شفیعی از انتشار بین‌المللی نقشه دریانوردی دریای خلیج فارس برای استفاده دریانوردان خبر داد.

انتشار چارت بین المللی خلیج فارس توسط ایران/ کاهش ۴ سانتی متری ارتفاع خزربه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور در نخستین نشست خبری سازمان نقشه برداری در سال ۹۷ که در ساختمان این نهاد برگزار شد، اظهار کرد: سازمان به عنوان متولی نقشه برداری، هیدروگرافی، آب نگاری و امور جزر و مد حامل خبرهای خوبی است.

 رئیس سازمان نقشه برداری با بیان اینکه نخستین قدم‌های این سازمان در سال ۶۷ در حوزه آب نگاری آغاز شد، گفت: در حوزه بین‌الملل هیچ چارت دریانوردی تاکنون منتشر نشده بود که خوشبختانه ما در سال‌های اخیر توانستیم نقشه بین‌المللی خود را از خزر و خلیج فارس تهیه و چارت مختص به خلیج فارس را منتشر کنیم.

وی افزود: در بررسی‌های صورت گرفته نسبت به سال گذشته خزر ۴ سانتی متر کاهش ارتفاع را شاهد بوده است.

شفیعی بیان کرد: سال آینده چارت‌ تأیید شده از سوی IHO، برای دسترسی تمام دریانوردان را منتشر خواهیم کرد.

وی در تشریح ایرادات موجود در بندهای کنوانسیون دریای خزر تصریح کرد: با بررسی متن این قرارداد ایردات جزئی به خصوص در تعیین خط مبدأ وجود دارد که در قرارداد هم قید شده تا با توافق طرف‌ها بروزرسانی شود.

معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ایراداتی در بند اول یعنی خط مبدا منفی ۲۸ که در قرارداد ۱۰۷۵ هزارم که توسط وزارت دفاع روسیه تهیه شده است مطرح بود که این عمق در ایران مشخص نبوده و باید طبق اندازه گیری های بومی در کشور تعریف شود.

وی افزود: در بند ۱۳ این موضوع تأکید شده است که نباید برای فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی هیچ یک از مالکان از لحاظ حقوقی و قوانین موانعی را ایجاد کنند که ما در حال تصحیح این قسمت‌ها در آینده‌ای نزدیک هستیم.

بنادر تراز سنج دریاچه خزر کدامند!؟

شفیعی بیان کرد: در حال حاضر آستارا، انزلی، امیر شهر، نوشهر و فریدون کنار پنج ایستگاه فعال اندازه‌گیری ارتفاع آب‌های خزر هستند.

وی افزود: در گذشته با بندرترکمن هم این فرایند انجام می‌گرفت اما به علت کاهش ارتفاع دیگر این پایگاه فعال نیست.

رئیس سازمان نقشه برداری بیان کرد: جزر و مد سنجی این نهاد برخط بوده و روزانه، ساعت به ساعت اندازه‌گیری و گزارش می‌شود.

هیدروگرافی چیست؟!

شفیعی در ادامه به بیان نحوه عملکرد هیدروگرافان پرداخته و گفت: بیان انوع اتفاقات در دریاها نظیر فرونشست پوسته زمین، ارتفاع آب، مسیرها و محل‌های کاهش و افزایش ارتفاع در آب بر عهده هیدروگرافان است در حال حاضر با یک شناور فعال در خلیج فارس تحت پوشش سازمان نقشه برداری فعالیت می‌کنند.

وی افزود: البته یک شناور کوچک مقیاس در آب‌های دریای خزر فعالیت دارد که به علت پر امواج بودن این دریاچه کار بسیار سختی است.

معاون رئیس سازمان و برنامه بودجه گفت: شناور آب نگار در خلیج فارس به فعالیت عمق نگاری پرداخته تنها شناور بزرگ و فعال سازمان نقشه‌برداری برای فعالیت‌های هیدروگرافی محسوب می‌شود.

وی در ادامه به بررسی تغییر نام دریای خزر اشاره و گفت: با همکاری سازمان نامگذاری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه به بررسی پیشینه نام، اسامی داخلی و خارجی این دریاچه پرداختیم که به نظر می رسد کاسپین نام اصلی این دریاچه به زبان فارسی است اما در حال حاضر نام این دریاچه خزر بوده و در حال بررسی نام‌های دیگران هستیم.

شفیعی بیان کرد: در ادامه تهیه چارت‌های بین‌المللی در خلیج فارس قراردادی بین پریمار و ما منعقد شد که درآمد حاصل از فروش این چارت‌ها به کشورهای متقاضی به صورت ۵۰ درصدی تقسیم شود.

وی افزود: تاکنون ۶۴ هزار چارت بین المللی عمان و خلیج فارس به فروش رسیده است که از این میزان ۴۴۹ میلیون و ۵۲۸ هزار دلار درآمد کسب شده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: این امر داخل انجام شد که ۸۰ درصد درآمد حاصل از ان به سازمان تولیدکننده تخصیص داده می‌شود.

وی در ادامه گفت: از سال ۲۰۱۷ به بعد، پریمار برای فروش هر چارت ۱ دلار دریافت کرد که این عمل نسبت به قرار گذشته سهم پریمار را از درآمد حاصل ۲۰ درصد افزایش داده است.

۲ تا ۶ میلیارد تومان هزینه هیدروگرافی در کشور

شفیعی در ادامه با اشاره به هزینه های جاری سازمان تصریح کرد: در زمینه هیدروگرافی هر ساله ما شاهد هزینه ای معادل ۲ الی ۶ میلیارد تومانی هستیم که تنها بخشی از وظایف سازمان محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر هزینه تهیه چارت‌ها افزود: هزینه‌ها سرسام آور است اما اگر ظرفیت‌های موجود سازمان گسترش پیدا کند می توانیم با فروش چارت های بین المللی این هزینه را تامین کنیم اما در کل چارتهای بزرگ مقیاس چیزی حدود ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار میلیون تومان و چارت های کوچک مقیاس ۵۰ هزار میلیون تومان بفروش می رسد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعداد شناورهای مورد نیاز برای تحقیقات هیدروگرافی گفت: تعداد این شناورها کم است و روسیه در قبال ما با شناورهای بیشتری در حال فعالیت است اما شناور آب نگار که تمام ساخت داخل است تنها شناور غول پیکر تحقیقاتی این سازمان محسوب می‌شود که با عمق ۳۴ متری فعالیت می‌کند و هزینه نگهداری تعمیرات آن بدون حقوق پرسنل سالیانه ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

شفیعی بیان کرد: تنها چارت نقشه‌های دریایی که قبل از انتشار چارت اختصاصی ایران در آب‌های خلیج فارس وجود داشت، نقشه‌های مربوط به کشور انگلیس بود که مفتخریم بعد از ۵۰ سال ایران نقشه جامع دریانوردی مختص به خود را برای تردد کشتی‌ها تجاری و تفریحی در آب‌های خلیج فارس ارایه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شرایط حال حاضر کشور نیازمند تلاش توان داخلی است افزود: با وجود انواع فشارهای اقتصادی تلاش کردیم افزایش تعرفه و هزینه نداشته باشیم که تا حدودی موفق بوده ایم اما باید این را گفت که برای تهیه شناورهای بیشتر نیازمند منابع مالی بیشتری هستیم تا بتوانیم در نگهداری آن ها موفق تر عمل کنیم.

کاهش ۱ متری ارتفاع خزر در یک دهه گذشته

علی سلطان پور معاون مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور تشریح کرد: ارتفاع دریای خزر از سال ۲۰۰۸ به بعد آغاز شد به طوری که در طول ۳ سال بعد از آن شاهد کاهش ۵۰ سانتی متری آب این دریاچه بودیم و عمده علت این اتفاق، برداشت‌های بی رویه، تبخیر و گاهی نیز فرونشست پوسته زمین بوده است.

وی افزود: در کل در یک دهه گذشته آب دریای خزر ۱ متر کمتر شده که از لحاظ حجم آب چیزی معادل ۱۲ دریاچه ارومیه محسوب می شود.

سلطان پور در ادامه گفت: مسئولیت ما در این امر، انحصاری است و موظفیم در بنادر و ایستگاه‌های مختلف این سنجش ارتفاع را با بازه زمانی‌ها کوتاه‌تر گزارش کنیم. ما موطفیم تا برای دریانوردان داخلی و بین المللی در چارچوب چارت به نوعی استانداردهای لازم را تعیین کنیم.

وی افزود: این را هم در نظر داشته باشیم که در نقشه‌برداری خشکی ما از استاندارد های بومی استفاده می‌کنیم اما در دریانوردی و دریان استانداردها بین المللی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار