بررسی وضعیت لژیونر‌های فوتبال ایران (۱)

فصل جدید رقابت‌های فوتبال باشگاهی در نقاط مختلف دنیا آغاز شده و بازیکنان ایرانی در لیگ‌های مختلف جهان حضور دارند.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فصل جدید رقابت‌های فوتبال باشگاهی در نقاط مختلف دنیا آغاز شده و بازیکنان ایرانی در لیگ‌های مختلف حضور دارند و به میدان می‌روند. در این گزارش قصد داریم عملکرد بازیکنان لژیونر فوتبال کشورمان را در فصل جدید رقابت‌های فوتبال بررسی کنیم.

علیرضا جهانبخش

علیرضا جهانبخش موفق‌ترین لژیونر کشورمان در فصل قبل بود. او در تیم آلکمار عملکرد فوق العاده‌ای داشت و توانست آقای گل لیگ هلند شود. علیرضا با بازی‌های درخشان در تیم آلکمار مورد توجه چند تیم اروپایی قرار گرفت و در نهایت تیم برایتون انگلیس را انتخاب کرد. او با انتقال ۱۷ میلیون پوندی به برایتون به گرانترین بازیکن تاریخ ایران و باشگاه برایتون تبدیل شد. البته او در چند هفته‌ای که از فصل جدید لیگ انگلیس گذشته است، خیلی فرصت بازی پیدا نکرده است و کریس هاتن سرمربی برایتون از او خواسته برای رسیدن به ترکیب اصلی صبر کند. علیرضا مسیر پیشرفت را به درستی پیدا کرده و تجربه بازی در لیگ جزیره می‌تواند کمک زیادی به او و تیم ملی کشورمان کند.


بیشتر بخوانید: نگاهی به پرونده کامل لژیونـــرهای فوتبال ایران


رضا قوچان نژاد

رضا قوچان نژاد بعد از پایان فصل قبل تصمیم به جدایی از هیرنفین گرفت. باشگاهی که در ۲ مقطع عضو آن بود و در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ موفق شد با پیراهن این تیم ۲۰ گل در اردیویژه به ثمر برساند و تا یک‌ قدمی کسب عنوان آقای گلی و تصاحب کفش طلا پیش برود.

قوچان‌نژاد بعد از برخورد‌هایی که سرمربی هیرنفین- یورگن استرپل  انجام داد و نیمکت‌نشینی در برخی از بازی‌های فصل قبل، عزم خود را جزم کرد تا برخلاف میل باطنی‌اش فوتبال هلند را ترک کند و در باشگاهی جدید به فوتبال خود ادامه بدهد. گوچی در یکی از عجیب‌ترین انتقال‌های چند فصل اخیر فوتبال ایران، پیراهن تیم آپوئل در لیگ قبرس را پوشید تا در ۳۰ سالگی چالش جدیدی را تجربه کند.

قوچان‌نژاد که فصل قبل رقابتی عجیب و نابرابر را با هنک ورمان تجربه کرده بود، برای فصل جدید برنامه‌های ویژه‌ای در سر داشت. بخصوص اینکه بعد از جام جهانی و در تصمیمی عجیب از تیم ملی خداحافظی کرده و می‌توانست تمام تمرکز خود را روی موفقیت در رده باشگاهی بگذارد. رضا جایگاهش را در ترکیب اصلی مدافع عنوان قهرمانی لیگ قبرس به دست آورده است و معمولا در ترکیب ثابت هاپوئل قرار می‌گیرد و یک گل نیز برای این تیم به ثمر رسانده است.

سامان قدوس

سامان قدوس دیگر لژیونر موفق ایران در اروپا محسوب می‌شود. این بازیکن پس از درخشش در تیم اوسترشوندس مورد توجه چند تیم اروپایی قرار گرفت و تا آستانه قرارداد با تیم لالیگایی هوئسکا هم رفت، اما در نهایت به لوشامپیونه فرانسه و تیم آمیان رفت. سامان در اولین بازی خود موفق شد یکی از چهار گل آمیان مقابل ریمس را با ضربه سر دیدنی به ثمربرساند تا شروعی رویایی با این تیم داشته باشد. مهاجم ایرانی در مقابل سنت اتین نیمکت نشین شد تا تنها برای دقایقی در نیمه دوم به میدان برود تا در بازی بدون گل ۲ تیم سهم داشته باشد. سومین بازی او با پیراهن آمیان در لوشامپیونه منجر به ثبت اولین بازی کامل شد تا در این بازی قدوس دومین گل خود در سومین بازی را به ثبت رسانده و عملکردی خیره کننده از خود برجای بگذارد. درخشش او در آمیان تمجید رسانه‌های فرانسوی را هم در پی داشت و او را لایق سرمایه گذاری چهار میلیون یورویی آمیان دانستند.


بیشتر بخوانید: کدام تیم‌های مطرح فوتبال، لژیونر‌های ایران را می‌خواهند؟


کریم انصاری فرد

دیگر لژیونر موفق کشورمان در این فصل کریم انصاری فرد بود. او فصل گذشته در تیم المپیاکوس بهترین فصل فوتبالی خود را پشت سر گذاشت و در پایان فصل به تیم ناتینگهام فارست انگلیس که در چمپیون شیپ حضور دارد پیوست. البته انصاری فرد به تازگی به این باشگاه پیوسته و هنوز برای این تیم به میدان نرفته است.

لژیونر‌های شاغل در لیگ بلژیک

کاوه رضایی یکی دیگر از لژیونر‌های موفق ایران که فصل بسیار موفقی را در تیم شارلوا گذارند، در پایان فصل به قهرمان لیگ بلژیک یعنی کلوب بروژ پیوست. او شماره ۱۰ این تیم شد و تاکنون یک گل نیز از روی نقطه پنالتی برای کلوب بروژ به ثمر رسانده است. کاوه تنها بازیکن ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان اروپا این فصل است. هم تیمی‌های کاوه باید در گروه نخست این رقابت‌ها با تیم‌های اتلتیکو مادرید، بورسیا دورتموند و موناکو رقابت کند. از این قرعه مشخص است که چالش‌های جذابی در انتظار مهاجم آینده دار ایرانی است و مصاف او با تیم‌های سطح بالای اروپایی از جمله قهرمان لیگ اروپا و سوپرکاپ اروپا فرصت فوق العاده‌ای برای خودنمایی کاوه خواهد بود.

این فصل سه بازیکن دیگر ایرانی نیز به ژوپیر لیگ بلژیک پیوستند. علی قلی زاده، امید نورافکن و مرتضی پورعلی گنجی دیگر لژیونر‌های ایران در این لیگ هستند. قلی زاده و نورافکن از لیگ ایران امسال به اروپا رفتند و به تیم شارلوا پیوستند. قلی زاده کم و بیش در ترکیب تیم شارلوا قرار می‌گیرد هر چند کمتر به طور ثابت بازی می‌کند، اما امید نورافکن وضعیت خیلی خوبی در این تیم تاکنون نداشته است. امید کمتر توانسته برای تیم جدیدش به میدان برود و حتی در بازی آخر شارلوا در لیست ۱۸ نفره این تیم نیز قرار نداشت.

مرتضی پورعلی‌گنجی نیز امسال از لیگ قطر و تیم السد به لیگ بلژیک و تیم یوپن رفت. مرتضی نیز در آستانه رفتن به سوپرلیگ ترکیه بود، اما تصمیم گرفت به لیگ بلژیک و یکی از تیم‌های تقریبا ضعیف ژوپیرلیگ برود و این فصل را در اروپا بگذراند. مدافع تیم ملی ایران، در مسابقه این هفته یوپن برای نخستین بار در ترکیب این تیم قرار گرفت و در جریان تساوی بدون گل تیمش ۷۷ دقیقه بازی کرد.


بیشتر بخوانید: درخشش لژیونر‌های فوتبال ایران در لیگ‌های مختلف


سعید عزت الهی

سعید عزت الهی سومین بازیکن ملی پوش ایران است که این فصل کشور انگلیس را برای بازی انتخاب کرده است. البته سعید مانند جهانبخش در لیگ برتر بازی نمی‌کند بلکه مانند انصاری فرد در چمپیون شیپ و تیم ردینگ به میدان خواهد رفت. سعید فصل خوبی را سال گذشته در لیگ روسیه نگذارند و دیگر خواهانی در این لیگ نداشت به همین دلیل تصمیم گرفت پس از چند سال حضور در لیگ برتر روسیه، پهناورترین کشور دنیا را ترک کند و به انگلیس برود. هافبک تیم ملی کشورمان البته هنوز در فصل جدید برای ردینگ به میدان نرفته است تا عملکردش ارزیابی شود.

در این گزارش وضعیت نیمی از بازیکنان شاغل در لیگ‌های فوتبال خارجی را بررسی کردیم و در گزارش بعدی شرایط بقیه لژیونر‌های فوتبال کشورمان را بررسی می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۹:۰۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
چراازسردارازمون هیچ صحبتی نمیشه .
Iran (Islamic Republic of)
حسین از تبریز
۰۸:۱۷ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
سلام محمددنادری هم تو لیگ بلژیک توپ می زنه اسم اونم بیارید
Germany
ناشناس
۰۷:۵۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
ارزششون = صفر
آخرین اخبار