گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از عجیب‌ترین بیماری‌های جهان؛

بیماری عجیب و ناشناخته‌ای که بلای جانتان می‌شود + تصاویر

کیستیک هیگروما جزو دسته‌ای از بیماری‌های عجیب و ناشناخته است که در آن توده‌ای عظیم در گردن به وجود می‌آید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برخی بیماری‌ها و اختلالات هورمونی در بدن انسان باعث می‌شود تا زندگی سختی را پشت سربگذارند؛ زمانی که صحبت از بیماری‌های مرگبار می‌شود ذهن‌مان به سمت بیماری‌هایی چون سرطان، ایدز، بیماری‌های قلبی و غیره می‌رود، غافل از اینکه برخی بیماری‌های کشنده ارتباطی با این موارد ندارد و بر اثر عواملی مختلف رخ می‌دهند؛ بیماری‌هایی نادر که با تاثیر بر ظاهر انسان، عواقبی دردناک به همراه خواهند داشت. در این بخش به معرفی برخی از عجیب‌ترین بیماری‌های جهان می‌پردازیم.

کیستیک هیگروما  جزو دسته‌ای از بیماری‌های عجیب و ناشناخته است که کمتر به گوش کسی خورده است؛ کیستیک هیگروما نوعی بیماری است که در آن بافت‌های بدن به طور طبیعی رشد نمی‌کند و این رشد غیرطبیعی باعث می‌شود برخی اندام‌ها مانند گردن و سر ظاهری غیر طبیعی به خود بگیرد، این بافت‌ها شامل یک یا چند کیست است که  با افزایش سن کودک بزرگ‌تر می‌شوند، این اختلال ممکن است از زمان جنینی در فرد به وجود آید اما گاهی  ممکن است پس از تولد هم ظاهر شود.


بیشتر بخوانید: 10 بیماری عجیب و نادر در جهان/ از سندرم زیبای خفته تا آلیس در سرزمین عجایب+ تصاویر


//بیماری ناشناخته‌ای که  + تصاویر

کیستیک هیگروما از یک کیسه حاوی مایع تشکیل شده است که  از انسداد در سیستم لنفاوی به وجود می‌آید؛ سیستم لنفاوی سیستمی است که سبب دفع سموم و مواد زائد از اندام‌ها و بافت‌های بدن می‌شود، جنینی که به این بیماری مبتلا می‌شود در هفته نهم و شانزدهم بارداری خود را نشان می‌دهد  تقریبا نیمی از جنین‌هایی که اختلالات کروموزومی دارند از این کیست رنج می‌برند.

کروموزوم سلولی است که DNA را در خود جای داده است؛ اگر این کروموزم ها آسیب ببینند یا از بین بروند  عوارض جدی از جمله کیستیک هیگروما برای فرد به وجود می‌آورد با این حال، اگر کیستیک هیگروما بعد از هفته بیستم بارداری از بین برود، بعید است که نوزاد ناهنجاری کروموزومی داشته باشد.

//بیماری ناشناخته‌ای که  + تصاویر

یکی از مواردی که باعث سقط جنین می‌شود کیستیک هیگروم است که حتی ممکن است مرگبار باشد،  به همین دلیل پزشکان اگر در دوران بارداری تشخیص دهند که فرد دچار هیگروما است باید کار درمانی خود را در مرکزی مجهز انجام دهد تا دچار مشکلات جدی نشود.

علت ایجاد کیستیک هیگروما چیست؟

این کیست‌ها می‌توانند به دلیل اختلالات ژنتیکی یا عوامل محیطی ایجاد شوند؛ شایع‌ترین علل محیطی کیستیک هیگروما عبارت است از عفونت‌های ویروسی در دوران بارداری که از مادر به جنین انتقال داده شده است، همچنین  قرار گرفتن در معرض مواد مخدر یا الکل در دوران بارداری یکی از علت‌های ایجاد کیستیک هیگروما است که باید از آن جلوگیری کرد.

//بیماری ناشناخته‌ای که  + تصاویر


بیشتر بخوانید: بیماری های نادر که باعث قدرت خارق العاده در بدن می‌شوند!/از نداشتن حس ترس تا حافظه باورنکردنی


کیستیک هیگروما بیشتر در نوزادان با ناهنجاری‌های کروموزومی دیده می‌شود؛ اما برخی از بیماری‌های ژنتیکی مانند سندرم ترنر که در آن کودکان دختر یک کروموزوم ایکس به جای دو کروموزوم ایکس دارند مرتبط با این کیست‌ها هستند.

//بیماری ناشناخته‌ای که  + تصاویر

علائم کیستیک هیگروما

کیست‌هایی که در نوزادان به وجود می‌آید اصولا در ماه‌های اول قابل مشاهده است که با رشد نوزاد، آن‌ها هم بزرگتر می‌شوند؛ علامت اصلی این کیست، وجود یک توده نرم و اسفنجی است که اغلب در گردن ظاهر می‌شود اما در برخی افراد این کیست‌ها در زیر بغل و کشاله ران هم مشاهده می‌شود، اندازه‌ای که این کیست‌ها دارند به اندازه  یک چهارم یک توپ بیسبال است که با افزایش سن کودک بزرگ و به راحتی قابل مشاهده خواهد بود که نوزاد با وجود این اختلال دیگر نمی‌تواند به راحتی حرکت کند.

درمان کیستیک هیگروما

کیستیک هیگروما اگر در دوران جنینی ایجاد شده باشد قابل درمان نیست و تنها پزشک می‌تواند کودک را تحت نظر بگیرد تا از بزرگ‌تر شدن آن جلوگیری شود و مادر باید با دیدن هر گونه عارضه غیرطبیعی سریع به پزشک مراجعه کند، اما این کیست‌ها بعد از تولد در صورتی که شناسایی شوند قابل درمان هستند که یکی از اصلی‌ترین درمان‌ها، عمل جراحی است، اما در برخی موارد پزشکان توصیه می‌کنند عمل جراحی انجام نشود، چرا که در این عمل‌ها احتمال آسیب به بافت‌های دیگر وجود دارد.

//بیماری ناشناخته‌ای که  + تصاویر


بیشتر بخوانید: وحشتناک ترین بیماری نادر دنیا/ اگر دلش را ندارید نبینید(+18)


خوشبختانه این توده‌ها سرطانی نیستند و اگر در حرکت کودک اختلالی ایجاد نکرده باشند می‌توان با روش‌هایی چون اسکلروتراپی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و  دارو استروئید این توده را درمان کرد؛  قابل ذکر است این روش‌ها در درمان کیست‌های کوچک تاثیر خوبی دارد و اگر کیست بزرگ شده باشد تنها باید با عمل جراحی آن را برداشت.

کیستیک هیگروما عوارض زیادی از جمله اختلال در رشد دوره‌ای، خونریزی، عفونت در منطقه آسیب دیده، آسیب به عضلات، اعصاب یا بافت ناشی از عمل جراحی برای برداشتن هیگروما دارد.

//بیماری ناشناخته‌ای که  + تصاویر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
یونس
۱۲:۵۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
سلام چند روزه دیگه بچم به دنیا میاد هر چی ازمایش و سنو دادیم هیچ مشخص نبوده الان متوجه شدیم هگروما داره الان چی میسه
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۳:۲۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
دوقلو باردارم یکی از جنین ها هیگروما تشخیص داده شده چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
خانوم منم دچار شد
مجبوریم بچه رو سقط کنیم
Poland
نازنین هرا
۰۵:۳۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
منم پارسال دوقلوبارداربودم یکیش هیگرومابودسقط کردن یکیش خداروشکرسالمه والان بغلمه
Iran (Islamic Republic of)
خانم کردی
۱۴:۲۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
من سه ماه حامله هستم سنو گرفتم بچه من دچار همین مشکل ست باید چه کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۴:۲۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
بگو هربچه کودکی دچار این بیماری نشه کودکان چه گناهی دارن
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۴:۲۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
بگو هربچه کودکی دچار این بیماری نشه کودکان چه گناهی دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
هیچ انسانی گرفتار نشه انشااله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
هیچ انسانی گرفتار نشه انشااله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
هیچ انسانی گرفتار نشود. الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۲۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
هیچ مومن مسلمانی گرفتار نشود الهی آمین
آخرین اخبار