تکایای فرهنگی مذهبی عاشورایی؛

چهارراه صفا میزبان دلدادگی عزاداران حسینی/ آلمانی‌ها هم به قدیمی‌ترین هیئت تهران می‌روند

هیئت عشاق الحسین (ع) از دیرباز محفل عزاداران دلباخته حسینی بوده است که پای این پرچم، بزرگ شده‌اند.

به گزاش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شب سوم محرم به رسم نامگذاری‌ شب‌های دهه اول محرم به نام بی بی رقیه (س) دختر خردسال اباعبدالله الحسین (ع) نام گذاری شده است. در این شب پر فیض و برکت تصمیم گرفتیم تا سری به یکی از هیئت‌های قدیمی و شهیدپرور تهران بزنیم و در کنار آن‌ها عزاداری کنیم. هیئت عشاق الحسین (ع) که تاسیس آن به سال ۱۳۶۲ باز می‌گردد، محفل بسیجیان و رهروان شهدایی است که از اوایل انقلاب تا به امروز همچنان بیرق عزا را برافراشته است.

همان ابتدای چهارراه صفا در خیابان هفده شهریور شمالی، محل تکیه و ساختمان فرهنگی هیئت است که در ورودی آن چایخانه حسینیه برپا شده بود و عزاداران پذیرایی می‌شدند.

مجتمع عشاق الحسین (ع) نماد تاثیرگذاری فرهنگی در کنار عزاداری /طبخ ۳۰ هزار طعام نذری در ایام محرم
خدام و پیرغلامان حسینی هیئت در درب ورودی حسینیه به نشانه‌ خوش آمد گویی به عزاداران سیدالشهدا (ع) ایستاده بودند و عرض ادب می‌کردند.

در فرصتی مناسب با امیر مهدیان یکی از این ارادتمندان و خدام آستان عصمت و طهارت، هم صحبت شدیم و درباره تاسیس هیئت عشاق الحسین (ع) و هزینه‌های ساخت این مجتمع فرهنگی به گفتگو پرداختیم.

مجتمع عشاق الحسین (ع) نماد تاثیرگذاری فرهنگی در کنار عزاداری /طبخ ۳۰ هزار طعام نذری در ایام محرم
بنیاد هیئت عشاق الحسین چه سالی تاسیس شد؟

سال ۱۳۶۲ جلسه عشاق الحسین (ع) تاسیس شد و تا به امروز که این حسینیه در هشت طبقه به متراژ ۴ هزار مترمربع شامل دو طبقه منفی سالن ورزشی، منفی یک درمانگاه خیریه، طبقات همکف، اول، دوم و سوم شبستان حسینیه، طبقه چهارم دارالقرآن، طبقه پنجم کتاب و طبقه آخر هم به آشپزخانه و پخت نذورات بنا شده است.

چقدر از هزینه‌های این مجتمع مردمی و چه میزان غیر مردمی بوده است؟

ما تا الان که هنوز مجتمع کار‌های زیادی دارد، چیزی در حدود پنج میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه کرده ایم که الحمدالله تمام آن از نذورات و کمک‌های مردمی تامین شده است.

برای غذاهای نذری امسال چقدر هزینه می کنید؟

امسال در این دهه محرم ۳۰ هزاز غذای نذری پیش بینی کرده ایم که در شب‌های عزاداری سفره اطعام آنها گسترده می شود و همه هزینه آن هم به عهده خود مردم  است.

عزاداران حسینیه شما از اقشار خاصی هستند؟

جلسه عشاق الحسین (ع) مجموعه‌ای از مردم، طلاب و دانشجویان است که دیگر بند دلشان به این پرچم گره خورده است. ما از همه اقشار مردم و عزاداران حسینی در این دهه محرم میهمان داریم حتی ما از آلمان، اهواز و شهر‌های مختلف کشور مهمان داریم که در این دهه به حسینیه ما می‌آیند.

مجتمع عشاق الحسین (ع) نماد تاثیرگذاری فرهنگی در کنار عزاداری /طبخ ۳۰ هزار طعام نذری در ایام محرم
علت  استقبال جوانان از هیئت عشاق الحسین (ع) چیست؟

واقعا علت اصلی این حضور شخص حاج علی قربانی است که جوان‌ها را جذب کرده اند. از نظر ما ایشان در حد عالی فقهی قرار دارند و بنابر نظر خودشان لباس رسمی روحانیت بر تن نمی‌کنند. حضور ایشان در بین جوانان هیئت، مرکز ثقلی شده است که جوانان را به سمت روضه امام حسین (ع)  می‌کشاند.

مجتمع عشاق الحسین (ع) نماد تاثیرگذاری فرهنگی در کنار عزاداری /طبخ ۳۰ هزار طعام نذری در ایام محرم
در این مراسم حاج علی قربانی به تشریح ویژگی‌های مقام امام حسین (ع) در میان ائمه پرداخت و پس از آن سید مهدی حسینی ذاکر اهل بیت به ذکر مصیبت و سینه زنی پرداخت. در آخر مجلس هم سفره اطعام حضرت رقیه (س) گسترده شد و عزاداران حسینی همراه خانواده‌هایشان با غذای نذری پذیرایی شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
امیر
۱۹:۴۱ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
هیأت فوق العاده ایه. توصیه میکنم هر کسی میتونه حتما شرکت کنه
Pakistan
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
من رفتم هییت خوبیه