باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج گزارش می دهد؛

هویت ایرانی حلقه مفقود لوازم التحریر های دانش آموزان/بازار لوازم التحریر در قبضه طرح‌های بیگانه

سال های سال است که همزمان با آغاز سال تحصیلی گلایه هایی از بازار لوازم التحریر و اینکه طرح های خارجی در بازار ایران به چشم می خورد شنیده می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  ، این روزها اگر به بازارهای ایران سر بزنید تکاپوی مردم برای خرید وسایل مدرسه به خصوص لوازم التحریر برای فرزندان خودرا می بینید.امری که می تواند در تحقق شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی بسیار تاثیر گذار باشد.
 
در تحقق شعار سال مردم نقش بسیار پررنگی دارند، اگر در سال های گذشته بحث اقتصاد مقاومتی مطرح بود و محقق شدنش را در دست  مسئولان می دانستیم اما امسال شعار سال برای تحقق یافتن به همکاری مردم نیاز دارد و اینجا مسئولان نقش کم رنگ تری دارند. هر چند که ادارات موظف هستند برای خرید کالای مورد نیاز خود از کالای ایرانی استفاده کنند اما برای تحقق گسترده به همراهی مردم نیاز است.
 
بسیاری از خانواده‌ها در هنگام خرید به موضوع خرید کالای ایرانی و متناسب با فرهنگ اسلامی توجهی ندارند و بیش‌تر ترجیح می‌دهند که مطابق با مد روز بازار خرید کنند.
 

گردش مالی ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومانی سالیانه لوازم التحریر در ایران 

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش ماه گذشته در مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه "ایران نوشت" خبر داده بود که گردش مالی سالیانه لوازم تحریر در ایران ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان است که می‌تواند ۶۰ هزار شغل ایجاد کند، اما سهم تولید کننده ایرانی از این بازار فقط ۱۰ درصد است.
 
وی بیکاری را یکی از عوامل ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی دانسته و گفت: گردش مالی لوازم تحریر بین ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل در کشور ایجاد می‌کند. این عدد بسیار بزرگ است و نباید به سادگی از کنار آن بگذریم.
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:اگر آموزش و پرورش خود را مکلف به حضور در این عرصه می‌داند، در کنار عمل به شعار سال که مقام‌معظم رهبری آن را حمایت از تولید کالای ایرانی نام‌گذاری کردند، وظیفه شرعی و قانونی ما است که در این عرصه حضور فعال داشته باشیم.
 
انگری برد، بن‌تن، باربی، باب اسفنجی، لاک‌پشت‌های نینجا و ده‌ها شخصیت کارتنی خارجی که توسط کمپانی‌های بزرگ تبلیغاتی دنیا، فضای  مجازی، رسانه‌ها و تلویزیون‌های ما را پر کرده‌اند، حالا گوی سبقت را از طرح‌های ایرانی نظیر گرشاسب، دارا و سارا، شاهزاده روم، ثنا و ثمین و ده‌ها طرح دیگر ربوده‌اند و در بازارهای شهر جولان می‌دهند.
 
والدینی که در مقابل طرح‌های وسوسه‌برانگیز و البته پررنگ و لعاب لوازم‌التحریر کودکانشان، توان مقاومت ندارند، مجبور هستند که تن به خواسته‌های کودکانه فرزندانشان دهند و به درخواست کودک خود، پاسخ مثبت دهند.بسیاری از خانواده‌ها در هنگام خرید به موضوع خرید کالای ایرانی و متناسب با فرهنگ اسلامی توجهی ندارند و بیش‌تر ترجیح می‌دهند که مطابق با مد روزبازارخرید کنند.
 
هویت ایرانی حلقه مفقود لوازم التحریر های دانش آموزان/بازار لوازم التحریر در قبضه طرح‌های بیگانه

والدین توان دخالت در انتخاب نوشت افزار فرزندان را ندارند

حکمتیان نسب یکی از شهروندان یاسوجی که دارای سه فرزند دختر دانش آموز است به خبرنگارما گفت:هر ساله که برای خرید نوشت افزار به بازار مراجعه می کنیم با هجم زیادی از لوازم التحریرهای خارجی و متنوع روبه رو می شویم که انتخاب بین آنها و محصولات ایرانی را دشوار می کند.
وی با اشاره به اینکه دانش آموزان امروزی خود وسایل مورد نیاز خود را انتخاب می کنند افزود:والدین توان دخالت در انتخاب نوشت افزار فرزندان را ندارند.
 
حکمتیان بیان کرد: تا جایی که در توانم هست تلاش می کنم ذهن و فکر فرزندانم را به سمت خرید کالای ایرانی به خصوص نوشت افزار سوق دهم.
 
وی اضافه کرد: انتظار می رود همانطور که مسئولان از مردم توقع خرید کالای ایرانی دارند، تولید کنندگان هم برای بالا بردن کیفیت و تنوع اجناس خود پشتکار لازم را داشته باشند.
 
یکی دیگر از شهروندان یاسوجی که هم خود معلم است و هم یک مادر در رابطه با خرید نوشت افزار های ایرانی گفت:من سعی می کنم سر  کلاس درس با لوازم مورد استفاده ایرانی حضور پیدا کنم و در کنار آن بحث آموزش در این زمینه را جدی می گیرم.
 
ماه بس علی نژاد اظهار کرد:همیشه قبل از خرید با فرزندانم سر این موضوع که خرید کالای ایرانی چه مزیت هایی دارد به گفت و گو می نشینم و آنها را توجیه می کنم تا هنگام خرید تصمیم گیری برای آنها راحت تر باشد.
 
آموزش و پرورش مهم‌ترین نقش را در راه ترویج خرید کالای ایرانی به عهده دارد تا ایرانی با افتخار ازکالای ایرانی استفاده کند.

ضرورت برنامه ریزی برای تحقق شعار سال

مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ما به اهمیت حمایت از کالای ایرانی در استان اشاره کرد و گفت:با خرید لوازم التحریر ایرانی برای دانش آموزان می توانیم این فرهنگ را از کودکی در فرزندانمان نهادینه کنیم.
 
هادی زارع پوربا بیان اینکه تعداد دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی در سطح کهگیلویه وبویراحمد 119 هزارو 770 نفر است افزود: سهم دانش آموزان استان از گردش مالی سالیانه لوازم تحریر، ضرورت برنامه ریزی برای تحقق شعار سال را دوچندان می‌کند.
 
وی بیان کرد: از آنجایی که دانش‌آموزان از شخصیت‌هایی که بر روی نوشت افزار‌ها وجود دارند به صورت ناخودآگاه الگوبرداری می‌کنند و با وجود تولیدات داخلی پیشنهاد می‌شود تولید شخصیت‌های ملی و بومی براساس نماد‌ها داخلی طراحی شود تا به صورت مستمر تولید شود.
 
هویت ایرانی حلقه مفقود لوازم التحریر های دانش آموزان/بازار لوازم التحریر در قبضه طرح‌های بیگانه

ترغیب دانش آموزان به الگوهای ایرانی ضروری است

اما در این میان یک کارشناس آموزشی معتقد است که یکی از دلایل عدم استقبال دانش آموزان و خانواده ها از طرح های ایرانی لوزام التحریر  تکراری بودن طرح های ایرانی و عدم جذابیت های بصری آن است.
 
به گفته رستار اسطوره ها و قهرمانان ایرانی برای تصویرسازی روی دفتر و مداد و پاک کن کم نیستند اما باید از تکرار مکررات در طراحی فاصله گرفت.
 
سال های سال است که همزمان با آغاز سال تحصیلی گلایه هایی از بازار لوازم التحریر و اینکه طرحهای خارجی در بازار ایران به چشم می خورد شنیده می شود اما از سوی دیگر هیچ تلاشی برای برون رفت از شرایط فعلی دیده نمی شود.
 
از طرفی برپایی نمایشگاه های ویژه مدارس باید گسترش یابد تا دانش آموزان براساس سلیقه خود اقدام به انتخاب انواع نوشت‌افزار ها ، کیف ، کفش و حتی لوح های فشرده بازی های رایانه ای و آموزشی تولیدات داخلی کنند زیرا در دسترس بودن این محصولات که متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی طراحی و تولید شده‌اند، گامی موثر برای ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در جامعه است.
 
هویت ایرانی حلقه مفقود لوازم التحریر های دانش آموزان/بازار لوازم التحریر در قبضه طرح‌های بیگانه

عرضه تولیدات داخلی در نمایشگاه های یاسوج

مدیر روابط عمومی اداره کل صنعت،معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: نمایشگاه پاییزه به مناسبت بازگشایی مدارس هر ساله در شهرهای استان برپا می شود.
 
رزاقی افزود: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در شهر یاسوج 25 شهریور ماه جاری در محل نمایشگاه های دائمی استان برپا می شود.
 
وی با بیان اینکه در این نمایشگاه پوشاک ، لباس مدارس و همچنین نوشت افزار توزیع می شود گفت:صد درصد اجناسی که در نمایشگاه پاییزه یاسوج عرضه می شود تولیدات داخلی است.
 
رزاقی بیان کرد:نمایشگاه های فصل مدارس در استان هر ساله با استقبال خوب مردم همراه است که انتظار می رود با توجه به شرایط اقتصادی موجود امسال هم از آن استقبال شود.
 
کودکان امروز هر چه ببینند را برای آینده خود به کار می برند، آگاهی امروزه کودکان بسیار بیشتر از 10 سال گذشته است پس به آنها ارزش و اهمیت خرید ایرانی را آموزش دهیم بدون شک اگر این کودکان امروز حمایت از کشورشان را یاد بگیرند در آینده نیز حامی آن خواهند بود.
 
گزارش از مرضیه سادات غلامی
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.