در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پل طبقاتی که حریم دو بنای تاریخی قزوین را نقض می‌کند/ حیات باغستان قزوین در گرو توجه مسئولان

مدیر کل اداره میراث فرهنگی قزوین گفت: احداث پل دو طبقه حریم دو بنای تاریخی امامزاده حسین و میمون قلعه را نقض می‌کند.

محمد علی حضرتی‌ها مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، در خصوص وضعیت فعلی باغستان قزوین به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: متأسفانه مجموعه مدیریت شهری در سال‌های قبل پروژه‌ای را بر شهر تحمیل کردند که فاقد پیوست‌های فرهنگی – اجتماعی بوده و سنجیدگی‌ فنی لازم را هم نداشته است. به موجب این طرح یک پل دو طبقه‌ را در جنوب شهر قزوین اجرا کردند که حریم دو بنای تاریخی ملی یعنی امامزاده حسین و میمون قلعه قزوین را نقض و علاوه بر آن منظر شهری را به شدت زشت و آلوده کردند و از همه مهم‌تر در ادامه این مسیری که برای پل طبقاتی طراحی کردند، بخش عمده‌ای از باغستان جنوب شهر قزوین که اتفاقا بخش آباد، دارای آب و باغبان و پر محصول باغستان و از نظر اقتصادی بسیار کارآمد بوده را تخریب می‌کنند.

وی افزود: علی رغم همه اخطار‌هایی که به پیمانکار و شهرداری دادیم، به صورت‌های مختلف و شبانه هم درخت‌ها را با ریختن محلول‌های شیمیایی خشک می‌کنند و هم گودبرداری‌ها و ریختن بتن‌آرمه را انجام می‌دهند. متأسفانه برخی از دستگاه‌ها هم از آن‌ها حمایت می‌کنند. ما مسئله را به مقامات قضایی و مدیریت عالی استانی منتقل کردیم و در حد مشهود هم از آسیب بیشتر جلوگیری می‌کنیم. اما عرصه بسیار وسیع است و چون هم‌زمان از چند جبهه این کار را انجام می‌دهند، متأسفانه باید اعلام کنیم که علی رغم مخالفت نهادهای مردمی، میراث فرهنگی و دلسوزان شهر، عده‌ای از کسانی که به طور قطع سود‌های مبتنی بر سوداگری را برای خودشان متصور می‌دانند، اصرار به اجرای پروژه احداث پل دو طبقه دارند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان کرد: هم‌اکنون باید شخص استاندار و رئیس کل دادگستری استان قزوین ورود کنند و جلوی این خیانت تاریخی به آینده شهر قزوین را بگیرند. البته استاندار در دو مرحله به موضوع ورود کردند و احداث پل را تا حدودی متوقف کردند، ولی بعد از مدتی به وسیله یکی از مقامات استان دستور داده شده است که این کار انجام بدهند بنابراین پروژه در حال انجام است.


انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار