در مراسم افتتاح رادیونما ویژه ناشنوایان مطرح شد؛

به رسمیت نشناختن زبان اشاره ایرانی بزرگترین مشکل ناشنوایان/ چگونه با یک ناشنوا ارتباط برقرار کنیم؟

مدیر عامل انجمن خانواده ناشنوایان ایران گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ناشنوایان به رسمیت نشناختن زبان اشاره ایرانی است.

به رسمیت نشناختن زبان اشاره ایرانی بزرگترین مشکل ناشنوایان/ چگونه با یک ناشنوا ارتباط برقرار کنیم؟به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اکرم سلیمی مدیر عامل انجمن خانواده ناشنوایان ایران در افتتاحیه رادیونما ویژه ناشنوایان که عصر امروز در رادیو سلامت برگزار شد؛ گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ناشنوایان به رسمیت نشناختن زبان اشاره ایرانی است، در اسفند ماه سال گذشته قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در مجلس تصویب شد اما با وجود پیگیری های سازمان های مردم نهاد و سازمان بهزیستی نادیده گرفته شده است.

وی افزود: جامعه ناشنوایان کمپین به رسمیت شناختن زبان اشاره ایرانی را راه اندازی کرده است و تلاش می کند تا به کمک مردم این زبان به رسمیت شناخته شود.

آمار نگران کننده ناشنوایی در برخی استانها

در ادامه سعید محمود نیا مدیر کل اداره سلامت گوش و شنوایی سلامت وزارت بهداشت بیان کرد: نا شنوایی با کم شنوایی تفاوت دارد، افراد کم شنوا امتیاز استفاده از سمعک و وسایل کمک شنوایی مثل کاشت حلزون را دارند و افراد ناشنوا با زبان اشاره و لب خوانی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند.

وی افزود: آمار ناشنوایی و کم شنوایی شدید تا عمیق در ایران از هر ۱۰۰۰ تولد زنده در میان نوزادان ۲/۷ است، این آمار در همه گروه های سنی ۵/۷ در هر ۱۰۰ نفر است البته در برخی استان ها از جمله کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، فارس و سیستان و بلوچستان این آمار تا ۳ برابر افزایش می یابد.

علل ایجاد کم شنوایی و ناشنوایی

محمود نیا گفت: ازدواج های فامیلی، ژنتیک، عفونت های گوش، داروها( مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و آسپرین) و استفاده زیاد از وسایل صوتی بخشی از علل  این عوارض هستند.

حمایت مالی بنیادهای خیریه در کاشت حلزون

وی اظهار کرد: اولین بار سازمان بهزیستی یارانه کاشت حلزون را در اختیار افراد کم شنوا قرار داد و اخیرا بنیادهای خیریه شفا، برکت، امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی هزینه کاشت حلزون را تقبل کرده اند.

در ادامه صدیقه اعتماد سعید مدیر شبکه رادیویی سلامت گفت: یکی از موضوعات مهم در توانمند سازی آحاد جامعه ارتقای آموزش در حوزه سبک زندگی سالم است. با توجه به اینکه رسانه نتوانسته افراد ناشنوا را به عنوان مخاطب جذب کند، شبکه رادیویی سلامت برای فرهنگ سازی جامعه در به رسمیت شناختن زبان اشاره تصمیم گرفت یکی از برنامه های پر مخاطب خود یعنی مجله پزشکی را برای ناشنوایان شنیدنی کند.

وی افزود: این برنامه رادیویی یکشنبه‌ها از ساعت ۳ الی ۴ در برنامه مجله پزشکی پخش خواهد شد و در زمینه سلامت جسم برنامه‌های متنوعی را برای افراد ناشنوا در نظر گرفته است؛ حوزه های دیگر سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت روان هم به مرور اضافه خواهند شد.

در ادامه افروز صفاری فرد مدیر کل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: تاسیس رادیو نما برای ناشنوایان حرکت بسیار ارزشمندی است و با توجه به اینکه افراد ناشنوا مشکلات زیادی در ارتباط برقرار کردن با دیگران دارند؛ حضور رابط ناشنوا در برنامه‌های رادیو و پخش تصویر آنها می تواند به ناشنوایان در برقراری ارتباط با دیگران به وسیله زبان دست و اشاره کمک کند.
 
سلیمی اظهار کرد: هنگام صحبت با یک ناشنوا نباید نور از پشت سر شما بتابد که او قادر به دیدن صورت شما نباشد، با یک ناشنوا از روبرو و به آرامی و کوتاه کوتاه صحبت کنید تا او بتواند لب خوانی کند، در صورتی که نتوانستید با او ارتباط برقرار کنید حرف هایتان را برای او بنویسید.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار