شرح دلدادگی در یوم العباس(ع)/ حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا

عاشقان و دلباختگان حسینی در دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا، همانند سایر واحد های حسینیه اعظم زنجان در تکاپو هستند تا سرخ ترین قربانگاه شیعی در دنیا دوباره رونق بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ نامش حسین است ، او مسافر است و به قول خودش از راه دور به اینجا آمده، چند روزی در راه بود و خستگی را می شد در چهره اش دید.

آدرسی که در دست داشت را به من نشان داد برگه را که دیدم دلم لرزید چون متوجه شدم او این روزها میهمان دردانه زهرا شده ، آخر او نشانی جایی را از من می خواست که این روزها خیلی از مردم میهمانش هستند.

حسینیه اعظم زنجان نشانی بود که او از من می خواست.

با حسین این جوان اهوازی راهی حسینیه شدیم، در مسیر باب صحبت را این گونه آغاز کرد , گفت : مادرم از کودکی ماه محرم که می شد دست مرا می گرفت و با هم راهی مراسم عزاداری امام حسین ( ع ) می شدیم ، تا این که چند سال پیش در حادثه ای تلخ من دیگر توان ایستادن روی پای خودم را نداشتم .

حسین ادامه داد: آن روز ها که زمین گیر شده بودم گویی زمان نمی گذشت و دل نگرانی های مادرم را می دیدم که با دیدن دوپای فلج من چگونه غمگین و مضطرب شده است .

مادرم به خاطر من دیگر به مراسم های عزاداری نمی رفت چون شب و روزش را برای پرستاری از من سپری می کرد، سال ها گذشت تا این که ماه محرم سال گذشته، روزی که هرگز آن روز را از خاطر نخواهم برد.

آن روز با مادرم تلویزیون نگاه می کردیم ناخوآگاه چشممان به صفحه ای دوخته شد که مردم در میدان آن شهر با شکوه و وحدت خاصی فقط یک نام را صدا می زدند . آن نام نامی جز نام علمدار کربلا نبود.

حسین زیر لب همان نوایی را زمزمه می کرد که برای ما آشناست ، ای شمع حرم خانه / قربانین اولوم عباس

وی ادامه داد: اشک از گونه مادرم همچنان سر می خورد او آن روز در کنار من نذر عباس کرد تا من دوباره سرپا شوم و همان پسری پرشور و با انگیزه ای شوم که که بودم .

چشم های این جوان پر از اشک شده بود و با دستانش سعی در پاک کردن اشک هایش داشت.

او گفت : چهل روز از توسل و نذر مادرم می گذشت، چهل روزی که علمدار کربلا را واسطه کرده بود تا خداوند از دریای بی کران کرمش نظری به من داشته باشد تا اینکه پزشکم بعد از انجام آزمایش و معاینه خبری خوشحال کننده ای به مادرم داد این که می توانم در جلسات فیزیوتراپی حضور داشته و کم کم در این جلسات بود که توانستم روی پای خود بایستم .

خدای من این چه عشقی است که در دل دوستداران اهل بیت نهفته است ، این چه رازی است که عاشقان حسین ( ع ) هرسال گویی عزیزکرده ای را از دست داده اند ، این چه داغی است که به گفته پیامبرت حضرت محمد ( ص ) داغ امام حسین داغی است که هیچ گاه سرد نخواهد شد.

حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا

از او پرسیدم چه شد که اکنون راهی حسینیه شده ای ؟

در جوابم گفت : مادرم نذر کرد که اگر سلامتی خود را به دست بیاورم مرا سال آینده راهی زنجان کند تا نذرش را ادا کنم و خادم این آستان شوم ودر روز هشتم محرم گوسفندی را به قربانگاه حسینیه تحویل دهم .

حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا

تا روز واقعه چندی بیش نمانده ، لحظه ی نفس های پر هیبت و روز رجز های عاشقانه .

آری این عظیم ترین اجتماع حسین دوستان جهان است که قرارشان در هشتم محرم هرسال است تا زیر بیرق سالار شهیدان به ندای هل من ناصر ینصرنی او لبیک گویند، گویی اینان آهنگ قربانی شدن برای یار را بهتر می دانند.

شاید واحد فروش و پذیرش احشام حسینیه این روزها پرکارتر باشد چرا که نذر بیش از 12 هزار راس گوسفند در راه است تا دومین قربانگاه جهان اسلام  بعد از منا دوباره رونق بگیرد.

حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا

تاره مسئول قربانگاه حسینیه اعظم زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، با اشاره به این که قربانگاه حسینیه اعظم زنجان پس از منا دومین قربانگاه جهان اسلام و همچنین سرخ ترین قربانگاه تشیع به حساب می آید، گفت : واحد فروش و پذیرش احشام با بیش از 140 خادم از یک ماه پیش آماده ارائه خدمات به زائرین و مجاورین حسینیه اعظم است.

حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا

وی در ادامه افزود : خیل عاشقان حسینی از جای جای دنیا یک روز قبل از تاسوعا یعنی عصر روز هشتم محرم به دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان می پیوندند تا شیعه در بزرگترین اجتماع خود در تاسوعا دلدادگی هایشان به ابا عبدالله را شرح دهند.

شرح دلدادگی در یوم العباس

شهامی مسئول روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، با اشاره به این که در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی برای اولین بار چهار رأس گوسفند در مسیر دسته حسینیه ذبح می‌شود گفت : این تعداد در سال ۱۳۴۱ به هفت رأس می‌رسد.

حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا

وی افزود: از همان سال تعداد قربانی‌های مسیر دسته حسینیه افزایش می‌یابد بطوریکه در سال ۱۳۵۲ به ۳۵۰ رأس، در سال ۱۳۵۳ به ۶۵۰ رأس، ۱۳۸۳ به ۶۴۰۰ رأس و در نهایت در سال ۱۳۸۹ به بیش از 10 هزار رأس رسیده است که بعد از قربانگاه منا در مکه معظمه، اولین رتبه را در زیادت قربانی در جهان اسلام دارد.

شهامی در ادامه با بیان این که بخش عمده‌ای از مردم نذورات متعددی به قصد گرفتن حاجت به حسنیه اعظم زنجان می آیند و هزاران راس گوسفند، صدها راس گاو، و ده ها شتر و حتی طیور پیشکش قربانگاهی است که فقط در منا می شود نظیرش را دید.

مسئول روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان می گوید در این مراسم بزرگ از جای جای ایران و حتی کشورهای دیگر نیز می آیند تا عشق و دلدادگی خود یه سید و سالار شهیدان را نشان دهند.

وی افزود : در اینجا فرقی نمی کند اهل کجا باشی اهل روستا باشی یا شهر، همه و همه از شمال تا جنوب از شرق تا غرب به عشق علمدار کربلا در یوم العباس گرد هم می آیند تا وحدت و یکرنگی شیعه و مسلمانان را به تصویر بکشند.

شهامی می گوید در سال گذشته افرادی از کانادا و ایتالیا نیز میهمان این مکان مقدس بودند و حتی یک خانم از ایتالیا هزینه 16 راس گوسفند برای ما ارسال کرد که به نیابت این خانم قربانی کنیم.

مسئول روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان در سال های اخیر عزاداران قربانی های خود را بیشتر به صورت زنده به حسینیه تحویل می دهند و پس از مراسم در مکانی کاملا بهداشتی و با حضور ناظرین شرعی و بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان ذبح می شوند و در بسته های تقریبا نیم کیلویی بسته بندی می شوند.

به گفته این مقام مسئول هیئت امنا حسینیه اعظم زنجان با اجرای یک طرح ابتکاری و هدفمند با بسیج نیروهای خود و با توزیع قبوض در سطح شهر موجب می شود مردم بتوانند با ارائه قبوض از گوشت تبرک حسنیه اعظم زنجان بهره مند شوند.

وی با اشاره به این که در سال گذشته بیش از 65 هزار بسته گوشت در بین مردم تقسیم شد تاکید کرد که گوشت های بسته بندی شده هر ساله به صورت دوره ای در یکی از نقاط شهر زنجان بین مردم تقسیم می شود و تقریبا هر شش سال یک بار گوشت های متبرک بین همه مردم استان توزیع می شود.

گره هایی که به دست علمدارش باز می شود

در محل فروش و پذیرش احشام که بودم صدها صاحب نذری را دیدم که با طوق هایی رنگارنگ که در دست داشتند به این سو و آن سو می رفتند تا قربانی های خود را تحویل این مرکز دهند.

حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا

کمی آن طرف تر پیرمردی را دیدم که با دستانی لرزان طوق گاوی را در دست داشت او می گفت : از همدان به اینجا آمده و یکی از فرزندانش مریض است و گرفتن شفای عزیز دردانه اش او را به این جا کشانده است.

او از عشق و ارادت خود به اهل بیت برایم گفت که هر کس به در امام حسین ( ع ) پناه ببرد ناامید بر نمی گردد.

آن سوتر نیز جوان خراسانی آمده بود تا هزینه 5 راس گوسفند را به این بارگاه اهدا کند.

نظارت دامپزشکی بر ذبح بهداشتی و شرعی دام های نذری

حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، با اشاره به این که در ایام ماه محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین ( ع ) بیش از 90 ناظر بهداشتی و شرعی به صورت اکیپ های ثابت و سیار بر ذبح دام های نذری نظارت می کنند گفت : در محل هایی که هیئت امنای اماکن مذهبی معرفی می کنند این ناظرین در انجا نیز حضور خواهند داشت.

حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا

وی به ضرورت انجام ذبح نیابتی نیز تاکید کرد و افزود : با رضایت هیئت امنای حسینیه این ذبح ها در کشتارگاه انجام می شود .

حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان افزود : کشتار دام های نذری که در روزهای خاص و به خصوص در یوم العباس در خیابان ها صورت می گیرد به علت افزایش تعداد کشتارها مدیریت این تعداد سخت و مشکل است و برای بالابردن کیفیت گوشت های نذری توصیه می شود از ذبح نیابتی استفاده کنند.

حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا

به گفته حاج کاظمی گوشت های نذری که پس از ذبح به صورت کاملا بهداشتی بسته بندی می شوند و به هیئت امنای حسینیه اعظم تحویل داده می شود تا به عنوان تبرک بین مردم توزیع شود.

خلاصه این که وصف این قربانگاه گفتنی ، شنیدنی هم نیست باید خود بود و دید ، اینجا هزاران هزار صاحب نذری را می بینی که آمده اند تا دلهایشان را به دست علمدار کربلا گره بزنند.


گزارش از کبری اسلامی

انتهای پیام /ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
موحد
۱۱:۳۳ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
ای شمع حرم خانه / قربانین اولوم عباس