سازمان ملل در نقش "تماشاچی"، برای فاجعه یمن ظاهر شد

شورای امنیت در نشست خود، درباره یمن فقط به اظهار تاسف و ابراز نگرانی از اوضاع این کشوراکتفا کرد واز هرگونه اقدام عملی برای توقف این جنایت و حتی محکوم کردن سعودیها شانه خالی کرد.

سازمان ملل در نقش «تماشاچی» فاجعه یمنبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یمن همچنان در آتش می‌سوزد و کودکان بیگناه از جمله قربانیان این تراژدی بزرگ قرن هستند ولی نهاد‌های بین‌المللی و کشورهای مدعی دمکراسی وحامیان دروغین حقوق بشر صرفا به تماشای این جنایت مشغول بوده و در نهایت، به اظهار تاسفی بسنده می‌کنند.
شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز جمعه خود درباره یمن فقط به اظهار تاسف و ابراز نگرانی از اوضاع این کشوراکتفا کرد واز هرگونه اقدام عملی برای توقف این جنایت و حتی محکوم کردن سعودیها شانه خالی کرد.این درحالیست که حتی این سازمان اعلام کرده فعلاً هرگونه طرح اعزام کارشناسان و امداد گر به یمن را به حال تعلیق درآورده و برنامه مشخصی را هم برای آینده نزدیک دردست بررسی ندارد.بدین ترتیب این سازمان بین المللی، مردم مظلوم یمن را در برابرقحطی،گرسنگی و شیوع وبا به حال خود رها کرده و برای تشدید جنایات جنگی هم به ائتلاف سعودی چراغ سبز داده است.

این برای نخستین بار نیست که سازمان ملل در برابر جنایات عربستان علیه مردم جنگ زده یمن سکوت می‌کند؛ پیش از این هم حتی طرح‌های امدادی و پزشکی درحال اجرا نیز بر اثر حملات وحشیانه سعودی‌ها متوقف شده و کارشناسان، پزشکان و امدادگران از یمن خارج شده‌اند که بارزترین نمونه آن توقف کمک‌های پزشکی تحت پوشش سازمان پزشکان بدون مرز بوده است.

اینکه سازمان ملل در پی نشست شورای امنیت اعلام می‌کند "مردم یمن در آستانه مرگ جمعی هستند" وهیچ اقدامی برای توقف این جنگ و برخورد با عوامل آن انجام نمی‌دهد، قطعا چیزی از مسئولیت گردانندگان آن نمی‌کاهد. اکنون به روشنی اثبات شده که در واقع سازمان‌های بین‌المللی بویژه سازمان ملل با اراده سعودی‌ها عمل می‌کنند و به محض تشدید جنایات ریاض در برابر آنها تسلیم شده و تماشاچی صحنه‌های جنایت و کشتار در یمن باقی می‌مانند.

سازمان ملل، یونیسف و نهادهای امدادرسان بین‌‌المللی فقط از شدت گرفتن فاجعه در یمن خبر می‌دهند و تصریح می‌کنند که مرگ کودکان و زنان و افراد سالخورده بر اثر بیماری، گرسنگی و فقدان امکانات بهداشتی، غذائی و داروئی به یک پدیده روزمره و عادی تبدیل شده است ولی حاضر به نام بردن از عاملین این جنایات و محکوم کردن آنها نیستند.این درحالیست که یمن مدتهاست به ویترین جنایات جنگی حامیان ائتلاف سعودی تبدیل شده وانتظار هم نمی‌رود که اقدامی علیه آنها صورت بگیرند.

مطابق آمارهای رسمی سازمان ملل حداقل 19 میلیون نفر در معرض قحطی در یمن قرار گرفته‌اند که جان 7 میلیون یمنی در معرض تهدید فوری قرار دارد و اگر کمک‌های غذائی فوری به آنها نرسد، مرگ زودرس آنها چندان دور از انتظار نیست.در همین حال، ائتلاف سعودی بر شدت و دامنه حملات خود علیه بنادر یمنی افزوده و مشخصاً بندر الحدیده را آماج بمباران‌های مداوم و پرتعداد هوائی قرار داده است.


بیشتربخوانید:پیام‌های حمله صماد یمن به فرودگاه دبی/از لرزش قلب اقتصاد امارات تا ویرانی بهشت سرمایه‌گذاران+فیلم 


در چنین شرایطی نماینده سازمان ملل در یمن نیز فقط به صدور بیانیه‌های تکراری و بدون پشتوانه ادامه می‌دهد و صرفاً از تمامی طرف‌ها می‌خواهد که جنگ را متوقف و به میز مذاکره باز گردند. ولی در مقطع کنونی، در پرتو بی‌تفاوتی و بی‌عملی سازمان ملل، جهان همچنان شاهد ادامه جنایات ائتلاف شرور سعودی و تشدید نسل کشی در یمن،بدون واکنش قابل ذکری است.با اینکه نماینده سازمان ملل در امور یمن خبر از وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور می‌دهد و علیرغم اینکه تاکنون برخی مجامع اعلام کرده‌اند عملکرد جنگی عربستان در یمن یک جنایت جنگی است، سازمان ملل هیچ اقدامی برای جلوگیری از ادامه این جنایت جنگی به عمل نیاورده است درحالیکه وظیفه مهم و اصلی سازمان ملل جلوگیری از تجاوز دولت‌ها به حقوق ملت‌ها، جلوگیری از جنگ و تلاش عملی برای برقراری صلح است ولی سازمان ملل در ماجرای یمن به هیچیک از وظایف خود عمل نکرده و کارنامه شرم آوری از خود برجای گذاشته است.

نگاه سطحی سازمان ملل به عمق فاجعه یمن

آن چه در گزارش‌های سازمان ملل قابل توجه است نگاه سطحی به اوضاع یمن در حد فقر و گرسنگی و در عین حال برخورد بسیار محافظه‌کارانه و همراه با نوعی مواضع دو پهلو است که هیچ نگاهی به عاملان جنایت و لزوم پایان دادن عملی به این فاجعه ندارد، درحالی که وضعیت در یمن از مرز بحران گذشته و به فاجعه انسانی تبدیل شده، دبیرکل سازمان ملل اقدامات غیرانسانی که با مسئولیت مستقیم ریاض در یمن درحال انجام است را نادیده گرفته وبه راحتی از کنار آن می‌گذرد و افعال را به صورت "مجهول" صرف می‌کند،گویی که این جنایات اصلا "فاعل" و "عاملی" ندارد!

در واقع سازمان ملل که با سیاست‌های ضد و نقیض خود از یکسو اقدامات ضدحقوق بشری در یمن را بصورت شفاهی و بدون اشاره به عاملان آن تقبیح می‌کند و ازسوی دیگر گام عملی را برای پیگیری این بحران دنبال نمی‌کند، نتوانسته است مانع از تداوم جنایات عربستان در یمن شود و همین ناتوانی سازمان ملل باعث شده تا مقامات ریاض گزارش‌های سازمان ملل درباره یمن را همزمان با ادامه جنگ و فاجعه انسانی زیرسوال ببرند.

از این جهت است که در خردادماه 1395 پس از آنکه نام عربستان سعودی و کشورهای همپیمانش در تجاوز به خاک یمن، در فهرست سیاه سازمان ملل در مورد ناقضان حقوق کودکان در مناطق جنگی قرار گرفت، ریاض فشارهای خود را بر سازمان ملل برای حذف نامش از این لیست تشدید کرد و بعد از تهدید و فشار مقامات سعودی و رایزنی‌های عربستان در راهروهای سازمان ملل بود که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل ناگزیر شد با صدور بیانیه‌ای وتنها با هدف جلب رضایت کشور پادشاهی سعودی، اعلام کند که نام ائتلافی را که عربستان سعودی برضد مردم یمن دارد، از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان به صورت "موقت" به منظور بررسی آتی این مساله حذف ‌کند! این اقدام سازمان ملل اگرچه موجی از محکومیت‌های جهانی را به همراه داشت، اما واکنش‌ها در همان حد محکومیت‌‌های شفاهی باقی ماند.

تقلیل فاجعه انسانی یمن به درگیری داخلی

همچنین آن چه در گزارش سازمان ملل در مورد یمن بسیار برجسته به نظر می‌رسد، منحرف کردن موضوع یمن از تجاوز غیرقانونی خارجی به استقلال و حاکمیت ملی یک کشور عضو ناشی از سیاست‌های مداخله گرایانه عربستان و دولت‌های عربی و غربی حامی آن به یک درگیری داخلی است.

گزارش‌های سازمان ملل در این سالها در مورد یمن تلاش دارند تا فاجعه انسانی و بحران حقوق بشری ناشی از تجاوز ائتلاف نظامی عربستان را به درگیری داخلی محدود کنند که نتیجه اختلافات داخلی در یمن است! در این صورت نقش عربستان نه به عنوان عامل جنگ بلکه به عنوان حامی یکی از طرف‌های درگیر در جنگ کاهش می‌یابد و در عمل اتهامات علیه عربستان به عنوان عامل درجه دو تقلیل خواهد یافت.این درحالی است که عربستان خود بصورت مستقیم وارد جنگ علیه مردم یمن شده و آن چه تحت عنوان حمایت از دولت سابق منصور هادی ازسوی ریاض و دعوت مردم یمن عنوان می‌شود، تنها محدود به بخش کوچکی از اطرافیان رئیس‌جمهور فراری یمن به شمار می‌رود نه مردم یمن.

در این صورت انحراف موضوع یمن به درگیری داخلی در حقیقت نادیده گرفتن واقعیت میدانی در صحنه جنگ یمن است. لذا آن چه که گزارش‌های سازمان ملل را جانبداری تعبیر می‌کند نام نبردن از ائتلاف عربی به عنوان «متجاوز» است که تاکنون مورد بی‌اعتنایی گزارش‌های این سازمان قرار گرفته است.

سکوت سنگین محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب

قطعا در چنین شرایطی، بی‌تفاوتی و سکوت و همراهی دولت‌های غربی نیز با عربستان در پیشبرد سیاست‌های جنگ افروزانه‌اش در یمن، حکام سعودی را در نسل کشی مردم یمن جری‌تر کرده است.در یمن به معنی واقعی کلمه یک نسل کشی درحال رخ دادن است. تعداد کسانی که از بیماری و فقر در یمن می‌میرند، هزاران برابر بیشتر از کسانی است که در اثر بمباران‌ها کشته می‌شوند. در این میان زنان و کودکان، آسیب پذیرترین اقشار مردم یمن در برابر تجاوز عربستان به خاکشان هستند.

مغازله آمریکای ترامپ با سعودی‌ها در شرایط کنونی، نشانگر اصرار جنون آمیز واشنگتن برای ادامه بحران کنونی در یمن است و حتی گزارش‌هایی در اختیار است که موید اصرار تیم دستیاران ترامپ به آل‌سعود برای استفاده ائتلاف سعودی از فضای سیاسی – تبلیغاتی کنونی در منطقه است.

این گروه از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اذهان عمومی جهان را به سمت و سوی دیگری منحرف کرده و جنگ یمن را تحت الشعاع قرار دهد؛ در نتیجه سعودی‌ها فرصت بیابند با خیال راحت در یمن به جنایت خود ادامه دهند تا بلکه کار را یکسره کنند.

به نظر می‌رسد ائتلاف سعودی با توجه به سکوت معنی‌دار برخی کشورهای غربی نظیر امریکا و انگلیس و تامین سلاح‌های مورد نیاز برای بمباران مردم بی‌دفاع یمن،قصدی برای پایان دادن به تراژدی انسانی در یمن ندارد. آنها به تنها چیزی که فکر می‌کنند، حفظ روابط دوستانه شان با دولت عربستان و رسیدن به دلارهای نفتی است.

اما نه امریکاو نه هیچ یک از دولتهای غربی برنامه‌ای به غیر از حمایت از تجاوز عربستان به یمن ندارند. برای آنها در فراسوی مرزهایشان، معیارهای دفاع از حقوق بشر کاملا جنبه ابزاری دارد. آنجا که دفاع از حقوق بشر همسو و تامین‌کننده منافعشان نباشد، آن را کاملاً نادیده انگاشته و زیر پا می‌گذارند. روابط دولتهای غربی با عربستان و برخی دیگر از حکومتهای عربی طایفه‌ای به همین گونه است.

در پی هر روز جنگ در یمن، اخبار هول انگیزی به گوش می‌رسد و وضعیت برای کشوری که دوم سوم جمعیت 27 میلیونی آن با خطر گرسنگی مواجه هستند، بد و بدتر می‌شود ولی کشورهای غربی همچنان بر تحویل سلاح به عربستان و امارات تاکید دارندو سازمان ملل هم به نقش خود به عنوان "تماشاچی" در فاجعه یمن ادامه می‌دهد و غیر از اظهار تاسف کاری نمی‌کنند.

علاوه بر این، با توجه به قطعنامه سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت هرگونه کمک تسلیحاتی به مبارزان یمنی که در برابر ائتلاف جنگ‌افروز سعودی مقاومت می‌کنند، این سازمان دست دولت‌های غربی را برای تحویل دادن سلاح به ائتلاف سعودی بازگذاشته و مردم مبارز یمن را در برابر این تهاجم سنگین نظامی بسته است. به همین دلیل، سازمان ملل دارای نقشی بسیار بالاتر از تماشاچی در جنگ یمن است و باید آن را حامی جنگ‌افروزان و شریک جرم جنایتکاران جنگی دانست.

شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز جمعه خود درباره یمن فقط به اظهار تاسف و ابراز نگرانی از اوضاع این کشوراکتفا کرد واز هرگونه اقدام عملی برای توقف این جنایت و حتی محکوم کردن سعودیها شانه خالی کرد.این درحالیست که حتی این سازمان اعلام کرده فعلاً هرگونه طرح اعزام کارشناسان و امداد گر به یمن را به حال تعلیق درآورده و برنامه مشخصی را هم برای آینده نزدیک دردست بررسی ندارد.بدین ترتیب این سازمان بین المللی، مردم مظلوم یمن را در برابرقحطی،گرسنگی و شیوع وبا به حال خود رها کرده و برای تشدید جنایات جنگی هم به ائتلاف سعودی چراغ سبز داده است.

*اکنون به روشنی اثبات شده که در واقع سازمان‌های بین‌المللی بویژه سازمان ملل با اراده سعودی‌ها عمل می‌کنند و به محض تشدید جنایات ریاض در برابر آنها تسلیم شده و تماشاچی صحنه‌های جنایت و کشتار در یمن باقی می‌مانند

سازمان ملل، یونیسف و نهادهای امدادرسان بین‌‌المللی فقط از شدت گرفتن فاجعه در یمن خبر می‌دهند و تصریح می‌کنند که مرگ کودکان و زنان و افراد سالخورده بر اثر بیماری، گرسنگی و فقدان امکانات بهداشتی، غذائی و داروئی به یک پدیده روزمره و عادی تبدیل شده است ولی حاضر به نام بردن از عاملین این جنایات و محکوم کردن آنها نیستند.این درحالیست که یمن مدتهاست به ویترین جنایات جنگی حامیان ائتلاف سعودی تبدیل شده وانتظار هم نمی‌رود که اقدامی علیه آنها صورت بگیرند.

دبیرکل سازمان ملل اقدامات غیرانسانی که با مسئولیت مستقیم ریاض در یمن درحال انجام است را نادیده گرفته وبه راحتی از کنار آن می‌گذرد و افعال را به صورت "مجهول" صرف می‌کند،گویی که این جنایات اصلا "فاعل" و "عاملی" ندارد!

درپی هر روز جنگ در یمن، اخبار هول انگیزی به گوش می‌رسد و وضعیت برای کشوری که دوم سوم جمعیت 27 میلیونی آن با خطر گرسنگی مواجه هستند، بد و بدتر می‌شود ولی کشورهای غربی همچنان بر تحویل سلاح به عربستان و امارات تاکید دارندو سازمان ملل هم به نقش خود به عنوان "تماشاچی" در فاجعه یمن ادامه می‌دهد و غیر از اظهار تاسف کاری نمی‌کنند.

منبع: جمهوری اسلامی

انتهای پیام/

سازمان ملل در نقش «تماشاچی» فاجعه یمن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار