در گفتگوی 18:30 مطرح شد:

تامین مالی چالش پیش روی طرح بازآفرینی شهری /کاهش 9 درصدی سود تسهیلات بافت های فرسوده

مسئول پیگیری برنامه ملی بازآفرینی شهری از اختصاص 2500 میلیارد تومان وجوه اداره شده نزد بانک مرکزی خبر داد که قرار است در جهت کاهش 9 درصدی سود تسهیلات بافت های فرسوده در نظر گرفته شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، مسعود تارانتاش مسئول پیگیری برنامه ملی بازآفرینی شهری در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر درباره روند اجرای طرح نوسازی و بهسازی 2700 محله گفت: رئیس جمهور فرمان اجرایی بازآفرینی پایدار را در تاریخ 19 بهمن 96 ابلاغ کرد  و تکلیفی در خصوص نوسازی و بهسازی مسکن به وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و وزارت کشور نهاده شد.

وی ادامه داد:تاکنون 64 هزار واحد برای اجرای این طرح تعریف شده که بیشترین آورده زمین از طرف  وزارت راه و شهرسازی بوده و بخشی از این طرح نیز به عهده مردم و بخش خصوصی است .

این مقام مسئول تصریح کرد:در این طرح قرار است 10 هزار واحد مسکونی بعنوان مسکن الگو با همکاری دولت و شهرداری ساخته شود و 90 هزار واحد مسکونی به صورت خود مالکی یعنی ساخت و ساز مردمی ساخته شود.

وی اظهار داشت: اگر 100 هزار واحد را هدف سال 97 درنظر بگیریم تا کنون این هدف 64 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود:برای 36 هزار واحد باقی مانده اگر تسهیلات ارزان قیمت ساخت و خرید و ودیعه اسکان موقت درنظر بگیریم قطعا می توانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

تارنتاش در ادامه درباره روند بازسازی ها گفت: تکلیف نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و ناکارامد شهری در برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه تکرار شده است. بهترین درصد تحقق مواد 171 و 172 قانون برنامه پنجم در شهر تهران بوده که به طور متوسط 34 درصد نوسازی ثبت کرده که این درصد باید به 50 درصد برسیم.

وی افزود: هم دولت و هم شهرداری ها در قانون برنامه ششم توسعه اهتمام ویژه ای دارند و برای روش ها و الگوهای بازآفرینی تاکید شده است. قبلا در الگوهای بازافرینی درباره تخریب و ورود انبوه سازان صحبت می شد و قرار بود چیزی همانند بلوک های مسکن مهر در محلات هدف ساخته شود اما امروز تقریبا همه دستگاه ها اهداف مشترکی دارند.

این مقام مسئول ادامه داد:ستاد بازآفرینی تشکیل شده که تمامی شهرداری ها و دستگاهها عضو این ستاد هستند. رئیس جمهور رئیس ستاد هستند که به نیابت از ایشان وزیر راه و شهرسازی پیگیر کارها هستند و ما به عنوان دبیر مسئولیت گزارش پیشرفت کار هستیم اما دستگاه ها به فراخور باید در طرح نقش داشته باشند.

مسئول پیگیری برنامه ملی بازآفرینی شهری درباره فراهم سازی زیرساخت ها گفت: اکنون در کشور در شرایط انقباض اعتبارات هستیم و سازمان برنامه در این زمینه نقش جدی دارد.

وی  تصریح کرد:با توجه به اینکه نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده به عنوان یک از اولویت های مهم تعریف شده و رئیس جمهور نیز بر این موضوع تاکید کرده است بنابراین باید این طرح در اولویت اعتباری در نظر گرفته شود. در خصوص بازسازی محلات به 85 میلیارد نیاز داریم که روساخت ها و زیرساخت ها و تسهیلات ارزان قیمت را تجهیز کنیم و بعد نوسازی به صورت خودسازی به مردم واگذر شود.

این مقام مسئول ادامه داد:ما برای انجام بازسازی محلات در هر سال به 25 هزار میلیارد تومان نیاز داریم که قرار است 8 هزار میلیارد تومان را دولت تامین کند و 7 هزار میلیارد تومان را شهرداری هزینه کند و بقیه 10 هزار میلیارد تومان نیز آورده بخش خصوصی و مردم باشد.

تارنتاش افزود: در این طرح کسری 4 هزار و 150 میلیارد تومانی داریم که در ذیل تبصره 18 قانون بودجه 97، استان ها، شهرها، محلات و جنس اقدام زیربنایی، روبنایی، توانمند سازی، تملک و مقدار تسهیلات به تفکیک هر محله تقدیم سازمان برنامه بودجه شده است.

وی درباره مشکلات این طرح نیز گفت: بازآفرینی نیاز به همکاری های فرابخشی دارد و با توجه به اینکه 30 درصد جمعیت در بافت های فرسوده هستند بنابراین از دستگاه ها انتظار داریم 30 درصد اعتبار را در بافت های فرسوده هزینه کنند تا هدف با سرعت و شتاب بیشتری محقق شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: دولت با برنامه ریزی نوسازی و بهسازی 270 محله در سال این کار را اولویت بندی کرده است بنابراین دولت در این کار با میانجیگری و تسهیل گری نوسازی محله وارد خواهد شد و برای توسعه زیربناها و روبناهای یک محله وارد هماهنگی های بین بخشی می شود همچنین از طریق بسته های تشویقی همچون تسهیلات ارزان قیمت ساخت و خرید به پیشرفت و شتاب کار کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد:تسهیلات ساخت در این بخش در کلانشهر ها 50 میلیون و در دیگر شهرها 40 میلیون تومان در نظر گرفته شده اما با توجه به گرانی مسکن در ماههای اخیر رایزنی ها در افزایش تسهیلات درحال انجام است.

وی ادامه داد:قرار است 2500 میلیارد تومان وجوه اداره شده نزد بانک مرکزی توزیع شود تا سود تسهیلات از 18 درصد به 9 درصد کاهش یابد، این کار موجب استقبال توسعه گران و بخش خصوصی خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: همچنین در مدل ها و روش های مالی جایگزین و استفاده از اوراق بهادار و سکوک تاکید شده است ولی هنوز در رویه های اجرایی با مشکلاتی مواجه هستیم.

بر اساس این گزارش روانشادنیا کارشناس مسکن در ارتباط تلفنی درباره موانع و مشکلات پیش روی تحقق بهسازی بافت های فرسوده گفت: مداخله در حوزه بافت های ناکارامد شهری پیچیدگی های خاص خود را دارد، روش های گذشته که در توسعه استفاده شده ممکن است در این طرح پاسخگو نباشد بنابراین دولت با تسهیلات کم بهره و اختصاص زمین و تخصیص مالی در طرح های زیربنایی و روبنایی در نظر گرفته است که به نظر می رسد از نظر دستاوردی در ابر پروژه ملی در کوتاه مدت شاهد اتفاقات بزرگ در این حوزه نخواهیم بود.

وی افزود: با توجه به اینکه در این طرح موانع پولی، فنی و حقوقی، مشارکت های مردمی، همکاری های بین بخشی و موانع اجتماعی را داریم که باید اولویت بندی در توسعه بافت ها با توجه به محدودیت منابع داشته باشیم.

روانشادنیا در ادامه درباره نقاط ضعف و قوت طرح گفت: دولت موضوع محله محوری را مورد توجه قرار داده و مسائل اجتماعی که توجه شده است که نکات مثبت این طرح است اما در این طرح فقط به تسهیلات تکیه شده و به تامین مالی در مشکلات حقوقی و ساختاری مواجه هستیم که یکی از موانع مهم تحقق این طرح است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
لطفا یک خبر تهیه کنید که چند درصد از وام اولیها در تهران موفق به خرید شدند! دوم اینکه بررسی کنید کدام مناطق تهران توانسته اند خرید کنند! سوم آنکه با بعضیهاشون مصاحبه کنید که آیا از خریدشان راضی اند و واقعا در خانه شان احساس راحتی میکنند یا اینکه تحمل میکنند چون چاره ای نداشته اند که خانه ای بدون آسانسور و بدون پارکینگ و انباری یا زیرهمکف بدون امکانات بخرند! خواهشا چنین خبری را در دستور کارتان بگذارید چون تحلیل آن خیلی از وقایع بازار تیره مسکن روشن خواهد شد و نقش دلالان و سهم آنها در این آشفتگی بیشتر معلوم میشود چرا که حق خیلی از وام اولیها توسط همین دلالان ضایع شده است!
آخرین اخبار