زارعی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

روحانی در سازمان ملل خواستار اراده جمعی برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا شود

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رییس جمهور باید در سفر به نیویورک خواستار ایجاد یک اراده جمعی برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا شود.

تریبون سازمان ملل، فرصت خوبی برای بیان دغدغه‌هابه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از این هفته نشست های مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل خواهد شد و کشور‌های عضو و شرکت کنندگان، هر کدام سخنرانی کوتاهی را ارائه خواهند کرد. به عقیده برخی کارشناسان حضور در مجمع عمومی سازمان ملل فرصت خوبی برای کشورهاست تا دغدغه و دل مشغولی های خود را به گوش جهان برسانند. حال باید دید چه مسائلی اولویت‌های رئیس جمهور کشورمان برای طرح در مجمع عمومی سازمان ملل را تشکیل می دهند   .

اصغر زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،، در رابطه با مزیت‌های سخنرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، بیان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از سران کشور‌های عضو سازمان ملل در این نشست شرکت دارند، تریبون این سازمان فرصت خوبی است تا هر کشوری سعی کند مشکلات، دیدگاه و منافع ملی کشور خود را به گوش جهانیان برساند.

وی افزود: حضور روسای جمهور ایران در سال‌های متمادی و سخنرانی در نشست سالیانه این سازمان، فرصتی همراه با امنیت را برای آنها به ارمغان می آورد تا علاوه بر بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات جمهوری اسلامی به تعامل با جهان پرداخته و اهداف و منافع ملی ایران در سطوح عالی را دنبال کنند. با توجه به شرایطی که کشورمان و منطقه در آن قرار دارد، همچنین اقدامات خصمانه ترامپ علیه تهران و خروج از برجام ، می تواند از جمله مواردی باشد که از سوی مسئولان کشورمان در این سفر مطرح می شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود:علاوه براین حضور رییس جمهور کشورمان در نیویورک را می توان فرصتی برای ایران دانست تا به بیان واقعیات پرداخته و در قبال اقدامات خلاف قانونی که از سوی واشنگتن انجام شده است به افشاگری بپردازند. نباید فراموش کرد که تحریم های یک جانبه واشنگتن علیه ما خلاف میثاق‌های بین المللی اعمال شده بوده و روحانی در سفر به نیویورک باید این مطالب را برای افکار عمومی بیان کرده و خواستار ایجاد یک اراده جمعی برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا شود.

زارعی با اشاره به رویکرد مثبت تهران در منطقه برای مبارزه با تروریسم، گفت: رییس جمهور در نیویورک باید بر نقش ایران در کاهش بحران های منطقه و اقدامات مثبتی که بر خلاف اظهارات آمریکایی ها موفق به انجام آنها شده ایم ،تاکید کرده و آنها را برای جهانیان روشن کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر، به تجاوزات نظامی و سیاست‌های مداخله جویانه رژیم صهیونیستی، بازمی گردد و لازم است در سفر مقامات کشورمان به نیویورک اقدامات ایران رژیم به طور جدی مطرح شود، زیرا مدت هاست که رژیم صهیونیستی تمامیت ارضی کشورها را نادیده گرفته ، به حریم هوایی سوریه تجاوز کرده و مناطق حیاتی و زیر ساختی این کشور  را مورد هدف قرار می دهد.

وی در ادامه گفت: همچنین تجاوزات و تداوم اقدامات ضد بشری و غیر متعارف ائتلاف آمریکا و متحدینش، ورود حجم بسیار گسترده سلاح‌های کشتار جمعی به یمن و بمب باران هر روزه‌ی این کشور که توسط اسرائیل و عربستان سعودی انجام می‌شود، هم از دیگر نکاتی ست که رییس جمهور می تواند در سفر به نیویورک به آنها اشاره کند.

زارعی در پایان با اشاره به برخی مباحث که در بعد اقتصادی در نشست مجمع عمومی می تواند به آنها پرداخته شود، گفت: اقدامات مخربی که توسط عربستان سعودی و متحدانش در بازار نفت انجام می‌شود، باعث آسیب رسیدن به اقتصاد کشور‌های تولید کننده نفت می‌شود که همین موضوع از جمله نکات اصلی است که ایران می‌تواند به عنوان یکی از مشکلات خود در سفر به نیویورک به آنها اشاره کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار