وزیر امور خارجه پاکستان: مسئله افغانستان راه حل نظامی ندارد

وزیر امور خارجه پاکستان در مجمع عمومی سازمان ملل گفت هیچ راه حل نظامی برای مسئله افغانستان وجود ندارد و پاکستان همچنان از یک فرآیند صلح افغان محور حمایت می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آسوشیتدپرس، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، افغانستان و پاکستان به علت اشتباهات محاسباتی قدرت‌های جهانی دچار آسیب‌های زیادی شده اند. هیچ راه حل نظامی برای مسئله افغانستان وجود ندارد. یک راه حل صلح آمیز که بر سر آن مذاکره شود باید به فوریت همزمان با حضور داعش در افغانستان انجام شود. پاکستان همچنان از یک فرآیند صلح افغان محور حمایت می‌کند.

وی افزود: «کشور‌های ما همچنین طرح‌هایی برای ایجاد صلح و امنیت را دنبال می‌کنند. این موضوع به همکاری در تمامی حیطه‌های مشترک مربوط می‌شود. پاکستان پذیرای بیشترین جمعیت مهاجران در زمانه کنونی بوده است. هرگونه ناامنی در افغانستان سبب سیل آوارگان به کشور ما می‌شود و این موضوع بر امنیت ما تاثیرگذار است. ما خواهان بازگشت امن و داوطلبانه مهاجران افغان به کشورشان هستیم.»

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه گفت: «پاکستان همچنان با تروریسم روبرو است. این موضوع از طریق همسایه شرقی آن حمایت مالی، هدایت و تسهیل می‌شود. ما خواهان آن هستیم که با هند درباره تمامی مسائل و از جمله تروریسم گفتگو کنیم. تروریسم سبب ایجاد خشونت و ناامنی در شهر‌های ما می‌شود. این موضوع سبب کشته شدن ده‌ها هزار نفر در شهر‌های ما می‌شود. پاکستان هرگز کشتار بیش از صد نفر دانش آموز را در مدرسه‌ای در پیشاور فراموش نخواهد کرد. این اقدام از طرف تروریست‌هایی انجام شده است که تحت حمایت هند هستند.»

شاه محمود قریشی گفت: «ما همچنین حمله ضد اتباع پاکستان در هند را فراموش نمی‌کنیم. ما می‌خواهیم که این شواهد را در اختیار جامعه بین المللی و هند قرار دهیم تا بدانیم که چه فردی از این اقدامات تروریستی حمایت می‌کند. ما می‌خواهیم که این شواهد را در اختیار سازمان ملل قرار دهیم. هند در سکوت جامعه بین المللی اقدامات تروریستی در منطقه اشغالی جامو و کشمیر انجام می‌دهد. این مایه نگرانی سازمان ملل است.»

وزیر خارجه پاکستان در ادامه گفت: «تنها راه مقابله با پدیده سمی تروریسم توسعه است. طرح ایجاد راه ابریشم جدید یک راه حل فوق العاده و مفید است. این ناشی از دوراندیشی و درایت رهبران جهان و منطقه است. این موضوع سبب ایجاد یک جامعه با یک سرنوشت خوب می‌شود. این یک طرح مفید برای همه جهانیان است. ایجاد دالان اقتصادی پاکستان و چین در جهت توسعه اقتصادی و رفاه است. پاکستان به دنبال ایجاد مسیری است که خاورمیانه (غرب آسیا) را به غرب چین متصل می‌کند و کوتاه‌ترین راه موجود را برای اتصال آسیای میانه به دریا ایجاد می‌کند.»

انتهای پیام/

اظهارات وزیر خارجه پاکستان در مجمع عمومی سازمان ملل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار