سرطان غدد لنفاوی؛ علل، علائم و راه‌های درمان

سرطان لنفوم، گروهی از سرطان است که بر سلول‌هایی تاثیر می‌گذارد که در سیستم ایمنی بدن نقش دارند و به طور عمده سلول‌های دخیل در سیستم لنفاوی بدن را در بر می‌گیرد. نشانه‌های سرطان غدد لنفاوی معمولا با تورم غدد لنفاوی در گردن مشخص می‌شود.

سرطان غدد لنفاوی؛ علل، علائم و راه‌های درمانبه گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لنفوم که به عنوان سرطان غدد لنفاوی هم شناخته می شود، نوعی سرطان است که سلول های سیستم ایمنی بدن یا لنفوسیت ها را درگیر می کند.

سرطان لنفوم ، گروهی از سرطان است که بر سلول هایی تاثیر می گذارد که در سیستم ایمنی بدن نقش دارند و به طور عمده سلول های دخیل در سیستم لنفاوی بدن را در بر می گیرد. نشانه های سرطان غدد لنفاوی معمولا با تورم غدد لنفاوی در گردن مشخص می شود.

غدد لنفاوی کجاست؟

گره های لنفاوی جزء مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند که در مبارزه با عفونت ها نقش مهمی دارند. گره های لنفاوی ، ساختارهایی کوچک، نرم، گرد و یا بیضی هستند که در سراسر بدن یافت می شوند و به صورت زنجیره ای و توسط کانال های خونی، با یکدیگر مرتبط هستند.

هر گره لنفاوی با یک غشاء متشکل از بافت همبند پوشیده شده است. لنف، مایعی است که در داخل عروق لنفاوی گردش می کند.

گره های لنفاوی در نزدیکی این عروق هستند. گره های لنفاوی دارای انواع خاصی از سلول های ایمنی هستند. این سلول ها عمدتا لنفوسیت ها هستند که پروتئین هایی را تولید می کنند که با ویروس ها و دیگر میکروب ها و ماکروفاژ ها مبارزه کرده و از بدن محافظت می کنند.

بعضی از غدد لنفاوی، به طور مستقیم و زیر پوست هستند، در حالی که برخی دیگر،در لایه های عمیق پوست قرار دارند. حتی نزدیکترین غدد لنفاوی به سطح (نزدیک به پوست) ، باز هم با دست، قابل لمس نیست ، مگر اینکه به دلایلی متورم یا بزرگ شده باشند.

غدد لنفاوی، توسط عروق لنفاوی باریک به یکدیگر متصل هستند. غدد لنفاوی به طور کلی در مناطق مختلف بدن تشکیل می شوند و مسئول پالایش خون و بهبود عملکرد ایمونولوژیک آن منطقه خاص از بدن هستند.

علائم سرطان غدد لنفاوی

سرطان لنفوم ثانویه یا لنفوم هاجکین ، بسته به نوع لنفوم و جای آن، می تواند علایم و نشانه های مختلفی را ایجاد کند. گاهی اوقات ممکن است تا زمانی که غدد لنف بزرگ نشده‌اند، علائمی ایجاد نشود.برخی از علائم و نشانه های رایج سرطان لنفوم عبارتند از:

غدد لنفاوی بزرگ
تب
کاهش وزن ناگهانی
خستگی شدید
درد شکمی
احساس پری معده پس از مصرف مقدار کمی مواد غذایی
درد قفسه سینه و یا فشار
تنگی نفس یا سرفه
عفونت شدید یا مکرر
به سادگی دچار کبودی یا خونریزی
درمان سرطان غدد لنفاوی

درمان سرطان در گره های لنفاوی به عوامل مختلفی از جمله اندازه و محل تومور بستگی دارد و اینکه آیا سرطان، به سایر نقاط بدن متاستاز (گسترش یافته) است یا خیر.

درمان جراحی ممکن است برای برخی از انواع سرطان متاستاتیک که به گره های لنفاوی گسترش یافته اند، به کار رود. سایر گزینه های درمان سرطان گره های لنفاوی ممکن است شامل شیمی درمانی، پیوند سلول های بنیادی و سایر درمان های معمول سرطانی باشد.

در بیمارستان های مجهز، برنامه های درمان شخصی با استفاده از فن آوری های پیشرفته برای هدف قرار دادن سرطان های پیشرفته و پیچیده و همراه با خدمات انکولوژی انتگرال برای بهبود کیفیت زندگی؛ انجام می شود.

آیا سرطان غدد لنفاوی کشنده است؟

سرطان غدد لنفاوی در مراحل اولیه تشخیص، قابل درمان است اما به دلیل اینکه این سرطان، سلول های ایمنی بدن را درگیر می کند در صورت عدم درمان به موقع ، ممکن است به صورت خطرناک و بدخیم شده و پس از تکثیر در بدن، کشنده خواهد بود.

تشخیص سرطان غدد لنفاوی با آزمایش خون

آزمایشات رایج برای سرطان لنفوم انجام می شود.هنگامی که آزمایش انجام می شود، پزشک ، در مورد سرطان شما ، توضیحاتی می دهد و بهترین درمان را برای شما پیشنهاد می دهد.

پزشک، با بررسی وضعیت بدن شما ، به ویژه مناطقی که در آن ها گره های لنفاوی وجود دارد، تمام شرایط را بررسی می کند. همچنین در مورد سابقه پزشکی و بیماری و نشانه ها از شما سوالاتی می پرسد. از دیگر آزمایشات تشخیصی سرطان غدد لنفاوی، آزمایش خون است

این نمونه خون ، برای بررسی های لازم، به یک آزمایشگاه پاتولوژی منتقل می شود. این آزمایش ها همچنین در مورد کارکرد سایر اندام ها مانند کبد و کلیه، اطلاعاتی را در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

عوارض شیمی درمانی در سرطان غدد لنفاوی

داروهای شیمیایی می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. این موضوع بستگی به نوع و دوز مواد دارویی و مدت زمان طولانی درمان دارد. عوارض جانبی رایج عبارتند از:

ریزش مو
زخم دهان
از دست دادن اشتها
تهوع و استفراغ
اسهال یا یبوست با افزایش احتمال عفونت (به دلیل کمبود سفید سلول های خون)
خونریزی یا کبودی پس از آسیب جزئی (به دلیل کمبود پلاکت ها)
خستگی و تنگی نفس (به دلیل تعداد کم سلول های قرمز خون)
این عوارض جانبی معمولا پس از اتمام دوره درمانی، از بین می رود. در صورتی که عوارض جانبی جدی رخ دهد، دوز شیمی درمانی کاهش می یابد و یا درمان ممکن است تاخیر یابد.
عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی

اغلب راه هایی برای کاهش عوارض جانبی وجود دارد. برای مثال، می توان از برخی داروهای تجویزی برای جلوگیری یا کاهش تهوع و استفراغ استفاده کرد. بعضی از داروهای شیمی درمانی هم ممکن است با عوارض جانبی احتمالی همراه باشند. به عنوان مثال:

داروهای پلاتین مانند سیس پلاتین می توانند باعث آسیب عصبی (نوروپاتی) شوند، همچنین ممکن است منجر به بی حسی، سوزن سوزن شدن، یا حتی درد در دست و پا شوند.

داروی ایفوسفامید، می تواند به مثانه آسیب برساند. خطر آسیب رسانی به مثانه را می توان با مصرف دارویی به نام مسنا، کاهش داد داروی دوکسوروبیسین ، می تواند به قلب آسیب برساند.

پزشک شما ممکن است قبل از شروع و تجویز این دارو، آزمایش تست عملکرد قلب را برای شما انجام دهد.(مانند اکوکاردیوگرام). داروی بلئومایسین هم می تواند به ریه ها آسیب برساند. پزشکان قبل از شروع مصرف این دارو، ریه را آزمایش می کنند. بسیاری از مواد شیمیایی می توانند بر باروری (توانایی داشتن فرزند) تاثیر بگذارند.

سندرم ریوی تومور، یکی از اثرات جانبی احتمالی در درمان لنفوم است که ممکن است در هنگام شروع شیمی درمانی، به ویژه در بیماران مبتلا به لنفوم بزرگ یا سریع ، ایجاد شود

با شیمی درمانی واز بین بردن سلول های لنفوم ؛ محتوای آن ها در جریان خون آزاد می شوند. این کار می‌تواند کلیه ها را از بین ببرد، زیرا کلیه نمی تواند در یک زمان و به سرعت، از تمام این مواد خلاص شود.

این مشکل می تواند منجر به تشکیل برخی مواد معدنی در خون و حتی نارسایی کلیه شود .وجود مواد معدنی بیش از حد می تواند به مشکلات قلب و عصبی منجر شود. پزشکان برای جلوگیری از این بیماری با دادن مایعات اضافی و داروهای خاصی مثل بیکربنات سدیم، آلوپورینول و راسبوریکس ، این مشکلات را برطرف می کنند. اگر عوارض جانبی جدی دارید؛ این موضوع را با پزشک در میان بگذارید تا روش های لازم برای شما به کار برده شود.

درمان گیاهی سرطان غدد لنفاوی

در درمان گیاهی و کاهش علائم سرطان غدد لنفاوی شما می توانید از برخی گیاهان و روغن ها استفاده کنید. یکی از این داروهای گیاهی، روغن کرچک است که مصرف آن باعث کاهش سموم از بدن و همچنین، باعث بهبود جریان خون و لنف در تمام نقاط بدن می شود. روغن کرچک علاوه بر کاهش ورم غده های لنفاوی در بهبود عملکرد سلول های ایمنی، تاثیر گذار است.

یکی دیگر از مواد طبیعی در درمان لنفوم، لیمو است. آب لیمو علاوه بر خاصیت سلامتی متعدد، در بهبود ورم های غدد لنفاوی موثر است.

منبع:نبض ما

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
یه چیزی رو به همه دوستانی که نظر دادن بگم بدن انسان دارای کلی غدد لنفاوی و کلی غدد دیگر هست این غددها ممکن هست بنا به دلایلی مقطعی بزرگ بشن حتی خود گردن هم جزو این موارد میشه ازمیکروب بگیر تا التهاب بدن ممکن باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی بشه و در گلو یا سایر اندام بدن چیز گرد مشاهده کنید اول این که نترسید بدونی با دارو درست میشه و هر چیزی هم سرطان نیست الکی استرس نکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
سلام
من تو ١٩ سالگی به هوچکین مبتلا شدم و شش ماه شیمی درمانی شدم هر دو هفته یکبار. کنار درمان شیمیایی، سراغ یه متخصص طب سنتی هم رفتم. بهم رژیم غذایی و داروهای سنتی داد و باعث شد عوارض و سختی بیماری خیلی کمتر بشه خدا رو شکر. بعد از بیماری هم زود به سلامت اولیه برگشتم. یک جراحی کوچیک نمونه برداری هم داشتم قبل شیمی درمانی که حتی بستری هم نشدم از بس سبک بود. در طول شیمی درمانی موهام ریخت اما الان که دو سال میگذره عین قبلم هستم.
الان دوساله که خوب خوبم الحمدلله.
از اول بیماریم هرجا رفتم تا گفتم هوچکین گفتن زود خوب میشی که خدا رو شکر همین هم بود. همون 12 جلسه که دکتر گفته بود کافی شد. به قول سرپرستار بخش شیمی درمانی، اصل برای بیمار تغذیه است و روحیه.
درمورد باروری هم، داروهای سرطان بعضیاشون ناباروری ایجاد میکنن اما اکثرا موقته و بعد از مدتی سلامت بدن برمیگرده، خصوصا تو جوونا و افراد سالمتر و قوی‌تر.
خلاصه که اصلا نگرانی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
صغری
۱۸:۱۵ ۲۷ دی ۱۳۹۹
سلام توگردنم سمت راست یه چیزی درآمده اندازه لوبیا نمی دونم چیه پدرم ۵سال پیش اینجوری شد رفت دکتر گفتن سرطان لنفاوی داری بعد از اولین شیمی درمانی درگذشت حالا من خیلی استرس دارم میترسم ارثی باشه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۸:۳۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
پدرم دوسال پیش یه توده توی حنجره داشت که مانع حرف زدنش میشد یه کتر که خدا لعنتش کنه توده رو برداشت.وخیلی عمل سختی داشت.
یکسال بعد روی قسمت غده لنفاوی یک برآمدگی کوچیک اومد که شروع به رشد کرد و بعد گوش درد و مشکلات دیگه شروع شد و مجددا جراحی و تحت پرتو درمانی و شیمی درمانی قرار گرفت.هنوز پرتو درمانی تموم نشده دوباره غده های جدیدی روی قسمت گردن رشد کرده و بعداز دوهفته خون وعفونت ازشون میاد .پدرم حدود ۱۸ کیلو وزن از دست داده.دیگه نمیتونه غذا بخوره و به سختی حرف میزنه.
و گفتن دوباره باید شیمی درمانی بشه.
آخه چرا با جون مردم بازی میکنید چرا وقتی یه بیماری رو تشخصیص نمیدین نه تنها یه بیمار بلکه یه خانواده رو زجر میدین.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
جواد
۲۰:۳۸ ۲۶ تير ۱۳۹۹
دوستان به هیچ عنوان از توی اینترنت دنبال پیدا کردن بیماریتون نباشید!!!!!!!!!
هرچی میخونید آخرش میرسه به یه سرطان
فقط برید پیش دکتر، الکی به خودتون استرس وارد نکنید
هرچیزی سرطان نیست، منو شما متخصص نیستیم، توی وبسایتهای پزشکی هم یه چیز کلی مینویسن، ممکنه یه بیماری ساده باشه، گیرم حتی اگرم سرطان باشه اگه اوایلش باشه درمان داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
سلام ۔تابستون سال قبل متوجہ شدم تنگی نفس دارم ۔دکتر رفتم گفت مشکلی نداری۔ آزمایش دادم گفتن مشکلی نداری ۔ولی کم کم حالم بدتر شد ۔تا جایی کہ نفسم بزور میومد بالا ۔صورتم وحشتناک ورم کرد ۔ از زیر پوست گردم عین نخود اومد بالا رفتم اصفھان دکتر ۔اول از گردنم نمونہ برداری کردن گفتن چیزی نیس ۔شاید سل گرفتی ۔رفتم عفونی گفت مشکلی نداری ۔ ولی حالم بدتر شد ۔سی تی ریہ دادم متاسفانہ سرطان غدد لنفوم گرفتم ۔۱۱سانت و نیم شد ۔شیمی درمانی کردم تا عید ۔نیم سانت شدہ بود ۔بخاطر کرونا نرفتم پرتو درمانی ۔۱۰فروردین بہ ۸سانت ونیم رسید ۔الان دارم شیمی درمانی میشم ۔دعا کنید حالم خوب شہ ۔اگہ مشکلی دارین حتما برید دنبال درمان ۔
Iran (Islamic Republic of)
یکتا
۱۵:۳۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
منم ریزش مو و از دست دادن اشتهارو دارم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه عباسزاده
۲۲:۵۰ ۲۹ دی ۱۳۹۸
من پشت گردنم یه چیزی دراومده رفتم دکتر آزمایش دادم سونوگرافی رفتم گفتن چرکه دارو خوردم ولی خوب نشدم الان من بایدچیکارکنم
Austria
ناشناس
۰۴:۰۳ ۲۸ دی ۱۳۹۸
سلام من سوزش زیر بغل تا سینه دارم وقتی می سوزد سینه ام سفت می‌شود علت اش چیست
Iran (Islamic Republic of)
طاها
۲۲:۱۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
آقای اشکان من ۲۵سال پیش سرطان خون داشتم که با شیمی درمانی خوب شدم.چرا مردم رو نا امید میکنید اخه
Iran (Islamic Republic of)
رضا ابراهیم پور
۱۵:۱۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
سلام
من پونزده سالمه از صبح فکم یکمی میشه گفت باد کرده ولی اصلا این علائمی که شما نوشتید رو ندارم
ممکنه یه بیماری ساده دیگه باشه؟
خیلی نگرانم لطفا جواب بدید
Belgium
ابراهیم
۱۱:۳۴ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
خدا لعنت کنه هر دکتریو که بخاطر پول عزیز ترین کس زندگی ادمو هر بلای که توش پول باش انجام میدن
Hungary
اشکان
۱۹:۳۶ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
چنگار ( سرطان) هیچ درمانی نداره و شیمی درمانی و ... همش الکی ان و برای پول درآوردن پزشکاس ، البته شاید پزشکا دروغ بگن طرف سرطان داره ، بهر حال شیمی درمانی و .. خیلی واسه دکترا پول توشه و در نهایت همین شیمی درمانی و ... باعث مرگ میشه این چیزیه که من دیدم و چنگال هم خیلی زیاد شده و همین شگفت انگیز و مشکوکه
Iran (Islamic Republic of)
سمیه مظفری
۰۰:۰۶ ۱۸ تير ۱۳۹۹
نه تورو خدا اینجوری نگید من دوساله درگیر این بیماریم با یه سنو ساده و یه آزمایش ساده بیماری رو تشخیص میدن ولی راه درمان رو همه با بیمارستانهای دولتی ادامه دادم و خوشبختانه دکترم ی خیلی با انصاف و خدایی درمانم رو انجام میدن و با جمله توکلت به خدا باشه امیدم به زندگی رو بیشتر کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
خدایی چی میگی ؟ . شیمی درمانی روش بسیار موثر ثابت شده است که بقای سرطانی ها را خیلی بالا برده . در چیزی که تخصص ندارید نگید
Iran (Islamic Republic of)
شبنم
۱۷:۴۱ ۰۳ تير ۱۳۹۸
وای من خیلی همش فکر میکنم سرطان دارم همه وارد سرطان لنفاوی رد دارم به جز تب