قیافه انسان‌ها در قیامت چگونه است؟ / نحوه محشور شدن آدمی در قیامت

قیامت، برزخ، دوزخ، بهشت، وقایع و اماکنی است که برای بسیاری از افراد بخصوص مسلمانان تعابیر ویژه‌ای دارد.

به گزارش  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قیامت، برزخ، دوزخ، بهشت، وقایع و اماکنی که برای بسیاری از افراد بخصوص مسلمانان تعابیر ویژه‌ای دارد و برخی را برای کسب اطلاعات بیشتر در دنیای خود غرق می‌کند و کسی جز پروردگار بی همتا از این وقایع و اماکن آگاهی صد در صدی ندارد و همگان بنا بر گفته‌ها و شنیده‌ها و تفاسیری که از آیات و روایات دارند اقدام به تشریح آن می‌کنند، اما واقعا چگونه است؟

یکی از این موارد که کسی از آن اطلاع ندارد و حدسیاتی پیرامونش زده می‌شود قیامت است، روزی که همه برای حساب و کتاب الهی آماده می‌شوند و باید به پروردگارشان جواب دهند، اما با چه صورتی؟، آدمی در زمان وقوع قیامت به چه صورتی محشور می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد امروز براساس مطالب موجود به این سوالات پاسخ دهد، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

قیامت

قیامت، بنابر آموزه‌های اسلامی نام روزی است که تمام انسان‌ها به خواست الهی برای محاسبه اعمالی که در دنیا انجام داده‌اند در پیشگاه الهی جمع می‌شوند. از این روز به قیامت کبری نیز یاد می‌شود. پیش از این روز وقایعی شگفت در زمین و آسمان روی می‌دهد که به اشراط الساعه معروف است. قرآن و روایات تاکید دارند که زمان قیامت، بر کسی جز خدا معلوم نیست.

برای محاسبه اعمال انسان، علاوه بر اعمالی که به صورت مُجَسَّم و عینی در پیش چشم او قرار دارد، نامه اعمال انسان که تمام اعمال انسان در آن ضبط شده به او داده می‌شود. کسی که نامه اعمالش به دست چپش داده شود، اهل دوزخ است و آنکه نامه اعمالش به دست راستش داده می‌شود، یعنی نیکوکار بوده و اهل بهشت و رستگاری است. گواهانی نیز که شاهد اعمال انسان بوده‌اند برای شهادت‌دادن وجود دارند.


بیشتر بدانید: نشانه هاى آخر الزّمان در سخنان پیامبر اسلام


اعمال انسان در آن روز با پیشوایان دینی (پیامبر اکرم (ص)، امامان و صالحان) سنجیده می‌شود و کسی که اعمال و اعتقاداتش شباهت بیشتری با اعمال و اعتقادات ایشان داشته باشد، سعادتمندتر خواهد بود.

انسان‌ها در روز قیامت چگونه محشور میشوند؟

آیا می‌دانید انسان‌ها در روز قیامت به چه صورت‌هایی محشور میشوند؟

رسول خدا (ص) فرمودند: همه مردم (غیر اهل تقوا) در روز قیامت، برهنه محشور میشوند و خدای تعالی ده گروه از امت من را در روز قیامت از صفوف مسلمانان جدا می‌کند و قیافه هایشان را تغییر می‌دهند. این 10 گروه عبارتند از:


بیشتر بدانید: نشانه‌هایی که خبر از آخر الزمان می‌دهند


۱- سخن چینان (که به شکل میمون در می‌آیند.)

۲- حرام خواران (که به شکل خوک در می‌آیند.)

۳- ربا خواران (وارونه وارد محشر میشوند.)

۴- حاکمان جور (کور به عرصه محشر می‌آیند.)

۵- افراد خودخواه و خود پسند (گنگ و کر محشور میشوند.)

۶- عالمان بی عمل (زبانشان را می‌جوند و چرک از دهانشان بیرون می‌آید.)

۷- آزار دهندگان همسایه (با دست و پای بریده وارد میشوند.)

۸- آن‌هایی که دوبهم زنی کرده اند (به شاخه‌ای از آتش آویزان می‌شوند.)

۹- شهوت پیشگان و کسانی که خمس و زکات خود را نمی‌پردازند (با بویی بد‌تر از مردار وارد محشر میشوند.)

۱۰- تکبر کنندگان (لباس‌های آتشین بر آن‌ها می‌پوشانند.)


بیشتر بدانید: آنچه روز قیامت از انسان پرسیده می شود؟


///

قیافه انسان‌ها در قیامت

عقیده صحیح در مورد معاد آن است که هم روحانی و هم جسمانی است. در این میان نظرات دیگری نیز وجود دارد. هم چنین در کیفیت معاد جسمانی نیز اختلاف نظر وجود دارد.


این مطلب را از دست ندهید: سه گروه که در روز قیامت از دیدار پیامبر اکرم (ص) محروم می شوند!


مرحوم علامه مجلسى می ‏گوید: معاد جسمانى از امورى است که همه صاحبان ادیان در آن اتفاق نظر دارند و از ضروریات دین محسوب مى‏ شود و منکران آن از زمره مسلمین خارجند، آیات کریمه قرآن در این زمینه صراحت دارد و قابل تأویل نیست و اخبار در این زمینه متواتر است و قابل انکار نیست.

اینان می ‏گویند: درست است که کانون پاداش و کیفر و لذّت و ألم، روح است، ولى ما می‌دانیم که روح، بسیارى از لذّت‏ها و آلام را از طریق چسم دریافت مى ‏کند. بنابراین، باید معاد جسمانى باشد همان طور که ظاهر آیات و روایات بر همین امر دلالت دارد آیاتى از قبیل:


این مطلب را از دست ندهید: چه زمانى قیامت برپا مى شود؟


۱- «أَیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ»؛ آیا انسان مى ‏پندارد که استخوان‏هاى او را جمع نخواهیم کرد، آرى قادریم که حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب کنیم.

۲- بگو همان کسى آن را زنده مى ‏کند که نخستین بار آفرید و او به هر مخلوقى آگاه است».

۳- خداوند کسانى که در قبر‌ها هستند را زنده می کند.

۴- در صور دمیده م ى‏شود پس همه از قبر‌ها به سوى پروردگارش شتابان می روند.


این مطلب را از دست ندهید: حدیث امام زمان(عج) درباره آخر الزمان


مراد از جسمانى بودن معاد

بعضی ها جسمانى بودن معاد را به معناى این مى‏دانند که جسم انسان با همین خصوصیات مادى که براى این دنیا خلق شده و پیوسته در تحول است در آخرت هم با همین خصوصیات زنده خواهد شد. بدن اخروى عین بدن دنیوى است.

اما جسمانى بودن به این معنا که قابلیت براى بقا و جاودانگى ندارد بدون شک هیچ یک از معتقدان به معاد جسمانى ملتزم نمى‏ شوند، جسمى که در دنیا بود با همان وضعیت بر نمى‏ گردد، بلکه منظور بازگشت آن به گونه دیگر خواهد بود به طورى که از جهت شباهت عین جسد اول باشد و از جهتى مثل آن است. به طورى که هر کس این قالب را ببیند بگوید این، فلانى است، آن فلان شخص دیگر است. به تعبیر دیگر مادى بودن در قیامت و آخرت مادیتى خواهد بود که با قوانین مربوط به آن جا سازگار باشد به نحوى که قابلیت جاودانگى داشته باشد و فضولات نداشته باشد و موجب خستگى و ملالت نباشد.


بیشتر بدانید: سؤال و جواب در قیامت برای چیست؟


آیا انسان می پندارد که استخوان‏هاى او را جمع نخواهیم کرد، آرى! قادریم که حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب کنیم». (قیامة آیه ۳ و ۴)

صدرالمتألهین می‌گوید: آن چه در اعتقاد به حشر بدن‏ها از روز قیامت لازم است، آن است که بدن هایى از قبر‌ها برانگیخته مى‏ شوند به طورى که اگر کسى تک تک آن‏ها را ببیند، بگوید: این فلان کس است یا بگوید این بدن فلان است و آن بدن به همان است.

علامه تهرانى (ره) می نویسد: جمهور (همه) اهل اسلام و تمام فقهاء و اصحاب حدیث قائل شده ‏اند که معاد فقط جسمانى است. بنابراین، روح در نزد آنان عبارت است از جسمى که در بن سارى و جارى است همانند آب در گل و روغن در زیتون.

جمهور فلاسفه و پیروان مشایین، قائل شده‏اند که معاد فقط روحانى است؛ یعنى فقط عقلى است، چون بدن و جسم به واسطه انعدام، صورت و عوارض و متعلقاتش منعدم مى‏شود و اعاده معدوم امرى محال است، امّا نفس، چون مجرّد است باقى می‏ ماند.


بیشتر بدانید: سه ندای آسمانی در آخرالزمان در بیان امام رضا(ع)


جهنم

بسیارى از اکابر حکما و مشایخ عرفا و جمعى از متکلمین مانند حجة الاسلام غزالى و کعبى و حلیمى و راغب اصفهانى و بسیارى از اصحاب امامیه ماند شیخ مفید و شیخ طوسى و سید مرتضى و علاّمه حلّى و خواجه نصیر الدین طوسى قائل به هر دو قسم از معاد شده اند و محقق سبزوارى هم همین قول را متین و استوار مى‏داند، چون انسان عبارت است از نفس و بدن، به تعبیر دیگر، از عقل و نفس ترکیب یافته است، بنابراین، براى بدن کمالى است و براى نفس هم کمالى؛ و هم چنین اکثر نصارى و تناسخیه نیز به همین قول معتقدند فقط فرق در این است که محققین از مسلمین و پیروان آنان معتقدند، که ارواح حادث اند و به بدن عود مى‏کند، ولى تناسخیه معتقدند که ارواح قدیم اند و هر کدام به جسم خاص حلول می ‏نمایند.

در گفتار کسانى که معتقد به معاد روحانى و جسمانى هستند، نیز اختلاف است که آیا آن چه از بدن در آخرت بازگشت دارد، عین این بدن است؛ یا مثل آن است؟

ایشان می فرماید: بر افراد صاحب بصیرت پوشیده نیست که نشئه دوم که نشئه آخر است، شرایط دیگرى دارد. بدنى ثابت و لا یتغیر و مناسب با ابدیت است.


بیشتر بدانید: چه کسانی در روز قیامت بدون حساب وارد بهشت می‌شوند؟


آیات وارد در قران کریم هم دلالت بر این دارند که روح به بدنى مثل این بدن تعلق مى‏گیرد و محشور مى‏شود. از جمله: «عَلَى أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَکُمْ وَنُنشِئَکُمْ فِی مَا لَا تَعْلَمُونَ» ما در میان شما مرگ را مقدّر کردیم تا آن که مثل‏هاى شما را تبدیل کنیم و شما را در آن چیزهایى که نمى ‏دانید ایجاد نماییم.

آیه دیگر: «ما ایشان را آفریدیم و بنیان وجودى و کیان آن‏ها استوار نمودیم و زمانى که بخواهیم مثل‏هاى آنان را تبدیل می نماییم».

مراد از امثال در این آیات همان بدن است و به معناى احوال و اطوار است، یعنى ما بدن‏هاى آنان را به احوالات و اطوار مختلف در می ‏آوریم. البته با اطوار عالیه محشور مى‏شود و نه با آن مادّیت و کثافت که در دنیا بود و محتاج به دفع فضولات بود و قابلیت بقا نداشت؛ بنابراین انسان در بهشت و جهنم با جسم و روحش خواهد بود، امّا جسمانیتى که با قوانین آن سازگار باشد و از نعمت‏هاى آن جا استفاده خواهد کرد؛ و نیازهاى انسان در بهشت هم برآورده مى‏شود، «یُطَافُ عَلَیْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَ أَکْوَابٍ و َفِیهَا مَا تَشْتَهِیهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْیُنُ وَ أَنتُمْ فِیهَا خَالِدُونَ».

در بهشت، شخصى بهشتى هر چه را اراده کند نزدش حاضر می ‏شود.


بیشتر بدانید: سرانجام تبهکاران در قیامت چگونه است؟


درباره سنّ اهل قیامت، از روایات معصومان «علیهم السلام» برمی آید که اهل بهشت همه جوان و زیبایند و در آنجا پیری و فرسودگی راه ندارد.

از این رو، حضرت رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلم» فرمودند: «اهل الجنّة جُردٌ مُردٌ کحلٌ لاَیَفْنی شبابهم ولا تُبلی ثیابهم اهل بهشت بدن‏هایشان (تمیز) خالی از مو، صورت‏هایشان به شکل جوان که هنوز (مو) نروئیده و زیبا چشم مانند کسی که سرمه به چشم کشیده، مژه‏ها و حدقه چشم بسیار مشکی و سیاه است و سفیدی چشم بسیار سفید. نه جوانی آن‌ها فنا می‌پذیرد و نه لباسشان می‌پوسد.»

 

انتهای پیام/

برچسب ها: قیامت ، برزخ ، معاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تقی
۱۸:۲۶ ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
ربا وشهوت روکه نوشتید دروغه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۰۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
یا اله العاصین تو رو به حق مقربین درگاهت از گناهانمان درگذر
Iran (Islamic Republic of)
azi
۱۹:۲۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
واقعا تن آدم میلرزه . به کسایی فکر میکنم که اختلاس میکنن و بیت و المال رو بالا میکشن وای وای وای ... چی به روزشون میخواد بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ی بدبخ
۱۰:۴۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
یا ابلفضل یااخداااااااا
Iran (Islamic Republic of)
محسن شاهی
۲۲:۳۵ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
گاهی انسانها حق الناسی رو یا حق الناسها رو به شکلی از بجا اوردن یا گرفتن رضایت به بمب بست میخورن ویا شرایطی حاکم میشه که به لحاظ اعتراف به عملی که انجام دادن برای گرفتن رضایت نزد طرف مقابل برن ...به هر صورت مواردی از این قبیل باعث اینکه راهها رو بسته میبیند ، و امکان بازگشت رو به شکلی برای خودشون دشوار وبی فایده میبینند .‌....ولی باید بدونند در این دنیا هیچ چیزی وجود نداره که مالکش خداوند منان نباشه اوست صاحب هر آنچه هست ...کافیه قلبا از خدواند قادر بر هر فعلیه بخواد که دین اون رو به شکلی در زندگی اونها ، واونها از جایی که گمان نمیبرند روزی واون حق رو بجا بیاره ، و با خوبی کر دن و قدم در راه درست و عشق ورزیدن به خلق خداوند جبران کنه ......واین راه توبه وانابه نیازی نیست چون امکان رضایت نیست مسیر کج رو انسان ادامه بده ..واز حق رو گردان باشه
Iran (Islamic Republic of)
جانباز
۰۷:۴۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
خــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدا راه‌توبه گذاشته است ازگناهان توبه کنیم حق الناس را بدهیم اگر نمیشناسیم صدقه بدهیم به جای حق الناس خداهم کمک میکند‌
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۵۶ ۱۵ تير ۱۴۰۰
مشتاق اتفاق افتادنش هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
روز قیامت تک تک اعمال انسان حساب میشه
حق الناس و حق النفس انسان رو پست و بدبخت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
روز جزا میگن حساب و کتاب
تک تک اعمال مون محاسبه میشه
هر کسی ذره ای نیکی کند جزاش را می بیند
هر کسی ذره ای بدی کند جزاش را می‌بیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
خدا لطفا مارو ببخش اگه کاره بدی کردیم مارو ببخش لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۲ دی ۱۳۹۹
امیدوارم روز قیامت پاک محشور بشم
و جزو رستگاران و صالحان باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
سودا
۱۹:۱۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
بهشت و جهنم. چگونه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
در تمام آیات قرآن اومده از این دنیا بسیار وسیع تر و عظیم تر
بی نهایت بالاتر و برتر
و همین طور عذاب جهنمش برای افرادی ابدی و افرادی ‌موقت
برو کتاب کلام الله مجید قرآن حکیم رو بخون
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۷:۱۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
وای
United States of America
سید اجمل
۰۸:۲۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
این قدر گناهانی که انجام داده خدایا خودت ببخش یا پاک پرودگارا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
اگر حق الناس باشه توقع بخشش نداشته باش
اگر باعث و بانی گناه دیگران باشی توقع بخشش نداشته باش
اگرحق النفس باشه و به اعضای بدنت اسراف و ستم کرده باشی توقع بخشش نداشته باش
چون تا آخرین عملت سنجیده میشه
روز حساب و کتاب تک تک اعمال تون رو میسنجن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۰۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
لاتقنطوا من رحمة الله إن الله یغفرالذنوب جمیعا
Iran (Islamic Republic of)
Zahra
۱۷:۵۸ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
خدا کنه خدا گناهای همه ما رو ببخشه، دل ها و قلبمون و از گناه پاک کنه! چون خدا تو قرآن فرموده:

یَومَ لَا یَنفَعُ مِالَُ وَلا بَنونَ اِلَّا مِن اَتُی اللهَ بِقُلبِِ سَلیمِِ

روزی که نه مال سود می دهد و نه فرزندان؛ مگر آن کس که با قلبی رسته از شرک نزد خدا بیاید.

(شعرا / ۸۸ و ۸۹)

پس این آیه نشون میده که فقط و فقط؛ قلبِ پاک و دور از گناه به درد آدم می خوره و بس! امیدوارم که خدا قلبمون رو پاک کنه و کمکمون کنه تا هدایت بشیم به راه راست.

خدایااااااااااا ماااااا رااااا ببببببخخخخخشششش!!!!
Iran (Islamic Republic of)
قباد
۱۵:۴۲ ۳۰ تير ۱۳۹۹
سوره طه زیاد بخوانید.خدایا گناهانمان را ببخش وازکسانی باشیم که نامه اعمالمان را به دست راستمان داده شود من که از این روز خیلی میترسم.خدا میگوید کسی که از نهان از من بترسد اجر وآمرزش دارد.
Iran (Islamic Republic of)
مائده
۲۲:۲۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
مرسی از اطلاعتون
Netherlands
محمد
۱۳:۱۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
معاد جسمانی است و خداوند روز قیامت همه را زنده میکند باید اعمالمان صالح و مورد قبول حضرت حق باشد چون بهشت و جهنم سرنوشت اخر انسان بوده و هردویشان جاودانه است
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۷:۱۲ ۱۷ تير ۱۳۹۹
هرکسی که از کارهایی که کرده پشی مونه همین امروز بره توبه کنه و۱۰۰تا صلوت بفرسته تاخدااون ببخشه خداوند خیلی مهربونه همرو میبخشه اگر از کارایی که کردی پشی مونی برو علی یارت
Iran (Islamic Republic of)
یسنا
۱۵:۵۲ ۱۶ تير ۱۳۹۹
میترسم
Iran (Islamic Republic of)
یگانه
۱۶:۱۳ ۰۹ تير ۱۳۹۹
ظهور آقا امام زمان(عج)صلوات
Pakistan
احمدرشادحکیمی
۱۶:۵۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
سلام برادر محترم بسیار یک مطلب و مقاله معقول و آموزنده بود تشکر
Iran (Islamic Republic of)
Mmad hamraz
۲۱:۲۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام خدا تو میبخشی من موندم چرا بندهات نمی بخشن بجای شما پیش داوری قاضی میشن اونارو بکش
Iran (Islamic Republic of)
سلام بربهارلو
۱۷:۴۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک ثواب ده تاگناه را ازبین میبرد الا حق الناس امان از حق الناس که خداوند از حق خودش میبخشد ولی از اون نه بایدصاحب حق راضی باشد خدایا خودت ویژه به دادم برس یاحق
Germany
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
اطلاعات شما عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
اشکان قهرمانی
۰۲:۵۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
خدایا عاقبت مارو ختم بخیر کن و هرچی گناه کردیم ما را ببخش و همه ما را ازبندگان خوبت قرار بده.آمین یا رب العالمین.برای ظهور آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)پنج تا صلوات بفرستید.همچنین پنج تا صلوات برای حضرت محمدوآل محمد بفرستید.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۵۱ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
خدایا من خودمم نمیدونم بهشتی ام یا جهنمی چون هم گناه کردم هم عمل صالح و من شرمنده ام
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۲:۱۹ ۱۶ اسفند ۱۳۹۸
خدایا اگه کار بدی کردیم ما رو ببخش
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۱۲ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
دعا کنین خدا همه مارو ببخشه خدایا همه مارو ببخش راستی یه نماز هست نیمه شب ولی برای همه واجب نیست ولی سواب داره بخونیم.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۳:۰۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
دعا کنید خدا منو ببخشه ♡
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
دعا کردم ولی اگر حق الناس باشه به جایی نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
فضیله
۱۶:۱۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
خدایا خودت همه مارا عاقبت به خیر کن و در بهشتت جای بده
Iran (Islamic Republic of)
غلام
۲۰:۲۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
اینا همش واقعی است و سعی نکنین انکار کنید چرا که تکذیب کنید قطعا از گناه کاران هستید
Iran (Islamic Republic of)
بنده
۲۱:۰۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
نماز شب نزدیک شدن به خدا بخشش گناهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۰۶ دی ۱۳۹۸
چرا
Iran (Islamic Republic of)
شمیم
۲۳:۰۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
خدایا خودت بهمون رحم کن که بی تو هیچیم... ببخشمون و امام زمانمونو بفرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
خداوند به حق امام زمان گناهایمان راببخشد و همه مردم. را اشالاا۰۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
وخدا یا ما را ببخش خدایا از گنا های بگزر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
من نمی دونم آنهایی که ظلم و ستم می کنند از خدا و روز قیامت نمی ترسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
اون ها این 2 روز دنیای خاکی فانی رو همه چیزشون میبینن
برای همین از مرگ وحشت دارند
چون جهنم ابدی رو برا خودشون آماده کردند
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۴:۴۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام.دعام کنیدگره. از کارم. باشه. به. حق این شبهای عزیز.
Mauritius
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
ن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
سند مطالب مذکور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
دین اساس اخلاق مداری یک جامعه است اگر درست عمل واجرا شود هیچ کس بی ایمان به خدا و قیامت از دنیا نمیرود
حتی اگر فکر کنیم یک درصد این اعتقاد و دین یاوری درست باشد بازهم شرط عقل است که رعایت شود
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۴۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
الان. قیامت. قشر. ضیعف.. جامعه. است. بهشت. جهنم. اینجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا و ترحم علی عجزنا
خدایا برما و ناتوانی و درماندگی ما ترحم فرما ومارا در حضور خلائق خود خاصه محمد وآل محمد روسیاه و شرمنده نفرما واز عذاب جهنم در امانمان بدار.برحمت وغفران واسعه خودت.آمین یارب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
فقط نظرات را ببین بعضی ها که اعتقاد ندارن و نمیدونم چرا میخونن و نظر میدن بعضی ها هم مثل همیشه همه چیز رو به شوخی میگیرین و یک عده هم به خود مطلب توجه کردن ... گرما و گرانی مگر جز مرفهین بی درد باشی که نفهمی غیر از اونها همه میدونن اینجا چه ربطی به این مطلب داره ... البته مهم نیست شما شوخی بگیر تغییری در اصل ماجرا نمیگذارد
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۸:۴۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
وای خدا به دادمون برس واو نایی که حق مردم را احتکار و دزدی دروغ و فساد و تهمت الله اکبر قیامت رحم کن
Iran (Islamic Republic of)
عبداله
۱۸:۳۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
ایام ماه مبارک رمضان وتاسوعاوعاشورای امام حسین(ع)که آمارگناه ورزی وجرم خیزی پایین میایند
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۵:۳۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
این همه گرونی خود قیامت
از قیامت اون دنیا هم برتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
لطفا ربط این مطلب با اقتصاد را بفرمایید و کمی فکر کنید
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۱۵:۳۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
من بچه جنوب هستم 30 تو جهنم هستم
پاک سوختم.
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۱۵:۳۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
من بچه جنوب هستم 30 تو جهنم هستم
پاک سوختم.
Iran (Islamic Republic of)
عباس س
۱۴:۵۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم . شکل انسانها به اندازه ای که به حقوق خود و دیگران ( برای رضای خداوند ) عمل و احترام گذاشته است می باشد و به همان اندازه که حق و حقوق دیگران را حاشا و پایمال میکند زشت و کریح می شود یک مثال برای شما می زنم کودک درون شکم مادر نیازهایی دارد و ان نیازها از حقوق کودک است اگر در حقوق کودک افراط و تفریط صورت بگیرد ان کودک وقتی به دنیا می اید شکل و ظاهرش و ....فرق میکند و ... قطعا ایراد پیدا میکند فقط یک تفاوت این مثال دارد که جنین اختیاری از خود ندارد اما وقتی که به دنیا می اید به رشد جسمی و عقلی می‌رسد و دارای اختیار در انتخاب راه درست یا نادرست می باشد و کسانی در قیامت دارای زیبای کامل هستند که به هزار باب حقوق خود و دیگران پایبند باشند .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
کیست که بیدار شود !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
خب الانم قیامته دیه وقتی یه ربع گوجه شده20تومن روز به روز گرون تر میشه قیامت از این اشکارتر قحطی از این بدتر؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
رب گوجه فرنگی خیلی گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
20 هزار تومان چه خبر بابا شده 7000 هزار,کم شایعه درست کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
خدا همه ما را ببخشد و بیامرزد انشاء ا...
Iran (Islamic Republic of)
یگانه
۱۶:۱۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
دوستان آیا خدا از حق الناس میگذره من یک بار کردم اما نمیدونستم کارم اسمش حق الناس است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
وای خدارحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
کلا زائیده ذهن افراد زمینی هست و تفسیر به رای خودشان و اصلا قطعیت ندارد فقط خدا میداند و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
شما ایشااا... حتما با این نظریات ارزشمند کارشناسی ات چش نمیخوری!!!، امانگرانیمون بیشترازاینه که زود هدررفتی.
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۳:۰۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
روایت پیامبر رو چی می گی ؟ آیه های قرآن چی؟ مواظب خودت باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
کلا زائیده ذهن افراد زمینی هست و تفسیر به رای خودشان و اصلا قطعیت ندارد فقط خدا میداند و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
جناب. ۲۵% قران در مورد قیامت هستش. احتمالا شما از ان دسته از مردم عزیزمان هستید که قران رو هم زائیده ذهن زمینی میدونید. ولی اگر اعتقاد دارید یه مطالعه ای داشته باشید.
Mauritius
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
اشتباه فکر میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
مورد بند سه را برای اینهایی که پول درصدی قرض میدهند، بفرستید
آخرین اخبار