منتجب‌نیا انشقاق در حزب متبوعش را کلید زد

اعتمادملی؛ کارزار یارکشی‌ قائم مقام‌ فعلی و جدید

اختلاف‌نظرهای اعضای اعتمادملی در انتخاب اعضای شورای مرکزی چنان حاشیه‌ساز شد که به نظر می‌رسد با مواضع اخیر منتجب‌نیا زمینه انشقاق حزب اعتماد ملی کلید خورده است.

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین کنگره حزب اعتماد ملی با حضور اعضای آن و تعدادی از چهره‌های جریان اصلاحات در خرداد ماه سال جاری  برگزار شد. این کنگره به منظور تطبیق اساسنامه با قانون جدید احزاب و همچنین انتخاب اعضای شورای مرکزی جدید حزب  پس از سکوتی ده ساله تشکیل شد تا اساسنامه این حزب با قانون جدید احزاب منطبق و تکلیف اعضای شورای مرکزی این حزب هم مشخص شود اما حواشی ایجاد شده در دومین کنگره، این اهداف را به گوشه رینگ برد. حاشیه‌هایی که به گفته برخی چهره‌های سیاسی حاضر در این کنگره تنها به خاطر کسب کرسی بیشتر در شورای مرکزی  حزب اعتماد ملی بود.

پذیرش سکان قائم مقامی با گریه و التماس!

در میانه کش و قوس‌های ایجاد شده به دنبال برگزاری کنگره حزب اعتماد ملی،که هنوز  اثر ترکش‌های آن در رسانه‌ها به وضوح هویدا بود الیاس حضرتی در مراسم ختم پدر آقای تاجزاده ناگهان به جمع خبرنگاران آمده و خود را قائم مقام حزب اعتماد ملی معرفی و از گریه و التماس خود به اعضای حزب برای نپذیرفتن این سکان خبرداد. اظهاراتی که اگرچه در مصاحبه‌های خود آن را تکرار کرد اما تحرکات بعدی حجت‌الاسلام منتجب‌نیا و برخی از اعضا خط بطلانی بر ادعای حضرتی بود.

 به دنبال این اتفاق بود که حجت‌الاسلام منتجب‌نیا در نامه‌ای به ارکان حزب اعتماد ملی، خود را قائم مقام این حزب خواند و قائم مقامی الیاس حضرتی را صراحتا باطل دانست! اما آنچه که پر واضح است نقیضه‌گویی های آقایان‌ منتجب نیا و حضرتی خبر از ایجاد دو دستگی در حزب اعتماد ملی می‌داد.

رونمایی از حزب جدید منتجب نیا/نبرد برای یارکشی میان دو قائم مقام این بار  در اعتماد ملی!

با بالا گرفتن اختلافات در حزب اعتماد ملی، رسانه‌ها خبری مبنی بر استعفای چند عضو شورای مرکزی از مسئولیت‌های خود در رسانه‌ها انعکاس دادند. این اشخاص طی بیانیه‌ای حزب متبوع خود را مرکز نشر غیردموکراتیک‌ترین و مرتجع‌ترین حزب نامیدند، اگرچه سخنگوی این تشکل اسماعیل گرامی مقدم‌ اظهار کرد که این افراد از اعضای شورای مرکزی نبوده‌اند اما در هر حال انتشار چنین خبری سند دیگری بر وجود نفاق و شکاف در حزب اعتماد ملی بود.

موضع دبیرکل اعتماد ملی خشم منتجب‌نیا را برانگیخت!

پس از بالا گرفتن آتش اختلاف در حزب اعتماد ملی، آن هم در حالی که هر روز یک‌ نفر ادعای قائم‌مقامی می‌کرد، هر لحظه انتظار آن می رفت وزارت کشور به این مساله ورد پیدا کند تا این که سرانجام  بهرام سرمست مدیرکل سیاسی وزارت کشور در نشستی خبری  از عدم تائید کنگره حزب اعتماد ملی خبر داد.

به دنبال اظهار نظر بهرام‌سرمست درباره غیر قانونی بودن قائم‌مقامی الیاس حضرتی، اگرچه منتجب‌نیا در صفحه توئیتر خود از برگزاری مجدد کنگره حزب اعتماد ملی خبر داد، اما در اقدامی غافلگیرانه مهدی کروبی دبیرکل محصور این حزب  طی نامه‌ای ماموریت برگزاری کنگره این‌حزب را به الیاس حضرتی واگذار کرد.

هرچند گمانه زنی‌ها و تحلیل‌های اهالی رسانه این خط را ترسیم می‌کرد که دبیر کل حزب اعتماد ملی حضرتی را به منتجب‌نیا ترجیح داده است.

رونمایی از حزب جدید منتجب نیا/نبرد برای یارکشی میان دو قائم مقام این بار  در اعتماد ملی!

نبردی برای یارکشی میان دو قائم مقام این بار در اعتماد ملی!

در حالی که به نظر می‌رسید آرامش از دست رفته با اعلام موضع دبیرکل نسبت به قائم مقامی حضرتی به این حزب بازگشته و کنگره این حزب به صورت عادی برگزار خواهد شد، اما موضع جدید منتجب نیا اهالی سیاست و رسانه را متعجب کرد!

قائم‌مقام پیشین حزب اعتماد ملی، با انتشار پیامی نسبت به اعلام برگزاری کنگره این حزب در تاریخ ۱۳۹۷/۷/۶ از سوی الیاس حضرتی هشدار داد و رسما اعلام کرد در این «کنگره غیرقانونی» شرکت نمی‌کند و در ادامه از تصمیم خود برای تشکیل یک حزب مجزا پرده برداشته است.

البته منتجب‌نیا چندی پیش  نیز  به اتخاذ موضع پرداخته  و در نامه ای به جبارزاده معاون سیاسی وزارت کشور رای قائم مقام جدید حزب را فله‌ای خطاب کرد!

واکنش سخنگوی حزب اعتماد ملی نسبت به مواضع منتجب‌نیا

اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتمادملی در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به مواضع جدید منتجب نیا معتقد است که  تشکیل کنگره قانونی است، زیرا وزارت کشور تکلیف کرده است که کنگره باید برگزار شود. 

سخنگوی این حزب با انتقاد از اینکه منتجب‌نیا در گذشته هم در کنگره‌های این حزب  حضور نمی‌یافته است،  از آمادگی این حزب برای برگزاری کنگره خبر داد.

رونمایی از حزب جدید منتجب نیا/نبرد برای یارکشی میان دو قائم مقام این بار  در اعتماد ملی!

 

با توجه به اینکه منتجب‌نیا به یاران و هوادارانش وعده تشکیل یک حزب مجزا را نوید داده است، به نظر می‌رسد اعتماد ملی به کارزار یارکشی‌های قائم مقام فعلی و سابق تبدیل می‌شود.

در این شرایط  باید منتظر ماند و دید که در کنگره ۶ مهرماه که به قول منتجب‌نیا مهندسی شده است چه اتفاقی خواهد افتاد و پرسشی که در این زمینه مطرح می‌شود آن است که آیا حزب اعتماد ملی به دو جزیره جدا از هم تقسیم می‌شود؟ سوالی پاسخ آن در روزهای آینده مشخص می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار