در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نقش خانواده در فرآیند ازدواج و انتخاب همسر چیست؟

یک روان شناس گفت: شرط و شروط‌های بیش از اندازه خانواده‌های کنترل گرا، فشار روانی روی فرزندشان را افزایش می‌دهد.

مازیار جلوه، روان شناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: نقش خانواده و کیفیت روابط خانوادگی علاوه بر اینکه در شکل گیری شخصیت فرزند، نقش عمده ای در فرآیند انتخاب همسر و ازدواج نیز دارد.

وی گفت: به نظر شما والدینی که کنترلگر هستند و یا باید و نباید های غیر قابل انعطافی دارند، فرزند خود را برای ازدواج در چه فضایی قرار می دهند؟

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد شرط و شروط های بیش از اندازه خانواده های کنترل گرا، فشار روانی روی فرزندشان را افزایش دهد، افزود: برای مثال ملاک هایی مانند این که شوهر آینده حتما باید پزشک یا مهندس باشد، درآمد بالایی داشته باشد و امثالهم می‌تواند توجه جوان را معطوف به برآورده کردن خواسته‌های خانواده نماید و در نتیجه حتی به ملاک های انتخاب خود فکر هم نکند. اگر اینگونه فشارها در جهت یک انتخاب بدون در نظر گرفتن نظر دختر و یا پسر ما نباشد، می توان گفت زمینه را برای یک ازدواج اجباری و پیرو آن شکل گیری اختلافات و مشکلات زناشویی فراهم می کند.


بیشتر بخوانید: راه پُر دست‌انداز رسیدن به خانه بخت 

جلوه ادامه داد: در مقابل اگر پدر و مادر هیچ نظری در مورد انتخاب به داماد یا عروس آینده‌شان نداشته باشند و یا توجهی به این موضوع نکنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی با بیان اینکه بی تفاوتی و بی توجهی نیز بستر یک انتخاب اشتباه را فراهم کرده و منجر به این خواهد شد که فرزندان علاوه بر آگاه نبودن از معیارهای سالم انتخاب همسر، در این مرحله از زندگی نیز دیده نشدن را تجربه کنند، تاکید کرد: بنابر این فرزندان ما عاطفه، زمان و انرژی خود را فدای یک انتخاب نامناسب می کنند.

این روانشناس تشریح کرد: در اینجا این سوال مطرح خواهد شد که بالاخره چه باید کرد؟ معمولاً به خانواده ها توصیه می شود که نظارت، گفتگو و مذاکره را جایگزین کنترل بیش از اندازه و بی توجهی کنند.

جلوه در پایان عنوان کرد: برای اتخاذ تصمیم نهایی و آگاهانه، خانواده ها بایستی فرزندانشان را به سمت یک مشاوره حرفه ای، یعنی مشاوره پیش از ازدواج با یک مشاور و یا روانشناس صاحب صلاحیت سوق دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار