الگوهای سعادت در واقعه عاشورا؛

پیرمرد واقعه عاشورا که محضر رسول خدا (ص) را درک کرده بود

رجبی دوانی کارشناس و محقق تاریخ اسلام، بخشی از زندگی «حبیب بن مظاهر اسدی» از یاران امام حسین (ع) را تشریح کرد.

حبیب بن مظاهرمحمد حسین رجبی دوانی کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام، در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با موضوع معرفی یاران و اصحاب سیدالشهدا علیه السلام، درباره پیرمرد با عظمت دشت کربلا گفت: یکی از چهره‌های برجسته و مشهور در قیام امام حسین (ع) «حبیب بن مظاهر اسدی» است. حبیب افتخار آن را داشت که از اصحاب رسول خدا(ص)، امیرالمومنین علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (س) باشد. حبیب در دوران خلافت امیرالمومنین (ع) جزو یاران خاص این وجود مقدس و در شمار چهره‌های بزرگی همچون میثم تمار و به رشید هجری باشد. داستان‌هایی از مقام عظیم و معنوی این چهره ارزشمند شیعه در تاریخ نقل شده است.

حبیب ابن مظاهر هنگامی که خبر عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید ملعون و حضور ایشان در مکه به او رسید، جزو اولین شیعیانی بود که در خانه سلیمان صرد خزاعی اجتماع کرد و جزو اولین امضا کنندگان نامه‌هایی است که به سوی امام حسین (ع) فرستاده و از او برای مهاجرت به کوفه دعوت کرد. حبیب بن مظاهر در قیام مسلم بن عقیل حضور داشت و بعد از شکست قیام او همراه با مسلم بن عوسجه که هردو از بنی اسد بودند ، در خانه هایی مخفی شدند و هنگامی که خبر رسید حضرت سیدالشهدا (ع) در کربلا فرود آمدند، شبانه از حکومت نظامی بسیار سخت اطراف کوفه گریختند و خود را به امام حسین (ع) رساندند.

حبیب بن مظاهر پیش از تاسوعا تلاش کرد تا از قبیله خود بنی اسد که در غاضریه نزدیکی کربلا زندگی می‌کردند، کمک برای امام حسین(ع) بیاورد .

حبیب موفق  شد که ۹۰ نفر از بنی اسد را با خود همراه کند اما وقتی خبر به عمر بن سعد رسید، افرادی را فرستاد و در جنگی که پیش آمد آن تعداد کم هم از کمک به امام منصرف شدند و پا به فرار گذاشتند. حبیب  این پیرمرد روشن ضمیر هم با دست خالی نزد امام حسین (ع) بازگشت و در روز عاشورا بعد از آفریدن حماسه‌های درخشان در راه سیدالشهدا(ع) به شهادت رسید.

انتهای پیام/

برچسب ها: محرم97 ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار