آیت الله آملی لاریجانی مطرح کرد؛

اجانب با تحریک تروریست‌ها به دنبال ایجاد بحران در کشور هستند/ مجازات سنگین در انتظار سرشاخه‌های گروه‌های تروریستی

رئیس قوه قضاییه گفت: اجانب و مزدوران غربی با تحریک تروریست‌ها به دنبال ایجاد بحران در کشور هستند.

اجانب با تحریک تروریست‌ها به دنبال ایجاد بحران در کشور هستند/ مجازات سنگین در انتظار سرشاخه‌های گروه‌های تروریستیبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی با تسلیت مجدد شهادت جمعی از هموطنانمان در جریان حمله تروریستی به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز، برای مجروحان این حادثه بهبودی و سلامت آرزو کرد و اظهار کرد: اجانب و فراعنه منطقه و همچنین مزدورانی که در کشور‌های غربی لانه کرده اند به دنبال ایجاد بحران در کشور ما هستند و بر این اساس تروریست‌ها را به انجام چنین عملیاتی تحریک می‌کنند، اما عملیات اخیر فاقد هرگونه ارزش نظامی بود و صرفاً مردم بی گناه غیرنظامی و برخی اعضای نیرو‌های مسلح را که در یک رژه نمادین شرکت کرده بودند به خاک و خون کشیدند که این امر نزد همه وجدان‌های بیدار در جهان محکوم است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه سرشاخه‌های تیم تروریست‌ها و همه کسانی که تمهیداتی برای انجام این عملیات اندیشیده اند منتظر پاسخ قاطع جمهوری اسلامی و مجازات سنگین این اقدام باشند، افزود: از نیرو‌های امنیتی و انتظامی به صورت قاطعانه و جدی می‌خواهیم که در اسرع وقت کسانی را که به انجام این عملیات کمک کردند یا به هر نحو در آن شرکت داشته اند شناسایی کنند و به دستگاه قضایی بسپارند. رئیس کل دادگستری استان خوزستان و مجموعه قضایی این استان نیز برای محاکمه این عوامل آمادگی کامل دارند تا این افراد به اشد مجازات برسند.

نیرو‌های امنیتی به هیچ وجه نباید غفلتی داشته باشند

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه هیچ مجامله، تسامح و ترحمی نسبت به تروریست‌ها و حامیان آن‌ها نخواهیم داشت، تاکید کرد: از نظر ما امنیت مردم به هیچ وجه قابل مسامحه نیست و بر این اساس به سازمان قضایی نیرو‌های مسلح نیز دستور داده ام که علل وقوع این حادثه تروریستی را بررسی کند. نیرو‌های امنیتی به هیچ وجه نباید غفلتی داشته باشند گرچه می‌دانیم که همه این عزیزان در گستره پهناور ایران اسلامی در حال تلاش شبانه روزی و اقدامات به موقع هستند تا با وجود مواجهه کشور با گروه‌های مختلف تروریستی در منطقه و توطئه‌های گوناگون برای آتش افروزی در داخل، امنیت را به بهترین نحو برقرار کنند. بر این مبنا انتظار این است که همانند همیشه مجال وقوع چنین حوادثی را به مزدوران و تروریست‌ها ندهند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: کشور‌های قارونی و فرعونی منطقه نیز که با خیال واهی گمان می‌کنند می‌توانند در کشور ما رخنه‌ای ایجاد کرده و مزدوران خود را برای برهم زدن امنیت جمهوری اسلامی به کار گیرند بدانند که این آرزو را به گور خواهند برد. آن‌ها باید امروز تصویر تمام قد خود را در آیینه اظهارات رئیس جمهوری آمریکا ببینند که آن‌ها را تحقیر می‌کند و هیچ استقلالی برایشان قائل نیست؛ چنانکه به صراحت گفته بود اگر حمایت خود را از شما برداریم دو هفته هم دوام نمی‌آورید. این سخن خطاب به مدعی‌ترین کشور منطقه گفته شده و آن‌ها را در زمینه قیمت نفت نیز تهدید کرده و گفته است که بدون ما هیچ قدرتی ندارید و دوام نمی‌آورید.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: این کشور‌ها بدانند که پاسخ جمهوری اسلامی به تحریکات آن‌ها قاطع و شدید خواهد بود و ملت ما اجازه نمی‌دهد که با تهدید‌های مزورانه و موذیانه، امنیت کشور به چالش کشیده شود. امروز بحمدالله جمهوری اسلامی مقتدرتر از هر زمان دیگری در صحنه داخلی و بین المللی حضور دارد و نگرانی دشمن نیز از همین مسئله است که ایران به عنوان رکن رکین محور مقاومت در منطقه شناخته می‌شود.

رئیس قوه قضاییه بار دیگر با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی برای پاسخ دادن به این حرکات مذبوحانه آماده است، برای شهدای حادثه تروریستی اهواز علو درجات، برای خانواده‌های آنان صبر جمیل و اجر جزیل و برای مجروحان این حادثه شفای عاجل از درگاه حق تعالی مسئلت و ابراز امیدواری کرد که خداوند انتقام خون شهدای این عملیات تروریستی را از عوامل و محرکان آن بگیرد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود با بزرگداشت هفته دفاع مقدس تصریح کرد: یاد و خاطره کسانی را که در راه ارزش‌های الهی انقلاب و برای استقلال ایران اسلامی جان خود را فدا کردند و به فوز عظیم شهادت رسیدند و همچنین آنانی که با تقدیم بخشی از بدن خود اجازه ندادند ذره‌ای از خاک کشور از دست برود و نیز کسانی که بخشی از عمر خود را برای آزادی این کشور در اسارت گذراندند و نهایتاً همه کسانی که به نحوی در جبهه‌ها حضور داشتند و برای حفظ این آب و خاک جهاد کردند گرامی می‌داریم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه طبق وعده الهی، برای همه این اعمال مجاهدان در راه خدا ثواب فراوانی وجود دارد، افزود: آنچه امروز باید به آن بپردازیم این است که بررسی کنیم چگونه یک ملت در شرایطی بسیار دشوار توانست در مقابل دشمن غدار که از ناحیه شرق و غرب و حکومت‌های مزدور منطقه‌ای حمایت می‌شد، با دست خالی و در حالیکه تازه انقلاب کرده و هنوز برخی نهاد‌های کشور به استقرار کامل نرسیده اند، ایستادگی کند.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: نام ظاهری دشمن ایران در جنگ هشت ساله، صدام بود، اما در باطن، شرق وغرب و برخی کشور‌های منطقه بودند که صدام را تحریک به آغاز جنگ کردند و با حمایت‌های بی دریغ نظامی، مالی و امکاناتی، این جنگ را ادامه دادند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه باید از ایستادگی ملت ایران در برابر چنین دشمنی رمزگشایی کرد، گفت: رمز این پیروزی، نهادینه شدن فرهنگ جهاد و شهادت، ولایت مداری و استقامت در وجود مردم ایران بود. آنچه از استقامت، جهاد و انتخاب شهادت به عنوان یک راه نورانی و متعالی توسط رزمندگان روایت می‌شود، برای بسیاری از عقول قابل تصور نیست، در حالی که چنین انتخابی عقلانی‌ترین انتخاب یک انسان معتقد و باورمند است.

امروز هم باید همانند دوران دفاع مقدس، آماده شهادت باشیم

آیت الله آملی لاریجانی در توضیح این سخن، اظهار کرد: اگر معتقد باشیم که از این عالم باید به عوالم دیگری قدم بگذاریم، عاقلانه‌ترین تصمیم این است که نورانی‌ترین و عالی‌ترین مسیر را انتخاب کنیم؛ چنانکه فرموده اند «و قد علمت أن أفضل زاد الراحل إلیک عزم اراده یختارک بها». در این راستا می‌بینیم یک بسیجی ساده که از روستا آمده بود انتخابی کرد که یک شبه از هزاران عالم سبقت گرفت، زیرا استوار و با اراده، فوز عظیم شهادت را برگزید و امروز نیز رمز عبور از بحران‌ها همین دیدگاه است.

رئیس قوه قضاییه افزود: اینکه جمهوری اسلامی با وجود همه کاستی ها، مشکلات، تحریم‌ها و دشمنی‌ها توانست هشت سال به گونه‌ای عمل کند که استقلال خود را از دست ندهد و دشمن نتواند حتی یک وجب از خاک آن را تصاحب کند، ریشه در فرهنگ جهاد و ولایت مداری دارد. وقتی امام راحل (قدس الله نفسه الزکیه) دعوت به دفاع می‌فرمودند: همه از زن و مرد و پیر و جوان در میدان حضورمی یافتند و امروز نیز رمز عبور از بحران‌ها همین ولایت مداری و همچنین آمادگی برای اتخاذ آن تصمیم نورانی و عالی است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه امروز نیز باید آماده شهادت باشیم، این آمادگی را ضامن حل مشکلات و دریافت نصرت الهی توصیف کرد و افزود: نصرت الهی با صدق در عمل و جهاد به دست می‌آید. اگر مردم و به ویژه مسئولان به راحت طلبی خو کنند نباید انتظار پیروزی داشت. عبرت‌های تاریخی دفاع مقدس در آن برهه نورانی از تاریخ انقلاب اسلامی باید برای مردم و به ویژه نسل جوان منعکس شود و امیدواریم خداوند به تمام معنا به کسانی که در راه او قدم برمی دارند کمک کند و تردید نداریم که ملت بصیر ما در حل بحران‌های پیش رو مسلح به نصرت الهی خواهند بود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به برگزاری باشکوه مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان در سراسر کشور، از حضور معنوی مردم در مجالس عزای حسینی قدردانی کرد و گفت: ما با حضور در چنین مجالسی و همچنین با اعزاز و تکریم اهل بیت (ع) در واقع برای خود معنویت کسب می‌کنیم، زیرا حضرات معصومین (ع) در جوار قرب ساحت الهی واجد عالی‌ترین مدارج هستند و نیازی به توسل و عزاداری ما ندارند. این ما هستیم که به چنین فیوضاتی نیازمندیم و خوشبختانه مردم کشورمان هر سال عظیم‌تر از سال قبل به اقامه عزای حسینی در سراسر کشور می‌پردازند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به تحول معنوی بسیاری از جوان‌ها در این ایام، خاطرنشان کرد اشک‌هایی که طهارت باطن را در پی دارند، راه را برای نورانیت انسان‌ها خصوصاً نسل جوان باز می‌کنند و ما باید خدا را بر این نعمات و مواهبی که به همه مسلمانان ارزانی داشته شکرگزار باشیم، زیرا دیدیم که دشمن با همه توان به میدان آمده بود که اعتقادات را از مردم به ویژه نسل جوان بگیرد، اما شکست خورد و از تلاش‌های خود نتیجه معکوس گرفت. عبرت‌های عاشورایی در همه زمان‌ها و مکان ها، راهگشایند و در هدایت پیروان اهل بیت علیهم السلام، نقش بسزایی دارند.

گوش دستگاه قضایی به فضاسازی‌ها بدهکار نیست

رئیس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به رسیدگی‌های دستگاه قضایی در میانه برخی فضاسازی ها، تصریح کرد: این روز‌ها عده‌ای تلاش می‌کنند که به نحوی از سوابق خود و تریبون‌هایی که در اختیار دارند و فرصت‌های بدست آمده از فضای مجازی برای تخریب دستگاه قضایی استفاده کنند تا با این فضاسازی‌ها دوستان خود را از محاکمه برهانند.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: به صورت مکرر عرض کرده ام که گوش ما و قضات شریف دستگاه قضایی به این حرف‌ها بدهکار نیست و استقلال قوه قضاییه اقتضا می‌کند که رسیدگی‌های عادلانه و قاطعانه داشته باشد. مجدداً به این افراد تاکید می‌کنم که بی جهت موجبات زحمت خود و دیگران را فراهم نکنند و گمان نبرند که می‌توانند با برخی جنجال‌های رسانه‌ای و هیاهو‌های تبلیغاتی جلوی رسیدگی‌های قضایی را بگیرند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: ما راه خود را بر اساس منطق، عقلانیت و دیانت طی می‌کنیم و معتقدیم که همه باید در برابر قانون مساوی باشند. نمی‌توان عده‌ای را احضار و تعقیب کرد، اما برای عده‌ای دیگر استثنا قائل شد. البته مکرر به قضات شریف نیز تاکید کرده ام که مبادا این قبیل جوسازی‌ها و رفتاری‌های این قوم باعث شود که از دایره عدالت خارج شوند، زیرا ما موظفیم طبق موازین قانونی و شرعی حکم کنیم گرچه طرف مقابل در چارچوب موازین رفتار نمی‌کند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه قضات شریف دستگاه قضایی در طول همه سال‌های اخیر انواع جور‌ها را به جان خریده اند و از مسیر حق و صواب خارج نشده اند، از همه آنان قدردانی کرد و گفت: متاسفانه برخی برای تسویه حساب‌های شخصی، کل یک دستگاه را متهم می‌کنند و قضات را فاسد می‌خوانند. با اطلاع و از روی یقین می‌گویم که قاطبه قضات ما افرادی شریف، پاکدست، توانمند، متواضع و محکم هستند که فراتر از وظیفه خود خدمت رسانی می‌کنند، البته در این دستگاه بزرگ ممکن است تعدادی قلیل افراد متخلف نیز وجود داشته باشد، اما متاسفانه دشمنان و کسانی که در داخل آب به آسیاب دشمن می‌ریزند، همه را متهم می‌کنند و خیل عظیم قضات قنوع و پاکدست دستگاه قضایی را زیر سوال می‌برند.

تخریب دستگاه قضایی، خیانت به امام (ره) و انقلاب است

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: امروز هرکس دستگاه قضایی و سایر ارکان نظام را تخریب کند، به جمهوری اسلامی و آرمان‌های امام راحل (ره) خیانت کرده و ادعای پیروی او از حضرت امام خمینی (ره) یک ادعای دروغین است، البته هیچ کس نمی‌گوید که از کاستی‌ها نباید انتقاد کرد، اما انتقاد با افترا، تخریب و توهین متفاوت است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی امروز با فعالیت قریب به دوازده هزار قاضی در مسیر تکامل و پیشرفت است، خاطر نشان کرد: خداوند را بر وجود همه این قضات شریف که با قناعت تمام، وظیفه خود و حتی فراتر از وظیفه خود را انجام می‌دهند شاکریم و برای آنان موفقیت روزافزون آرزو داریم.

بر اساس این گزارش، ادامه بررسی «دستورالعمل اطلاع رسانی و ارتباطات رسانه‌ای قوه قضاییه» در راستای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه، در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت که موارد باقیمانده آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار