تصویرگری عاشورا به زبان تعزیه‌خوانی کندوله/کردها در مراسم چمر به عزا می‌نشینند

تعزیه، روایت حماسه‌ای مقدس اما خونین است که صحنه‌هایی از پیروزی خون بر شمشیر شقاوت و پستی را به تصویر می‌کشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تعزیه، روایت حماسه‌ای مقدس اما خونین است که صحنه‌هایی از پیروزی خون بر شمشیر شقاوت و پستی را به تصویر می‌کشد؛ واقعه‌ای سخت و جانکاه که در دشت کربلا رخ داد و هزار و ۴۰۰ سال بعد از آن هم هنوز داغش تازگی دارد.

ذکر مصائب خاندان اهل بیت‌(ع) در قالب هنر تعزیه که از هنرهای آیینی مذهبی کهن ایران زمین است در میان کردهای زاگرس‌نشین هم سابقه طولانی دارد؛ تعزیه کندوله‌ای‌ها با قدمتی ۲۰۰ ساله و تعزیه مردمان روستای فش با ۱۰۰ سال سابقه نیز گواهی بر این مدعاست.

کردها

قدمت ۲۰۰ ساله تعزیه کندوله‌ای‌ها

تعزیه کندوله‌ای‌ها در دهه اول محرم به اذعان محلی‌ها حدود ۲۰۰ سال است که برگزار می‌شود و از سراسر استان و حتی کشور در این ایام برای تماشای این تعزیه زیبا به روستای کندوله که از روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه هم هست شرکت می‌کنند.

اجرای با سابقه بسیار زیاد تاریخی مراسم تعزیه خوانی در کندوله نشان از اعتقادات عمیق مذهبی و ارادت ویژه مردم این روستا به اباعبداله الحسین (ع) دارد؛ اهالی این روستا نسل اندر نسل، چند صد سال است که ایام محرم بساط تعزیه خوانی‌شان را، راه می‌اندازند و در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان عزاداری می‌کنند.

کردها

«فش»، خاستگاه تعزیه

همچنین روستای فش از توابع شهرستان کنگاور نیز در روز سوم شهادت امام حسین (ع) مراسمی دارند که با تعزیه‌خوانی محلی‌ها انجام می‌شود و قرار است حتی ثبت جهانی شود و آوازه عزاداری کردها در سوگ سرور و سالار شهیدان را به گوش جهانیان برساند.

روستای «فش» از توابع شهرستان کنگاور است که حتی به عنوان جایگاه و خاستگاه این هنر اصیل اسلامی در غرب کشور قلمداد می‌شود؛ به پاس آیین سرزمین شیفتگان حسین (ع) کاروانی مشتمل بر ده‌ها تعزیه خوان شکل گرفته است که شکوه حرکت این کاروان در روستای ‌فش‌ چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

کردها

درصدد ثبت جهانی مراسم تعزیه روستای فش هستیم

اکرم طهماسبی رئیس گروه امور موزه ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه به خبرنگار مهر گفت: به دنبال ثبت جهانی مراسم تعزیه در روستای فش هستیم.

وی اظهار داشت: در سطح استان کرمانشاه آیین هایی در ایام تاسوعا و عاشورا نظیر تعزیه خوانی و مراسم چمر وجود دارد که ثبت ملی شده است.

به گفته طهماسبی، تعزیه خوانی روستای فش در روز سوم شهادت امام حسین(ع) ۲ سال پیش ثبت ملی شد که برای حفظ و احیا آثار ثبت شده این مراسم عمومیت داده می‌شود.

رئیس گروه امور موزه ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: همچنین مراسم چمر که برای عزاداری‌ها استفاده می‌شود ثبت و در روستای چقاکبود اسلام‌آباد غرب این را احیا کردیم از آنجا که این مراسم در سوگ جوانمردان برگزار می‌شد به دلیل تناسب با ایام محرم در این ماه اجرا می‌شود.

رئیس گروه امور موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه مراسم عزداری تکیه معاون‌الملک در ماه محرم را از دیگر آیین‌های ثبت شده ملی عنوان کرد.

طهماسبی با بیان اینکه تعزیه روستای فش از تعزیه کندوله پویاتر است، گفت: درصدد هستیم این آیین را در پرونده جهانی ثبت کنیم زیرا افراد بسیاری برای دیدن تعزیه به روستای فش می آیند.

وی با اشاره به اینکه دیگر مراسمات ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا مانند سایر مناطق کشور است، افزود: مانند دیگر مردم کشورمان، کرمانشاهی ها در این روزها به پخت و توزیع نذری می پردازند.

کردها

مراسم «چمر» در روستای چقاکبود اسلام‌آبادغرب

مراسم سنتی عزاداری امام حسین (ع) با عنوان «چمری» هم از دیگر مراسم خاص کردهاست که در روستای چقاکبود اسلام آبادغرب برگزار می‌شود؛ چمری، نوای غم انگیزی از ساز و دهل است که در استان کرمانشاه برای عزیزان از دست رفته نواخته می شود.

شرکت‌کنندگان در این مراسم با سر دادن مویه و ماتم با اسبی که با پارچه‌های سیاه آذین شده و به آن کُتَل می‌گویند در سوگ سرور و سالار شهیدان عزداری می‌کنند و نوای چمری تمام روستا را فرا می‌گیرد.

منبع: مهر 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.