پهباد‌ها به درون خطرناک‌ترین آتش فشان‌های جهان می‌روند + تصاویر

درآینده نه چندان دور با استفاده از تجهیزات عملی، زمان وقوع آتش‌فشان شناسایی و از بروزخسارت‌های مالی و جانی کاسته می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان در نظر دارند با استفاده از پهباد‌ها به بررسی فعالیت آتش فشان‌های فعال در کره زمین بپردازند و با وارد کردن دستگاه و تجهیزات علمی به درون دهانه آتش فشان، وقوع فوران در آینده را پیش بینی کنند.


فوران آتش فشان‌ها تاثیرات فراوانی بر زندگی انسان‌ها روی کره زمین دارد، بسیاری از کشور‌ها و جزیره ها، شهر و روستا‌ها در دامنه کوه‌های آتش فشانی ساخته شده‌اند و فوران آتش فشان می‌تواند سبب از بین رفتن تاسیسات، مناطق مسکونی و مرگ انسان‌ها و سایر جانداران شود.

دانشمندان نوعی حسگر‌های فعال به نام مستعار تخم اژد‌ها (Dragon Eggs) طراحی کرده اند که به وسیله پهپاد وارد دهانه آتش فشان می‌شوند.

این حسگر‌ها می‌توانند در مکان‌های خطرناک قرارداده شوند و داده‌های ارزشمندی از زمان وقوع فعالیت‌های آتش فشانی در اختیار دانشمندان برای نجات جان انسان‌ها قرار دهند.


در دهانه آتش فشانی معمولاً گاز‌های سمی بسیار خطرناک وجود دارد، همچنین درجه حرارت بسیار زیادی در آنجا وجود دارد به همین دلیل ورود به دهانه آتش فشان برای دانشمندان کار بسیار سخت و خطرناکی است.

دانشمندان سازنده تخم اژد‌ها اعلام کرده اند از این وسیله می‌توان برای نظارت برسایر پدیده‌ها چون یخچال‌های طبیعی، گسل‌های زمین شناختی و حتی بررسی راکتور‌های هسته‌ای، قلب نیروگاه‌ها و محل نگهداری زباله‌های هسته‌ای استفاده کرد.

دانشمندان با استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین تخم اژد‌های‌های نقره‌ای را به بالای آتش فشان استرومبولی در ایتالیا وارد کرده‌اند.

فوران آتش فشان وزوویوس درسال 79 میلادی در کشور ایتالیا سبب نابودی کامل دوشهر پمپئی و هرکولانیوم شد که در اثر آن هزاران انسان جان خود را از دست دادند.

افزون بر خروج  ماگما از دهانه آتش فشان، فوران گازهای سمی از دهانه نیز می تواند با از بین بردن اکسیژن هوا، سبب خفگی و مرگ انسان‌ها و سایر جانداران  شود.

این حسگر‌ها به وسیله دانشمندان دانشگاه بریستول ساخته شده است و قادر به اندازه گیری و ثبت داده‌های مختلفی از جمله درجه حرارت، رطوبت، ارتعاشات و گاز‌های سمی هستند.

جنس ترکیب این حسگر‌ها از ماده‌ای است که بتواند شرایط بسیارسخت از قبیل گرما یا سرمای شدید را تحمل کند.

ارتباط دانشمندان با تخم اژد‌ها به وسیله فرستنده بی سیم از راه دور برقرار می‌شود که داده‌ها را به پایگاه جمع آوری اطلاعات (درفاصله حداقل ده کیلومتری از محل آتش فشان) ارسال می‌کند.

این دستگاه‌ها همچنین دارای کمترین میزان مصرف انرژی الکتریکی در دنیا و جزو فناوری‌های دوست دار محیط زیست هستند.

استاد دانشکده علوم دانشگاه استنفورد، اریک دون هام (Eric Dunham) اعلام کرده است فرآیند فعالیت و انرژی تولید شده از آتش فشان‌ها بسیار پیچیده است و اکنون هیچ وسیله‌ای برای پیش بینی فوران آتش فشان دردنیا وجود ندارد اما شاخصه‌های افزایش فعالیت آتش فشان‌ها وجود دارد که با بررسی آن‌ها محققان می‌توانند به پیش بینی فعالیت آتش فشان بپردازند.


ازجمله این شاخصه‌ها می‌تواند به دگرگونی در دریاچه گذاره موجود در دهانه آتش فشان، دگرگونی در فرنکانس صدا‌های تولید شده به وسیله ماگماها، وقوع زلزه‌های کوچک در اطراف آتش فشان، ترک خوردن پوسته زمین، گرم شدن بیش از اندازه منابع آب زیر زمینی اطراف دامنه آتش فشان، افزایش خروج گاز‌ها در دهانه آتش فشان و افزایش میزان تولید گاز دی اکسید گوگرد اشاره کرد.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/

کاربرد پهبادها در برای پیشرفت علم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار