رئیس گروه بیماری های حیات وحش سازمان محیط زیست خبر داد؛

علت شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز

مسعودی گفت: با افزایش جابجایی دام‌های اهلی، احتمال شیوع بیماری‌هایی مثل طاعون نشخوارکنندگان کوچک افزایش می‌یابد.

علت شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرزسیامک مسعودی رئیس گروه بیماری های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به گزارش نهایی شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کشور اظهار داشت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR) به عنوان یک بیماری ویروسی و مهم واگیردار دامی همواره حیات وحش را تهدید می کند اما جزء بیماری های قابل انتقال و مشترک بین انسان و حیوانات نیست.

وی افزود: با توجه به تغییرات فصلی به خصوص آغاز فصل پاییز و افزایش جابجایی دام های اهلی ، احتمال شیوع و بروز بیماری هایی نظیر طاعون نشخوارکنندگان کوچک و تب برفکی(FMD) در حیات وحش افزایش می یابد. لذا پیگیری واکسیناسیون دام های اهلی و اجرای ضوابط قرنطینه ای از طریق دامپزشکی استان و سایر اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری های واگیر دامی در حیات وحش طبق دستورالعمل های ابلاغی در اولویت برنامه های ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها قرار دارند .

مسعودی گفت: از ابتدای سال جاری چندین مورد تلفات در بین علفخواران وحشی در برخی از استان ها گزارش شد و نمونه برداری های لازم برای بررسی علت تلفات با همکاری دامپزشکی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی و آزمایشات به عمل آمده، در اواخر خرداد ماه اولین مورد تلفات ناشی از بیماری PPR در سال جاری در بین علفخواران وحشی پارک ملی خبر واقع در استان کرمان گزارش شد که با تلاش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان و همکاری سایر دستگاه ها و دامپزشکی استان به سرعت نسبت به کنترل بیماری اقدام و از شیوع بیماری به سایر نقاط جلوگیری به عمل آمد.

رئیس گروه بیماری های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: متعاقب بازدیدهای میدانی و بررسی وضعیت حیات وحش، در اواخر شهریور ماه در استان البرز نیز تعدادی تلفات در بین  علفخواران وحشی و کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان  توسط محیط بانان حفاظت محیط زیست استان مشاهده شد. علت تلفات پس از کالبد گشایی ، نمونه برداری از لاشه ها و آزمایشات لازم توسط دامپزشکی استان، بیماری PPR تشخیص داده شد. هم اکنون اقدامات لازم برای کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری به سایر مناطق با محوریت حفاظت محیط زیست استان و با همکاری اداره کل دامپزشکی تشدید و تداوم دارد.

وی افزود: تاکنون با تلاش محیط بانان و نیروهای اجرایی استان البرز، حدود 15 لاشه کل و بز وحشی جمع آوری و امحاء شده است و لاشه جدید مشاهده نشده و تردد دام اهلی نیز در منطقه کنترل می شود.

مسعودی تاکید کرد: برای افزایش همکاری و هماهنگی بین دستگاه های متولی و استفاده از ظرفیت های موجود در استان با هدف پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر دامی در حیات وحش استان، جلسه مدیریت بحران استان در استانداری البرز برگزار شد.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی نیز در روز پنجشنبه مورخ 97/7/05 به همراه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از منطقه لنبران بخش بالا طالقان جهت بررسی اقدامات به عمل آمده بازدید داشته اند.

رئیس گروه بیماری های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: از اقدامات دیگری که برای پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر دامی در حیات وحش توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان ها بویژه در زمان شیوع بیماری صورت می گیرد، می توان به اطلاع رسانی به موقع به اداره کل دامپزشکی استان ، تشدید بازدیدها بخصوص در مناطقی که دام اهلی تردد دارد و اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای همانند جمع آوری و امحاء بهداشتی لاشه ها ، ضدعفونی آبشخورها و جلوگیری از تردد دام های اهلی غیر واکسینه( بدون ایجاد هرگونه تنش در بین حیات وحش )اشاره نمود.

وی با اشاره به دلایل مهم شیوع و گستردگی بیماری های واگیر دامی افزود: متاسفانه عواملی مانند جابجایی دام اهلی بدون مجوز دامپزشکی، قاچاق دام اهلی و تردد دام های غیر واکسینه در حیات وحش که احتمال آلوده بودن آنها به بیماری هایی نظیر تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک و سایر بیماری های واگیر دامی در این زمینه نقش دارند.

مسعودی گفت: طی بررسی های صورت گرفته، علت شیوع بیماری در منطقه طالقان به احتمال زیاد جابجایی و انتقال دام اهلی آلوده به منطقه بدون رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی دامپزشکی است.

وی افزود: واکسیناسیون به موقع و فراگیر دام اهلی و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای در زمان جابجایی گله دام های اهلی در کشور نقش قابل توجهی در پیشگیری از شیوع بیماری های واگیر دامی دارند. طی مکاتبات با سازمان دامپزشکی درخواست شده تا واکسیناسیون دام های اهلی بخصوص در مجاور مناطق تحت حفاظت و بطور کلی در مناطقی که بیشترین جمعیت علفخواران وحشی را دارند، در اولویت برنامه های واکسیناسیون سازمان دامپزشکی قرار گیرند که خوشبختانه تاکنون صورت گرفته است.

رئیس گروه بیماری های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در پایان عنوان کرد: برای کاهش موارد شیوع بیماری و تلفات ناشی از PPR در حیات وحش ضروری است که  برنامه واکسیناسیون دام اهلی و اجرای ضوابط و مقررات قرنطینه دامی بدون وقفه ادامه یابند.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
وای این علت شیوع بیماری طاعون از چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
عامل بیماری طاعون یرسینیا پستیس است نه ویروس.
آخرین اخبار