المانیتور: ابتکار برجسته ولیعهد سعودی در سیاست، جنگ یمن است!/ حمله اهواز به طور قطع موجب تشدید تنش‌های فرقه‌ای در عربستان می‌شود

پایگاه اینترنتی المانیتور در مطلبی ضمن انتقاد شدید از بن سلمان، حمله تروریستی اهواز را عاملی برای تشدید تنش‌های فرقه‌ای در خاورمیانه و عربستان دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت: محمد بن سلمان سابقه تصمیم‌گیری‌های بوالهوسانه و نسنجیده‌ای درباره مسائل داخلی و خارجی دارد که موجب تردید درباره آینده عربستان می‌شود. در نیم قرن گذشته، ثبات عربستان هرگز به طور جدی مورد تردید قرار نگرفته است. پس از آنکه ملک فیصل، برادر فاسد و بی‌کفایت خود، سعود، را در سال ۱۹۶۴ از تخت پادشاهی برکنار کرد، روند جانشینی معلوم و بلامنازع بوده است. در دوره حکومت ملک فیصل، اقتصاد کشور رشد کرد، به ویژه زمانی که تحریم نفتی سال ۱۹۶۴ قیمت‌ها را تا حد قابل توجهی بالا برد. ترور وی، یا حتی تصرف مسجدالحرام به دست گروهی آشوب‌طلب، این ثبات را بر هم نزد. عربستان اوایل این قرن با حمله قاطع اسامه بن لادن و القاعده رو به رو بود، اما نهاد‌های امنیتی کارآمد به ریاست محمد بن نایف این تهدید را دفع کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: حتی بهار عربی  تاثیر ملموس اندکی روی ثبات کشور داشت. ملک عبدالله برای جلوگیری از ابراز هرگونه نارضایتی، بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار به افزایش دستمزد‌ها اختصاص داد. امکان بروز مشکل وجود داشت, اما خانواده سلطنتی همگی از عبدالله حمایت می‌کردند. سعودی‌ها در (ناآرامی‌های) بحرین مداخله کردند تا مطمئن شوند اوضاع در کشور‌های عربی حوزه خلیج (فارس) آرام باقی بماند؛ نظامیان سعودی هنوز در بحرین هستند.

رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود به پادشاهی در سال ۲۰۱۵ راحت و بدون مشکل بود، و جانشین ملک سلمان، شاهزاده مقرن، برادر ناتنی ملک سلمان بود. اما هم اکنون مقرن و محمد بن نایف بی هیچ توضیحی از جانشینی کنار گذاشته شده‌اند. پسر جوان ملک سلمان، جانشین وی است و هیچ معاونی به عنوان مقام شماره ۳ کشور ندارد. این تغییرات بین شمار قابل توجهی از اعضای خاندان سعود و سران حاکم فاصله ایجاد کرده است.

ابتکار برجسته ولیعهد در سیاست، جنگ یمن است. شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، از اعضای بلندپایه آل سعود این ماه در مصاحبه‌ای در لندن، از محمد بن سلمان به خاطر این جنگ به صراحت انتقاد کرد. وی بردار ناتنی ملک سلمان و پسر ابن سعود، بنیانگذار نظام پادشاهی عربستان مدرن است. مردم عربستان سعودی از تصاویر ویدئویی اظهارات این شاهزاده که در شبکه اینترنت بارگذاری شده بود، به شدت استقبال کردند؛ وی درباره جنگ یمن همان مطلبی را به صورت علنی گفت که دیگران ماه هاست در محافل خصوصی می‎گویند.

المانیتور افزود: این جنگ هم اکنون چهارمین سال خود را سپری می‌کند و این در حالی است که نشانه‌ای از پایان آن مشهود نیست.  نیروی هوایی سلطنتی عربستان و شرکای آن زیرساخت‌های ضعیف یمن را ویران و ده‌ها بار به غیرنظامیان حمله کرده اند. به گفته یک ناظر، یمن هم اکنون در ”مسیر مرگ“ قرار دارد.

سازمان ملل این ماه اعلام کرد سه چهارم یمنی‌ها در معرض خطر سوءتغذیه و بیماری هستند. هشت میلیون تن نمی‌دانند وعده غذایی بعدی خود را از کجا تامین کنند و پنج میلیون تن ممکن است به زودی به گروهی ملحق شوند که مبتلا به سوءتغذیه شدید و در معرض خطر است. محاصره یمن، راهبرد محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع است و وی باید به خاطر نتایج این اقدام پاسخگو باشد. جنگ یمن موجب واکنش‌های ضدسعودی در سراسر جهان شده است.

محاصره (اقتصادی) قطر یکی دیگر از شکست‌های سیاست خارجی ولیعهد عربستان است. یکی از روحانیان برجسته خواهان اصلاحات در این کشور دستگیر شده است و ممکن است به خاطر انتقاد از محاصره (اقتصادی) قطر اعدام شود. شورای همکاری خلیج (فارس) تقریباً فروپاشیده است.

این پایگاه اینترنتی به حمله تروریستی اخیر در اهواز نیز اشاره کرد و نوشت: گمانه‌زنی‌های زیادی مبنی بر این وجود دارد که سعودی‌ها در حمله ۲۲ سپتامبر (شنبه, ۳۱ شهریور) در اهواز نقش داشتند. ولیعهد عربستان پیشتر به صراحت اعلام کرده بود که می‌خواهد جنگ را به داخل ایران بکشاند. حمله اهواز به طور قطع موجب تشدید تنش‌های فرقه‌ای در سراسر منطقه و داخل عربستان می‌شود.

در داخل (عربستان)  نیز (دستگیری) و گردآوری شخصیت‌های برجسته سعودی در هتل ریتز کارلتون در پائیز سال گذشته منجر به خروج سرمایه‎ها و کاهش مقدار زیادی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی شده است. اعتماد به اقتصاد کشور و نحوه رسیدگی محمد بن سلمان به مسائل اقتصادی رو به کاهش است. طرح برجسته وی برای گشایش آرامکو شکست خورده است، چرا که ملک سلمان مانع از اجرای این طرح شده است. محمد بن سلمان هر کسی را که عقیده مستقلی ابراز کند، دستگیر می‌کند، حتی اگر آن فرد طرفدار حق رانندگی زنان باشد؛ چیزی که خود ملک سلمان در آن مسیر گام برداشت.

گفته می‌شود محمد بن سلمان که از امنیت خود نگران است، بسیاری از شب‌ها را در قایق نیم میلیارد دلاری خود در جده می‌گذراند. این قایق کاخی شناور است که مساحت آن بزرگتر از مساحت زمین فوتبال است و امکانات زیادی دارد. همچنین این قایق راهی احتمالی برای فرار است.

تا زمانی که پدر ولیعهد بر مسند پادشاهی باشد، شاید بتوان محمد بن سلمان را محتمل‌ترین وارث وی دانست. اگر پادشاه ناگهان به زودی بمیرد، ممکن است روند انتقال قدرت به جانشین وی مختل شود و حتی به خشونت کشیده شود. اما با گذشت زمان، و موفقیت بیشتر در سیاستگذاری، مشروعیت پادشاه ممکن است به پسرش منتقل شود، اما نه حالا.

رؤسای جمهور آمریکا از زمان جان اف کندی به طور جدی نگران ثبات عربستان نبوده‌اند. اما اکنون باید باشند. ۵۰ سال بود که عربستان سعودی قابل پیش‌بینی و باثبات بود. روند جانشینی روشن و مشخص بود؛ چیزی که برای سلامت سیاسی هر نظام پادشاهی ضروری است.

المانیتور در انتهای این گزارش نوشت: دولت ترامپ به عربستان آزادی عمل نامحدودی داده است و از جنگ این کشور در یمن حمایت می‌کند. ولیعهد مورد حمایت کاخ سفید قرار گرفته است. این رویکردی احمقانه و خطرناک است.  سعودی‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن که ماهانه پنج میلیارد دلار هزینه دارد و ثبات عربستان را تضعیف می‌کند، نیازمند حمایت بین‌المللی و آمریکا هستند. ولیعهد عربستان برای پیروزی در باتلاق (جنگ) یمن به قیمت جان افراد، اعتبار خود را به خطر انداخته است. دوست آمریکایی وی باید به دنبال توقف آبرومندانه، و فراتر از همه، فوری این فاجعه باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار