گفتگوی کی روش از کوه یخ و شنا در کاسپین تا فتح قله دماوند و جام ملت‌های امارات

سر مربی تیم ملی فوتبال شرایط ایران را برای موفقیت درجام ملت‌های امارات در گفتگویی تفصیلی تشریح کرد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، کارلوس کی روش سرمربی تيم ملی فوتبال در ابتدا در پاسخ به سوالی در مورد بازدیدهای چند روز گذشته از امکانات موجود در امارات گفت: در ابتدا بايد بگويم که در يک زمان مناسب تصميم گرفتم در امارات حضور داشته و بر بازديدهایی که می بایست در این کشور انجام شود نظارت داشته باشم. همچنین در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی جام ملتها تعدادی از جلسات را با AFC و کميته برگزاری مسابقات برگزار کردم که اين کار هم انجام شد. ضمن اينکه بازدیدهایی هم انجام داده و البته نتايج این بازدیدها و مسایلی که در اينجا دیدم من را به هيچ وجه شگفت زده نکرد. در خلال برگزاری اين مسابقات در کشور امارات با مسایلی جدی، دغدغه هایی پيچيده و مشکلاتی رو برو هستيم که نه تنها در دوره آماده سازی بلکه در طول مسابقات جام ملتها با آن دست به گریبان خواهیم بود.

چالش جام ملتهای آسیا بزرگتر از جام جهانی است چراکه در روسیه سر و کار ما با افراد حرفه ای بود

وی افزود: اگر بخواهيم مطمئن شويم که شرایط برای تيم ما ايده آل است، بايد کارهای زیادی انجام شود. بگذارید اينگونه بگويم که چالشی که ما در کشور امارات پیش رو داريم حتی بزرگتر از چالشهایی است که ما در جام جهانی روسیه با آن روبرو بوديم. چراکه در روسیه سروکارما با افراد بسیار حرفه ای بود. افرادی که در مسایل آماده سازی و برگزاری اين مسابقات با فیفا همکاری کرده بودند و تمامی خواسته های تيم های ملی مختلف در آنجا پیش بینی شده بود. ولی در اينجا اين مسئله صدق نمی کند و مشکلات زیادی وجود دارد.

برای موفقیت در امارات راهی بسیار سخت و طولانی پیش رو داریم

وی تاکيد کرد: همانطور که گفتم مسیر طولانی را در پیش داريم و اگر بخواهيم مشکلات را درون و بیرون زمين حل کنيم و در امارات موفق شويم راه بسیار سخت و طولانی را پیش رو داریم. اين مسیر بايد برای يک تيم حرفه ای، تیمی که در حال حاضر توقعات زيادی از آن می رود دیده و برطرف شود.

کی روش: زمانی که صحبت از قهرمانی می‌کنید باید برتر و بهتر از همه تیم‌های قاره باشیم/ نمی توانیم خودمان را در سطح جهان بازنده نشان دهیم

برنامه ما مانند کوه یخ است که قسمت های بزرگ آن یعنی آماده سازی تیم ملی در زیر آب پنهان شده و تنها قسمت بیرونی اش را مشاهده می کنید

کی روش در ادامه و در مورد اينکه آيا اين مسایل در مسیر آماده سازی ما وجود دارد يا در زمان برگزاری مسابقات جام ملتها است، گفت: بگذاريد اینگونه توضيح دهم که يکی از اولين مسائلی که با آن روبرو هستيم مسئله آماده سازی تیم ملی است و زمانی که از جنبه تمرينی در امارات حضور می یابیم. فراموش نکنيم که تنها این مسابقات نیست که برای ما اهمیت دارد و ما بايد تمرينات خوبی را در طول اردوها سپری کنيم تا بتوانيم در بازیها موفق باشيم. بازیهای هر تورنمنت را همه می بینند، اما پشت اين مسابقات آماده سازی تیم است که بايد انجام شود. مثال آن دقیقا مانند يک کوه یخ است که شما تنها قسمت بیرونی آن را مشاهده می کنيد ولی سایر قسمتهای بزرگتر که مهمتر هستند در زیر آب و در واقع در پشت مسابقات ما پنهان شده اند. در اينجا صحبت من در مورد انجام تمرينات خوب و محل های اسکان خوب برای تيم ها است؛ که متاسفانه در امارات محل های اسکانی که وجود دارد شرایط يک تورنمنت بزرگ از جنبه ورزشی را ندارد.

هتل های امارات هیچگونه تجهیزاتی برای ریکاوری تیم ها ندارد

سرمربی تيم ملی افزود: هيچ گونه تجهیزاتی برای ریکاوری و بازگرداندن انرژی و توان بازیکنان در بین مسابقات در محل هتل ها تيم ها وجود ندارد. مسایل ديگری هم که از اهميت بالایی برخوردارد هستند مشخص و شفاف سازی نشده است. مثلا در هتلهای محل اسکان تیم ها، مکان استقرار ميهمانان، هواداران و رسانه ها به لحاظ ورود و خروج و سایر مسايل مشخص نشده و نحوه ورود و خروج خود تيمها هم در هتل ها نامعلوم است.

هتل های امارات برای توریست ها آماده شده است نه تیم های ورزشی

سرمربی تيم ملی در پاسخ به سوالی در مورد اينکه به نظر میرسد موضوع ریکاوری تيم در فاصله بین مسابقات در زمره دغدغه های اصلی شما است، گفت: بله. هتلهای تیم ها آمادگی ارائه امکانات مورد نياز يک تيم حرفه ای ورزشی که قصد دارد در یک تورنمنت با سطح بسیار بالا مثل جام ملتها حضور یابند را ندارند. در اینجا هتلهای بسیار مجلل و باشکوهی وجود دارد. ولی اين هتل ها برای توریست ها و کسانی که قصد لذت بردن از تعطیلاتشان را دارند آماده شده و نه برای يک تيم ورزشی حرفه ای.

منابع مالی بزرگی نداریم و نمی توانیم برای تامین امکانات هزینه کنیم

وی تاکيد کرد: متاسفانه در اينجا امکانات لازم برای بازیکنانی که می خواهند به صورت حرفه ای به موفقيت دست پیدا کنند خیلی محدود است. اين را هم بايد در نظر بگیريم که تيم ملی ما منابع مالی بسیار بزرگی ندارد و خودمان امکان انجام هزینه های زیادی را نداريم. به همين خاطر بايد تلاش کنيم که اين موانع را به صورت کاملا منطقی و با فکر درست از سر راه برداريم.

AFC در پیشرفت و ترقی درجا زده است و من از این موضوع شگفت زده نیستم

کی روش در پاسخ به سوالی در مورد تفاوت سازماندهی دو تورنمنت بزرگ یعنی جام ملتها و جام جهانی توسط فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: پس از سالیان بسیار طولانی که در اين سطح از تورنمنتها حضور داشته ام برای من جای شگفتی ندارد. وقتی صحبت از پیشرفت، ترقی و حرکت رو به جلو می کنيم و در حال صحبت در مورد AFC هستیم، واقعيت اين است که AFC کاملا در اين بخش درجا زده و در واقع در اين سری موضوعات پیشرفتی نداشته است. بنده به هيچ عنوان شگفت زده نیستم و دقیقا به همين دليل است که خودم به اينجا آمدم تا تمام اين مشکلات را قبل از روبرو شدن با آن مشاهده کرده و راه حلی برای آن پيدا کنم. اين دقیقا يک قسمت بسیار حساس است که شما به آن اشاره کرديد. شش ماه از مسابقات جام جهانی روسیه می گذرد و هيچ شکی نداريم که فضایی که اينجا برای تيم و بازیکنان ما مهيا خواهد شد با استاندارهای بسیار پایین تر از استاندارهای جام جهانی باشد. اين تنها برای بازیکنان ايران نیست و اين احساسی است که همه بازیکنان تیم های ملی کره جنوبی، استراليا، ژاپن و عربستان که در جام جهانی حضور داشتند، خواهند داشت. البته نکته حائز اهميت این است که بايد تمرکز همه بازیکنان را حفظ کنيم و بازیکنان ما بايد انگیزه بسیار بالایی داشته باشند.

کی روش: زمانی که صحبت از قهرمانی می‌کنید باید برتر و بهتر از همه تیم‌های قاره باشیم/ نمی توانیم خودمان را در سطح جهان بازنده نشان دهیم

وی در ادامه تاکيد کرد: جالب اینجاست که در هفته گذشته در اجلاس فیفا حضور داشتم. يکی از سرفصلهایی که در آنجا مطرح شد اين بود؛ که چگونه و با چه معیار و برنامه هایی می توانيم فوتبال آسیا را توسعه دهيم. اما درست شش ماه پس از جام جهانی، AFC شرایط و استانداردهایی کاملا پایین تر را به تيم ها در جام ملتها و از جنبه ملزومات مورد نياز برای تيم های حرفه ای ورزشی ارائه خواهد کرد.

جام ملتهای آسیا در میان فصل برگزار می شود و باید بازیکنانی که در اروپا بازی می کنند را از یک تورنمنت به تورنمنتی بزرگ تر می آوردیم که این امر برعکس شده است

کی روش افزود: ضمن اينکه اين جام و تورنمنت بزرگ در ژانويه و در وسط فصل فوتبالی بازیکنان برگزار می شود. بخصوص بازیکنانی که در حال بازی در اروپا و وسط مسابقات هستند. به نظر من بايد شرایط دقیقا برعکس می شد و ما بازیکنان را از يک تورنمنت به تورنمنتی دعوت می کردیم که سطح بالاتری از فوتبال را تجربه کنند. بايد به آنها يک رویا و يک آرزوی بالاتر را ارائه دهيم. به هر حال بزرگترين چالش ما اين است که اين واقعيت را بپذیريم و تلاش کنيم از لحاظ روحی و روانی شرایط و فضایی را مهيا کنيم که بازیکنان بتوانند وظایفشان را بخوبی انجام دهند.

وظیفه من اینست که همه را دور هم جمع کنم چراکه با از بین رفتن تمرکز همه چیز را از دست می دهیم

وی اظهار داشت: من در يک جمله ساده صحبتم را خلاصه می کنم و آن اين است که وظیفه و تعهد من چیست؟ وظیفه، تعهد و ماموريت من نه تنها در درون زمين بلکه در بیرون از آن و نسبت به هواداران، فدراسیون و مسئولين ورزشی اين است که همه را کنار هم و گرد هم جمع کنم. چرا که اگر بازیکنان و فدراسیون ما تمرکزشان از آن اهداف از دست بدهند ما همه چیز را از دست خواهيم داد.

اگر همه فاکتورهای لازم که می تواند در موفقيت تان تاثیر گذار باشد کنترل نکنيد رهبر و مدیر خوبی نیستید

کارلوس کی روش در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چه مسایلی هست که سعی در کنترل آن دارید؟، گفت: در برخی از مواقع بعضی افراد متاسفانه اينگونه القا می کنند که من تلاش می کنم، تا تمام مسائل درون و بیرون زمين را کنترل کنم. البته برخی از اين صحبتها گاها از روی ناآگاهی است. وظیفه و دغدغه اصلی من به عنوان يک مربی و مدیر این است که تمام جزئیاتی که می تواند باعث ارتقای عملکرد ما بشود را تحت نظر خودم داشته باشم. ولی در آخر به اين سوال بازمی گردیم که آیا شما می خواهيد يک مدیر يا يک مربی خوب باشید يا خیر؟ اگر شما همه فاکتورهای لازم را که می تواند در موفقيت تان تاثیر گذار باشد را کنترل نکنيد شما يک رهبر و مدیر خوب نیستید. به خاطر اينکه یکی از مهمترين مسايلی که برای موفقيت یک مدیر، رهبر و یا سرمربی تيم وجود دارد اين است که بايد مسایل تمرينی، تيمی و تمامی موضوعاتی که منافع تيم را در گرو آن است مانند برنامه آماده سازی، تمرینات، مسابقات و البسه و تجهیزات تيم و لباسهایی که تيم می خواهد بپوشد بررسی کرده و لباسهای با کیفيت و سطح بالایی در اختیار داشته باشد.

کی روش: زمانی که صحبت از قهرمانی می‌کنید باید برتر و بهتر از همه تیم‌های قاره باشیم/ نمی توانیم خودمان را در سطح جهان بازنده نشان دهیم

در صحبتی که با ساکت و ممبینی داشتم برای البسه تیم ملی تصمیم گرفتیم و تاج هم تصمیم گرفت از لباس های آدیداس که اکنون در انبار فدراسیون موجود است استفاده کنیم

وی افزود: حال که صحبت از تجهیزات و البسه به میان آمد بايد در اين زمينه توضيحاتی را ارائه کنم. بعد از صحبتهایی که با آقای ساکت - دبیرکل فدراسیون و همينطور با عضو هیات رئیسه و مسئول کميته بازیاريابی – آقای ممبینی داشتیم تصمیم اخیر در مورد البسه تيم ملی گرفته شد و پس از اين مذاکرات بود که آقای تاج –رئیس فدراسیون فوتبال با توجه به اين موضوعات تصمیم اخیر مبنی بر استفاده از البسه ای که در حال حاضر در انبار فدراسیون داريم را اخذ کردند. چرا که اين تعداد البسه موجود برای تيم کافی است و تا زمانیکه به اتمام برسد از همين البسه با کیفیت موجود استفاده می کنيم. دلیل اصلی ما مسایل مالی بود که در برهه فعلی يک بی احترامی تلقی می شود اگر بخواهيم منابع مالی مان را حیف و ميل کنيم.

لباس های ارائه شده به فدراسیون فوتبال کیفیت و استانداردهای لازم را نداشت

کی روش تاکید کرد: موضوع دوم تصوير و احترامی هست که ما برای بازیکنان تيم ملی قائل هستیم. در جلساتی که با آقای ساکت و آقای ممبینی داشتیم به اين نتيجه رسیدیم که البسه دريافت شده به هيچ عنوان کیفیت لازمه را نداشته تا جاييکه بايد به اين موضوع تاکید کنم که آقای ممبینی به عنوان يک داور با سابقه بین المللی تاکيد داشتند که البسه ارائه شده به هيچ عنوان کیفیت لازم را ندارد. ضمن اينکه آقای ساکت هم کيفيت اين البسه را تاييد نکردند و در نتيجه يک نظر کلی و جمعی گرفتيم و به تاييد ریاست فدراسیون فوتبال هم رسید و تصمیم گرفته شده به خاطر عدم داشتن استاندارهای لازم البسه ارائه شده بود.

از صحبت برخی افراد برای تجیهزات و لباس های تیم ملی خنده ام می گیرد

وی در ادامه افزود: وقتی صحبتهای برخی افراد را در مورد تجهیزات و البسه تيم ملی می شنوم، خنده ام می گیرد. چرا که تنها چیزی که من همیشه برای بازیکنان خواسته ام اين بوده که بهترين ها را داشته و همیشه خواسته ام بازیکنانم احساس افتخار کنند.

همیشه خواسته ام بازیکن با پوشیدن پیراهن تیم ملی احساس احترام کند و نمی توانیم خودمان را یک فرد شکست خورده در جهان نشان دهیم

کی روش تاکيد کرد: همیشه خواسته ام زمانی که بازیکن، لباس تيم ملی را بر تن می کند، احساس احترام کند و وقتی خودشان را درون زمين می بینند باعث غرور و افتخار يک کشور و فرهنگ و تاریخچه مانند ایران باشد. ما نمی توانيم خودمان را يک فرد شکست خورده در سطح جهان نشان دهيم. برای اعتماد به نفس بازیکنان ملی پوش يک کشور مخصوصا ايران بسیار مهم است که احساس احترام بالایی داشته باشند و اين وظیفه يک مربی و رهبر است که در يک کلمه اگر بخواهد به موفقيت برسد بايد همه آروزها و رفتار تيم را کنترل کند. پس مطمئنا موضوعاتی که باعث بشود تيم و بازیکنان من بهتر باشند را ناديده نمی گیرم چرا که اين وظیفه من است.

هر روز که از خواب بیدار می شوم سعی می کنم مربی بهتری باشم

سرمربی تيم ملی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد رقبای تيم ملی و تفاوت بازیهای جام جهانی و جام ملتها به لحاظ سبک بازی و حفظ و مالکیت توپ افزود: همیشه در زندگی سعی کرده ام که نگاهم به همه چیز ساده باشد. فوتبال يک بازی ساده است و رفتارها و تصميم های ما هم بايد ساده باشد. مطلب پايه ای این است که در سی و پنج سال گذشته زندگی مربیگری ام مبنا را بر يک اصل ساده گذاشته ام. هر روز که بیدار می شوم سعی می کنم يک فرد و مربی بهتر باشم. سعی می کنم از روز گذشته مرتکب اشتباهات کمتری بشوم. همیشه سعی می کنم بهتر باشم و اگر بخواهم بهتر باشم بايد تلاش کنم کادر و بازیکنان من بهتر باشند. اما سوال اين است که اين کار را چگونه انجام می دهم؟ در واقع تنها راهی که می شود به اين مهم دست پیدا کرد اين است که شناخت بهتری از یکدیگر داشته باشیم. زمانی که صبح از خواب بیدار می شويم بايد اراده ای قوی درون ما باشد که به خودمان بگوييم ما شناخت بهتری از مسیر پیش رويمان و کار تيمی مان داريم. البته اگر تصميم ما برای پیشرفت باشد بايد حریفانمان را هم بهتر بشناسیم و بدانيم چه رقبایی داریم و آنها در حال چه تلاشی هستند و چه پیشرفتهایی را تجربه می کنند.

کی روش: زمانی که صحبت از قهرمانی می‌کنید باید برتر و بهتر از همه تیم‌های قاره باشیم/ نمی توانیم خودمان را در سطح جهان بازنده نشان دهیم

در جام ملتها نسبت به جام جهانی فضا و سناریو متفاوتی را پیش رو داریم

وی با اشاره به مسابقات جام ملتها گفت: ما در جام ملتها مسابقاتی کاملا متفاوتی را تجربه می کنيم و بازیهایی که در جام ملتها با آن روبرو هستيم کاملا با جام جهانی متفاوت است. هدف اصلی ما در روسیه صعود به مرحله دوم مسابقات بود. اما وقتی وارد چالش جام ملتها شده ايم، بايد بپذیريم هدفمان اين است که قهرمان این مسابقات بشويم. مردم و هوادران بدانند که در جام ملتها فضا و سناریویی کاملا متفاوت را پیش رو داريم. در حال حاضر بايد کنترل همه چیز را به دست بگیريم و در واقع مسابقات را کنترل کنيم.

نگرش ما نسبت به حریفانمان در جام ملتها باید با به نوع نگاهمان به اسپانیا، پرتغال و مراکش متفاوت باشد

کی روش گفت: در امارات بايد نوع بازی مان را به خوبی کنترل کنيم؛ چرا که نگرش ما باید نسبت به برخی بازیها مانند عراق، ویتنام و یمن و ديگر رقبای آسیایی مان با نگرش ما در بازی مقابل مراکش که بهترين تيم آفریقاست و بازیکنانی به مراتب با سطح بالاتری از تيم ما دارد، متفاوت باشد. البته اين تفاوت در ديدگاه ما نسبت به بازیهای پیش رو باید با بازی مقابل پرتغال که قهرمان اروپاست و يا اسپانيا که قهرمان جهان است، وجود داشته باشد. باز هم تکرار می کنم اگر شما خودتان را به خوبی نشناسید، نمی توانيد حریف های خود را به خوبی بشناسید. در لحظه ای که شما واقعیت را می پذیريد و متوجه می شويد که نوع بازی تيم مقابل شما متفاوت است در نتيجه بايد تصمیمات و انتخاب های متفاوتی را بگیريد.

مبنای تصميم های من اینست که همه چیز را تحت کنترل داشته و هر روز بهتر از ديروز باشیم

سرمربی تيم ملی تاکید کرد: در اين صورت مطمئنا استايل 23 بازیکن نهایی که برای جام ملتهای آسیا انتخاب می شوند از بازیکنانی که برای جام جهانی روسیه انتخاب شدند، متفاوت خواهد بود. البته اين موضوع هيچ ارتباطی به سطح بازیکنان ندارد و تنها نوع انتخابهای ما برای جام ملتها متفاوت خواهد بود. وقتی ما اين چالش را پذیرفتیم که می خواهیم در امارات قهرمان شويم بايد راه حل های متفاوتی را اتخاذ کنيم و اين تصميمات قطعا از تصمیمات ما در روسیه متفاوت خواهد بود. دوباره تکرار می کنم چالش پیش روی ما بسیار بزرگ است و تک تک تصميمات من مبنایش اين خواهد بود که همه چیز را تحت کنترل داشته باشیم و تلاشمان اين خواهد بود که هر روز بهتر از ديروز باشیم. چالشی که ما در حال حاضر برای کسب موفقيت در جام ملتها داريم بسیار بسیار بزرگتر، متفاوت تر و منحصربفرد تر از چالش ما در جام جهانی خواهد بود.

تمام قدرت های قاره دنبال قهرمانی هستند اما ما آرزو داریم بهتر از این تیم ها باشیم

وی اظهار داشت: وقتی شما صحبت از برد يک، دو يا سه بازی می کنيد، با صحبتی که شما از قهرمانی در یک تورنمنت می کنيد، متفاوت است. شايد قصد شما بردن چند بازی باشد، ولی زمانی که شما صحبت از قهرمانی می کنيد پس بايد برتر و بهتر از همه تيم های قاره خود باشید. به خاطر اينکه تمام قدرتهای قاره به دنبال اين مقام هستند و ما اين آرزو را داريم که بهتر باشيم و اين راه حل يگانه را داريم که در تمام تصميمات مان بهترين باشيم که در آخر استحقاق جام را داشته باشيم.

قهرمانی در جام ملتهای آسیا بزرگ ترین چالش ۵۰ سال اخیر فوتبال ایران است

کی روش افزود: هم اکنون زمان بیدار شدن است و وظیفه من به عنوان مربی اين است که اين بیدار باش را به همه اعلام کنم. ماموريت من این است که اين سازمان و سیستم را به سمت هدف و دليل مان سوق دهم. بیدار باش من این است که همه مشکلات را بازگو کنم و قطعا مشکلات ما در امارات به هيچ عنوان قابل مقایسه با قبل نیست. بزرگترین چالش فوتبال ایران در 50 سال گذشته قهرمانی در اين دوره از جام ملتهای آسیاست. بخاطر اينکه آخرین زمانی که ایران قهرمان آسیا شد به سال 1976 و زمانی بازمی گردد که در آن تاريخ به دنیا نيامده بودم (با خنده! )، پس چالش بزرگی پیش رو داريم.

خنده دار است بگوییم در جام ملتها کار راحتی پیش رو داریم

کارلوس کی روش در پاسخ به سوالی در مورد توقع اش از هواداران و مسئولان گفت؟ اين فرصت را داريم که در جام ملتها قهرمان شويم. پس بايد هر کاری که لازم است را امروز انجام دهيم و نه فردا. اگر حتی يک نفر اين فکر را داشته باشد که ما کار راحتی پیش رو داريم نه تنها غیر قابل قبول است بلکه يک حرف خنده دار است.

نباید به دلیل جایگاهی که در جام جهانی کسب کرده ایم زیر نخلستان های جنوب ایران بنشینم یا از آب و هوای شمال لذت ببرم

وی افزود: ما يک جام جهانی خوب را پشت سر گذاشته ايم و بايد بلد باشيم و ياد بگیریم که از جایگاهی که بدست آورده ایم حسن استفاده را داشته باشيم. ما در جام جهانی جايگاهی را بدست آورديم و به همین خاطر نمی توانيم زیر سایه نخلسانهای جنوب ایران بنشينیم يا از آب و هوای خوب شمال ايران لذت ببریم.

بايد قله دماوند را فتح و در دريای کاسپین شنا کنيم تا در خلیج فارس  به موفقیت برسیم

وی ادامه داد: ما نبايد بگذاريم اين احساس در ما ايجاد شود که رو به عقب حرکت می کنيم. ما بايد کوه ها را پشت سر بگذاریم و بايد قله ها را فتح کنيم. ما بايد قله دماوند را فتح و در دريای کاسپین شنا کنيم و بايد در خلیج فارس، خودمان را به موفقيت برسانيم.

کی روش: زمانی که صحبت از قهرمانی می‌کنید باید برتر و بهتر از همه تیم‌های قاره باشیم/ نمی توانیم خودمان را در سطح جهان بازنده نشان دهیم

برای رسیدن به موفقیت در جام ملتها باید حواسمان به ۲ دسته از افراد به ویژه افرادی که می خواهند با تفرقه افکنی ما را پایین بکشند باشد

سرمربی تيم ملی تاکید کرد: برای رسیدن به موفقيت و فتح قله هایی که در مورد آن صحبت کرديم بايد حواسمان به دو دسته از افراد باشد. افرادی که آمادگی مقابله با هر گونه چالش و مشکلاتی را دارند. افرادی که می توانند کوه ها را پشت سر گذاشته و در درياها شنا کنند و خودشان را به سرحد موفقيت برسانند. اما از آن مهمتر بايد حواسمان به افرادی باشد که در چند سال گذشته شاهد حضور آنها بوديم. افرادی که تهمت می زنند، دروغ می گويند و تلاش می کنند با ايجاد تفرقه، ما را پايين بکشنانند ولی ما هرگز نمی ایستيم و رو بجلو حرکت می کنيم.

پیشرفت فوتبالیست های ایرانی در اروپا به دلیل اعتبار و افتخاری است که تیم ملی در جام جهانی کسب کرد

کی روش در پاسخ به سوالی در مورد بازیکنان تیم ملی که باشگاه هایشان را عوض کرده و سیری صعودی داشته و در حال حاضر در اروپا شاغل هستند گفت: واقعا اتفاق خوبی بود و علت آن افتخار و اعتباری است که تیم ملی در جام جهانی در سراسر جهان کسب کرده است. بارها گفته ام و باز می گويم که برخی افراد در درون ايران اطلاع کاملی از اعتبار و وجهه ای که تيم ملی در سراسر دنیا کسب کرد ندارند. این افراد اگر اين مسایل را می دانستند سکوت می کردند و يکسری از صحبتها را انجام نمی دادند.

نقطه ای که اکنون در آن حضور داریم یک شروع است

وی افزود: نقطه ای که حال حاضر در آن حضور داريم يک شروع است. سوال اصلی اين است که ما چگونه می توانيم از اين فرصت استفاده کنيم که بازیکنانمان را در يک فضای رقابتی بالاتر قرار دهيم. در مسابقات و ليگ هایی که فشار و سرعت و ریتم بازی ها در آنها بیشتر است. لیگ هایی که در انها بازیکنان آماده هستند هر سه يا چهار روز یکبار بازیهای سطح بالا و با ریکاوری خوب انجام بدهند.

کی روش تاکید کرد: بعد از هفت، هشت سال کار مداوم و مستمر، اکنون زمان جشن گرفتن نیست. بلکه باید بدانیم چگونه از اين جایگاه بدست آمده استفاده کرده تا رو به جلو حرکت کنيم و يک تيم بهتر بشويم. همیشه به بازیکنان تیم ملی گفته ام اگر بخواهيم پیشرفت کنيم بايد به بازیکنان و تيم بهتری تبديل شویم. هيچ بازیکنی نمی تواند بدون داشتن مشارکت بالا و نقش آفرینی خوب در تيم ملی، پیراهن آن را بر تن کند.

هيچ وقت مغرور نمی شويم و هيچ گاه دست از تلاش برنداشته ايم

وی افزود: ما نسبت به گذشته امیدوارتر و با انگیزه تر هستيم اما هيچ وقت مغرور نمی شويم و هيچ گاه دست از تلاش برنداشته ايم. بازیکنان من به خوبی میدانند که بیشتر از هر زمان ديگر به وفاداری و تعهدشان در تيم ملی نياز دارم. بايد شجاعت و جسارت لازم را داشته باشند که خودشان را فدای تيم کنند همانطور که در گذشته اين کار را انجام دادند و اين اصل پايه ای ما درون و بیرون از زمين مسابقه است.

هواداران و مسئولان هم باید نسبت به هدف ما متعهد شوند

سرمربی تيم ملی گفت: ما به گروهی از افراد وفادار و متعهد نیاز داريم و می خواهيم دوستی ما به صورت وفادارانه و متعهدانه ادامه داشته باشد. ولی اين تنها شامل بازیکنان نیست و همه از جمله هواداران و مسئولان هم باید نسبت به هدف ما متعهد شوند. اگر شما فکر کنيد جام ملتها نسبت به جام جهانی آسانتر است دچار يک اشتباه بزرگ شده اید. ما طی 7، 8 سال گذشته هيچگاه مسابقاتی به اين سختی نداشته ايم. من دوست ندارم سیاست وارد فوتبال شود و البته دوست ندارم فوتبال وارد سیاست شود. به همین خاطر اعتقاد دارم که نمی توانيم تظاهر کنيم که در حال حاضر اطراف تيم ملی اتفاقاتی نمی افتد. نمی توانيم چشم های خود را روی واقعيات ببنديم. ما تیمی هستيم که درون و بیرون زمين مشکلات بزرگی داريم. همچنین حریفان بزرگی مانند ژاپن، کره، استراليا و عربستان درون زمين در انتظار ما هستند. بخصوص سه تيم ژاپن، کره جنوبی و استراليا بهترين تيم های اين تورنمنت هستند که طی 35 ، 40 سال گذشته کارهای توسعه ای و زیر ساختی روی فوتبال انجام داده اند.

علاوه بر درون زمین، چالش های بزرگی هم در بیرون از زمين داریم!

وی اظهار داشت: ما علاوه بر درون زمين و حریفانی که در بالا توضيح دادم، چالش های بزرگی هم در بیرون از زمين و از جنبه های مالی، آماده سازی ، امکانات، فضای تحت فشاری که با آن روبرو هستيم و بازی های دوستانه داريم. يکسری از کشورها در تلاش هستند که رابطه غیر دوستانه ای را با ايران ایجاد کنند. اما همانطور که گفتم من يک مربی هستم و تاکید می کنم که خوب نیست که سیاست وارد فوتبال شود و خوب نیست فوتبال سیاسی شود.

بايد شجاعانه و متعهدانه درون زمين، و با فکر و مغزمان مسائل بیرون زمين را کنترل کنيم

کی روش در ادامه بیان کرد: وظیفه و هدف اصلی ما اين است که باعث شادی و غرور ایران و ایرانی شويم و بايد برای اين هدف ارزشمند، خودمان را فدای اين تيم کنيم. واقعا نمی دانم آيا اين اتفاق در تاريخ فوتبال ايران دوباره می افتد؟ اينکه ما روحيه لازم را برای قهرمانی در اين مسابقات داشته و بازیکنان بسیار خوبی در اختیارمان باشد و اعتماد به نفس لازم در روح و کالبد ما جاری باشد؟ همانطور که گفتم بايد شجاعانه و متعهدانه درون زمين، و با فکر و مغزمان مسائل بیرون زمين را کنترل کنيم.

برای من دو مفهوم وفاداری و تعهد به تيم جایگاه والایی دارند

وی افزود: شايد برخی از صحبتهای من برای بعضی افراد يک زبان ناشناخته بوده و درکش برای آنها بسیار دشوار باشد. مانند اين است که برخی به نقاشی پیکاسو نگاه و فکر می کردند اين نقاش بزرگ و فقید يک سری رنگ را به صورت تلفیقی به يک بوم نقاشی پاشیده و هيچ مفهومی برای آنها نداشت. بخصوص زمانی که ما صحبت از وفاداری و تعهد می کنيم. ولی برای من اين دو مفهوم جایگاه والایی دارند؛ وفاداری و تعهد به تيم.

کی روش: زمانی که صحبت از قهرمانی می‌کنید باید برتر و بهتر از همه تیم‌های قاره باشیم/ نمی توانیم خودمان را در سطح جهان بازنده نشان دهیم

سرمربی تيم ملی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد شایعات مطرح شده در هفته گذشته در برخی رسانه ها در مورد حضورش در قاره های مختلف برای ادامه کار گفت: برخی از مسایل در زندگی آنقدر ساده است که برای برخی افراد درک اين سادگی دشوار است. آقای تاج و هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تصميم گرفتند تا از من برای کسب عنوان قهرمانی و مقام در جام ملت ها دعوت کنند تا اين عنوان را به چالش بکشم که اين موضوع اول بود.

وی افزود: موضوع دوم اين است که با گذشت 8 سال کار در ايران، میراثی بوجود آمده و در مهر ماه امسال و پس از 8 سال اصرار کی روش اين فرصت را خواهيم داشت که احتیاج ما به داشتن يک زمين تمرين استاندارد در مرکز ملی فوتبال برآورده شود و در مهر ماه سال جاری این زمين چمن به بهره برداری برسد. همچنین مرکز PEC که متعلق به ملی پوشان است ساخته شده و اين واقعياتی است که برخی چشم شان را روی آن می بندند. واقيعاتی که برخی وانمود می کنند متوجه آن نیستند و اين مسائلی است که من درک نمی کنم.

با تاج به توافق رسیدیم که به خودمان دروغ نگوييم

کی روش ادامه داد: موضوع سومی که من با افتخار دعوت رئیس و فدراسیون فوتبال ايران را پذیرفتم تا کارم را تا پایان جام ملتهای اسیا ادامه دهم اين بود که به توافق رسیدیم که به خودمان دروغ نگوييم. اين موضوع بین بنده و آقای تاج بسیار شفاف بود که اگر نتوانيم راه حل های مناسبی برای حمايت از تيم ملی پیدا کنيم نمی توانيم به موفقيت برسیم. اما در اين بین برخی افراد در تلاش هستند که وانمود کنند که اين مسايل را نمی بینند.

بدون حمايت مالی لازم نمی توانيم برنامه های آماده سازی خودمان را پیاده کنيم

وی تاکید کرد: يک بار ديگر می گويم که بدون حمايت مالی لازم نمی توانيم برنامه های آماده سازی خودمان را پیاده کنيم. در نتيجه هدف مان از بین می رود و دیگر راهی برای اجرا کردن برنامه های آماده سازی تیم ملی نخواهيم داشت و از همه مهمتر تيم ملی روحیه و اعتماد به نفسش را از دست خواهد داد. مطلب اول و دوم و سوم من بسیار ساده است اما برخی ترجيح می دهند چشمشان را روی آن ببندند. خیلی ساده است که اگر در مهر و آبان امسال فدراسیون فوتبال نتواند از برنامه های تيم ملی حمايت کند آماده سازی ما کاملا از بین می رود و شما ديگر به سرمربی نيازی نخواهید داشت. سرمربی که تنها يک چیز در ذهنش در زمان برگشت بود. تنها دليلی که پیشنهاد آقای تاج را قبول کردم اين بود که سعی کنيم در امارات قهرمان شويم.

کی روش: زمانی که صحبت از قهرمانی می‌کنید باید برتر و بهتر از همه تیم‌های قاره باشیم/ نمی توانیم خودمان را در سطح جهان بازنده نشان دهیم

توقع دارم طرف مقابلم به قول ها و وعهده های داده شده پايبند باشد

کی روش افزود: همانطور که گفتم به اعتقاد من شجاعت مورد نياز را داريم و بايد پس از 8 سال به تيم ملی ایران و اهداف آن وفادار باشيم. بايد به احترام تمام اشک هایی که ریخته شد و فداکاری ها و جنگ هایی که انجام شده دست به دست هم بدهيم. اما اگر به اين موضوعات دست پیدا نکنيم، من با آقای تاج به توافق رسیدیم که اگر در ماه های اکتبر و نوامبر امسال نتوانيم اين حمایتها را داشته باشیم توافقات ما ادامه نخواهد داشت و اين موضوعات را امضا هم کرده و مکتوب هم کرده ایم. پس از تمام سختی های 8 سال گذشته، من به کلام و قولم پايبند و متعهد بودم و توقع من اين است که طرف مقابل هم به قولها و وعهده های داده شده پايبند باشد و حمایتها از برنامه های ارائه شده را پياده کنيم؛ تا با يک برنامه آماده سازی خوب به آرزوی بزرگی که داريم و آن هم قهرمانی در جام ملتها است، دست پیدا کنيم.

همیشه در مورد منافع تيم صحبت کرده ام

وی ادامه داد: برای من شرایط بسیار شفاف است و من راجع به خودم و کادرم صحبت نمی کنم. البته متوجه هستم که برخی افراد وقتی قراردادی را امضا می کنند فقط راجع به منافع خودشان صحبت می کنند و من می دانم برای اين افراد درک شرایط فعلی ما دشوار است. ولی بقیه افراد مانند من در درجه اول در مورد منافع تيم صحبت می کنند و نمی خواهم بگويم کلام من درست است و آنها اشتباه می کنند. يا بگویم آنها در جهانی دیگر زندگی می کنند و من در جهانی ديگر. اما من همیشه در مورد منافع تيم صحبت کرده ام.

نوع انتخاب های من نسبت به جام جهانی روسیه متفاوت خواهد بود

وی در ادامه در مورد انتخاب بازیکنان برای چند ماه آينده و فرايند انتخاب آنها گفت: در اين مورد مثل همیشه خیلی سیستماتيک و سخت گیرانه تصميم می گیرم ولی يک اصل وجود دارد و آن اين است که اگر شما بخواهيد بازیکنان بهتری داشته باشيد يا بايد بازیکنان فعلی تان را بهتر آماده کنيد و يا بايد بازیکن بهتری را بیاوريد. برای من اين مطلب هيچگاه جای سوال نبوده و مطمئنا نوع انتخاب های من نسبت به جام جهانی روسیه متفاوت خواهد بود. يک مثال می زنم. بازیکنانی که من برای برزیل دعوت کردم نسبت به بازیکنانی که به استراليا بردم متفاوت بودند. اما قطعا بايد ما از تجربه جام جهانی بازیکنان به عنوان يک نقطه شروع استفاده و سعی کنیم اين تجربه را حفظ و از اعتماد به نفس بازیکنان استفاده کنيم.

بازیکنان تنها در جلسات تمرين است که می توانند ثابت کنند آيا استحقاق حضور در لیست نهایی ما را دارند يا خیر

وی افزود: شکی نیست که بازی چند هفته پیش ما برابر ازبکستان نشان داد که گروهی از بازیکنان بسیار مطمئن و خوب را در اختیار داريم که سطح بالایی از فوتبال را نشان دادند. دليل آن اين است که اين بازیکنان، هم خودشان را به خوبی می شناسند و هم نسبت به کارهایی که بايد انجام دهند به خوبی اشراف دارند. ولی باز هم تاکید می کنم که ما گروگان گذشته مان نیستيم و منظور من از اين حرف اين نیست که اگر بازیکنی در جام جهانی روسیه بازی کرده ديگر کارت اعتباری دارد و حتما به تيم ملی دعوت می شود. خیر. بازیکنان تنها در جلسات تمرين است که می توانند ثابت کنند آيا استحقاق حضور در لیست نهایی ما را دارند يا خیر.

لیست نهایی را به احتمال زياد 2 دی اعلام می کنيم

کی روش گفت: ما در تیم ملی همیشه سیستمی داريم که ماتریکس عملکردی بازیکنان را در آن ثبت می کنيم. البته همیشه خودم به شخصه اين امور را دنبال می کنم. اين موضوعی بود که خودم در ایران شروع کردم و بر این اساس در آخر ماه میلادی اکتبر ما يک لیست 34 نفره از بازیکنان را اعلام می کنيم که لیست آماده باش بازیکنان برای جام ملتها است. لیست ديگر ما در انتهای ماه نوامبر خواهد بود و اين لیست هيچ قطعیتی ندارد. در ماه سوم که دسامبر است کیفیت بازیکنان را بسیار موشکافانه بررسی می کنم و لیست نهایی را به احتمال زياد در 23 دسامبر اعلام می کنيم و در نتيجه در انتهای هر ماه، ماتریکس مشاهدات فنی ما منتشر می شود. لیست 34 نفری که ما اطمينان داريم که می توانند کاندید حضور در لیست نهایی جام ملتها باشند.

کی روش: زمانی که صحبت از قهرمانی می‌کنید باید برتر و بهتر از همه تیم‌های قاره باشیم/ نمی توانیم خودمان را در سطح جهان بازنده نشان دهیم

کی روش در مورد دعوت از بازیکنان شاغل در ليگ های خارج و داخل کشور و انتقاداتی که از تعداد بازیکنان دعوت شده از باشگاه های مختلف مطرح می شود،گفت: مطمئنا سطح مسابقات هیچ کشوری قابل مقایسه با ليگ انگلستان نیست و نمی دانم چرا برخی افراد وقتی ما صحبت از کیفیت ليگ ایران يا لیگ قطر و يا حتی لیگ های امروز کشورهای امريکای جنوبی می کنيم حساس می شوند. خیلی از اين لیگ ها نسبت به ليگ های اروپایی سطح پایین تری دارند و هيچ اشکالی ندارد که اين صحبتها مطرح شود. اشکال زمانی است که ما بخواهيم به خودمان دروغ بگوییم و کاری نکنيم که پیشرفت داشته باشيم. ما نباید به خودمان دروغ بگوييم و خودمان را پنهان کنيم. به همين خاطر قبل از روسیه اين برنامه را تدوين کرديم که بازیکنان به صورت ميانگین يک روز و نيم هر هفته را با ما باشند. دليل آن هم اين بود که می خواستيم اين فضا به بازیکنان داخلی داده شود که در ازای اينکه فشار فوتبال بین المللی را تجربه نمی کنند بیايند و اين پیشرفت را در کنار کادر تيم ملی تجربه کنند.

هم بنده و هم کادر من هيچ وقت ادعا نمی کنيم که اشتباه نکرده ایم

وی افزود: تئوری من به عنوان مربی اين است که همه را با يک چشم نگاه کنم. ولی همیشه بهترين ها را انتخاب می کنم و برايم فرقی نمی کند اين بازیکن کجا بازی می کند. سعی می کنم راهکارهایی به بازیکنانم بدهم که آنها هم پیشرفت کنند و اين وظیفه من بوده و هست. ولی واقعيت اين است که پس از 7 ، 8 سال کار در ایران و تعداد بازی های زیادی که پشت سر گذاشتیم نمی توانم چشم روی تجربه اکثریت اين بازیکنان ببندم. لحظه ای که ما مقابل ژاپن مقابل کره و مقابل قدرتهای آسیا بازی می کنيم تجربه بازیکنان ما بسیار مهم است و ما نمی توانيم به راحتی از آن ها چشم پوشی کنيم. ولی هم بنده و هم کادر من هيچ وقت ادعا نمی کنيم که ما اشتباه نکرده ایم. ما هم امکان دارد مرتکب اشتباه شده و گاها قضاوت اشتباه کرده باشيم. ولی من همیشه عاشقانه منتظر شنیدن مطالب و انتقادات صادقانه و نقطه نظرات متعهدانه بوده ام، چراکه اينها خیلی به من کمک کرده و خواهد کرد. من هم ممکن است به بازبینی احتیاج داشته باشم و تصميماتم را بازنگری کنم و من حتی از آنهایی که نقطه نظراتشان را صادقانه بیان می کنند، تشکر می کنم.

وی بیان داشت: ولی ارائه نقطه نظرات صادقانه و متعهدانه با بی احترامی کردن و مسايلی که وجاهت سرمربی تيم ملی را زیر سوال می برد و باعث تفرقه و دودستگی در فوتبال ایران می شود غیر قابل قبول است. واقعيت اين است که با رئیس فدراسیون هم صحبت کرده ام تا اين گونه مسائل را در دستان رئیس گذاشته که با اين مسائل برخورد شود.

در پايان صحبتهای خود را با ضرب المثلی تمام می کنم؛" من فرصت اين را ندارم که وقتم را صرف اسب جان وین بازیگر فیلم های وسترن قدیمی کنم."


بیشتر بخوانید:

ادامه مذاکرات کی‌روش با فدراسیون ایران به بعد از جام ملت‌های آسیا موکول شد

زمان بازگشت کی روش به ایران مشخص شد

بازدید سرمربی تیم ملی از امکانات کمپ های امارات + تصاویر


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
آاقای کارلوس اگه شما دستیار سوم بخواهی من هستم جناب کیروش من را دست یار خوت کنی باور کن قهرمان جام که میشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
ای خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
به امید قهرمانی ایران در جام ملتها 2019 انشالله