قاضی‌پور در سوال از وزیر علوم؛

عدالت در دسترسی اقشار ضعیف به دانشگاها مغفول مانده است/یارانه دولتی به دانشگاه‌ها کمتر نصیب اقشار محروم می‌شود

نماینده مردم ارومیه گفت: یارانه دولت که به دانشگاه‌ها داده می‌شود کمتر نصیب اقشار محروم، کشاورزان و کارگران می‌شود.


عدالت در دسترسی اقشار ضعیف به دانشگاها مغفول مانده/یارانه دولتی به دانشگاه‌ها کمتر نصیب اقشار محروم می‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در صحن علنی امروز (یکشنبه 8 مهر ماه) مجلس در جریان سوال خود از غلامی وزر علوم تحقیقات درباره اینکه چرا در سطح بندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی، برخی دانشگاه‌های معتبر کشور را در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها محلی اعلام نموده‌اید، گفت: مگر قرار نبود با منطقه‌بندی دانشگاه‌ها، خود مناطق تصمیم بگیرند اما چرا شما کاری کردید که این دانشگاه‌ها اکنون از سراسر کشور دانشجوی دکترا می‌گیرند؟

وی تصریح کرد: براساس اعلام وزرات علوم، این وزارتخانه مشغول اجرای طرح آمایش آموزش عالی بوده و سطح بندی دانشگاه‌ها و منطقه‌بندی کشور را هم انجام داده است البته بنده با توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصت‌های برابر و استفاده از مزیت‌های منطقه‌ای و کاهش تمرکزگرایی و موضوعات ملی و فرااستانی موافقم، اما نوع اجرای مصوبات دارای ایراداتی است که موجب تحقق عکس اهداف مذکور شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه آیا قرار نبود با منطقه‌بندی دانشگاه‌ها خودِ مناطق تصمیم بگیرند، بیان کرد: دانشگاه صنعتی احداث شده در مناطق مرزی، نقش مهمی در تحقق سند چشم انداز ۱۴۰۴ دارند اما شما کاری کردید که این دانشگاه‌ها از سراسر کشور دانشجوی دکترا می‌گیرند، چرا؟

قاضی‌پور ادامه داد: سوالم این است که با محلی اعلام شدن دانشگاه‌ها، تکلیف هیات علمی رشته‌های ملی که تعطیل خواهند شد، چه می‌شود آیا فکری برای هزاران استادی که بیکار می‌شوند، کرده‌اید؟

وی با اشاره به اینکه نظام دانشگاهی کشور با مشکلات زیادی در حوزه فارغ‌التحصیلان، علمی و پژوهشی دست و پنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: مقاله‌زدگی، حیف و میل بیت‌المال انجام می‌شود و بسیاری از فارغ‌التحصیلان بیکارند یا شغل  موقت داشته یا شغلی غیرمرتبط با رشته تحصیلشان دارند، چرا روندهای اصلاحی در وزارتخانه این قدر کُند است؟ تنها ۱۵ درصد دانشجویان به صورت رایگان تحصیل می‌کنند و ۸۵ درصد دیگر شهریه می‌پردازند.

قاضی‌پور بیان کرد: عدالت در دسترسی اقشار ضعیف به دانشگاها مغفول مانده و آمار نشان می‌دهد بودجه یارانه دولت که به دانشگاه‌ها داده می‌شود کمتر نصیب اقشار محروم، کشاورزان و کارگران می شود. نرخ ثبت‌نام در آموزش عالی ۵۰ درصد است؛ این یعنی ۵۰ درصد جامعه نمی‌توانند به دلیل گران بودن تحصیل وارد نظام آموزش عالی شوند و از آموزش باز می‌مانند.

وی افزود: این در حالی است که یکی از اهداف انقلاب برای نظام آموزش عالی توزیع عادلانه برای اقشار محروم و کشاورزان و کارگران اختصاص بود اما شهریه‌های بالا و گران، مانع ورود این عزیزان به نظام آموزش عالی شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ضمن انتقاد از سیستم سطح‌بندی دانشگاه‌ها، گفت: این نوع سطح‌بندی دانشگاه توسط وزیر علوم موجب فلج شدن نظام آموزش عالی در استان‌ها شده است. توزیع عادلانه منابع علمی با اقدام وزارتخانه هیچ سنخیتی ندارد. اجازه ندهید بعد از پایان وزارت غلامی نام غیرنیکی از ایشان در نظام آموزش عالی باقی بماند. دانشگاه‌های علمی – کاربردی نابود می‌شوند.

قاضی‌پور اظهار کرد: خواهش می‌کنم به سوالم رای دهید تا دولت و وزارت علوم نتوانند بر سر دانشگاه‌های استانی بلا بیاورند و آنها را محلی اعلام کنند. دانشگاه‌های استانی عزت و عظمت استان‌های ما به ویژه استان‌های مرزی است. آیین‌نامه تغییر کرده است و به پاسخ‌های وزیر رای منفی دهید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار