رای الیوم گزارش داد؛

اختلاف گروه‌های کُرد عراق بر سر انتخاب رئیس‌جمهور/چه کسی بر کرسی ریاست‌جمهوری عراق تکیه خواهد زد؟

گروه‌های سیاسی کُرد عراق همچنان در انتخاب شخص رئیس‌جمهور با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

اختلاف گروه‌های کُرد عراق بر سر انتخاب رئیس‌جمهور/چه کسی بر کرسی ریاست‌جمهوری عراق تکیه خواهد زد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رای الیوم، بر کسی پوشیده نیست که سمت ریاست جمهوری عراق در انحصار کُردهای این کشور است. به همین علت، گروه های سیاسی کُرد همچنان در حال انتخاب نامزدی هستند که به نظر آنها برای تصدی این سمت شایسته‌تر است.

احزاب کُرد همچنان با یکدیگر اختلاف نظر دارند و گروه های کُرد بویژه دو حزب مهم دموکراتیک کردستان و اتحادیه میهنی کردستان عراق دچار پراکندگی شده‌اند.

دو حزب مهم دموکراتیک کردستان و اتحادیه میهنی کردستان عراق از سال 2005 متکی بر یک عرف سیاسی مشخص هستند که بر اساس آن شخص رئیس جمهور از بین حزب اتحاد میهنی کردستان عراق انتخاب می شود و سمت ریاست منطقه کردستان از آنِ حزب دموکراتیک کردستان است، اما در انتخابات اخیر که حزب اتحادیه میهنی «برهم صالح» را به عنوان نامزد تصدی ریاست جمهوری معرفی کرد، حزب دموکراتیک کردستان با اتخاذ تصمیمی مغایر، برای رقابت بر سر پست ریاست جمهوری، «فواد حسین» را نامزد تصدی این سمت کرد.

پس از بروز این اختلافات در میان احزاب کُرد، آن هم در شرایطی که به هیچ وجه انتظار آن نمی رفت، به طور اتفاقی نامزد جدیدی وارد میدان شد تا با دو نامزد پست ریاست جمهوری عراق رقابت کند. این شخص «سروا عبدالواحد» نماینده سابق ائتلاف کردستان عراق در پارلمان این کشور است و وی نخستین زنی است که نامزد چنین پستی می شود.


بیشتر بخوانید: نخستین زن عراقی نامزد ریاست جمهوری شد+ عکس


سروا عبدالواحد با ورود به این عرصه سیاسی، وارد رقابت با دیگر شخصیت های برجسته کُرد نظیر برهم صالح نامزد اتحادیه میهنی کردستان، فواد حسین نامزد حزب دموکراتیک کردستان و سردار عبدالله نامزد فراکسیون تغییر شد.

در آخر مساله ای که باقی می ماند این است که چه کسی برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق مناسبت تر است؟ آیا فرد برنده می تواند فشارها را تحمل کند و مسئولیت تصدی این سمت را بر عهده بگیرد؟ در روزهای آینده پاسخ این سوالات مشخص خواهد شد. از نخستین لحظه‌ای که برنده این رقابت ریاست جمهوری را به دست می گیرد تاریخ نوشتن سطوری را آغاز خواهد کرد که شاید همانگونه باشد که ما انتظار داریم و عراق شاهد دستاوردهایی باشد و حال و روز آن بهتر شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار