تعداد هنرمندان واقعی صنایع دستی استان حتی به 700 نفر نمی رسد

رئیس مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کرمانشاه گفت : تعداد هنرمندان واقعی صنایع دستی استان حتی به 700 نفر نمی رسد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه فیروز ناصری رئیس مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کرمانشاه با اشاره به ارائه آمارهای مختلف از تعداد هنرمندان صنایع دستی استان طی یک دهه گذشته، گفت : بسیاری از این آمار و ارقام کاذب و تنها مطبوعات محور بوده است.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته گاها تعداد هنرمندان صنعتگر استان را تا 70 هزار نفر نیز اعلام کرده اند که بیشتر آماری تخیلی و در جهت بزرگ جلوه دادن کار بوده است.

رئیس مجمع هنرمندان و صنعتگران استان کرمانشاه تصریح کرد: اگر بخواهیم تعداد هنرمندان صنایع دستی استان که تولیدکننده هستند را احصاء کنیم آمار دقیقی وجود ندارد، اما به 700 نفر هم نمی رسد.

وی با بیان اینکه در آمارهای گذشته فروشندگان صنایع دستی که محصولات خود را از سایر استان ها وارد و عرضه می کردند نیز جزو هنرمندان صنعتگر به شمار می آمدند، گفت: عدم وجود آماری دقیق از تعداد هنرمندان صنعتگر استان مشکلات بسیار و ضعف در تصمیم گیری در خصوص این قشر را در استان بدنبال داشته است.

ناصری بر لزوم تشکیل یک بانک اطلاعاتی از هنرمندان صنعتگر استان تاکید کرد و افزود: درحال حاضر فعالیت هایی را برای راه اندازی این بانک اطلاعاتی آغاز کرده ایم. در این بانک اطلاعاتی تنها هنرمندانی که تولید کننده خواهند بود را ثبت نام کرده و میزان تولید و میزان نیاز به مواد اولیه هر صنعتگر در طول سال را در آن درج خواهیم کرد.

رئیس مجمع هنرمندان و صنعتگر استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون استان هایی همچون اصفهان، تبریز، تهران و زنجان اقدام به تهیه بانک اطلاعاتی از هنرمندان صنعتگر خود کرده اند، گفت: امیدواریم بتوانیم ظرف یک تا دو سال آینده کار تهیه این بانک اطلاعاتی را به منظور انسجام بخشی به فعالیت های هنرمندان صنعتگر استان و شناسایی موانع تولید آنها به پایان برسانیم، چراکه استان کرمانشاه در بحث صنایع دستی از جمله استان های سرآمد کشور است.

وی اضافه کرد: از آنجایی تعداد هنرمندان صنایع دستی و تعداد کارگاه های فعال حوزه صنایع دستی در استان مشخص نیست، پس آمار دقیقی از میزان تولیدات صنایع دستی استان نیز نداریم.

ناصری تعداد رشته های فعال صنایع دستی استان را 45 رشته عنوان کرد و گفت: البته اکثر هنرمندان صنایع دستی استان در رشته های بومی همچون گلیم، ساخت چاقو، گیوه بافی، سازهای سنتی و چوب فعال هستند.

وی یادآورشد: از سوی دیگر عدم بروز رسانی و عدم آموزش به نسل های جدید باعث شده تا شاهد منسوخ شدن تعدادی از رشته های بومی همچون موج بافی، جاجیم بافی و گلیم بافی باشیم.

 

 

انتهای پیام/د

عدم وجود آماری دقیق از تعداد هنرمندان صنعتگر استان مشکلات بسیار به وجود آورده است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار