توکلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

رضایت والدین در بستری اورژانسی کودکان ضرورتی ندارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اما و اگر‌های پیش آمده در خصوص پذیرش و بستری کودکان بدون رضایت پدر، توضیحاتی داد.

رضایت والدین برای بستری اورژانسی کودک نداردنادر توکلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای و اما و اگرهای پیش آمده در ارتباط با جریان سلیقه‌ای بودن بستری و جراحی کودکان در بیمارستان‌ها بدون رضایت والدین گفت: این مسئله صحت ندارد، زیرا در موارد اورژانسی، کودک و هر فردی دیگر می‌تواند بدون رضایت اولیاء و کفیل برای درمان بستری یا جراحی پذیرش شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: طبق قانون حاکم بر مراکز درمانی، بستری و جراحی زیر 18 ساله‌ها و افرادی که به علل مختلف جسمی کفیل دارند، بدون رضایت اولیاء دم به ویژه پدر، غیرقانونی است. اما این مسئله در موارد اورژانسی صدق نمی‌کند زیرا در آنجا اگر بستری و جراحی فوری بیمار برای نجات جان وی تشخیص داده شود، قطعا در این موارد انتظار برای اخذ رضایت جوابگو نخواهد بود.

عدم اورژانسی بودن برخی درمان ها

وی همچنین با اشاره به عدم اورژانسی بودن برخی از جراحی‌ها و درمان‌های مراجعین به این بخش، گفت: در بیشتر موارد دیده شده علی‌رغم مراجعه بیمار به مراکز اورژانس، انجام جراحی های لحظه ای واقعاً جنبه اورژانسی نداشته و علاوه بر آن اگر با ارائه گزارش فوری به متخصص شیفت تشخیص داده شود که بیمار نیازمند اقدامات اورژانسی همچون رگ‌گیری نوع 2، احیاء قلبی، کنترل خونریزی، نیاز به استفاده از کتتر یا درمان‌های خاص فوری است باید این اقدام سریعاً انجام شود زیرا در چنین مواردی انتظار برای اخذ اجازه به معنی بازی با جان بیمار است.

توکلی یادآوری کرد: در برخی موارد دیده شده بیمار به علت عارضه پیش آمده سطح هوشیاری درستی ندارد که در این موارد نیز برای نجات جان بیمار باید اقدامات اورژانسی بدون اخذ اجازه از اولیاء دم انجام شود، در غیر این صورت هرگونه پذیرش جراحی برای اشخاص زیر 18 سال بدون رضایت پدر و همچنین برای بالای 18 ساله‌ها که خودشان کفیل هستند بدون رضایت شخصی نباید انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار علمی ، اورژانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار