احتمال لغو تحریم‌های آمریکا علیه پروژه بندر چابهار

منابع خبری اعلام کردند آمریکا در حال بررسی احتمال لغو تحریم‌های واشنگتن درباره پروژه بندر چابهار ایران، که هند سرمایه‌گذاری قابل توجهی در آن کرده، است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسپوتنیک نوشت گزارش‌ها حاکی است آمریکا در حال بررسی احتمال لغو تحریم‌های خود علیه بندر چابهار ایران است. هند در این بندر سرمایه‌گذاری قابل توجهی کرده است و انتظار می‌رود این بندر به محلی برای انتقال مواد استخراج شده از معادن افغانستان تبدیل شود.

هند از سال 2003 برای توسعه یک راهروی تجاری در این منطقه میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرده است. از این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان به توافق 2 میلیارد دلاری در ماه ژانویه برای احداث یک خط آهن بین چابهار و زاهدان اشاره کرد.

از این منطقه، خط آهن دیگری به زنرج در مرز افغانستان در حال احداث است.

با این حال، اکنون که آمریکا قصد دارد تحریم‌های بین‌المللی را بار دیگر علیه ایران وضع کند، پرسش‌هایی درباره احتمال ادامه این پروژه‌ها مطرح شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد کشورش به طور یکجانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج خواهد شد.

آلیس ولز، معاون اول دستیار وزیر خارجه آمریکا در بخش آسیای جنوبی و مرکزی، روز پنجشنبه در اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا گفت: «ما در حال بررسی پروژه چابهار در شرایط خود، به خصوص در رابطه با افغانستان و از این دید هستیم که تحریم‌های ما نباید شرکای ما را مجازات کند و یا به خطر بیندازد.»

او افزود: «بررسی مسئله چابهار با نگاه به آنچه موجب ثبات در افغانستان خواهد بود، و یا در نظر گرفتن ایجاد ارتباط هایی در منطقه که منافع دیگری را تامین خواهد کرد، انجام خواهد شد. اما این روند بررسی، همچنان در حال انجام است.»

ولز خاطر نشان کرد: «هند نسبت به نوسانات قیمت‌ها بسیار حساس است».

از آنجا که انتخابات سراسری هند در بهار سال 2019 برگزار خواهد شد، مسئله قیمت‌ها اهمیت بیشتری خواهد داشت.

شبیر رضوی، اقتصاددان و تحلیلگر سیاسی روز پنجشنبه در گفتگو با اسپوتنیک گفت آمریکا نه تنها خواستار «کنترل تجارت جهانی است،» بلکه در تلاش است تا چگونگی تجارت کشورهای خارجی را نیز به دست بگیرد.

بر اساس گزارش هندوستان نیوز، دهلی نو درخواست برای معافیت از تحریم‌های آمریکا درباره مسئله چابهار را به واشنگتن مطرح کرده است. ایران سومین تامین کننده بزرگ نفت هند محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم ، آمریکا ، هند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار