واعظی در نگاه یک:

کسی که برجام را نقض کرده، نمی تواند دوباره حرف از مذاکره بزند/ همه اعضای شورای امنیت از برجام حمایت کردند

واعظی

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: سفر اخیر به نیویورک سفر خوبی بود که بیشتر برنامه های دولت در آن اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور شامگاه شنبه 7 مهرماه در برنامه نگاه یک اظهار کرد: سفر اخیر به نیویورک سفر خوبی بود که بیشتر برنامه های دولت در آن اجرایی شد. قبل از سفر برخی توصيه كردند كه رئيس جمهور به دليل رياست ترامپ بر شورای امنیت به نيويورك سفر نكند که با حضور ما در نشست،  آمريكا مجبور به عقب نشينی شد و از محوريت موضوعی ايران در جلسه شورای امنيت عقب نشينی كرد.

وی ادامه داد: سفر رئیس جمهور هدف های مختلفی را دنبال می کرد که این سفر یکی از سفرهای خوب بود و آنچه را در ۲-۳ ماه گذشته هدف گذاری کرده بودیم به آن رسیدیم و تحقق پیدا کرد. از گذشته کمیته هایی در ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه تشکیل شده بود. همانطور که گفتم حدود ۲ هفته قبل از سفر با توجه به ریاست آمریکا بر شورای امنیت و اعلام ترامپ برای برگزاری جلسه شورای امنیت درباره ایران، برخی از سیاسیون و گروه های مختلف و دلسوزان با توجه به این شرایط، توصیه می کردند که خوب است رئیس جمهور به این سفر نرود.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: دیدگاه های دیگری نیز وجود داشت که ما هرجا غیبت کردیم، ضرر کردیم. آنچه مواضع ما است، برحق است و اگر حضور پیدا می کردیم و مواضع خود را اعلام می نمودیم حرف ما شنیده می شد. با مشورت های مختلف تصمیم بر رفتن گرفته شد و وقتی به آنجا رفتیم همه چیز عوض شد؛ جلسه شورای امنیت موضوعش تغییر کرد و به تغییر اشاعه تبدیل شد. در این جلسه ترامپ همان حرف های مجمع عمومی را در شورای امنیت زد که خوشبختانه همه اعضای شورای امنیت از برجام حمایت کردند.

کسی که برجام را نقض کرده نمی تواند مجددا حرف از مذاکره بزند

واعظی با بیان اینکه شرایط ترامپ در آمریکا شرایط خوبی نیست گفت: هم در نظرسنجی ها در کشور آمریکا محبوبیت ترامپ کاهش یافته و هم اینکه ترامپ انتخابات بسیار مهمی در پیش رو دارد که از طریق آن نمایندگان کنگره و یک سوم نمایندگان سنا انتخاب می‌شوند؛ برای جمهوری‌خواهان بسیار مهم است که نتیجه این انتخابات چه خواهد شد. بر این اساس جمهوری‌خواهان بسیار تلاش می‌کنند تا نتیجه این انتخابات را به نفع خود تغییر دهند. از آنجایی که دستاورد مهمی در داخل کشور خودشان به دست نیاوردند، به دستاورد های خارجی توجه کردند. آمریکا در سفر به کره شمالی دستاورد خاصی به دست نیاورد، لذا در یک ماه اخیر جمهوری‌خواهان به دنبال مذاکره با ایران بودند. البته ما همواره اعلام کردیم مذاکره باید با هدف مشخصی باشد. در گذشته مذاکراتی داشتیم که نتیجه آن برجام شد، کسی که برجام را نقض کرده نمی تواند مجددا حرف از مذاکره بزند، باید ابتدا به برجام بازگردد و به تعهدات خود عمل کند.

واعظی با بیان اینکه در این سفر هم مراجعاتی را برای مذاکره با مقامات آمریکایی شاهد بودیم، گفت: امسال برخلاف سال قبل آمریکا از برجام خارج شده بود، لذا آنچه ما در خصوص بدعهدی آمریکا مطرح کرده بودیم برای مقامات دیگر کشورها مشخص و روشن شده بود.

وی با بیان اینکه ترامپ هیچ گاه شخصیت باثباتی نداشته است، ادامه داد: شخصیت رئیس‌جمهور آمریکا از همان زمان مبارزات انتخاباتی اش معلوم بود. وقتی آقای ترامپ روز دوشنبه صبح توییت می کند که برای آقای روحانی احترام زیادی قائل هستم، ولی در ساعت ۱۰ صبح همان روز در مجمع عمومی سازمان ملل سخنانی را به کار می‌برد که هیچ سیاستمداری از آنها استفاده نمی‌کند کاملا نشان می دهد که آقای ترامپ شخصیت باثباتی ندارد.

واعظی در تشریح برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک گفت: ۱۷ دیدار با مقامات سایر کشورها در این سفر تنظیم شده بود؛ علاوه بر این دیدار ها ۳ مصاحبه هم با شبکه های cbc، برای داخل آمریکا، یکی با CNN برای پخش در  جهان و دیگری هم مصاحبه با رسانه‌های جهانی را ترتیب دادیم. دیدار با نخبگان آمریکایی، دیدار با مسلمانان و دیدار با سردبیران تمام رسانه‌های مکتوب و تصویری آمریکایی هم از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر سه روزه بود. یکی از اهداف ما در ملاقات با مقامات دیگر کشورها تنظیم روابط اقتصادی بود و دومین هدف در این سفر طرح شرایط منطقه‌ای و مواضع کشورمان در خصوص اتفاقات خاورمیانه بود و سومین هدف هم بحث بر سر برجام و پیامدهای خروج آمریکا از آن بود.

واعظی با اشاره به اقدام تروریستی اهواز گفت: اقدام تروریستی روز شنبه در اهواز موجب شد تمامی سران کشورها در ابتدای ملاقات ها با آقای روحانی این حمله تروریستی را محکوم کنند. البته آمریکایی‌ها در ابتدا در خصوص اقدام تروریستی اهواز این موضع را گرفتند که ایرانی ها باید به خودشان نگاه کنند و علت این حمله تروریستی را در خودشان جستجو نمایند که چرا چنین حمله تروریستی در خاکشان رخ داده است، اما آقای روحانی به خوبی پاسخ این سخنان را دادند که اگر اینگونه است، علت حملات ۱۱ سپتامبر در داخل آمریکا یا حملات تروریستی داعش در فرانسه و بلژیک هم اقدامات خود این کشورها است. نتیجه این صحبت‌ها این شد که دوشنبه بعد از ظهر شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای این اقدام را به شدت محکوم کرد.

ترامپ هیچ گاه شخصیت باثباتی نداشته است

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: معمولا بر اساس عرف جلسه اول هر نشستی که همه مقامات کشورها حضور دارند از يك وزانت خاصی برخوردار است؛ اما آقای ترامپ از آن ادبيات در رابطه با كشورهای مختلف استفاده کرد که ادبيات بسيار سخيفی بود . در عرف بین المللی معمول نیست كه رئیس جمهور آمریکا مطلبی را بگويد و ناگهان همه مقامات کشورهای دیگر بخندند، اين نشان می دهد كه عملكرد و رفتار يك فرد، شخصيت وی را می سازد.

واعظی با اشاره به اینکه صحبت های نتانیاهو تازگی ندارد،گفت: هر بار كه نتانیاهو به سازمان ملل می آيد برای ايران یک سورپرايز دارد، در حالی که دیگر در دنیا کسی خریدار سخنان وی نیست. در آمریکا هم رسانه ها و مقامات كشور های مختلف مطرح می‌کردند كه اسرائيل قبلا گفته بود كه سال ديگر ايران به بمب اتم مي رسد، اما چنین اتفاقی نیافتاد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به دیدار با مقامات فرانسوی اظهار کرد: اکثر ملاقات های ما به گونه ای  بود که تقریبا در همه مقاطع تمام رهبران کشورها در یک زمان خاص حضور نداشتند و سعی کردیم که با کشورهای همسایه و اروپایی دیداری داشته باشیم  و در این میان کشورهای فرانسه و انگلیس جزو کشورهایی هستند که در رابطه با مسئله برجام مذاکرات طولانی با آن ها داشتیم و در حال حاضر جزو 4+1 بوده و به برجام متعهد می باشند، این کشورها اعلام داشتند که برجام باید بماند و از ما نیز درخواست کردند که برجام دستاورد سال ها مذاکره ما به حساب می آید. این مسئله صرفا بین کشورهای فرانسه و ایران نیست و یک دستاورد بین المللی برای جهانیان محسوب می شود و نباید اجازه داد که توسط تنها یک کشور دستاورد بزرگی از بین برود.

انگلیس و فرانسه خواستار ادامه برجام هستند

وی با بیان اینکه  در آمریکا برای شرکت های بزرگ محدودیت داریم، بیان کرد: با توجه به اینکه شرکت های بزرگ ما در کشور آمریکا نیز شعبه های مختلفی را دارند، باید در این زمینه تحلیل و بررسی مناسبی شود و شرکت هایی که با آمریکا ارتباطی ندارند نیز می توانند با ایران نیز همکاری داشته باشند و ما بعنوان دولت مشوق اصلی آن ها هستیم، ضمن اینکه کشورهای اروپایی در رابطه با برجام نیز صریح صحبت کردند و همواره به دنبال حل نارسایی و نابسمانی ها در زمینه برجام بودند و قرار بر این شد که تا آبان ماه سال جاری اقدامات عملی خود را اعلام کنند که وزاری خارجه نیز در این زمینه مذاکرات موفقی داشتند که طی آن به یک بیانیه مشترکی رسیده که این بیانیه گام جدی رو به جلو بوده است که در زمینه نفت و بانک بتوان به صورت روشن تصمیماتی را برای حل مسائل و مشکلات کشورهای طرفین انجام داد.

واعظی در پاسخ به این سوال که واکنش‌ها به سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان چگونه بود؛ اظهار کرد: واکنش‌ها به سخنان آقای روحانی را از دو لحاظ می توان بررسی کرد. یک نگاه این بود که به نوعی آگاهانه یا یا سهوا رسانه ها، شخصیت ها، سیاستمداران و رهبران کشور‌ها سخنرانی روحانی را مقابل سخنرانی ترامپ قرار می دادند و برایشان بسیار مهم بود که یکی از این دو سخنران از ادبیاتی غیر سیاسی، غیر حقوقی و غیر منطقی برخوردار بود، در حالی که سخنرانی دیگر بسیار منطقی، حقوقی و سیاسی بوده است. ما هم در رسانه‌ها شاهد این واکنش‌ها بودیم و هم در ملاقات‌هایی که بعد از سخنرانی آقای روحانی و در ملاقات با رهبران کشور‌های مختلف مطرح می‌شد این بود که به ما می‌گفتند شما توانستید آنچه را علیه شما مطرح شده بود به صورت منطقی پاسخ دهید.

وی با بیان اینکه در بحث برجام، به نوعی بحث حقوق بین الملل را مطرح کردیم گفت: وقتی توافقی در شورای امنیت به تصویب می‌رسد و کشوری از آن توافق خارج می‌شود و از دیگر کشور‌ها هم می‌خواهد که از قطعنامه‌ای که شورای امنیت تصویب کرده خارج بشوند؛ واضح است که این سخنان خریداری ندارد.

واعظی با بیان اینکه سازمان ملل متحد برای این تاسیس شد تا چند جانبه گرایی و صلح را تقویت کند گفت: اینکه آمریکا به صرف اینکه قدرت دارد یکجانبه گرایی را ترویج می‌کند قابل قبول نیست؛ آقای رئیس جمهور هم به خوبی این موضوع را مطرح کردند که دیگر دوران یکجانبه گرایی به اتمام رسیده و حاصل یکجانبه گرایی جنگ‌های جهانی در اروپا بوده است. امروز هم آنچه که کشور‌های دیگر خصوصاً کشور‌های غربی دنبال می‌کنند چندجانبه گرایی است.

تا زمانی در برجام حضور داریم که منافع ملی ما تامین شود

واعظی با بیان اینکه نماینده ایران در صندوق بین المللی پول بسیار مجرب است، اظهار کرد: او سال ها معاون بانک مرکزی بود و امروز هم در هسته مرکزی صندوق بین المللی پول فعالیت دارد و ارتباط بسیار خوبی با نمایندگان دیگر کشورها برقرار کرده است. صندوق بین المللی پول تلاش می‌کند از نظر سیاسی، بی طرف و حامی تمامی کشورهای عضو باشد. صندوق بین المللی پول اعلام کرده که در مواجهه با فشارهای آمریکا از اصول خود کوتاه نمی‌آید و تحت تاثیر تنش های سیاسی قرار نگرفته و نمی گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید تمامی ملاقات ها متنوع و با هدف باشد افزود: با سه کشور همسایه ایران و با ۵ کشور اروپایی و چند کشور آسیایی ملاقات‌های را ترتیب دادیم. انگلیس و فرانسه در ملاقات با ما اعلام کردند که شرکت‌هایی را که با آمریکا ارتباط مالی چندانی ندارند تشویق می کنند تا با ایران همکاری داشته باشند. قرار شد این کشورها اقدامات خود را به صورت عملی تا آبان ماه اجرایی کنند، همچنین یک بیانیه هم صادر شد تا مواضع این کشورها را در زمینه نفت و امور بانکی مشخص کند.

واعظی در پاسخ به این سوال که حفظ برجام با اروپا ممکن است؛ اظهار کرد: تلاش کشورهای اروپایی و کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند مثل ژاپن که در حاشیه نشست با آنها ملاقات داشتیم، حفظ برجام است و ما نیز اعلام کردیم که تا زمانی در برجام حضور داریم که منافع ملی ما تامین شود.

وی با بیان اینکه کشور ما آمادگی همکاری با کشورهایی اروپایی از طریق یورو را دارد، تاکید کرد: هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و ما اعلام آمادگی کردیم با پول ملی برخی از کشورها از جمله روسیه  و ترکیه مبادله کنیم، اکنون ما در شرایط جدید حذف دلار هستیم که متاسفانه در جامعه به شدت اهمیت پیداکرده است و ما در تعاملات خود به دنبال این هستیم که تجارت، اقتصاد و همکاری های خود را بدون وابستگی به دلار ادامه دهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: باید یک واقعیتی را قبول کرد که آمریکا از تمام امکانات سیاسی، تبلیغاتی و نفوذ خود در برخی از کشورهای منطقه همانند عربستان سعودی، امارت و رژیم صهونیستی  در حال بهره بردن برای افزایش فشار اقتصادی علیه کشور ما می باشد، به دلیل اینکه یک اقتصاد برتر در دنیا نیز محسوب می شود و ما عنوان جنگ اقتصادی را برای این موضوع انتخاب کردیم، ابتدا باید گفت که ما آغازگر این جنگ نبودیم، بلکه به دنبال مذاکره بودیم و بر اساس توافق برجام نیز خواستار بهبود روابط اقتصادی، تجاری و بانکی خود با همه کشورهای دنیا بودیم که با روی کارآمدن دولت جدید آمریکا همه برنامه ریزی ها زیر پا گذاشته شد.

آغازگر جنگ اقتصادی آمریکا بوده است

واعظی با اشاره به اینکه آغازگر جنگ اقتصادی آمریکا بوده، افزود: باید در وهله اول دولت آمادگی کاملی در مقابل این جنگ اقتصادی داشته باشد و اعتقاد ما بر این است که اگر در مدت 7 ماه ایستادگی و مقاومت مناسبی را از خود نشان دهیم، قطعا از این مشکلات عبور خواهیم کرد. همیشه در دوران تابستان سفرای کشورها تغییر پیدا می کنند و در زمان جایگزینی سفرا یک وقفه ای ایجاد می شود، این درحالی است که در کشورهایی همانند  چین به دلیل عدم حضور سفیر مشخص، ما اجازه کم ترین آسیبی به روابط اقتصادی، تجاری و بین المللی نداده ایم، ضمن اینکه انتخاب یک سفیر مراحلی در داخل و خارج از کشور را به همراه دارد که باید تمامی مراحل گذارنده شود تا سفیر به کشور مشخص اعزام شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه فرد جایگزین همتی برای سفارت چین انتخاب شده، اضافه کرد: ما تا زمانی که مسئله انتخاب سفیر بین دو طرفین تائید و مشخص شود معمولا اعلام نمی کنیم تا بتوان تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ کرد نگاه ما بعنوان کشور آسیایی به شرق یا آسیا نگاه جدی برای همکاری است، به این دلیل با بسیاری از کشورهای آسیایی مانند هند، چین وکره جنوبی روابط مناسبی داریم و تصور موجود که دولت ایران به دنبال همکاری و تعامل با کشورهای اروپا بوده به نظرم اشتباه است.

واعظی با اشاره به اینکه نزدیک به 13درصد میزان روابط تجاری و اقتصادی ایران با چین افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: در حال حاضر اولین شریک تجاری ما کشور چین محسوب می شود و این درحالی است که حجم روابط کشور ما با هند و چین، از بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص مشکلات اقتصادی کشور گفت: علاوه بر وظایف دولت، بنگاه‌های اقتصادی باید به گونه‌ای رفتار کنند که دشمن نتواند فشارهای خود را روی کشور اعمال کند. این بنگاه‌ها باید تولید خود را به گونه ای عرضه کنند تا مردم کمتر این فشارها را متحمل شوند. مولفه دیگر هم مردم هستند فضای مجازی و ماهواره ها یک جنگ روانی را به راه می اندازند و هر روز موضوعی را مطرح می کند. مردم باید در برابر برخی از رفتارها هوشیار باشند. آیا این روش درستی است که ارز بیشتری بخریم تا ارز گران تر شود؛ البته دلایل خارجی هم در بالا رفتن قیمت ارز موثر بوده است؛ دولت‌های سه کشور عربستان امارات و آمریکا با قوت در تلاش هستند یک بازاری را در شهرهای هرات و سلیمانیه ایجاد کنند که قیمت دلار را بالا ببرند.

موضوع تمام جلسات هیئت دولت زندگی مردم است

واعظی با بیان اینکه با حدود ۱۴ میلیارد دلار ۲۴ قلم از نیازهای اصلی مردم تامین می شود گفت: ۲۵ میلیون دلار هم قرار است از طریق سامانه نیما توزیع شود؛ تنها یک درصد از ارز کشور در کوچه و خیابان ها توزیع می‌شود، لذا این ارزی که در خیابان وجود دارد تعیین کننده قیمت نیست، بنابراین مردم مطمئن باشند که اولا ارزاق به قدر کافی وجود دارد و همچنین مشکل ارزی هم نداریم.

وی با بیان اینکه موضوع تمام جلسات هیئت دولت زندگی مردم است اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا برای بهبود زندگی مردم راه‌حل‌های موثری پیدا کنیم؛ به هر حال در شرایطی هستیم که دو وزارتخانه دولت دیگر وزیر ندارد. آیا اینکه امروز این دو وزارتخانه‌ وزیر ندارند اوضاع را بهتر کرده است؟ حدود پنج هفته است که وزیر کار و سه هفته است که وزیر اقتصاد نداریم، با این شرایط دولت در تلاش است تا مشکلی پیش نیاد و این دو وزارتخانه که وزارتخانه های مهمی هم هستند با سرپرست اداره می شود. البته نمی‌خواهم بگویم که اداره کردن یک وزارتخانه با سرپرست اقدامی درست نیست، اما دولت تمام خود را گذاشته تا هیچ مشکلی برای وزارتخانه پیش نیاید.

واعظی در پاسخ به این سوال که چه زمانی دولت برای این دو وزارتخانه وزیر انتخاب می‌کند گفت: رئیس‌جمهور به مسکن و ساخت آن بسیار بها می‌دهند، لذا ایشان معتقدند وزارت راه و شهرسازی باید از یکدیگر جدا شود و موضوع راه و مسکن دو موضوع متفاوت از یکدیگر است؛ ایشان در خصوص وزارت بازرگانی هم معتقدند امروز بخشی از وظایف این وزارتخانه در وزارت صنعت و بخشی دیگر در وزارت جهاد کشاورزی است. در حال حاضر در مجلس این موضوع مطرح است که این وزارتخانه ها از یکدیگر جدا شود، اگر مجلس این تفکیک را انجام داد با توجه به همین تفکیک وزرا را پیشنهاد می دهیم، اما اگر مجلس چنین اقدامی را انجام نداد در همین هفته وزیر را معرفی می کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به نوسانات ارزی در داخل کشور اظهار کرد: این دولت و مجموعه که در سال 92 کار خود را آغاز کرد و شرایط رشد منفی تورم و شرایط بحرانی آن دوران را به ثبات رسانده و مشکلات را حل کرده است.

وی با بیان اینکه تغییر رویه در دولت وجود نداشته است،گفت: ما یک سیاست مشخصی را اتخاذ کرده که با همین روند به کار خود ادامه دادیم، اغلب مشکلات از سوی خارج از کشور بود؛ ما باید عکس العمل مناسبی نسبت به فشارهای بیرونی داشته باشیم.

واعظی سه مولفه؛ تغییر مدیریت، سیاست و آمادگی را برای مقابله با جنگ اقتصادی برشمرد و افزود: ممکن است که در این شرایط با کاستی هایی مواجه باشیم، اما در حال حاضر در تلاش برای شناسایی نقاط ضعف هستیم.

وی با بیان اینکه تولید کنندگان و بنگاه داران اقتصادی باید با این شرایط همکاری مناسبی داشته باشند، بیان کرد: این قشر از جامعه باید به گونه ای رفتار کنند که اجازه تاثیر گذاری فشارهای دشمن علیه کشورمان را ندهند که مستلزم این است که تولید خود را به طور دقیق در بازار عرضه کرده تا آرامش مناسبی را در بازار ایجاد کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، اخبار سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۱:۴۶ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
آقای واعظی،، دلار به ۱۸۰۰۰ تومان رسیده،، آیا این نتیجه حمایت اونها بوده،، پس اگر حمایت نمیکردند الا دلار ۱۰۰۰۰۰ تومان شده بود، درسته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
نبايد به امریکا اعتمادكنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
ما نباید اجازه بدهیم امریکا دخالت کنه
Germany
ناشناس
۰۶:۴۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
ترامپ با سخنرانی های عوام فریبانه ووعده های فراوان جامعه امریکا را دو قطبی خواهد کرد. امریکایی هادر اینده نزدیک باید با خودشان بجنگند
آخرین اخبار