وقتی پای کالای ایرانی در میان است؛

هدفی کوچک، جهاد اقتصادی بزرگ شد/ از صفرتاصد تولید و مصرف بومی لوله‌های پلی‌اتیلن در ایلام

با همت جوانان استان ایلام چرخ کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن دربند زاگرس دره شهر جانی دوباره گرفته و چرخ تولید در این کارخانه را به گردش درآورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ مقصد 125 کیلومتری مرکز استان ایلام است. پس از طی مسافتی دو ساعته و گذر از زمین های مستعد کشاورزی اما با آبیاری سنتی به شهرک صنعتی دره شهر می رسیم. جایی که قرار است محصولی کاملاً ایرانی تولید شود و در همین نزدیکی هم مورد استفاده قرار گیرد.

حشمت اله ملکی می گوید از 12 سال پیش وقتی احساس کرد کشور در بخش کشاورزی برای توسعه شبکه های آبیاری نوین به تولید لوله های پلی اتیلن نیاز دارد، کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن را احداث کرد تا هم برای چند نفر اشتغالزایی کند و هم علاوه بر تأمین نیاز بازار داخلی کشور و جلوگیری خروج ارز از کشور، این محصول کاملاً ایرانی را به کشورهای همسایه صادر کند. این صحبت های حشمت اله ملکی است که پس از بازنشستگی از کسوت معلمی و جهاد علمی، به جهاد اقتصادی روی آورده و حالا دست 12 جوان بیکار را گرفته تا برای تولید ملی آستین همت بالا بزنند و از صفر تا صد این محصول را در کشور خودمان تولید کنند.

حشمت اله ملکی که 30 سال از عمرش را پای تعلیم دانش پژوهشان این منطقه گذاشته و گچ تخته سیاه خورده، حالا دیگر سرد و گرم روزگار را چشیده و بازنشستگی، آغاز راهی جدید برای کمک به اقتصاد کشورش شده است. او می گوید: با توسعه بخش کشاورزی و ایجاد شبکه های آبیاری نوین در نقاط مختلف کشور، کارخانه های تولید لوله های پلی اتیلن به خوبی می توانند هم نیاز بازار داخلی را تأمین کنند و هم به خارج از کشور نیز صادرات داشته باشند.

تخصص و مهارت به کارخانه جانی دوباره می دهد

حالا پس از 12 سال از احداث این کارخانه و تعطیلی دو ساله آن، با همت جوانان و متخصصان بومی این دیار کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن دربند زاگرس دره شهر جانی دوباره گرفته و چرخ تولید در این کارخانه در حال چرخیدن است.

ملکی مدیر این کارخانه که در سال 89 در همایش ملی کارآفرینی و توسعه به عنوان کارآفرین برتر نیز انتخاب شده است در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ با بیان اینکه این کارخانه توانسته استانداردهای لازم تولید را کسب کند، می گوید: سالانه بیش از 5 هزار تن ماده اولیه که از پتروشیمی های کشور به کارخانه می آید به ارزش 50 میلیارد ریال به انواع لوله های پلی اتیلن تبدیل می شود و علاوه بر تأمین نیاز استان ایلام و استان های غرب کشور به کشور عراق نیز صادر می شود.

محصول ایرانی در طرح آبیاری نوین کشاورزی/ از تولید تا مصرف بومی لوله های پلی اتیلن در ایلام

او با اشاره به اینکه در حال حاضر 12 نفر به طور مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند، می گوید: در این کارخانه لوله های پلی اتیلن در اندازه های 63 تا 315 میلیمتر و لوله های پلی پروپیلن در اندازه های 20 تا 75 میلیمتر تولید و در بخش های مختلف کشاورزی و صنعت استفاده می شوند.

مدیر کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن دربند زاگرس دره شهر با بیان اینکه به طور میانگین روزانه 15 کلاف 150 متری معادل بیش از 4 هزار متر لوله پلی اتیلن تولید می شود، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ می افزاید: در سال گذشته، از این محصول استاندارد به ارزش 500 هزار دلار به کشور عراق صادرات داشتیم که در صورت توسعه این کارخانه می توان این میزان صادرات را به بیش از دو میلیون دلار رساند.

رقابت لوله های پلی اتیلن ایرانی با خارجی

اما قبل از هر چیز، کنترل کیفیت حرف اول را می زند. عباس قلی وند مدیر کنترل کیفیت این کارخانه با بیان اینکه محصول تولیدی لوله های پلی اتیلن این کارخانه از لحاظ کیفیت با محصول های مشابه خارجی رقابت می کند و مشتری بیشتری نیز دارد، می گوید: مواد اولیه که از پتروشیمی ایلام و دیگر پتروشیمی های کشور خریداری می شود برای انجام کارهای آزمایشی و کنترل کیفیت به آزمایشگاه آورده می شود و پس از اندازه گیری و برش های آزمایشگاهی با دستگاه های مدرن، در صورت کسب نمرات لازم در بحث کیفیت، اجازه ورود مواد اولیه به خط تولید صادر می شود.

محصول ایرانی در طرح آبیاری نوین کشاورزی/ از تولید تا مصرف بومی لوله های پلی اتیلن در ایلام

و حالا همین ذرات کوچک سیاه و سفید که در پتروشیمی های کشور تولید می شوند در خط تولید لوله های پلی اتیلن استان قرار گرفته و سالانه بیش از 32 هزار تن انواع لوله های پلی اتیلن در استان تولید می شود که همین محصول کاملاً ایرانی که با رقبای خارجی خود نیز رقابت می کند در شبکه های آبیاری نوین به کار برده می شوند.

نصیری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با اشاره به اینکه در حال حاضر از 10 کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن استان، هفت کارخانه فعال هستند، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛می گوید: ظرفیت تولید لوله های پلی اتیلن در هفت کارخانه فعال استان با اشتغالزایی بیش از 100 نفر، 32 هزار تن است که علاوه بر تأمین بازار داخلی استان به استان های همجوار و کشورهای همسایه نیز صادر می شود.

مواد اولیه به راحتی در اختیار تولید کننده قرار نمی گیرد

اما علاوه بر این کارخانه، شش کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن در استان وجود دارد که با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. ملکی مدیر کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن دربند زاگرس دره شهر در این باره می گوید: مواد اولیه با وجود اینکه در کشور زیاد است و پتروشیمی ها باید در اختیار کارخانه های تولید لوله های پلی اتیلن قرار بدهند، هم به راحتی در اختیار ما تولیدکنندگان قرار نمی گیرد و هم قیمت آن هم از ثبات لازم برخوردار نیست.

او می افزاید: چون وسعت کارخانه های تولیدی لوله های پلی اتیلن در استان کوچک است و هر کدام با ظرفیت سالانه حدود 5 هزار تن کار می کنند به تنهایی نمی توانند مواد اولیه که در بورس عرضه می شود را خریداری کنند چون نیاز هر یک از تولیدکنندگان به تنهایی کمتر از میزان مواد اولیه عرضه شده در بورس است.

نصیری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در این باره می گوید: تولید کنندگان خرد استان باید اتحادیه ای تشکیل دهند که ظرفیت تجمیعی همه تولیدکنندگان را بتوانند از بورس خریداری کرده و نهایتاً سهم دریافتی را بین اعضاء تقسیم کنند.  

سیراب شدن اراضی کشاورزی با طرح آبیاری نوین

کمی آن طرف تر از این کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن، لوله های تولید شده در طرحی بزرگ استفاده می شوند. طرحی که زمین های مستعد کشاورزی دشت های ارمو و ماژین دره شهر را به سیستم های آبیاری نوین مجهز کرده و این زمین ها را سیراب می کند.

فیلی مدیر جهاد کشاورزی دره شهر با بیان اینکه این طرح با اعتباری بالغ 630 میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم 3 هزار و 700 بهره بردار در حال اجراست، می گوید: تا کنون 4500 هکتار از اراضی مستعد کشاورزی دره شهر به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده اند که برای هر کشاورز در هر هکتار، 140 میلیون ریال بصورت رایگان هزینه می شود و قرار است تا سال آینده تمام شش هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی دره شهر به این سیستم مجهز شود.

محصول ایرانی در طرح آبیاری نوین کشاورزی/ از تولید تا مصرف بومی لوله های پلی اتیلن در ایلام

وی همچنین می گوید: با اجرای شبکه های آبیاری نوین در دشت های ارمو و ماژین دره شهر علاوه بر اینکه هزینه های کاشت تا برداشت کمتر می شود و مدیریت نیز راحت تر می شود، راندمان آب 85 درصد افزایش یافته و عملکرد محصول نیز 45 درصد افزایش خواهد داشت.

حال که اجرای طرح های نوین آبیاری در کشور در حال اجراست و به تولید بیشتر لوله های پلی اتیلن در این گونه کارخانه ها نیاز است با حمایت بیشتر از این کارخانه های صنعتی، علاوه بر اینکه کشور در تولید لوله های پی اتیلن خودکفا می شود و از واردات این محصول از کشورهای خارجی نیز جلوگیری می شود، زمینه اشتغالزایی چند برابری برای افراد جویای کار در منطقه فراهم شده و تولید لوله های پلی اتیلن نیز به دو برابر افزایش می یابد.

گزارش از وحید حاجیان

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.