دلایل بروز خشم چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

یک روان شناس اجتماعی گفت: خشم به دلایل مختلف از جمله مشکلات جامعه ایجاد و از طریق فرهنگ، محیط و همچنین از اعضای خانواده به انسان منتقل می‌شود.

امیر لطفی حقیقت دکترای  روانشناسی در گفت‌‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص عوامل به وجود آورنده خشم و عصبانیت اظهار کرد: خشم هیجان ناشی از پرخاشگری نا هوشیاری انسان‌ها است و بر اثر رفتاری که بر انسان از طفولیت تا سن 7 سالگی وارد می‌آید، حاصل می‌شود.

دلایل ایجاد خشم در افراد

وی ادامه داد: هر اتفاقی که تا سن 7 سالگی در افراد رخ می‌دهد، منجر به ایجاد ذهنیت ناهوشیار می‌شود که فرد از آن اطلاعی ندارد و همین مسئله باعث ایجاد خشم و عصبانیت می‌شود.

این روانشناس اضافه کرد: در بسیاری از دیدگاه‌ها و مکتب اسلام در خصوص خشم و ارتباط آن باکیفیت بارداری صحبت شده است، خشم می‌تواند از طریق مادر به جنین  منتقل شود و در نهایت باعث بروز خشم در کودک شود.

بروز حوادث ناگوار تا 7 سالگی سبب ایجاد خلق و خوی خشمگین / آلودگی صوتی،‌ترافیک و مسائل مالی شدت عصبانیت را افزایش می‌دهد/ خشمگین شدن نشانه ضعف است نه قدرت

لطفی حقیقت اظهار کرد: محیطی که افراد در آن زندگی می‌کنند شرایط خاصی را ایجاد کرده است که فرد خشم را یاد می‌گیرد و می‌پندارد باید حق را به زور از دیگران گرفت؛ وقتی فرد در منطقه‌ای با انسان‌های عصبی و خشن زندگی کند در آینده آن فرد پتانسل تبدیل شدن به یک فرد خشمگین یا عصبانی را خواهد داشت.

انتقال خشم از طریق اعضای خانواده به انسان

این روانشناس ادامه داد: بر اساس مطالعات، عصبانیت  از طریق فرهنگ، محیط و همچنین  از اعضای خانواده به انسان منتقل می‌شود.

لطفی حقیقت اظهار کرد: خشم می‌تواند یک مقوله نهادینه در جامعه باشد، مردم به دلیل نداشتن آرامش حوصله ایستادن در صف و نوبت را ندارند و یا وقتی که احساس پایمال شدن حق در آنها به وجود می‌آید، موجب خشم و عصبانیت در افراد می‌شود.

بروز حوادث ناگوار تا 7 سالگی سبب ایجاد خلق و خوی خشمگین / آلودگی صوتی،‌ترافیک و مسائل مالی شدت عصبانیت را افزایش می‌دهد/ خشمگین شدن نشانه ضعف است نه قدرت

وی گفت: به همان میزانی که آمار  افسردگی در جامعه سیر صعودی داشته، خشم و عصبانیت نیز افزایش یافته است، افراد در مراحل اولیه افسردگی دچار عصبانیت می‌شوند و حتی فرزندان خود را کتک می‌زنند.

این روانشناس یادآوری کرد: آلودگی هوا و آلودگی صوتی از فاکتورهای تاثیر گذار در بروز خشم است، همچنین هنگامی که افراد احساس می‌کنند با وجود تلاش فراوان به جایی نمی‌رسند حس عصبانیت و خشم در آنها افزایش پیدا می‌‌کند همچنین ترافیک و مسائل مالی می‌تواند باعث ایجاد خشم شود.

راهکار پیشگیری از بروز خشم

لطفی حقیقت افزود: برای جلوگیری از خشم باید ساختار اجتماعی و مدیریت فرهنگی را اصلاح کنیم، مدیریت شهری باید بستری را فراهم کند تا مردم احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

بروز حوادث ناگوار تا 7 سالگی سبب ایجاد خلق و خوی خشمگین / آلودگی صوتی،‌ترافیک و مسائل مالی شدت عصبانیت را افزایش می‌دهد/ خشمگین شدن نشانه ضعف است نه قدرت

وی ادامه داد: آموزش‌های فردی و اجتماعی و انجام مشاوره‌های گروهی افراد می‌تواند به همراه استفاده از تکنیک‌های حضور آگاهانه در کاهش خشم و عصبانیت موثر باشد.

این روانشناس اشاره کرد:  عصبانیت و خشم به دلیل ضعف ایجاد می‌شود و مردم جامعه به اشتباه آن را نماد قدرت در جامعه می‌بینند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۷:۵۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نه
آخرین اخبار