راشاتودی: در حالی که نگاه جهان به سوریه است، آمریکا یمن را در سکوت می‌سوزاند

پایگاه اینترنتی شبکه راشاتودی نوشت در حالی که نگاه‌ها به سوریه معطوف شده است، آمریکا در پشت صحنه از ائتلاف متجاوز به یمن حمایت می‌کند.

راشاتودی: در حالی که نگاه جهان به سوریه است، آمریکا یمن را در سکوت می‌سوزاندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی راشاتودی در گزارشی نوشت: واشنگتن دائما در تلاش است تا به همه بقبولاند که نیت آمریکا نجات دادن سوریه از چنگال دولت این کشور و متحدان آن است. این در حالیست که یمن در پشت صحنه و در سکوت می‌سوزد.

در این مطلب آمده است: «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل، سوم سپتامبر توییتی از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، که شیفته جنگ است، بازنشر کرد و نوشت «اقدامات اسد، روسیه و ایران در ادلب زیر نظر است». این توییتِ همان دولتی است که با بمباران اتوبوس دانش آموزان در یمن، دست کم ۴۰ دانش آموز را قتل عام کرد. شاید لازم باشد نیکی هیلی به جای تمرکز بر ایران و روسیه و اسد، حواسش به کشور خودش باشد.

اگر جهان به آنچه در یمن در جریان است توجه می‌کرد متوجه می‌شد آمریکا و هم‌دستانش برای کنترل شهر بندری حدیده که مسیر اصلی سوخت رسانی و ارسال مواد غذایی به یمنی‌ها است، عملیاتی را آغاز کرده اند و سازمان ملل درباره «تلفات بشری غیرقابل محاسبه» آن هشدار داده است.

بله درست است، آمریکایی که به بهانه دفاع از حقوق بشر در مورد حملات شیمیایی که هنوز در سوریه حتی اتفاق هم نیافتاده غوغایی به پا کرده است، خودش در یمن از عملیاتی حمایت می‌کند که به بحران بشری فاجعه باری تبدیل خواهد شد. آیا با توجه به اینکه حدیده مسیر ارسال ۷۰ درصد از کمک‌های بشر دوستانه به یمن است، درست است به یک منطقه جنگی تبدیل شود؟!

مقامات آمریکایی هفته گذشته اعلام کردند جای نگرانی نیست و ائتلاف ضدیمنی به سرکردگی عربستان گام‌هایی را برای کاهش تعداد کشته‌های حملات برمی دارد. جای تاسف دارد که این ائتلاف کودکان را مانند موریانه می‌کشد و ادعا می‌کند برای کاهش تعداد تلفات تلاش می‌کند.

یادداشت ۷ صفحه‌ای که هفته گذشته به کنگره آمریکا فرستاده شد نشان دهنده تفکر فریبکارانه «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکاست. در این یادداشت آمده است عربستان و امارات «هم پیمانانی قدرتمند برای مقابله با تروریسم هستند». این در حالی است که آسوشیتدپرس ماه گذشته گزارش داد آمریکا و هم‌دستانش در حال عضو گیری از القاعده هستند تا برای ائتلاف بجنگند.

راشاتودی در ادامه نوشت: با اینکه دولت ترامپ در جنگ خونین و وحشت آور یمن درگیر است و آن را به مرز‌های جدیدی از بی رحمی رسانده است، باراک اوباما، سلف او و برنده جایزه صلح نوبل،  آغازگر این جنگ بوده است.

سوال این است که چرا این جنگ آغاز شد و چرا آمریکا به حمایت از آن ادامه می‌دهد؟

«رابرت مالی» رئیس گروه بحران بین المللی واشنگتن و دستیار ویژه سابق باراک اوباما، در مصاحبه‌ای با شبکه «Real News» به کسانی که سیاست خارجه آمریکا را در کنترل دارند، پرداخت. مالی گفت: «زمانی که ما در حال مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق هسته‌ای بودیم این توافق برای هم پیمانان ما در منطقه از جمله اسرائیل خوشایند نبود. در آن زمان عربستان و امارات به ما گفتند قصد تجاوز به یمن را دارند و از ما درخواست کمک کردند. در آن زمان تعداد زیادی از افراد نگران چنین اقدامی بودند. اما از طرف دیگر هم گروهی می‌گفتند ارتباط ما با عربستان در شرایط خوبی نیست. از دیدگاه آن‌ها، ما اعتماد عربستان را به دلایل مختلفی از دست داده بودیم. برای مثال مذاکره با ایران درباره قدرت هسته‌ای این کشور یکی از این دلایل بود. ما مجبور بودیم از این توافق محافظت کنیم، چون اگر توافقی حاصل نمی‌شد خطر وقوع جنگ با ایران وجود داشت. در نتیجه باراک اوباما تصمیم گرفت که ما هم از بخش‌هایی از این جنگ حمایت کنیم...»

جنگ یمن آغاز شد و تلفات انسانی آن برای عاملان آن و اوباما -که آن را حمایت کرد- شرم آور است. ۳۸ اکتبر ۲۰۱۶ حمله به یک مراسم خاکسپاری در یمن دریایی از خون به راه انداخت. در این بمباران بیش از ۱۴۰ یمنی کشته و ۵۲۵ نفر زخمی شدند. تاکنون ائتلاف سعودی تحت حمایت آمریکا به بیش از ۱۰۰ بیمارستان حمله کرده است. این ائتلاف همچنین عروسی ها، اردوگاه‌های پناهجویان، کامیون‌های حامل مواد غذایی، کارخانه ها، مسیر‌های مواصلاتی، زمین‌های کشاورزی، مناطق مسکونی، مدارس و مناطق دیگر را هدف قرار داده است.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، اواخر اوت امسال تهدید کرد به هدف گرفتن زن‌ها و کودکان ادامه می‌دهد و قصد دارد «بر ذهن نسل‌های یمنی تاثیر بزرگی بگذارد». از زبان بن سلمان نقل شده «ما می‌خواهیم هرگاه نام عربستان سعودی می‌آید زن ها، بچه‌ها و مردان یمنی از ترس به خودشان بلرزند».

در انتهای این مطلب آمده است: آمریکایی‌ها علاوه بر عرضه میلیارد‌ها دلار سلاح به عربستان سعودی از هر طریقی که ممکن است به آن‌ها کمک می‌کنند. آمریکایی‌ها فهرستی از مواضع یمنی برای ائتلاف تهیه می‌کنند، اطلاعات لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و به جنگنده هایشان در حین پرواز سوخت رسانی می‌کنند. اگر دونالد ترامپ آنطور که ادعا می‌کند برای مهاجران و پناهجویان نگران است، ابتدا باید از تولید مهاجر و پناهجو بپرهیزد و اگر می‌خواهد کشورش را به عظمت برساند باید از هم دستی در جرائم جنگی جلوگیری کند.


بیشتر بخوانید:

روزنامه آمریکایی: واشنگتن در بحران انسانی یمن سهیم است/ آمریکایی‌ها به سعودی‌ها در شناسایی اهداف بمباران کمک می‌کنند

اندوه خانواده‌های دانش‌آموزان یمنی یک ماهه شد/ بازماندگان مأیوس از واکنش جامعه جهانی


انتهای پیام/

گزارش راشاتودی از حمایت ناعادلانه آمریکا از ائتلاف متجاوز به یمن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
مرگ بر برامریکا و وهابی ملعون
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۴:۰۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
یمن مظلوم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا.........................................
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۴۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
ال سعود جنایتکار ماه محرم خون ریختن حرامه ... اه ملت مقاوم یمن نگیره دیگه هیچی ولی میگیره سپاه ابرهه شماها داعش زاده وهابی به چی اعتقاد دارین پس ،چقدر کینه از اهل بیت و شیعه و سنی اهل بیت دوست دارین ،از خشم خدا بترسید.کاخهایتان فرو خواهدریخت به حق این ماه محرم که خونها ریخته شدکه ظلم نباشد بد جور پس میدین،یمن مظلوم صبر و مقاومت را ادامه دهید خدایا صابرین است
آخرین اخبار