به منظور آشنایی دانش آموزان با رفتارهای مخاطره آمیز صورت گرفت؛

ورود «ابد و یک روز» به کتاب‌ درسی پایه دوازدهم

مولف کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم با اشاره به ورود فیلم ابد و یک و روز به این کتاب، هدف را آشنایی دانش آموزان با رفتار‌های مخاطره آمیز دانست.

کتاب دوازدهمحسن ضیاالدینی مدیر کل دفتر سلامت آموزش و پرورش و مولف کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تالیف این کتاب و اهداف در نظر گرفته شده برای آن اظهار کرد: یکی از رویکرد‌های راهبردی وزارت آموزش وپرورش در حوزه سلامت دانش آموزان رویکرد ارتقای سلامت است و برهمین اساس جهت‌گیری اغلب برنامه‌ها و خدمات در حوزه تعلیم و تربیت و در دفتر تخصصی سلامت این وزارتخانه برپایه ارتقای سلامت و افزایش سطح سواد سلامت دانش آموزان، معلمان، کارکنان و اولیاء دانش آموزان تنظیم شده است که طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها در زمینه پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، نظارت بر پایگاه‌های تغذیه سالم، گسترش تشکل‌های بهداشتی دانش آموزی در قالب سفیران سلامت دانش آموزی، استقرار نظام مراقبت، استاندارد سازی محیط مدارس با رویکرد پیشگیری از رفتار‌های پرخطر را شامل می‌شود.

وی ادامه داد:  کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم با همین دغدغه  در زمینه ارتقای سلامت دانش آموزان و پیشگیری از رفتار‌های پر خطر و آسیب‌های اجتماعی در مدارس و کمک به توانمند سازی دانش آموزان، اولیاء، مدارس، معلمان و دبیران برای ارتقای سلامت جسمی وروحی دانش آموزان برای اولین بار تالیف ومنتشر شد.

ضیالدینی گفت:  با وجود کوشش‌های گسترده‌ای که آموزش وپرورش برای محافظت از دانش آموزان در برابر گرایش به رفتار‌های پرخطر صرف می‌کند، در عین حال تاکید دارد که انجام این کار بدون کنترل زمینه‌ها، متغیر‌ها و عوامل مخاطره آمیز محیطی، فرهنگی مقدور نیست.

وی با بیان اینکه  کتاب سلامت و بهداشت در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ جهت آموزش پیشگیری از رفتار‌های مخاطره آمیز وارتقای سطح سواد سلامت دانش آموزان پایه دوازدهم (خروجی‌های آموزش وپرورش) برای تمام رشته‌ها تهیه و تدوین شد، بیان کرد: ورود فیلم سینمایی« ابد و یک روز» با همین رویکرد و بنا بر تشخیص تیم تالیف در کتاب گنجانده شد تا دانش آموزان  با ابعاد مختلف پدیده اعتیاد آشنا شوند. 

مولف کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم با اشاره به اینکه به منظور تحقق یافتن اهداف حوزه‌های یادگیری برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران درس سلامت و بهداشت برای اولین بار در پایه دوازدهم و در تمام رشته‌ها به میزان ۲ ساعت در هفته مقرر شده است، تصریح کرد: این در حالی است که موضوعات مربوط به سلامت به صورت پراکنده و بین رشته‌ای و در پایه‌ها و دروس دیگری همچون تربیت بدنی، تفکر و سبک زندگی، زیست شناسی و آمادگی دفاعی (کمک‌های اولیه ) ارائه می‌شود.

ضیاالدینی گفت: کتاب با هدف تأمین محتوای درس سلامت و بهداشت با رویکرد مسئله محور، سازماندهی و تألیف شده  و در برگیرنده مفاهیم، مهارت‌های اساسی و ایده‌های کلیدی مبتنی بر شایستگی‌های مورد انتظار از دانش آموزان در حوزه سلامت و تربیت بدنی در برنامه درسی ملی است.

ورود مفاهیم خودمراقبتی در کتاب سلامت و بهداشت

وی بیان کرد: محتوای کتاب  با رویکرد پیشگیری و خود مراقبتی برای چهل ساعت آموزشی در ۲۰ هفته درنظر گرفته شده و  شایستگی‌ها و اهداف حوزه تربیت و یادگیری سلامت را به طور مستقیم و شایستگی‌ها و اهداف حوزه تربیت و یادگیری آداب و مهارت‌های زندگی و تربیت بدنی را به صورت پشتیبان مد نظر قرار داده است.

مولف کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم با اشاره به اهداف این کتاب تصریح کرد: انتظار می‌رود دانش آموزان در پایان این درس با درک مفهوم سلامت و کسب مهارت‌های سبک زندگی سالم، شیوه زندگی خودرا بررسی و اصلاح کنند همچنین برنامه غذایی خود را بر اساس الگوی تغذیه سالم، ایمن و بهداشتی، انتخاب کنند و درصورت نیاز آن را اصلاح و بهبود بخشند.

ضیالدینی افزود: دانش آموزان در این کتاب با شناسایی عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، از خود و دیگران در برابر ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری و مراقبت می کنند و می توانند با پرهیز از رفتار‌های پرخطر، از آسیب‌های فردی و اجتماعی ناشی از این رفتار‌ها در امان بمانند.

مولف کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم تصریح کرد: دانش آموز  با به کار گیری اصول بهداشتی شامل  بهداشت فردی، بهداشت ازدواج و باروری، بهداشت روان به حفظ و ارتقای سلامت خود و دیگران کمک کنند و با رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در محیط کار و زندگی از وقوع آسیب‌های جسمانی و حوادث ناخوشایند پیشگیری واهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار