فلاحت‌پیشه در جمع خبرنگاران:

ایران در سازمان ملل تحت تاثیر تهدید‌های تحریمی قرار نگرفت/ آمریکا به لبه پرتگاه بازگشت به تحریم‌ها رسیده‌ است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: باید منتظر عقب نشینی آمریکا از سیاست‌های تحریمی باشیم چرا که آمریکا هیچ گاه اینقدر در سازمان ملل تنها نبوده است.


ایران در سازمان ملل تحت تاثیر تهدید‌های تحریمی قرار نگرفت/ آمریکایی‌ها به لبه پرتگاه بازگشت به تحریم‌ها رسیده‌اندبه گزارش خبرنگار  مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه 4 مهر) مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان بین الملل، اظهار کرد: معتقدم که مواضع روحانی در شأن جایگاه سازمان ملل متحد بود اما ترامپ تحت تأثیر فضای دیپلماتیک قرار گرفت و سعی کرد مسائلی که علیه ایران را مطرح می‌کند را تا حدودی در قالب جایگاه دیپلماتیک روز آمریکا بیان کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با روحیه در سازمان ملل حضور یافت و تحت تأثیر سیاست‌ها و تهدیدهای تحریمی آمریکا قرار نگرفت، اما اظهارت ترامپ نشان داد که آمریکایی‌ها در برابر واکنش‌های دیپلماتیکی دنیا ضعف دارند و ترامپ در سخنرانی خود صلابت رئیس جمهور قبلی آمریکا را نداشت.

فلاحت‌پیشه تأکید کرد:‌ البته بر خلاف این که برخی در داخل ایران فکر می‌کنند تنها هدف و مشکل ایران آمریکاست؛ سخنرانی ترامپ نشان داد که این کشور مشکلات زیادی دارد که بسیاری از آنها را ترامپ شروع کرده چرا که در گذشته آمریکایی‌ها سعی داشتند که راهبرد خود را به دنیا نشان دهند اما ترامپ تنها سعی کرد که سیاست‌های تحریمی خود را توجیه کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: ترامپ به خوبی می‌داند که سیاست تحریمی او چه تأثیر منفی در سازمان ملل داشته است، ایران در سازمان ملل موضعی فعال و آمریکا موضعی منفعلانه داشت، ایران با زبان دیپلماتیک بر آمریکا متمرکز شده بود و آمریکا در موضعی منفعلانه، جبهه‌های زیادی را برای خود باز کرد که در هیچ‌کدام از آنها نتوانست نقشی ایفا کند.

وی ادامه داد: ترامپ تحت تأثیر فضا قرار گرفته بود و نوع پیام‌هایی که وی به روحانی داد، شبیه به شرایط 9 ماه پیش آمریکا و کره شمالی است اما نوع واکنش ایران نشان داد که ما کره شمالی نیستیم.

فلاحت‌پیشه افزود: معتقدم آمریکایی‌ها به لبه پرتگاه بازگشت به تحریم‌ها رسیده‌اند و می‌دانند که در شرایط کنونی ایران و دنیا در مقابل آنها موضع می‌گیرند، چرا که فارغ از همه سخنرانی‌ها وقتی راهبرد آمریکا در ربع اول قرن 21 را می‌خوانیم مشاهده می‌کنیم رؤسای‌جمهور آمریکا هر اقدامی که انجام می‌دهند، باید دلایل توجیهی برای مدیریت پایدار را داشته باشند. فکر می‌کنم نسل کنونی حاکم آمریکا می‌دانند که نمی‌توانند سیاست تحریمی با ایران را مدیریت کنند و همه پیام‌های مذاکره آنها صوری نیست بلکه سعی می‌کنند در قالب دیپلماتیک موضوع را حل کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: ترامپ و تیم سیاسی وی تحت فشار قرار دارند تا مدیریت آینده پرونده ایران را نشان دهند که البته این مدیریت را ندارند، آنها با خشم و عصبانیت نسبت به نشست‌های ایران با باقی مانده‌های برجام دارند.

وی بیان کرد: امروز در ایران مشی عقلانی حاکم است، به عنوان مثال در گذشته اگر فضای خارج علیه ایران افراطی بود در ایران نیز رفتارهای افراطی اوج می‌گرفت اما اکنون بعد از پاره شدن برجام توسط آمریکا در ایران به شدت معقول رفتار می‌شود.

فلاحت‌پیشه گفت: وقتی موضوع دو تابعیتی‌ها مطرح شد اما اکنون می‌بینیم که قانون مربوط به مصادره اموال غیرمنقول دو تابعیتی‌ها در حال اصلاح است چرا که ما هشت میلیون ایرانی دو تابعیتی با 2 هزار میلیارد سرمایه داریم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد: آنچه در سازمان ملل دیدیم این بود که ایرانی‌ها در سیاست‌های دیپلماتیک خود مبنی بر کار بدون آمریکا و آمریکای بدون ترامپ نتیجه می‌گیرند، اما در طرف مقابل ترامپ نمی‌تواند سیاست‌های خود در برابر ایران توجیه کند، لذا ما باید هر لحظه منتظر عقب نشینی آمریکا در سیاست‌های تحریمی باشیم.

وی با اشاره به مذاکره ایران با آمریکا اظهار کرد: پیام‌های مذاکره با آمریکا را چندان غیرطبیعی نمی‌دانم چرا که تحولات اخیر و مواضع دو طرفه نشان داد که ایران فعال تر از آمریکا در عرصه بین المللی ظاهر می‌شود و آمریکا نگران مدیریت موضوع تحریم ایران است؛ بسیاری از کشورها به صورت جدی در حال کار کردن با ایران هستند و ایران نیز ظرفیت‌های مختلف خود را برای مقابله با تحریم به کار گرفته است.

فلاحت‌پیشه افزود: نباید پیام‌های مذاکره آمریکا را صوری تلقی کنیم بلکه بخشی از این پیام‌ها ناشی از کنار آمدن آمریکا با واقعیت است آنها به این نتیجه‌ رسیده‌اند که اگر وارد تقابل جدی تحریمی‌ با ایران شوند، واقعیات بیشتر خود را بروز خواهد داد، بر این اساس ما می‌توانیم با وحدت درونی، مدیریت سالم و استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماسی در دنیا، باید زودتر آمریکا را وادار به چرخش در سیاست‌هایش کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: محکومیت حادثه تروریستی اهواز در شورای امنیت ملل برای ما اهمیت بسیاری داشت، در آنجا حتی از کشورها خواسته شد تا به ایران کمک کنند، این امر نشان می‌دهد ما علی رغم گذشته اکنون در سازمان ملل تنها نیستیم، آمریکایی‌ها به هیچ وجه در طول تاریخ در سازمان ملل اینقدر تنها نبوده‌اند.

فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: موضع ترامپ در سازمان ملل باعث شد که موقعیت ایران بیش از گذشته مورد بازنگری قرار بگیرد، اکنون تروریست‌ها به راحتی می‌توانند به مرزهای اروپا برسند و بدیهی است که آنها دغدغه‌های امنیتی و سیاسی دارند به همین دلیل با ایران کار می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار