رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد؛

بودجه؛ دغدغه اصلی دانشگاه‌ها/ آموزش عالی در ایران تکه تکه شده است/ نوآوری در صنعت کشور وجود ندارد

نیلی احمدآبادی گفت: باید یک الگوی مناسبی برای دانشگاه‌ها پیدا کنیم؛ دغدغه اصلی دانشگاه‌ها بودجه است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در نشست روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که در دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است، گفت: خوشبختانه ارتباط خوبی با معاون اول رئیس جمهوری تاکنون داشته‌ایم به طوری که تمامی مشکلات از طریق آقای جهانگیری حل و فصل می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: زمانی که به عنوان یک مدیر رده بالا در کشور فعالیت می‌کنیم باید راهکارهایی برای حل معضل جامعه و دانشگاه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تهران افزود:  باید الگوی مناسبی برای دانشگاه ها پیداکنیم، امروز دغدغه اصلی دانشگاه‌ها بودجه است.

وی بیان کرد: امروز دغدغه یک رئیس دانشگاه در آغاز سال تحصیلی، خوابگاه، تغذیه، افزایش نرخ در بازار و هزینه‌هاست که نباید این چنین باشد، این در حالی است که دانشگاه های بزرگ چنین دغدغه هایی را ندارند.

وی افزود: آموزش عالی در ایران تکه تکه شده است و در حکمرانی آموزش عالی دچار تفکیک وظایف هستیم که این امر به نفع دانشگاه‌ها نیست.

رئیس دانشگاه تهران افزود: بیشترین دغدغه آموزش عالی در حوزه آموزش متمرکز شده است در حالی که پژوهش نیز باید مورد توجه قرار گیرد و دستاوردهای علمی و فناوری این مراکز بالفعل شود.

وی اضافه کرد: چرا امروز کارخانه‌های کشور باید با یک تهدید دچار بحران و تعطیلی شوند و دلیل آن نوآوری در صنعت وجود ندارد.

نیلی گفت: یکی از دلایلی که توانسته‌ایم در حوزه دستاوردهای دفاعی موفق ظاهر شویم ارتباط خوب صنعت و دانشگاه بوده است.

نیلی احمد آبادی عنوان کرد: دانشگاه‌ها وظیفه خود می‌دانند تا در خدمت کشور باشند و باید الگوی روشن تری در این زمینه طراحی شود؛ امسال باید بودجه به نحوی طراحی شود که بتوانیم گفتمان ارتباط با صنعت را به عمل تبدیل کنیم.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: اشتغال پایدار و مفید بدون حضور و  مشارکت دانشگاه ها رخ نمی‌دهد.

نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که اگر می خواهیم مسئله اشتغال را به صورت پایدار حل کنیم باید در تمامی طراحی و الگوها دانشگاه حضور داشته باشد، امروز دانشگاه ها از نظر فکری و روحی این آمادگی را دارند که در حوزه های مختلف فعالیت کنند.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه علم مرز جغرافیایی نمی شناسد، گفت: اگر نتوانیم دانشجویان دکتری و اساتید را برای فرصت‌های مطالعاتی به خارج از کشور اعزام کنیم، از قافله عقب می مانیم.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: در زمان جنگ دولت ارز بورسیه‌ها را پرداخت می‌کرد و دانشگاه‌ها در آن زمان در این زمینه مشکل مالی نداشتند.

ارتباط جدی میان دولت و دانشگاه ها باید شکل گیرد

جبارعلی ذاکری در نشست روسای دانشگاه های کشور در دانشگاه علم و صنعت که درحال برگزاری است، گفت: در شرایطی که جامعه با یک بحران ذهنی و عدم اعتماد به آینده رو به رو شده است باید ارتباط جدی میان دولت و مجموعه هایی که مولد فکر هستند، توسعه یابد.

وی ادامه داد: ارتباط دولت با جامعه دانشگاهی که مولد فکر است باید بیش از گذشته افزایش پیداکند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت افزود: لازم است ارتباط دانشگاه‌ها با هئیت دولت از طریق کارگروه هایی سازماندهی شود تا در زمینه های مختلف به جامعه آرامش ببخشیم.

ضرورت ارتباط دانشگاه با مجلس و تشخیص مصلحت نظام

ذاکری گفت: سازماندهی ارتباطات دانشگاه‌ها با سایر نهادها از جمله مجلس و تشخیص مصلحت نظام از دیگر پیشنهادات جامعه دانشگاهی به شمار می رود.

رئیس دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: واگذاری ماموریت‌ها به دانشگاه‌ها، به کارگیری ظرفیت اساتید در ارتباطات بین المللی، کمک به رفع موانع صنعت و تولید از دیگر موضوعاتی است که دانشگاه ها انتظار دارند دولت به آنها توجه کند.

ذاکری اضافه کرد: همچنین بازگرداندن سیاست های خرد و کلان که از وزارت علوم گرفته شده است از دیگر انتظارات دانشگاهیان به شمار می‌رود به طوری که ما معتقدیم باید در تمامی قراردادهای بین المللی یک شریک دانشگاهی حضور داشته باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار