صبح امروز صورت گرفت؛

تجمع اعتراضی دانشجویان به تصویب لایحه پیوستن ایران به CFT مقابل مجلس + تصاویر

دانشجویان دانشگاه‌های تهران در اعتراض به مفاد معاهده FATF مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز دانشجویان دانشگاه های تهران در تجمعی اعتراض آمیز  به احتمال الحاق ایران به لایحه  FATF ، مقابل مجلس شورای اسلامی  حضور پیدا کردند.

تجمعی که بنا به شواهد در اعتراض به برخی از بندهای این معاهده صورت گرفته است.

تجمع اعتراضی دانشجویان به تصویب لایحه پیوستن ایران به CFT در مقابل مجلس شورای اسلامی

تجمع اعتراضی دانشجویان به تصویب لایحه پیوستن ایران به CFT در مقابل مجلس شورای اسلامی

آمریکایی ها خیال براندازی نظام ایران را به گور خواهند برد

در این تجمع احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با حضور در میان دانشجویان گفت: با تمام قدرت در مقابل FATF ایستادگی می‌کنیم و  همچنان برحفظ نظام که از واجبات است ایستاده ایم.

وی ادامه داد: تلاش استکبار ایجاد اختلاف درون تشکیلاتی در نظام است، از این رو باید با وحدت، حول محور ولی امر مسلمین بمانیم چرا که ایران زیر بار ذلت قراردادهایی از این دست نمی رود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکایی ها از جنگ، تحریم و انحرافات سیاسی در کشور شکست خورده اند از این رو  سعی می کنند از طریق قراردادهای نظیر FATF جریان نفوذ را تقویت می کنند. در واقع به خیال خام خودشان به براندازی نظام فکر می کنند اما از همین  جا اعلام می کنیم که این خیال را به گور خواهند برد.

سالک تصریح کرد: امریکا، اسرائیل، عربستان و تمامی سران همدست آن ها از ما و انقلاب عصبانی هستند، به آن ها می گوییم که در این عصبانیتان بمیرند و یقین داشته باشید که ما نابودی آنها را با حضور امام عصر(عج) جشن خواهیم گرفت.

حمایت  از FATF  حمایت خائنانه است

در ادامه اعتراضات جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات ضمن تشکر از حرکت انقلایی این دانشجویان گفت:  سه شنبه هفته گذشته در کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجددا لایحه پیوستن کنوانسیون منع مالی تروریسم بررسی شد.

وی ادامه داد: در این جلسه تمام کارشناسان براین نظر بودند که در صورت تصویب مجدد این کنوانسیون، مشکلات مالی بانکی کشور حل نخواهد شد.

نماینده مشهد و کلات گفت: مهم ترین اظهار نظر این جلسه مربوط به نماینده ظریف، وزیر امور خارجه بود که اعلام کرد حل مشکلات مالی و پولی کشور در گرو 4 عمل اصلی است؛ در کنار برجامی که انجام گرفت و FATF که  در دست بررسی است، دو عمل دیگر نیز باید انجام شود و تا این 4 عمل کامل نشود مشکلات پولی و بانکی ما حل نخواهد شد.

کریمی قدوسی افزود: از نظر ما کسانی که اصرار بر تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی دارند، خائن هستند و این اقدام یک نوع حماقت است. قرار بود پس از برجام تمامی تحریم ها لغو شود اما دیدیم که همه آن ها مجددا برگشت، پس این رفتار مطابق با عقل نیست.

وی گفت: این اقدام و تصمیم سرنوشت ساز به دست نماینده های مجلس است چراکه این لایحه در دومین دستور کار مجلس است .

بیانیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطباییبه محمد جواد ظریف

در این بین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی طی نامه ای در واکنش به اظهارات اخیر محمد جواد ظریف درباره FATF خطاب به وی نوشت: آقای ظریف آیا قرار است که بعد از FATF هم برای کاهش بهانه جویی ها و شفافیت، در قبال مسائل موشکی و نفوذ منطقه ای و مسائل به اصطلاح حقوق بشری هم پای میز مذاکره با دشمنان قسم خورده مردم و نظام اسلامی بنشینید؟

متن این نامه به شرح زیر است:

« هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آنها شوی، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی. بگو: «هدایت، تنها هدایت الهی است!» و اگر از هوی و هوسهای آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شده‌ای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود. (بقره/120)

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر ظریف

سلام علیکم

در پی اظهارات اخیر شما در مورد FATF لازم دیدیم که نکاتی را خدمت شما یادآوری کنیم. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و شروع مذاکرات هسته ای انتقادات زیادی به مذاکرات هسته ای از سوی جنبش دانشجویی و کارشناسان دلسوز مطرح شد اما مجموعه دولت و حامیانش با برچسب زنی به منتقدان و تخریب آنها، توجهی به اشکالات اساسی مطرح شده نکردند.

حال بعد از سال ها مذاکرات هسته ای که به جز تبدیل شدن به آیینه عبرت، دستاورد ملموسی دیگری برای کشور نداشته، امروز بار دیگر شاهدیم که همان تحلیل غلطی را که در مورد رابطه برجام و کاهش بهانه جویی ها بر علیه نظام اسلامی داشتید، بار دیگر در مورد FATF تکرار می کنید. اما اکنون شاهدیم که نه تنها از حجم اتهامات و دعاوی جدید علیه ایران از سوی کشورهای غربی کاسته نشده بلکه با وقاحت تمام مدعی هستند همانطور که درباره برنامه هسته‌ای کوتاه آمدید، باید درقبال برنامه موشکی، نفوذ منطقه‌ای و مسائل به اصطلاح حقوق بشری هم کوتاه بیایید.

آقای ظریف راه حل کاهش بهانه جویی های استکبار جهانی استفاده از ظرفیت های داخلی و تقویت توان کشور در تمامی زمینه هاست؛ نه پیوستن به معاهداتی همچون FATF که مسئولان آن در مقر فرماندهی جنگ اقتصادی علیه ایران در وزارت خزانه داری آمریکا مسئولیت دارند و برای مجاب کردن دولت ها به تحریم ایران به کشورهای مختلف سفر می کنند.

جناب آقای دکتر! این روزها شاهدیم که علی رغم هشدارهای صریح رهبر انقلاب در مورد ماهیت معاهدات بین المللی، شما و دیگر حامیان FATF بار دیگر سعی دارید که با مایه گذاشتن از ایشان عملا «برجام مالی» را به ملت ایران تحمیل کنید.

شما در قسمت دیگری از ادعاهای خود در مورد FATF مدعی شده اید که این معاهده به شفافیت کمک می کند. آری! ما هم معتقدیم که پیوستن به FATF شفافیت می آورد اما نه برای نهادهای داخلی کشور و مردم بلکه برای سرویس های جاسوسی غرب و دشمنان خارجی.

آقای ظریف آیا قرار است که بعد از FATF هم به بهانه کاهش بهانه جویی ها و شفافیت، در قبال مسائل موشکی و نفوذ منطقه ای و مسائل به اصطلاح حقوق بشری هم پای میز مذاکره با دشمنان قسم خورده مردم و نظام اسلامی بنشینید؟
جناب آقای دکتر! آزموده را آزمودن خطاست

تجمع اعتراضی دانشجویان به تصویب لایحه پیوستن ایران به CFT در مقابل مجلس شورای اسلامی

تجمع اعتراضی دانشجویان به تصویب لایحه پیوستن ایران به CFT در مقابل مجلس شورای اسلامی

از  FATA چه می دانید؟

در پی بحران های اقتصادی دهه هفتاد میلادی، هشت کشور صنعتی جهان با نیمی از سرمایه کل دنیا، گروهی را مرسوم به جی ۸ تشکیل دادند؛ تیمی که با جلسات هر ساله خود به بحث و بررسی درباره مسائل روز و راه حل های اقتصادی آن می پرداخت.

حدود سی سال پیش (۱۹۸۹) جی ۸ در یکی از ابتکارات خود با هدف مبارزه با پول شویی در بازارهای جهانی، گروهی به نام FATF (گروه ویژه اقدام مالی) را تشکیل دادند؛ در واقع fatf با سنجش ریسک سرمایه گذاری در بازارهای جهانی از ورود سرمایه به کشوهایی که زمینه مناسبی برای این کار نداشتند، جلوگیری می کرد.

اقدامی که در واقع با بررسی پدیده پول شویی (فرار مالیاتی) در سطح بین الملل، بر نحوه اجرای قوانین و فعالیت های مالی بر استاندارهای مورد نیاز برای سرمایه گذاری در کشورها نظارت کرده و این کشورها را موظف می کرد تا در خصوص نحوه کسب و کارشان به دولت ها توضیح بدهند.

در این بین FATF از سال ۲۰۰۰ با تهیه فهرستی به نام لیست سیاه، کشورهایی که مقررات مالی و پولشویی پرخطر و نگران کننده دارند را در سطح جهانی معرفی کرد؛ هرچند این لیست تنها فشار و هشدارهای لازم را ( بدون هیچ گونه تحریم مالی) در اختیار سرمایه گذاران می گذاشت اما در هر حال قرار گرفتن در این لیست به نوعی تحریم این کشورها به حساب می‌آمد.

اما از سال ۲۰۰۰ میلادی پای ایران به این موضوع جهانی کشیده شد؛ سال ۲۰۰۹ نام ایران وارد لیست سیاه شد و تا سال ۲۰۱۵ باقی ماند. طبیعی است که قرار گرفتن در این لیست باعث می‌شد تا موسسات و بانک‌های معتبر دنیا در نهایت احتیاط با این کشورها مراوده کنند،  احتیاطی که در واقع به نوعی تحریم به حساب می‌آمد.

در این بین ایران با تلاش یک ساله خود سعی کرد در قبال تعهد به اجرای برنامه اقدام ویژه مالی  از اقدامات متقابل گروه جی هشت جلوگیری کند، از این رو  طی سالهای گذشته با افزایش  نظارت بر پرداخت مالیات را افزایش، شبهه های بازارهای غیر شفاف مالی را بهبود ببخشد. سال ۹۴ حسن روحانی، رئیس جمهور کشور قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را به مجلس فرستاد و این  لایحه بهمن ماه تصویب و در ماه اسفند به دولت ابلاغ شد. دولت معتقد بود حضور ایران در این لیست باعث شده تا سرمایه های خارجی به کشور ورود پیدا نکنند از این رو با رعایت قوانین تعین شده درهای مالی کشور به روی سرمایه داران جهانی باز می‌شود.

در این راستا FATF چهارم تیر نود و پنج طی بیانیه ای جدید نام ایران را به مدت یک سال در این لیست به حالت تعلیق درآورد اما  این اقدام در داخل کشور با مخالفت بسیاری روبرو شد .

دولت طی بیانیه ای به مخالفان خود  پاسخ داد و تاکید کرد تعامل با گروه اقدام ویژه از سالها قبل در شورای عالی مبارزه با پولشویی کشور قرار داشته و نه تنها دولت فعلی که دولت های قبلی نیز بر این موضوع تاکید داشته اند در واقع  ۱۹۸ کشور دنیا  پذیرفته اند که که توصیه های FATF را انجام دهند.

تجمع اعتراضی دانشجویان به تصویب لایحه پیوستن ایران به CFT در مقابل مجلس + تصاویر

 

برخی از صحبت های دانشجویان معترض به FATF

چندی پیش دفتر اتحادیه اسلامی دانشجویان در نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار ملحق نشدن ایران به FATF شده بودد.

این دانشجویان علت تجمع خود را که ساعتی به طول انجامید اعتراض به قرار گرفتن لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون FATF در دستور مجلس اعلام کردند.

محمد یکی از مخالفین این طرح در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: دانشجویان تجمع کننده معتقدند پیوستن ایران به این کنوانسیون عواقب جبران نشدنی برای کشور به خصوص در حمایت از جبهه مقاومت به بار خواهد آورد.

وی افزود: ما از نمایندگان مجلسی که به FATF رای مثبت می‌دهند درخواست داریم تا دلایل خود را در این زمینه بیان کنند.

نسبت به تصویب  CFT متعترض هستیم

 پیام مرادی دبير اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تجمع اعتراض امیز دانشجویان گفت: صبح امروز تعدادی از دانشجویان که نسبت به لوایح FATF معترض بودند در واقع طومار های مردمی را با این مسئله اماده کرده اند.

وی ادامه داد: این دانشجویان امروز آمده اند تا در کنار یکدیگر و با در دست داشتن این طومارها در و تشکیل زنجیره ی انسانی تقدیم مجلس کنند.

مرادی افزود: باتوجه به تصویب  CFTممکن است امروز یا در روزهای اینده این لوایح به صحن علنی مجلس برود ما نسبت به این مسئله معترض هستیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: fatf ، اخبار دانشگاهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
United Arab Emirates
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
خودمون ک نتونستیم جلوی پولشویی رو بگیریم، حداقل این سازمان میتونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
ننگ بر تصویب کنندگان Fatf
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
خدا نگذره از نادانانی رو که با سوء استفاده از شرایط خاص اقتصادی کشور، باز هم حلال مشکلات رو این معاهدات استعماری میدونن!!
ما نیازی به این کنوانسیون ها نداریم!!

ما قربانی اصلی تروریستیم
اگر این تشکیلاتشون فایده داشت چرا هر روز یک حمله تروریستی هر جای دنیا اتفاق میفته جز پشتیبانی و خوشحالی آمریکا و اسراییل و ...هیچ غلط دیگه ای انجام نمیدن!؟
یعنی واضح نیست که کی تامین کننده و پشتیبان این تروریستهاست!؟؟؟
پس کو اقدام؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناسم
۱۶:۳۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
به این دانشجوها بگین راهکار بدن تا اقتصاد نجات پیدا کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
باید دولت یا مسئولان راهکار بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
اگه به حرف اونا گوش میدادن اوضاع این نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
رسیدگی به مطالبات مردم باید باشد رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
علت چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
به به کریمی قدوسی حضور پر رنگی دارن
آخرین اخبار