قیامت، برزخ، دوزخ، بهشت، وقایع و اماکنی است که برای بسیاری از افراد بخصوص مسلمانان تعابیر ویژه‌ای دارد.

به گزارش  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قیامت، برزخ، دوزخ، بهشت، وقایع و اماکنی که برای بسیاری از افراد بخصوص مسلمانان تعابیر ویژه‌ای دارد و برخی را برای کسب اطلاعات بیشتر در دنیای خود غرق می‌کند و کسی جز پروردگار بی همتا از این وقایع و اماکن آگاهی صد در صدی ندارد و همگان بنا بر گفته‌ها و شنیده‌ها و تفاسیری که از آیات و روایات دارند اقدام به تشریح آن می‌کنند، اما واقعا چگونه است؟

یکی از این موارد که کسی از آن اطلاع ندارد و حدسیاتی پیرامونش زده می‌شود قیامت است، روزی که همه برای حساب و کتاب الهی آماده می‌شوند و باید به پروردگارشان جواب دهند، اما با چه صورتی؟، آدمی در زمان وقوع قیامت به چه صورتی محشور می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد امروز براساس مطالب موجود به این سوالات پاسخ دهد، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

قیامت

قیامت، بنابر آموزه‌های اسلامی نام روزی است که تمام انسان‌ها به خواست الهی برای محاسبه اعمالی که در دنیا انجام داده‌اند در پیشگاه الهی جمع می‌شوند. از این روز به قیامت کبری نیز یاد می‌شود. پیش از این روز وقایعی شگفت در زمین و آسمان روی می‌دهد که به اشراط الساعه معروف است. قرآن و روایات تاکید دارند که زمان قیامت، بر کسی جز خدا معلوم نیست.

برای محاسبه اعمال انسان، علاوه بر اعمالی که به صورت مُجَسَّم و عینی در پیش چشم او قرار دارد، نامه اعمال انسان که تمام اعمال انسان در آن ضبط شده به او داده می‌شود. کسی که نامه اعمالش به دست چپش داده شود، اهل دوزخ است و آنکه نامه اعمالش به دست راستش داده می‌شود، یعنی نیکوکار بوده و اهل بهشت و رستگاری است. گواهانی نیز که شاهد اعمال انسان بوده‌اند برای شهادت‌دادن وجود دارند.


بیشتر بدانید: نشانه هاى آخر الزّمان در سخنان پیامبر اسلام


اعمال انسان در آن روز با پیشوایان دینی (پیامبر اکرم (ص)، امامان و صالحان) سنجیده می‌شود و کسی که اعمال و اعتقاداتش شباهت بیشتری با اعمال و اعتقادات ایشان داشته باشد، سعادتمندتر خواهد بود.

انسان‌ها در روز قیامت چگونه محشور میشوند؟

آیا می‌دانید انسان‌ها در روز قیامت به چه صورت‌هایی محشور میشوند؟

رسول خدا (ص) فرمودند: همه مردم (غیر اهل تقوا) در روز قیامت، برهنه محشور میشوند و خدای تعالی ده گروه از امت من را در روز قیامت از صفوف مسلمانان جدا می‌کند و قیافه هایشان را تغییر می‌دهند. این 10 گروه عبارتند از:


بیشتر بدانید: نشانه‌هایی که خبر از آخر الزمان می‌دهند


۱- سخن چینان (که به شکل میمون در می‌آیند.)

۲- حرام خواران (که به شکل خوک در می‌آیند.)

۳- ربا خواران (وارونه وارد محشر میشوند.)

۴- حاکمان جور (کور به عرصه محشر می‌آیند.)

۵- افراد خودخواه و خود پسند (گنگ و کر محشور میشوند.)

۶- عالمان بی عمل (زبانشان را می‌جوند و چرک از دهانشان بیرون می‌آید.)

۷- آزار دهندگان همسایه (با دست و پای بریده وارد میشوند.)

۸- آن‌هایی که دوبهم زنی کرده اند (به شاخه‌ای از آتش آویزان می‌شوند.)

۹- شهوت پیشگان و کسانی که خمس و زکات خود را نمی‌پردازند (با بویی بد‌تر از مردار وارد محشر میشوند.)

۱۰- تکبر کنندگان (لباس‌های آتشین بر آن‌ها می‌پوشانند.)


بیشتر بدانید: آنچه روز قیامت از انسان پرسیده می شود؟


///

قیافه انسان‌ها در قیامت

عقیده صحیح در مورد معاد آن است که هم روحانی و هم جسمانی است. در این میان نظرات دیگری نیز وجود دارد. هم چنین در کیفیت معاد جسمانی نیز اختلاف نظر وجود دارد.


این مطلب را از دست ندهید: سه گروه که در روز قیامت از دیدار پیامبر اکرم (ص) محروم می شوند!


مرحوم علامه مجلسى می ‏گوید: معاد جسمانى از امورى است که همه صاحبان ادیان در آن اتفاق نظر دارند و از ضروریات دین محسوب مى‏ شود و منکران آن از زمره مسلمین خارجند، آیات کریمه قرآن در این زمینه صراحت دارد و قابل تأویل نیست و اخبار در این زمینه متواتر است و قابل انکار نیست.

اینان می ‏گویند: درست است که کانون پاداش و کیفر و لذّت و ألم، روح است، ولى ما می‌دانیم که روح، بسیارى از لذّت‏ها و آلام را از طریق چسم دریافت مى ‏کند. بنابراین، باید معاد جسمانى باشد همان طور که ظاهر آیات و روایات بر همین امر دلالت دارد آیاتى از قبیل:


این مطلب را از دست ندهید: چه زمانى قیامت برپا مى شود؟


۱- «أَیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ»؛ آیا انسان مى ‏پندارد که استخوان‏هاى او را جمع نخواهیم کرد، آرى قادریم که حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب کنیم.

۲- بگو همان کسى آن را زنده مى ‏کند که نخستین بار آفرید و او به هر مخلوقى آگاه است».

۳- خداوند کسانى که در قبر‌ها هستند را زنده می کند.

۴- در صور دمیده م ى‏شود پس همه از قبر‌ها به سوى پروردگارش شتابان می روند.


این مطلب را از دست ندهید: حدیث امام زمان(عج) درباره آخر الزمان


مراد از جسمانى بودن معاد

بعضی ها جسمانى بودن معاد را به معناى این مى‏دانند که جسم انسان با همین خصوصیات مادى که براى این دنیا خلق شده و پیوسته در تحول است در آخرت هم با همین خصوصیات زنده خواهد شد. بدن اخروى عین بدن دنیوى است.

اما جسمانى بودن به این معنا که قابلیت براى بقا و جاودانگى ندارد بدون شک هیچ یک از معتقدان به معاد جسمانى ملتزم نمى‏ شوند، جسمى که در دنیا بود با همان وضعیت بر نمى‏ گردد، بلکه منظور بازگشت آن به گونه دیگر خواهد بود به طورى که از جهت شباهت عین جسد اول باشد و از جهتى مثل آن است. به طورى که هر کس این قالب را ببیند بگوید این، فلانى است، آن فلان شخص دیگر است. به تعبیر دیگر مادى بودن در قیامت و آخرت مادیتى خواهد بود که با قوانین مربوط به آن جا سازگار باشد به نحوى که قابلیت جاودانگى داشته باشد و فضولات نداشته باشد و موجب خستگى و ملالت نباشد.


بیشتر بدانید: سؤال و جواب در قیامت برای چیست؟


آیا انسان می پندارد که استخوان‏هاى او را جمع نخواهیم کرد، آرى! قادریم که حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب کنیم». (قیامة آیه ۳ و ۴)

صدرالمتألهین می‌گوید: آن چه در اعتقاد به حشر بدن‏ها از روز قیامت لازم است، آن است که بدن هایى از قبر‌ها برانگیخته مى‏ شوند به طورى که اگر کسى تک تک آن‏ها را ببیند، بگوید: این فلان کس است یا بگوید این بدن فلان است و آن بدن به همان است.

علامه تهرانى (ره) می نویسد: جمهور (همه) اهل اسلام و تمام فقهاء و اصحاب حدیث قائل شده ‏اند که معاد فقط جسمانى است. بنابراین، روح در نزد آنان عبارت است از جسمى که در بن سارى و جارى است همانند آب در گل و روغن در زیتون.

جمهور فلاسفه و پیروان مشایین، قائل شده‏اند که معاد فقط روحانى است؛ یعنى فقط عقلى است، چون بدن و جسم به واسطه انعدام، صورت و عوارض و متعلقاتش منعدم مى‏شود و اعاده معدوم امرى محال است، امّا نفس، چون مجرّد است باقى می‏ ماند.


بیشتر بدانید: سه ندای آسمانی در آخرالزمان در بیان امام رضا(ع)


جهنم

بسیارى از اکابر حکما و مشایخ عرفا و جمعى از متکلمین مانند حجة الاسلام غزالى و کعبى و حلیمى و راغب اصفهانى و بسیارى از اصحاب امامیه ماند شیخ مفید و شیخ طوسى و سید مرتضى و علاّمه حلّى و خواجه نصیر الدین طوسى قائل به هر دو قسم از معاد شده اند و محقق سبزوارى هم همین قول را متین و استوار مى‏داند، چون انسان عبارت است از نفس و بدن، به تعبیر دیگر، از عقل و نفس ترکیب یافته است، بنابراین، براى بدن کمالى است و براى نفس هم کمالى؛ و هم چنین اکثر نصارى و تناسخیه نیز به همین قول معتقدند فقط فرق در این است که محققین از مسلمین و پیروان آنان معتقدند، که ارواح حادث اند و به بدن عود مى‏کند، ولى تناسخیه معتقدند که ارواح قدیم اند و هر کدام به جسم خاص حلول می ‏نمایند.

در گفتار کسانى که معتقد به معاد روحانى و جسمانى هستند، نیز اختلاف است که آیا آن چه از بدن در آخرت بازگشت دارد، عین این بدن است؛ یا مثل آن است؟

ایشان می فرماید: بر افراد صاحب بصیرت پوشیده نیست که نشئه دوم که نشئه آخر است، شرایط دیگرى دارد. بدنى ثابت و لا یتغیر و مناسب با ابدیت است.


بیشتر بدانید: چه کسانی در روز قیامت بدون حساب وارد بهشت می‌شوند؟


آیات وارد در قران کریم هم دلالت بر این دارند که روح به بدنى مثل این بدن تعلق مى‏گیرد و محشور مى‏شود. از جمله: «عَلَى أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَکُمْ وَنُنشِئَکُمْ فِی مَا لَا تَعْلَمُونَ» ما در میان شما مرگ را مقدّر کردیم تا آن که مثل‏هاى شما را تبدیل کنیم و شما را در آن چیزهایى که نمى ‏دانید ایجاد نماییم.

آیه دیگر: «ما ایشان را آفریدیم و بنیان وجودى و کیان آن‏ها استوار نمودیم و زمانى که بخواهیم مثل‏هاى آنان را تبدیل می نماییم».

مراد از امثال در این آیات همان بدن است و به معناى احوال و اطوار است، یعنى ما بدن‏هاى آنان را به احوالات و اطوار مختلف در می ‏آوریم. البته با اطوار عالیه محشور مى‏شود و نه با آن مادّیت و کثافت که در دنیا بود و محتاج به دفع فضولات بود و قابلیت بقا نداشت؛ بنابراین انسان در بهشت و جهنم با جسم و روحش خواهد بود، امّا جسمانیتى که با قوانین آن سازگار باشد و از نعمت‏هاى آن جا استفاده خواهد کرد؛ و نیازهاى انسان در بهشت هم برآورده مى‏شود، «یُطَافُ عَلَیْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَ أَکْوَابٍ و َفِیهَا مَا تَشْتَهِیهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْیُنُ وَ أَنتُمْ فِیهَا خَالِدُونَ».

در بهشت، شخصى بهشتى هر چه را اراده کند نزدش حاضر می ‏شود.


بیشتر بدانید: سرانجام تبهکاران در قیامت چگونه است؟


درباره سنّ اهل قیامت، از روایات معصومان «علیهم السلام» برمی آید که اهل بهشت همه جوان و زیبایند و در آنجا پیری و فرسودگی راه ندارد.

از این رو، حضرت رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلم» فرمودند: «اهل الجنّة جُردٌ مُردٌ کحلٌ لاَیَفْنی شبابهم ولا تُبلی ثیابهم اهل بهشت بدن‏هایشان (تمیز) خالی از مو، صورت‏هایشان به شکل جوان که هنوز (مو) نروئیده و زیبا چشم مانند کسی که سرمه به چشم کشیده، مژه‏ها و حدقه چشم بسیار مشکی و سیاه است و سفیدی چشم بسیار سفید. نه جوانی آن‌ها فنا می‌پذیرد و نه لباسشان می‌پوسد.»

 

انتهای پیام/

برچسب ها: قیامت ، برزخ ، معاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۴۷ ۰۷ مهر ۱۴۰۳
خداوند دوست نداره بندگانشو شکنجه کنه مجازات خداوند جنبه تنبیهی داره و بزرگترین گناه برای یک خداپرست ناامیدی از رحمت و بخشش خداونده
Iran (Islamic Republic of)
ف
۱۷:۵۲ ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
عاااااااالیییی
Iran (Islamic Republic of)
تقی
۱۸:۲۶ ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
ربا وشهوت روکه نوشتید دروغه
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
2 خط هم دانشی درباره دین و اسلام نداری
آیات قرآن و روایات رو درباره ربا (نزول) و شهوت بخون بعد بگو دروغه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۰۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
یا اله العاصین تو رو به حق مقربین درگاهت از گناهانمان درگذر
Iran (Islamic Republic of)
azi
۱۹:۲۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
واقعا تن آدم میلرزه . به کسایی فکر میکنم که اختلاس میکنن و بیت و المال رو بالا میکشن وای وای وای ... چی به روزشون میخواد بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ی بدبخ
۱۰:۴۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
یا ابلفضل یااخداااااااا
Iran (Islamic Republic of)
محسن شاهی
۲۲:۳۵ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
گاهی انسانها حق الناسی رو یا حق الناسها رو به شکلی از بجا اوردن یا گرفتن رضایت به بمب بست میخورن ویا شرایطی حاکم میشه که به لحاظ اعتراف به عملی که انجام دادن برای گرفتن رضایت نزد طرف مقابل برن ...به هر صورت مواردی از این قبیل باعث اینکه راهها رو بسته میبیند ، و امکان بازگشت رو به شکلی برای خودشون دشوار وبی فایده میبینند .‌....ولی باید بدونند در این دنیا هیچ چیزی وجود نداره که مالکش خداوند منان نباشه اوست صاحب هر آنچه هست ...کافیه قلبا از خدواند قادر بر هر فعلیه بخواد که دین اون رو به شکلی در زندگی اونها ، واونها از جایی که گمان نمیبرند روزی واون حق رو بجا بیاره ، و با خوبی کر دن و قدم در راه درست و عشق ورزیدن به خلق خداوند جبران کنه ......واین راه توبه وانابه نیازی نیست چون امکان رضایت نیست مسیر کج رو انسان ادامه بده ..واز حق رو گردان باشه
Iran (Islamic Republic of)
جانباز
۰۷:۴۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
خــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدا راه‌توبه گذاشته است ازگناهان توبه کنیم حق الناس را بدهیم اگر نمیشناسیم صدقه بدهیم به جای حق الناس خداهم کمک میکند‌
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۵۶ ۱۵ تير ۱۴۰۰
مشتاق اتفاق افتادنش هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
روز قیامت تک تک اعمال انسان حساب میشه
حق الناس و حق النفس انسان رو پست و بدبخت میکنه
United States of America
پاسخ
۰۹:۲۷ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
فقط اینا نیست اگر توحید و ایمان قوی داشته باشید به گناه آلوده نمی‌شوید
بدترین ظلم هم کفر و شرک هستش دوست من
که حق الناس هم زیرمجموعه همین کفر محسوب می‌شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
روز جزا میگن حساب و کتاب
تک تک اعمال مون محاسبه میشه
هر کسی ذره ای نیکی کند جزاش را می بیند
هر کسی ذره ای بدی کند جزاش را می‌بیند
United States of America
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
اشتباه می‌کنی. فقط این طور نیست
چون پاداش و جزای برخی اعمال در برزخ هستش.
انسان نتیجه برخی اعمالش رو هم در همین دنیا می‌بیند
البته یه عده ای هم هستن محب اهل بیت هستن و مسلمان هستن در جهنم جاودان نیستن. بخاطر ایمان و توبه شون عذاب شون محدود و کم هستش
اگر مسلمانی خوش بحالت که تو دنیا قبل از مرگ با گرفتاری ها و بلاها صاف بشی عذابت نرسه به آخرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
خدا لطفا مارو ببخش اگه کاره بدی کردیم مارو ببخش لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۲ دی ۱۳۹۹
امیدوارم روز قیامت پاک محشور بشم
و جزو رستگاران و صالحان باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
سودا
۱۹:۱۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
بهشت و جهنم. چگونه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
در تمام آیات قرآن اومده از این دنیا بسیار وسیع تر و عظیم تر
بی نهایت بالاتر و برتر
و همین طور عذاب جهنمش برای افرادی ابدی و افرادی ‌موقت
برو کتاب کلام الله مجید قرآن حکیم رو بخون
۱۲۳۴
آخرین اخبار