمن در تحولات روز بردارند؟ چگونه می‌توانند در برابر نفوذ فرهنگی دشمن، سد ایجاد کنند؟

گوششان به صحبت ها و فرمایشات رهبری باشد و از هیجانات کاذب بدور باشند و با مسائل منطقی برخورد کنند.

از امام حسين (ع) می خواهم من را به عنوان یک نوکر قبول کند

نقش مداحان در جذب جوانان و هدایت آنان به سمت معارف اسلامی به چه میزان است؟ چه اقداماتی باید در این راستا صورت گیرد؟

مداحان نقش بسزایی در جذب جوانان به سمت و سوی دین و معارف اسلامی دارند.
اول با ارائه مطالب مستند از مقاتل، دوم با ارائه سبک های جذاب و حماسی مداحی (عزاداری و مولودی خوانی) و سوم با اخلاق مداری، مداح الگوی مستمعین است و جوانانی که به هیئت می روند به حرکات و رفتارهای مداح نگاه می کنند و الگو می گیرند.

نقش مداحان در دعوت جوانان به پرشور بودن هیئت های امام حسین(ع) چیست؟

مداحان با ارائه سبک های جدید و زیبای مداحی نقش بسزایی در دعوت جوانان پرشور به مراسمات امام حسین (ع) دارند، برای نمونه استاد حاج محمود کریمی در جذب جوانان از سراسر کشور بسیار خوب عمل کرده است و جوانانی از شهرهای مختلف خود را در دهه محرم به هیئت وی می رسانند.

از امام حسين (ع) می خواهم من را به عنوان یک نوکر قبول کند

سخن پایانی؟

ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة
امام حسین (ع) کشتی نجات است، عاقبت بخیری در هیئت های امام حسین (ع) است

ای کاش که مرغ بام افلاک شوم / با گریه برای فاطمه پاک شوم
ایوان نجف شبی بمیرم اما / بین الحرمین کربلا خاک شوم

از همه عزیزان التماس دعا دارم و از حمایت شما خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اهواز سپاسگزارم که با تهیه این چنین گزارش هایی در ترویج فرهنگ حسینی تلاش می کنید.

 

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.