صدراعظم‌ نوری:

ضمانت اجرایی برنامه‌های پیشگیرانه‌ در آتش نشانی بر تأمین تجهیزات مقدم است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به نبود ضمانت اجرایی در برنامه‌های پیشگیرانه‌ گفت: این نکته بر تأمین تجهیزات مقدم است.

ضمانت اجرایی برنامه‌های پیشگیرانه‌ در آتش نشانی بر تأمین تجهیزات مقدم استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا صدراعظم‌ نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در نودمین جلسه شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، در نطق پیش از دستور خود با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر اینکه هر کس انسانی را از مرگ برهاند‌، گویی همه انسان‌ها را زنده نگه داشته است، اظهار کرد: خداوند را شا‌کرم که در این تقویم رنگارنگ‌ روزی به نام ایمنی و آتش نشانان‌ نامگذاری شده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به حادثه بمباران‌ پالا‌یشگاه آبادان که در 40 سال پیش انجام شد و جمع کثیری از آتش نشانان‌ به شهادت رسیدند‌ و زمینه‌ساز تصویب روز ملی ایمنی شد، گفت: خوشبختانه‌ همین امر موجب شد تا از یک سو موضوع آتش نشانان‌ در متن جامعه و از سوی دیگر مقوله‌ ایمنی در تصمیم‌گیری‌های کلانشهرها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با گرامیداشت‌ جانباختگان‌ پلا‌سکو و سایر آتش نشانانی‌ که در لحظات بحرانی ناجی شهروندان می‌شوند، تصریح کرد: آتش نشانی یکی از مشاغل مهم است که در لحظه‌های حساس ایثار و از خودگذشتگی‌ را به همراه دارد و این درجه از خودگذشتگی‌ باید همواره نگاه ویژه‌ مسئولان را در جهت توسعه و تجهیز آتش نشانی‌ به دنبال داشته باشد.

صدراعظم نوری با اشاره به آمار آتش سوزی در سال 96 گفت: این آمار نسبت به سال 95؛ 6.8 درصد رشد داشته است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به حوادثی مانند نشت گاز، سقوط اجسام، آوار و گودبرداری‌های ناایمن‌ تصریح کرد: این موارد 11 هزار و 700 مورد گزارش شده که نسبت به سال 95 در حدود 14 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به رشد روزافزون‌ جمعیت در شهر تهران افزود: از این رو می‌توان به صراحت اذعان داشت که این آمار در سال‌های بعد بیشتر خواهد شد و هزینه‌های زیادی را به شهروندان تحمیل خواهد کرد. لذا باید به ترویج فرهنگ ایمنی و پیشگیری به عنوانی یکی از اهداف اصلی نامگذاری‌ این روز توجه ویژه کرد.

صدراعظم‌ نوری مهمترین پیامی که از تکرار حوادث شوم ناشی از عدم رعایت ضوابط ایمنی را عدم موفقیت در امر پیشگیری و اجرای ضوابط ایمنی در سطح جامعه برشمرد و گفت: ساختمان‌های مسکونی، بوستان‌ها، مراکز تفریحی، مذهبی، فرهنگی، تجاری و آموزشی هر کدام به سهم خود در آمار حوادث دخیل هستند، اما با تمام تلاشی‌ که در حوزه نظارت ایمنی انجام شده هنوز این موضوع مقوله‌ غریبی است و نیازمند توجه بیشتر در حوزه برنامه‌ریزی است.

وی فقدان ضمانت اجرایی در احصاء‌ برنامه‌های پیشگیرانه در ساختمان‌های پر خطر را نسبت به تأمین تجهیزات مقدم دانست و گفت: علی رغم بازدید بیش از 25 هزار مرکز تجاری و صدور احضاریه‌های مکرر نظر به اینکه سازمان آتش نشانی تخصصی‌ترین ارائه دهنده خدمات ایمنی در شهر است، اما هیچ‌گونه تفویض‌ اختیاری برای برخورد با متخلفان در امر ایمنی ندارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه اولویت‌ کمیسیون سلامت در برنامه و بودجه سال 98 تأمین اعتبار برای بروزرسانی‌ تجهیزات آتش نشانی‌ است، گفت: با نگاهی ویژه به موضوع نحوه کارسازی‌ 2 درصد عوارض ایمنی در صدور پروانه ساختمانی در بودجه سال 97 به نحوی تصمیم گیری شد که این عوارض‌ در سال جاری باید مستقیماً به حساب سازمان آتش نشانی واریز شود.

وی افزود: به همین جهت از شهرداری انتظار دارم در جهت ارتقای کمی و کیفی خدمات آتش نشانی نسبت به بروزرسانی‌ مستمر تجهیزات اقدام کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار