در محرم بخوانید؛

روایت تنهایی امام حسین (ع) در کتاب «طوفان بلا در کربلا»

کتاب «طوفان بلا در کربلا» از کتاب‌هایی است که می‌تواند در این زمینه شناخت درست واقعه کربلا ما را راهنمایی کند.

طوفان بلا در کربلابه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ماه محرم ماه شناخت بهتر ائمه و واقعه کربلاست. همه مسلمانان می توانند با مطالعه بیشتر در این زمینه شناخت خود را نسبت به ائمه بالا ببرند. کتاب «طوفان بلا در کربلا» از کتاب‌هایی است كه می تواند در اين زمينه ما را راهنمايی كند.

کتاب «طوفان بلا در کربلا» به نویسندگی غلامرضا ادبی و توسط موسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج) به چاپ رسیده است.

در این کتاب به مباحثی مانند فلسفه عزاداری و روضه‌خوانی و تاریخچه مجالس حزن و اندوه اباعبدا‌الله‌الحسین (ع)، مجلس عزاداری پیش از خلقت، دامنه تاثر حادثه غمبار کربلا، مداح‌محوری، نذر یا تغییر نذر در مراسم عزاداری، برهنه شدن در مراسم سینه‌زنی، گریه در دوران طفولیت، گریه خوف، گریه اظهار درد، گریه در حال مناجات، عبادات، قرائت قرآن و ادعیه، ایفای اجر و مزد رسول خدا (ص)، نصرت و اجابت دعوت امام حسین (ع)، عمل به پیمان الهی، نامگذاری کربلا و حکمت زینبی پرداخته شده است.

علم و فقاهت عبدالله بن جعفر، ویژگی‌های اختصاصی حضرت علی اکبر (ع)، حق محوری، آمادگی برای مرگ و امتحانات محدود به زمان و مکان نیستند، برداشتن موانع پیشرفت اسلام، سحرگاه عاشورا، تنهایی امام حسین (ع) و تهاجم به خیمه از مباحث دیگر این کتاب است که می‌توان به آن اشاره کرد.

محرم نخستين ماه سال هجری قمری و یکی از چهار ماه حرام (محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه) است و در این چهار ماه جنگ حتی در بین اعراب جاهلی ممنوع بود و مجرمان کیفر نمی‌شدند که این رسم به پیروی از سیره درخشان حضرت ابراهیم باقی مانده بود.

بر اساس شواهد تاریخی معتبر، انبیا و اولیایی که به گونه‌ای از واقع شدن واقعه کربلا مطلع شدند، محرم را ماه عزا می‌دانستند، ولی در سال ۶۱ هجری قمری این امر به صورت ظاهری نیز محرم را ماه حزن و اندوه به شمار آورد و جریانات متعددی در خصوص اقامه عزای سیدالشهدا (ع) در ماه محرم توسط حضرت ائمه معصومین و محبین اهل بیت (ع) بیان شده است.

فلسفه عزاداری ها، احکام ویژه عزاداری، آفات و آسیب ها، تاریخچه مجالس عزای امام حسین (ع)، دامنه تاثیر حادثه غم بار کربلا، اقسام گریه و مناسبت‌های مختلف دهه اول محرم می‌تواند تا حدودی وظیفه ما را در ایام عزا معین کند.

انتهای پيام/

معرفی‌ كتاب طوفان بلا در كربلا

 

برچسب ها: کتاب ، محرم 97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.