دست هایی که به باد حکم می کنند

در موقعیتی که وضعیت کسب و کار دشوار است و اراده برای سرمایه گذاری کم، هستند جوانانی که ثابت کردند. می توان حتی باد که به فرمان سلیمان نبی رام می شود را با همت و پشتکار در چنگال تکنولوژی قرن ٢۱ گرفتار کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، استفاده از انرژی بادی پیشینه دراز مدتی داشته و به حدود ۲ سده پیش از میلاد در ایران باستان بازمی‌گردد. برای نخستین بار، ایرانیان موفق شدند با استفاده از نیروی باد، دلو (دولاب) یا چرخ چاه را به گردش درآورده و آب را از چاه‌ها به سطح مزارع برسانند.

توربین بادی ٣ نوع اصلی دارد. پره توربین‌های بادی می‌تواند به دور محور افقی یا عمودی دوران کند. توربین بادی با محور افقی، پیشینه بیشتری داشته و امروزه هم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل، مزیت توربین بادی با محور عمودی، عدم حساسیت نسبت به جهت وزش باد و عدم نیاز به یک پایه مرتفع است.

در توربین‌های بادی با محور عمودی روتور اصلی به‌ صورت عمودی قرار می‌گیرد. مهم‌ترین برتری این نوع از توربین‌های بادی آن است که نیازی به تنظیم جهت قرارگیری نسبت به جهت وزش باد ندارند. مهم‌ترین عیب این نوع توربین‌ها نیز کم‌ بودن سرعت دورانی آن‌ها و در نتیجه زیادبودن گشتاور و هزینه بیشتر سیستم انتقال قدرت، بارگذاری دینامیکی زیاد پره‌ها و همچنین پیچیدگی زیاد طراحی و تحلیل ایرفویل پره‌ها پیش از ساخت پیش‌نمونه (پروتوتایپ) است.

احسان حمیدی یکی از طراحان توربین‌های بادی و مدیر عامل شرکت طراحی و ساخت توربین های بادی در خصوص فعالیت هایش در زمینه طراحی و ساخت این دستگاه گفت: سال ۱٣٩۱ خورشیدی و با ۴ نفر از دوستان، بادی وزیدن گرفت و توربین فعالیت ما نیز شروع به چرخیدن کرد، هرچند اوایل با مشکلات فراوانی از جمله نداشتن شناخت کافی از ارگان‌های خاص برای حمایت از شرکت مواجه بودیم، اما رفته رفته مسائل حل شد. سال ٩٢ به عنوان نخستین شرکت، اولین نیروزا محور عمودی را نصب، و پس از آن در سال ۱٣٩۴ گواهی ثبت اختراع دریافت کردیم. بعدا نیز فعالیت مان را به صورت جدی‌تر ادامه دادیم. سال ۱٣٩۵ و پس از آنکه توربین بادی ما جز ۵ طرح برگزیده کشوری شناخته شد، در سال ٩۶ به نمایشگاه جهادگران علم و دانش دعوت شده و همان سال با دعوت رسمی شرکت کپکو در کره جنوبی برای حضور در نمایشگاه تخصصی علم و صنعتِ برق و الکترونیک سئول راهی این کشور شدیم.

وی افزود: سپس در قسمت رقابتی نمایشگاه، موفق به کسب مدال برنز، و بعدا نیز جایزه ویژهِ کسب اختراعات را از سازمان ایفیا دریافت کردیم. در حقیقت دلیل دعوت ما به آن نمایشگاه راندمان توربین بود که اکنون با ٢۵ درصد تولید می‌کنیم و توانسته بودیم ٣ درصد کارایی کلاس نیروزا را افزایش دهیم. توربین بعدی که در حال ساخت هستیم نیز تا ٣٨ درصد بازدهی دارد که مناسب مزارع بادی و نیروگاه‌ها است.

حمیدی در خصوص محصولات ارائه شده این شرکت، بیان داشت: ما توربین‌های محور عمودی را در ٣ اندازه و ٣ توان مختلفِ کلاس ساوونیوس تولید می‌کنیم. به تازگی نیز کلاس داریوس را که برای اولین بار در ایران تولید می‌شود به آن افزوده ایم. ساخت توربین‌های بادی در ایران سابقه طولانی ندارد، فقط شرکت‌های دولتی نیروزا‌های بادی را تولید، که حدود ۶۰ درصد قطعات را وارد می‌کنند، اما شرکت‌های دانش بنیان ما تقریبا تمام تکه‌ها را از داخل تامین می‌کنند مگر ۴ یا ۵ درصد مانند برخی فیوز‌ها یا تعدادی از کابل‌ها و خازن مقاومت، اما قطعات اصلی مثل ژنراتور، پره، مهندسی و ساخت در داخل کشور انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت طراحی و ساخت توربین های بادی در زمینه اشتغال زایی اظهار کرد: ٨ نفر به صورت مستقیم در این کارگاه مشغول به کار، و با توجه به وسعت کار نیز حدود ٢۰ نفر به صورت غیر مستقیم فعالیت دارند. ضمن اینکه اگر پروژه عمرانی باشد تعداد قابل توجهی از افراد را مشغول به کار می‌کند. البته در صورتی که پروژه تدوام داشته باشد اشتغال زایی پایدار می‌ماند، اما معمولا موقت هستند.

وی اذعان داشت: برنامه‌های مختلفی را برای آینده برنامه ریزی کرده ایم و قصد داریم موفقیت‌ها را مانند پره‌های توربین که با سرعت باد سریعا به گردش در می‌آیند با شتاب و تندی بیشتری کسب کرده، و برق بیشتر تولید کنیم تا جایی که به کشور‌های مجاور صادر کنیم.

حمیدی بیان کرد: مشکلاتی که می‌توان در این زمینه اشاره کرد، نبود حمایت‌های کافی از شرکت‌های دانش بنیان است، کمپانی‌های نوپا به محل‌های تولیدی و صنعتی نیازمندند، هرچند که ما نیز قصد کرده و داریم که روی پای خودمان بایستیم، اما ساخت توربین هزینه زیادی در بر دارد و جنس گرانی حساب می‌شود. حمایت‌ها همان پشتیبانی‌ها از صنایع مرسوم است که کافی نیست و با توجه به نرخ ارز و تورم افزایش پیدا نمی‌کند. فقط پارک علم و فناوری یک دفتر کار با قیمت پایین ارائه می‌کند، که ما نیازمند سوله هستیم.

تولید انرژی تجدید پذیر یکی از اهداف پارک علم و فناوری ایران 

سید محمد علی افشانی، معاون پارک علم و فناوری در خصوص حمایت‌های این نهاد از شرکت‌های دانش بیان عنوان داشت: در چند سال گذشته و با توجه به اهمیت تولید انرژی‌های تجدید پذیر همانند انرژی‌های بادی و خورشیدی، یکی از اهداف پارک علم و فناوری ایران توجه به این گونه کسب و کار‌ها است؛ و معمولا هر ساله آن‌ها را اولویت بندی و جهت دهی می‌کنیم که کسب و کار‌های مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر در اولویت است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی و خروج ارز از کشور ما برای تولید محصولات داخلی و گونه توربین‌های بادی اولویت قرار داده ایم. گروه شرکت ژرف سپنتا نیک نام آریا که از ابتدای سال ٩۶ در پارک علم و فناوری خوزستان و در مرکز رشد ما مستقر شد. در این یکسال گذشته رشد قابل توجهی داشته و مقدار تسهیلاتی که از ما دریافت کرده اند نیز در روند رشد شان موثر بود.

افشانی در پایان بیان کرد: مهم‌ترین دلیل رشد این گروه و شرکت آن‌ها توانایی منحصر به فرد، تلاش شبانه روزی و انرژی بسیار زیاد این جوانان بود.

با توجه به گرمایش جهانی زمین، وزیدن باد‌های موسمی در استان خوزستان و نیازمندی انسان به هوای پاک که حق طبیعی بشریت حساب می‌شود و همچنین افزایش توان داخلی، ظرفیت تولید و جلوگیری از فرار مغز‌ها به خارج از کشور، امید است جامعه اهمیت نخبگان و کسب و کار‌های دانش بنیان را بیشتر درک کند.


انتهای پیام/ ساسان ناصری زاده

برچسب ها: جوانان ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.