ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

خرید ۲.۵ میلیارد تومانی هیات انتخاب و خرید کتاب از ناشران/ نروژ؛ میهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۹

هفته گذشته، خرید ۷۴۹ عنوان کتاب در ۱۱۸ هزار و ۹۵۰ نسخه به مبلغ کل ۲۵ میلیارد ریال از سوی ارشاد تصویب شد.

 

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهمترین رویدادهای ادبی هفته گذشته را در این گزارش بخوانید؛

سردیس و کتاب صوتی مرضیه حدیدچی رونمایی شد

مراسم رونمایی از سردیس و کتاب صوتی زندگی مرضیه حدیدچی (دباغ) در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مریم مجتهد زاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس و علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان اینکه ما مفتخر هستیم در پنجمین روز از هفته دفاع مقدس و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، بزرگداشت بانویی را برگزار کنیم که به گردن انقلاب حق دارد، گفت: بانو حدیدچی امام خمینی (ره) را تنها نگذاشت و تمام جوانی و عمر بابرکت خود را برای اسلام و انقلاب هزینه کرد. اگر امروز اسلام ناب در جهان می‌درخشد و ملت ایران همه خوبی‌ها را برای جهان اسلام رقم می‌زند مدیون کسانی است که حبس‌های طولانی و شکنجه‌های فراوان را تحمل کردند.

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در اوج قدرت و تاثیرگذاری است. امروز دشمنان انقلاب نا امید‌تر از هر روز دیگر هستند. بدون حضور و مشارکت جمهوری اسلامی ایران، هیچ تحولی به ثمر نمی‌نشیند. اگر دفاع مقدس نبود، امروز دشمنان طمع بیشتری به این کشور داشتند.

جعفری گفت: دشمنان فهمیدند توان رو در رویی با جوانان ایرانی را ندارند. نطق باصلابت ریاست جمهوری را در سازمان ملل متحد دیدید و شومن بازی رئیس جمهور آمریکا را هم در این سازمان مشاهده کردید؛ همه به او خندیدند و خودش ماند. همه این‌ها را مدیون کسانی مانند خانم حدیدچی هستیم. امروز موزه دفاع مقدس به سردیس این بانو مزین می‌شود. این بانوی گرامی هم در مجاهدت‌های انقلاب، هم در رزم و دفاع مقدس دوشادوش مردان مبارزه و حرکت کرد. از این رو امیدوارم دینمان را به این بانوی تراز جمهوری اسلامی ادا کرده باشیم.

خرید ۲.۵ میلیارد تومانی هیات انتخاب و خرید کتاب از ناشران

در جلسات ۵۹۹ و ۶۰۰ هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید ۷۴۹ عنوان کتاب در ۱۱۸ هزار و ۹۵۰ نسخه به مبلغ کل ۲۵ میلیارد و ۳۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال برای خرید مورد تصویب قرار گرفت.

بازرسان جدید انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان انتخاب شدند

انتخابات بازرسان انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان روز یکشنبه اول مهر ماه با حضور اعضا در محل انجمن برگزار شد.

در این مراسم حسن کربلایی نایب رئیس انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی در رژه نیروهای مسلح در اهواز اظهار کرد: این حادثه تروریستی را محکوم و از مسئولان قضائی و امنیتی درخواست داریم تا در نهایت سرعت، عاملین این حادثه را دستگیر و به اشد مجازات برسانند.

کربلایی افزود: در دومین سال از فعالیت دهمین دوره از فعالیت انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان قرار داریم. به لطف خدا در زمینه صدور کارت عضویت اعضا و همچنین ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه اقداماتی انجام شود.

وی همچنین از برگزاری مراسمی با هدف تجلیل از مفاخر عرصه رسانه و پیشکسوتان خبر داد و گفت: به منظور گسترش فعالیت های انجمن روزنامه نگاران مسلمان، کمیته‌های مختلف 10 گانه در حوزه‌های مختلف تشکیل شده است که از اعضا می‌خواهیم ارتباط مؤثری با این کمیته‌ها داشته باشند.

مهلت ارسال اثر به جایزه کتاب سال تمدید شد

سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران در بهمن‌ماه و همزمان با دهه مبارکه فجر برگزار می‌شود. بر این اساس دبیرخانه جایزه کتاب سال از پدیدآورندگان، مترجمان، مصححان و ناشران دعوت کرده با ثبت‌نام در تارنمای اینترنتی جایزه کتاب سال، کتاب‌های پیشنهادی خود را به دبیرخانه کتاب سال معرفی کنند.

آثار ارسالی به سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال باید برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۶ منتشر شده باشند و جزو کتاب‌های کمک درسی و افست نباشند. علاوه بر این، کتاب باید دارای برگه اعلام وصول باشد.

کتاب‌های داستان و رمان بزرگسال، پژوهش و نقد ادبی (تالیف)، مستندنگاری، شعر بزرگسال و کودک و نوجوان، به دلیل همپوشانی با جایزه جلال آل‌احمد و جایزه شعر فجر در کتاب سال داوری و ارزیابی نمی‌شود.

نروژ؛ میهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۹

در آستانه برگزاری هفتادمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت، کشور نروژ به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه در دوره هفتاد و یکم اعلام و معرفی شد. این کشور با شعار «رویاهایی که حمل می‌شود» به عنوان میهمان ویژه مهمترین رویداد جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹ انتخاب شده است.

بنا بر اعلام مدیران نمایشگاه کتاب فرانکفورت، ادبیات غنی نروژ و پیوند آن با طبیعت بکر و قابل توجه آن در کنار تلاش این کشور برای ترویج گفتمان‌های فکری مختلف در جامعه، علت انتخاب این کشور به عنوان میهمان ویژه در این رویداد بوده است.

علیرضا بهرامی دبیر هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه شد

براساس حکم صادر شده از سوی نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، علیرضا بهرامی به عنوان دبیر هفدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه منصوب شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار