ولید المعلم: آمریکا اهداف و منافع اسرائیل را در سوریه دنبال می‌کند

وزیر امور خارجه سوریه در گفتگو با مجله «اینترنشنال لایف»، اظهار کرد آمریکا به دنبال تحقق اهداف رژیم صهیونیستی در سوریه است.

ولید المعلم: آمریکا اهداف و منافع اسرائیل را در سوریه دنبال می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه، در گفتگو با مجله «اینترنشنال لایف» اظهار کرد: آمریکا نمی خواهد که سوریه محور اصلی مقاومت در برابر اسرائیل باشد.

وزیر امور خارجه سوریه در این باره گفت: اهداف آمریکا دقیقا اهداف آمریکایی ها نیستند، در واقع آنها اهداف اسرائیل هستند که توسط آمریکا در سوریه اجرا می شوند. آنها اهداف زیادی را در سوریه دنبال می کنند: نخست آنکه، آنها نمی خواهند سوریه محور اصلی مقاومت در برابر اسرائیل باشد. دوم آنکه، آنها نمی خواهند سوریه با ایران و روسیه روابط راهبردی داشته باشد.

ولید المعلم افزود: آنها می خواهند سوریه نیز همانند دیگر کشورهای منطقه یکی از ابزار سیاست خارجی آمریکا و مورد تأیید اسرائیل باشد. بر همین اساس باید بگویم هدف آمریکا در سوریه کنترل همه فعالیت های آتی این کشور به منظور تأمین منافع اسرائیل است.

وزیر امور خارجه سوریه همچنین تأکید کرد در صورتی که کشورهای خارجی از دخالت در امور داخلی سوریه دست بردارند، گفتگوی مستقیم میان گروه های مخالف و دولت نیز امکان پذیر خواهد بود. با این حال، او تصریح کرد که گروه های مخالف دولت در تصمیم گیری آزاد نیستند و افزود هر یک از این گروه ها در راستای تأمین منافع کشورهایی که آنها را به وجود آورده اند، عمل می کنند.

ولید المعلم در این باره گفت: مشکل خودِ گروه های مخالف نیست، بلکه کشورهایی است که این گروه ها را کنترل می کنند. هر یک از این گروه ها بسته به اینکه سران آنها در کدام کشورها –کشورهای غربی یا عربی– ساکن هستند، خواسته ها و اهداف متفاوتی دارند؛ اهدافی که تأمین کننده منافع کشورهای کنترل کننده آنهاست.

وزیر امور خارجه سوریه همچنین افزود: اسرائیل یکی از متحدان اصلی آمریکا در خاورمیانه و مصرف کننده بزرگ تسلیحات و تجهیزات نظامی این کشور است. واشنگتن و تل آویو رویکرد مشابهی درباره تهران دارند و در تلاش برای به حداقل رساندن نفوذ ایران در منطقه و سوریۀ بحران زده هستند.

در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده است روابط میان اسرائیل و سوریه پس از اشغال بلندی های جولان در جریان جنگ شش روزه در سال 1976 میلادی به تیرگی گرایید. رژیم صهیوینستی این اراضی را سال 1981 به سرزمین های اشغالی ضمیمه کرد. جامعه بین المللی تاکنون این قدام تل‌آویو را به رسمیت نشناخته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار