موافق نمایندگان پارلمان اسپانیا با نبش قبر دیکتاتور سابق این کشور

نمایندگان پارلمان اسپانیـا با ۱۷۶ رای مثبت در مقابل ۱۶۵ رای منفی، با نبش قبر «فرانسیسـکو فرانکـو» موافقت کردند.

موافق نمایندگان پارلمان اسپانیا با نبش قبر دیکتاتور سابق این کشوربه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، نمایندگان پارلمان اسپانیـا با 176 رای مثبت در مقابل 165 رای منفی، با نبش قبر «فرانسیسـکو فرانکـو»، دیکتاتـور سابق این کشور موافقت کردند.

با این تصمیم گیری، قبـر ژنرال « فرانسیسـکو فرانکـو» از گورستان «لاوال دو لوس کایدوس» واقع در نزدیکی مادریـد، خارج می شود. در این گورستان ده ها هزار قربانـی جنگ داخـلی در فاصله بین سال های 1936 تا 1939، دفن شده اند.

نبش قبر دیکتـاتور نظامی اسپانیـا که از سال 1939 تا زمان مرگ اش در بیستم نوامبـر سال 1975 میلادی بر این کشور حکومت می کرد، مـورد درخواست حـزب سوسیالیست، «چپ رادیکـال پودمـوس» و چندین حزب منطقه ای دیگر بوده است. گورستان «لاوال دو لوس کایدوس» که یک صلیب سنگی به ارتفاع 152 متر بر فراز آن برافراشته شده است، ماه گذشته توسط یکی از رهبران پودموس به عنوان « آخرین بنای اروپا که به دیکتاتور فاشیست ادای احترام می کند» معرفی شده بود.

در اواخر ماه اوت، خانواده ژنرال فرانکو مخالفت خود را با این نبش قبر، به طور «متفق القول و قاطع» ابراز داشتند. فرانسیسـکو فرانکو نهایتاً پس از یک دوره حکومت سی و شش ساله بیستم نوامبر سال 1975 درگذشت. وی پیش از مرگش نظام سلطنتی را احیا نمود و شاهزاده خوآن کارلوس اول را به عنوان جانشین خود تعیین کرد. بدین ترتیب پس از چهار دهه‌ خفقان و سرکوب، اسپانیا وارد مرحله گذار به دموکراسی شد. سه سال پس از مرگ فرانکو قانون اساسی جدیدی به همه پرسی گذاشته شد که با رای 91.8 درصدی مشارکت کنندگان نظام حکومتی اسپانیا به مشروطه سلطنتی در قالب مردم سالاری پارلمانی تغییر کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار