رای الیوم: سخنرانی ترامپ، سخنان فردی ابله، گستاخ، نژادپرست و باج‌خواه بود

رای الیوم سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی را سخنان فردی توصیف کرد که بر طبل جنگ در منطقه می‌کوبد و به باج‌خواهی‌ از کشور‌های عربی ادامه می‌دهد.

­رای الیوم: سخنرانی ترامپ، سخنان فردی ابله، گستاخ، نژادپرست و باج‌خواه بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سردبیر نشریه الکترونیکی «رای الیوم» سخنرانی دیروز دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره خاورمیانه را سخنرانی فردی گستاخ، ابله و نژادپرست توصیف کرد که بر طبل جنگ در منطقه می‌کوبد و به باج خواهی‌های خود از کشور‌های عربی به اشکال مختلف ادامه خواهد داد.

عبدالباری عطوان در یادداشتی در پایگاه اینترتی رای الیوم با عنوان «هفت نکته مهم در سخنرانی ترامپ درباره خاورمیانه که بر طبل جنگ می‌کوبد» نوشت: خنده‌های بلندی که فضای سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد را هنگام سخن گفتن ترامپ درباره دستاورد‌های اقتصادی اش و تاکیدش بر انسانیت و رفاه و ثبات جهان پر کرد، دیدگاه بخش اعظم کشور‌های جهان را درباره سیاست‌های دولت ترامپ که جهان را به سوی پرتگاه هرج و مرج و جنگ‌های ویرانگر پیش می‌برد در خود خلاصه کرد.

بنابر این مطلب، سخنرانی ترامپ را می‌توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد: بخش اول، خطاب به مردم آمریکا از تریبون سازمان ملل متحد با هدف جلب آراء برای حزب جمهوری خواه در انتخابات میان دوره‌ای کنگره در اوایل نوامبر که در آن از کاهش نرخ بیکاری به نصف و تحقق شکوفایی اقتصادی و افزایش قدرت دفاعی و هجومی ارتش آمریکا سخن گفت.

بخش دوم، که به منزله اعلان جنگ علیه اکثر کشور‌های جهان بود و شامل جنگ اقتصادی علیه چین و اروپا و روسیه و جنگ علیه سازمان‌های وابسته به سازمان ملل مانند دیوان کیفری بین المللی و شورای حقوق بشر و جنگ علیه ایران و در نهایت جنگ علیه سازمان اوپک می‌شد؛ به طوری که ترامپ اوپک را تهدید کرد اگر قیمت نفت را کاهش ندهد با فاجعه مواجه خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا تقریبا به همه حمله کرد و فقط دوستانش و به عبارت بهتر دنباله رو‌های خود در جهان به ویژه اسرائیل و برخی کشور‌های عربی را ستود و متعهد شد کمک‌های مالی را صرفا به کشور‌هایی خواهد داد که از آمریکا و سیاست هایش حمایت می‌کنند. او به این ترتیب یارگیری سیاسی و نظامی بی سابقه‌ای را از زمان پایان جنگ سرد به راه انداخت.

نویسنده در ادامه افزود: اجازه بدهید مسائل بین المللی و داخلی و موضع ترامپ در خصوص آن‌ها را کنار بگذاریم و بر سخنان او درباره خاورمیانه تمرکز کنیم که می‌توان مهم‌ترین آن‌ها را چنین خلاصه کرد:

 نخست، تشکیل ائتلاف بین المللی با مشارکت شش کشور خلیج فارس به اضافه مصر و اردن برای مقابله با ایران یا هر چیزی که منافع آمریکا را در منطقه خاورمیانه تهدید می‌کند. این طرح در حکم تشکیل پیمان بغداد جدیدی با ماهیت سیاسی و نظامی است. قابل توجه این که مغرب به پیوستن به این ائتلاف دعوت نشده است به طوری که به دلایل نامعلوم، در سخنان ترامپ درباره این ائتلاف، نامی از مغرب برده نشد.

دوم، ترامپ از سه کشور خلیج فارس شامل عربستان و امارات و قطر به علت نقش مهم آن‌ها در مبارزه با تروریسم ستایش کرد. این ستایش به منزله «شوک» برای عربستان و امارات است زیرا قطر را از اتهام حمایت از تروریسم تبرئه کرد و آن را در فهرست کشور‌های مقابله کننده با تروریسم قرار داد.

سوم، بخش مهمی از سخنرانی ترامپ درباره ایران بود که این کشور را به گسترش هرج و مرج و خشونت و هزینه کردن میلیارد‌ها (دلار) برای دامن زدن به جنگ در منطقه خاورمیانه به منظور گسترش نفوذ خود متهم و اعلام کرد قدرت نظامی ایران طی دو سال لغو محاصره به علت توافقنامه هسته ای، ۴۰ درصد افزایش یافته است. ترامپ تاکید کرد تحریم‌های سخت جدیدی بر ایران تحمیل خواهد کرد.

چهارم، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد علیه سوریه در صورتی که ارتش این کشور از سلاح شیمیایی استفاده کند اعلان جنگ خواهد کرد. وی حل نهایی بحران سوریه و برقراری امنیت و ثبات در آن را به پایان کامل حضور ایران در خاک این کشور ربط داد.

پنجم، ترامپ تهدیداتش را علیه سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) تکرار کرد و این سازمان را مسئول افزایش قیمت نفت دانست. وی بر ضرورت ایفای نقش اوپک برای کاهش قیمت نفت تاکید و خاطرنشان کرد اجازه هیچ گونه افزایش قیمت نفت را نخواهد داد. وی به کشور‌های عربی که تولیدکنندگان بزرگ نفت هستند مثل عربستان، کویت، امارات و الجزایر اشاره داشت.

ششم، اعلان جنگ ترامپ علیه سازمان‌های بین المللی مثل دیوان کیفری بین المللی، شورای جهانی حقوق بشر و سازمان یونسکو بود. حمله به مواضع این سازمان‌ها در مخالفت با قانون شکنی‌های اسرائیل و متهم کردن آن به ارتکاب جنایت جنگی در فلسطین اشغالی و جنوب لبنان مربوط می‌شود.

هفتم، ترامپ اقدام به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی را تقویت کننده صلح بین عرب‌ها و اشغالگران اسرائیلی دانست و مطلقا کلمه‌ای درباره راه حل دو کشور یا حقوق ملت فلسطین سخن نگفت که بازتاب کامل دیدگاه اسرائیل است.

باج خواهی آمریکا با توجه به این سخنرانی ترامپ، ادامه خواهد یافت و به شکل‌های مختلف تشدید خواهد شد که می‌تواند به صورت تحمیل قرارداد‌های تسلیحاتی بیشتر بر کشور‌های عربی یا مجبور کردن این کشور‌ها به حمایت از اجرای معامله قرن و پایبندی مطلق آن‌ها به اجرای تحریم‌ها علیه ایران و تحمل پیامد‌های احتمالی اقتصادی و امنیتی فاجعه بار آن باشد.

عطوان در ادامه نوشت: «یادآور می‌شویم درخواست ترامپ از کشور‌های خلیج فارس برای ایفای نقش در جهت کاهش قیمت‌ها به معنای کاهش درآمد‌هایی است که ملت‌های این کشور‌ها با توجه به سیاست‌های ریاضتی، گرانی، مالیات‌ها و حذف یارانه ها، به شدت به آن نیاز دارند.»

ترامپ کشورش را به منفورترین کشور در جهان تبدیل کرد و این مسئله درباره متحدان او نیز به نوعی صدق می‌کند و ممکن است آن‌ها را به سمت جنگ‌های اقتصادی و نظامی و رویارویی با کل جهان پیش ببرد. این نسخه به ویرانی و ورشکستگی منجر می‌شود. سخنرانی ترامپ، سخنرانی شخصی گستاخ، ابله و نژادپرست است که بر طبل جنگ می‌کوبد و اکثر کشور‌های جهان را علیه خودش و کشورش بسیج می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Seychelles
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
خدا را شکر که دشمنان ایران نادان هایی مثل ترامپ هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
خدا نابودت کنه ترامپ ملعون جنایتکار رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
لطفا وقت خودتون و مردم رو برای تفسیر یا بازتاب حرفهای این ترامپ نادان نکنید این ترامپ واقعا ترسو و نادون به تمام عیار است
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر ترامپ.
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۳:۴۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
معامله قرن=فاجعه قرن=مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ
آخرین اخبار