مراسم ۱۳ محرم در مسجد ملااسماعیل یزد؛

روزی که روحانیون میزبان عزاداران حسینی هستند

در روز ۱۳ محرم مراسم عزاداری با حضور مردم دارالعباده و با میزبانی روحانیون هرساله در مسجد ملااسماعیل برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛   برگزاری مراسم سوم سرور و سالار شهیدان به دوران حدود نود سال پیش بر می‌گردد در آن زمان حاج آقا وزیری از طلاب و روحانیون به نام یزدی که کتابخانه وزیری یادگار این مرد خدوم است تصمیم به برگزاری این مراسم در یزد می‌گیرد و علت آن نیز به این دلیل است که بدن‌های شهدای کربلا سه روز در بیابان رها بود و در ۱۳ محرم توسط طایفه بنی اسد این پیکر‌ها به خاک سپرده شد این تاریخچه دفن شهدای کربلا حاج آقا وزیری را به این فکر می‌برد که مراسم ۱۳ محرم را در یزد برگزار کند و آن زمان بزرگترین مسجد استان یزد مسجد ملااسماعیل بوده که هنوز بعد از گذشت دهه‌ها این مراسم در همان مسجد با شور و اشتیاقی وصف ناشدنی با حضور هیئت‌های مختلف عزاداری برگزار می‌شود.

روزی که روحانیون میزبان عزاداران حسینی هستند

۱۵ هیئت در ۱۳ محرم به عزاداری می‌پردازند
دبیر شورای هیئت‌های عزاداری یزد با بیان اینکه در مراسم ۱۳ محرم به پاس خدمات مردم در محرم از ابتدای شکل گیری مراسم در نود سال پیش روحانیون متولی این مراسم بوده اند گفت: در این روز اولین هیئتی که در مسجد ملا اسماعیل به نوحه خوانی و سینه زنی می‌پردازد هیئت روحانیون است که با اشعاری که مخصوص به محرم و آن روز است عزاداری می‌کنند و بعد از عزاداری روحانیون حاضر در این مراسم به پذیرایی از حضار می‌پردازند که اکثرا پذیرایی قهوه صورت می‌گیرد.
روزی که روحانیون میزبان عزاداران حسینی هستند
محمد علی رحمت زاده ادامه داد: در گذشته به این صورت بود که هیئت‌ها شب قبل علم هیئت خود را در مسجد ملا اسماعیل می‌گذاشتند و روز بعد در این مراسم شرکت می‌کردند، اما با توجه به محدودیت زمانی چند سالی است قرعه کشی می‌شود و هیئت‌هایی که در سال قبل شرکت کرده اند حذف می‌شوند و هیئت‌هایی که تقاضای شرکت در این مراسم دارند قرعه کشی می‌شوند و حدود ۱۵ هیئت برای عزاداری روز ۱۳ محرم از ساعت ۷ صبح تا نماز ظهر انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: هیئت‌های عزاداری از درب اصلی وارد و از درب پشت مسجد خارج می‌شوند.

روزی که روحانیون میزبان عزاداران حسینی هستند
رحمت زاده بیان کرد: از کشور‌های مختلف، جهان گردان و همچنین ایرانگردان مختلفی از این مراسم فیلم و عکس می‌گیرند همچنین در طول مسیر تا رسیدن به درب مسجد که هیئت‌ها عزاداری می‌کنند ایستگاه‌های صلواتی برقرار است.

وی اظهار داشت: بعد از این مراسم هیئت‌های حاضر در آن روز در اجتماع بزرگ عزاداران حسینی در میدان امیرچخماق حاضر می‌شوند و به نوحه خوانی و مدیحه سرایی می‌پردازند.

هدف هیئت روحانیون الگوسازی سبک عزاداری است
حسین زارع از روحانیون شرکت کننده در هیئت روحانیون یزد ۴ سالی است که دوباره تشکیل شده است بیان کرد: جمعیت هیئت روحانیون یزد حدود صد نفر است و هدف این هیئت الگوسازی اشعار و روش عزاداری برای عاشقان اباعبدالله است.

روزی که روحانیون میزبان عزاداران حسینی هستند
وی گفت: بعد از عزاداری تعدادی از روحانیون دو طرف مسجد می‌ایستند و تعدادی هم مشغول پذیرایی می‌شوند .

حاج آقا وزیری بنیانگذار ۱۳ محرم در یزد است

رییس کتابخانه وزیری استان یزد نیز با توضیح اینکه حاج آقا وزیری به فکر این بود که مراسمی برای دفن شهدای کربلا در یزد بگیرد بیان داشت: پایه گذار عزاداری در این روز آقای وزیری بوده و ایشان در آن زمان در نامه‌ای از آقای مالامیراز روحانیون برجسته یزد دعوت به همکاری برای برگزاری این مراسم می‌کند که آقای مالامیر نیز قبول می‌کند و این مراسم تا به امروز پابرجاست.

محمد انتظاری با توضیح اینکه در گذشته یزد را با عنوان ۱۷ محله می‌شناخته اند گفت: همه هیئت‌های یزد در روز سوم امام حسین در زمان آقای وزیری در این مراسم شرکت می‌کردند و از خاطرات من این است که نمادی از جسد بزرگوار شهدای کربلا به مسجد می‌آمد و بعد هیئت بنی اسد که با شمایل قوم بنی اسد بودند و بیل و کلنگ همراه داشتند برای دفن شهدای کربلا به صورت نمادین حاضر می‌شدند و مردم نیز به سر و صورت می‌زدند.
روزی که روحانیون میزبان عزاداران حسینی هستند
وی گفت: بعد از پایان مراسم حاج آقا وزیری به منبر می‌رفتند و اسامی هیئت‌های شرکت کننده را یکی یکی می‌بردند و از آن‌ها تشکر می‌کردندگاهی هم خود آقای وزیری یا حاج آقا سعیدی مصیبت در منبر می‌خواندند و بعد اذان ظهر برگزار می‌شد و آقای وزیری در آن موقع سربرهنه برای حضار مصیبت می‌خواند.

رییس کتابخانه وزیری افزود: بعد از فوت آقای وزیری به خواست خود این خادم امام حسین آقای مناقب از روحانیون تاثیر گذار یزد این مراسم را برگزار و تا به امروز ادامه دارد.

مراسم ۱۳ محرم مختص یزدی هاست
محمد علی کارگر معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی یزد نیز با بیان اینکه حضور شخصیت‌های مختلف در مراسم ۱۳ محرم در یزد نشان دهنده اهمیت موضوع سوم امام حسین است گفت: این مراسم منحصر به فرد است و در کشور مخصوص یزدی‌ها است.

روزی که روحانیون میزبان عزاداران حسینی هستند
وی اظهار داشت: برنامه سازمان تبلیغات اسلامی گسترش فرهنگ عاشورایی و مراسم ۱۳ محرم در یزد است و مردم با حضور خود به شکوه و عظمت این مراسم می‌افزایند.

این مقام مسئول اظهار داشت: هیئت روحانیون از مدرسه علمیه مصلی یزد مراسم عزاداری را شروع می‌کنند و در مسیر راه عزاداری و سینه زنی دارند و بیست دقیقه در مسجد ملا اسماعیل سینه زنی می‌کنند و بعد به پذیرایی از حضار می‌پردازند.

بهشتی از مداحان و اعضای شورای هیئت‌های مذهبی یزد نیز گفت: یزد به واسطه دارالعباده بودن و حضور شخصیت‌های معاصری همچون آقای وزیری، حاج غلامرضا فقیه خراسانی و حاج شیخ محمد مالامیری و آقای مناقب از استان‌هایی است که راه و روش اسلام و عزاداری محرم آنان در کشور شهرت عمومی دارد و مردم هر سال بر شور عاشورایی و دینی آن‌ها اضافه می‌شود بیان کرد: در زمان گذشته که آقای وزیری زنده بود صبح زود وقتی آفتاب بیرون می‌آمد این مراسم شروع می‌شد و تا اذان ظهر ادامه داشت.

وی اظهار داشت: ۵۰ سال پیش من در مدرسه تعلیمات اسلامی که آقای وزیری تاسیس کرده بود تحصیل می‌کردم و در آن زمان هیچ مدرسه‌ای نماز جماعت برگزار نمی‌کرد، اما در مدرسه این مرد بزرگ هر روز نماز جماعت برگزار می‌شد و این خاطره‌ای است که هنوز برای من کهنه نشده است که این نشان دهنده پرورش مردانی پاک و دین پرور و خدوم توسط این شخصیت بزرگ است.

گزارش از:نبوی نژاد

انتهای پیام/ ا

برچسب ها: 13محرم ، عزاداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار