رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مطرح کرد؛

جزئیات اجرای طرح برتر سواد آموزی در یونسکو/ آموزش مهارت‌های اولیه رایانه به سواد آموزان

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به طرح این سازمان در یونسکو از اجرای آموزش مهارت‌های اولیه یارانه به سوادآموزان خبر داد.

جزئیات اجرای طرح برتر سواد آموزی در یونسکو/ آموزش مهارت‌های اولیه رایانه به سواد آموزانبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی باقر زاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در برنامه گفت‌وگوی شبکه خبر درباره جزئیات طرح ارسالی این سازمان به یونسکو که منجر به دریافت جایزه اول شده است، اظهار کرد: سازمان یونسکو در انجام مأموریت ذاتی خود برای ترویج صلح و امنیت پایدار در کشورها، همچنین حمایت همه‌جانبه از کشورهای عضو اسنادی را جمع‌بندی منتشر می‌کند و موسساتی وابسته کار تخصصی برای این منظور دارد.

وی ادامه داد: یونسکو برای تمرکز بر گرو‌ه‌های به حاشیه رانده شده و لازم التوجه مانند زندانی‌ها، مهاجران، پناهندگان و عشایر همچنین تقویت نوآوری‌های آموزشی فراخوان‌هایی را سالانه به منظور تبادل تجربیات منتشر می‌‌کند و تا الان هفت جایزه برای این تبادل تجربیات به تصویب رسیده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: از میان این جایزه‌ها 2 جایزه مربوط به نهضت سوادآموزی، یک جایزه مربوط به حمایت از زنان و دختران، یک جایزه درباره نوآوری‌های آموزشی و یک جایزه برای توسعه پایدار است.

باقر زاده با اشاره به اینکه یکی از جوایز یونسکو در حوزه سوادآموزی به نام کنفسیوس نامگذاری شده است، بیان کرد: امسال شعار روز جهانی سواد آموزی «سواد و توسعه مهارت‌ها» بود و جایزه هم بر همین اساس اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: سازمان نهضت سوادآموزی چند سال گذشته طرحی را در یکی از کلاس‌های سوادآموزی شهر تهران با عنوان تلفیق مهارت‌های سوادآموزی و آی‌سی‌تی شروع کردیم و به تدریج آن را به سایر استان‌ها توسعه دادیم.

سواد خواندن و نوشتن ابزاری برای آشنایی با فناوری های جدید است

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: تلقی ما این است که سواد خواندن و نوشتن روزی هدف بود و اکنون ابزاری برای دستیابی به برای اجرایی کردن در فناوری‌های جدید است به همین جهت با همکاری بنیاد ICDL طرحی را در نظر گرفتیم تا سوادآموزان در بخشی از برنامه درسی با مهارت‌های اولیه ICDL آشنا شوند.

باقر زاده با بیان اینکه بنیاد ICDL بنیادی معتبر است و گواهی‌نامه‌های بین‌المللی دارد، گفت: برای اجرا شدن هرچه بهتر این طرح محتوای آموزشی برای سوادآموزان با همکاری این بنیاد در نظر گرفته شد تا فرایند یادگیری مهارت‌های آماده ICDL برای آنها تسهیل شود و فرایند‌هایی همچون کار کردن در محیط تایپ و آشنایی با سخت‌افزارهای کامپیوتر را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح ارزشیابی شده است، بیان کرد: این طرح را به یونسکو ارسال کردیم و این مجموعه برای رعایت عدالت در فرایند داوری از متخصصان امر بهره می‌گیرد که در نهایت از میان سالی 50 طرح، طرح ایران به عنوان برگزیده انتخاب شد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به ویژگی‌های این طرح گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های طرح هم‌خوانی آن با شعار روز جهانی سوادآموزی بود علاوه بر آن کیفیت اجرا و پیامد‌های حاصل از طرح مهم تلقی می‌شود.

باقر زاده ارتقای اعتماد به نفس سوادآموزان در فرایند یادگیری مهارت‌های آسیب دیده را از نقاط قوت این طرح دانست و گفت: این پیامد باعث می‌شود تا سوادآموزان نسبت به یادگیری سایر آموزه‌ها هم اشتیاق بیشتری داشته باشند علاوه بر آن در دنیای امروزه و اجرای کارهای روزمره ICT اهمیت بسزایی دارد.

وی اظهار کرد: ترس از فناوری یکی از مشکلاتی است که اغلب سوادآموزان با آن مواجه هستند، اما اجرای این طرح باعث شد تا در فضایی مناسب این افراد مهارت‌های لازم را بیاموزند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه سالانه 5 هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند، گفت: اجرای طرح به طور سراسری است و بنا داریم تا در سالهای آتی هم اجرای طرح را دنبال کنیم و مدل‌سازی آن به گونه‌ای است که ماندگاری کار مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار