راویان ماندگار‌ترین پیام انسانیت، از عشق و ارادت گفتند

سال ها است که هنرمندان بسیاری می‌کوشند با گره زدن پیام ماندگار عاشورا اثری ماندگار خلق کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ هنر عاشورایی، هنر زندگی است و به زمان و مکان محدود نیست. سال‌ها از پایمردی و قهرمانی امام حسین (ع) و یاران او می‌گذرد.

هر قدر از این واقعه فاصله گرفته‌ایم بهتر توانسته‌ایم حقیقت قیام امام حسین (ع) و یاران او و هدف‌شان را درک کنیم. در تمام این سال‌ها واقعه کربلا بار‌ها و بار‌ها دستمایه خلق آثار بسیاری در شاخه‌های مختلف هنری- از ادبیات و موسیقی و نقاشی و تئاتر تا در عصر مدرن، سینما- شده است.

عاشورا مردانی دارد که در یک لحظه تاریخی تصمیم می‌گیرند و در یک لحظه هم رستگار می‌شوند. زبان هنر سعی دارد با شناخت بزرگ مردان عاشورا این نقاط تصمیم‌گیری را شناسایی و با زبانی گویا بیان کند.

عاشورا هنوز هم درس‌های ناگفته با خود دارد و موضوعی است که هنرمندان تمام عرصه‌ها تا هزار سال دیگر نیز اگر درباره‌اش حرف بزنند، باز حرفشان رنگ تکرار نخواهد داشت. به قول خواجه حافظ شیراز قصه عشق نامکرر است.

بسیاری آثار کهن هنری که نشان از عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان را دارد می‌توان در بسیاری از مساجد و حسینیه‌ها و موزه‌ها دید. در موزه خرم شاهچراغ (ع) هم آثاری که راوی این عشق و ارادت باشد دیده می‌شود.

 شجاعی کارشناس موزه حرم شاهچراغ (ع) که اطلاعات دقیقی از آثار این موزه دارد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت : بیش از هزار اثر از دوران‌های مختلف در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی با اشاره به سقاخانه برنجی که در دوره پهلوی اول در حرم قرار داشته، آثار خوشنویسی از دوران‌های مختلف با مضمون عاشورایی، بشقاب چینی نفیسی که در زمان قاجار وقف تعزیه شده است گفت: آثار دیگری با مضمون عاشورایی در مخزن قرار دارد که همراه با دیگر آثار به صورت چرخشی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

وی ویژگی مشترک این آثار که نشان از ارادت هنرمندان به شهدای عاشورا دارد را نفیس بودن آن‌ها برشمرد.

شجاعی ادامه داد: از گذشته‌های دور تا به امروز آثار مذهبی به ویژه آثاری که نشان از محرم دارد آثار وقفی هستند، آثاری که هزینه ساخت آن‌ها از طریق نذر مهیا می‌شده و بعضی مواقع حتی هنرمند هم با عشق و ارادتی که داشته هزینه‌ای برای ساخت اثر دریافت نمی‌کرده است.

به گفته کارشناس موزه حرم شاهچراغ (ع) هنرمندان با تمام وجود سعی داشتند اثرشان همچون پیام عاشورا اثری ماندگار باشد برای همین در خلق اثر از هیچ کوششی دریغ نمی‌کردند.

ماندگاری آثار هنرمندان در هنر عاشورایی

نفیس بودن و ماندگاری، ویژگی آثار عاشورایی هنرمندان امروز هم هست، هنرمندان امروز هم با تمام عشق و ارادت سعی دارند اثری ماندگار و نفیس بسازند.

استاد تعبدی هنرمندی است که حدود ۵۰ سال در عرصه کاشی ۷ رنگ فعالیت دارد، در کارگاه تولیدی کاشی ۷ رنگ او ۲ تابلو آماده تحویل از بارگاه امام حسین (ع)؛ یک تابلو کاشی ۷ رنگ از نقاشی ماندگار عصر عاشورا دیدیم. علاوه بر این تابلو‌های آماده تحویل، وی مشغول آماده سازی یک تابلو با موضوع حضرت عباس (ع) است.

وقتی از او درباره تفاوت آثار مذهبی با سایر آثار پرسیدم گفت: کار با موضوع مذهبی برای او مصداق " رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ" است و برایش خیر و برکت به ارمغان می‌آورد هر چند بار سنگینی به دوش او می‌گذارد.

وی افزود: چون این آثار در مکان عمومی نصب می‌شود باید آثاری در خور توجه باشند. از طرفی هزینه چنین آثاری با نیت خیر و به صورت وقف یا نذر تامین می‌شود پس من خودم را موظف می‌دانم که آن نیت خیر را در نظر بگیرم.

در آثار ساخت مذهبی هنرمند با تمام وجود باور دارد باید اثرش ماندگار بماند، چون وامدار پیامی ماندگار است.

یزدانی و فخار هم که استادکاران جوانی در عرصه هنر معرق هستند و آثار معرق کاری شده فاخر بسیاری برای هیات‌های مذهبی ساختند هم نظر‌ی مشابه دارند.

یزدانی با اشاره به تابلو زیارت عاشورایی که ۳ ماه وقت برای ساخت آن گذاشته است گفت: حس خوبی است که اثری بسازی که در مکان‌های متبرک ماندگار بماند و بیانگر عشق و ارادت به آقا ابا عبدالله (ع) باشد.

فخار دیگر هنرمند معرق کار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ بیان کرد: آثار عاشورایی و در کل آثار مذهبی حس ماندگاری به ارمغان می‌آورد، چنین کار‌هایی با کاری که برای بازار می‌سازیم متفاوت است.

از نظر این هنرمند معرق کار در کار بازاری فقط مساله فروش مطرح است، اما در چنین آثاری با تمام وجود باور داری باید اثرت ماندگار بماند، چون وامدار پیامی ماندگار است.

به نظر یوسفی هنرمند مینیاتوریست برای خلق آثار مذهبی باید عاشق باشی و برای عاشق بودن باید از از خاک دل بکنی تا به افلاک برسی تا بتوانی سخنی بگویی که از دل برمی آید و به دل بنشیند.

از نظز همه هنرمندانی که در عرصه‌های مختلف آثاری با مضامین عاشورا یی‌ می‌سازند عاشورا پیام ماندگار زندگی است. پیامی که گرد و غبار زمان با آن بیگانه است و هنرمندبا جان ودل برای ماندگار ماندن اثرش آن را با چنین مفهومی گره می‌زند. به قول خواجه حافظ شیراز:

یک قصه بیش نیست غم عشق وین عجب***کز هر زبان که می‌شنوم نامکرر است

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار