آموزش و پرورش در نخستین روزهای سال تحصیلی با اخباری مانند اجرای طرح «معلم تمام وقت» و اما واگرهای رتبه بندی معلمان گذشت.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون چرایی ماجرای حذف دریاچه ارومیه از کتاب درسی، بحران رشتههای علوم انسانی و فنی و حرفهای و نقد کتاب های درسی توسط دانش آموزان سپری شد.
سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره روند تصویب لایحه رتبه بندی معلمان که چندی پیش به دولت ارسال شد، اظهار کرد: این لایحه به دولت ارسال شده است، اما هنوز در دستور کار کمیسیونهای دولت قرار نگرفته است و در حال پیگیری هستیم تا هرچه زودتر در دستور کار کمیسیونها قرار داده شود.
بطحایی در پاسخ به این سوال که اجرای طرح رتبه بندی معلمان امسال به نتیجه میرسد یا خیر، گفت: این طرح را شروع میکنیم، اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که لایحه بعد از تصویب دولت باید به مجلس برود و بعد از تصویب در این مجرای قانونی به مرحله اجرا برسد.
وزیر آموزش و پرورش درباره تأمین منابع مالی این طرح گفت: از حیث منابع مالی فکر نمیکنم مشکلی داشته باشیم، ولی از حیث فرآیند تصویب ممکن است کار زمانبر باشد.
علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره جزئیات اجرای طرح «معلم تمام وقت» که چندی پیش مطرح شد، اظهار کرد: معلم تمام وقت طرحی برای بهبود معیشت معلمان به کار گرفته شده است و اجرای آن برای معلمان کاملا اختیاری خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه معلمانی که تمایل به استفاده از مزایای این طرح دارند باید تحت پوشش آن قرار گرفته باشند، ادامه داد: در اجرای طرح ۶ ساعت به ساعات تدریس موظفی معلمان اضافه میشود که این زمان متوسطی از ساعات حق التدریسی بود که برخی معلمان در برنامه کاری قرار میدهند.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه زمان حق التدریس آزاد بین ۴ تا۱۸ ساعت متغیر است، گفت: معلمان در اجرای طرح تمام وقت معادل ۶ ساعت کاری در نظر گرفته شده تحت عنوان فوق العاده ویژه، دریافتی خواهند داشت.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهوری اظهار کرد: کشور در شرایط خطیری قرار گرفته است اما این شرایط به معنای دشواری و بن بست نیست و اکنون ایران با کشور قدرتمندی مانند آمریکا که فشارهای روانی، سیاسی و رسانه ای به کشور تحمیل کرده است، مواجهه دارد.
وی ادامه داد: اجلاس امسال سازمان ملل مصاف ایران و آمریکا بود و رئیس جمهوری با تکیه بر فرهنگ ایران منطق و استدلالی نشان داد که افکار عمومی باید آن را قضاوت کند.
جهانگیری بیان کرد: فشارهای فعلی اغلب فشار روانی است و عذرخواهی میکنم به دلیل این فشارها و سعی میکنیم هر چه زودتر این فشارها برداشته شود و مدیریت کشور برای این منظور تلاش کند.
درباره وضعیت ساخت مدارس سبز اظهار کرد: ساخت این مدارس در مرحله طراحی قرار دارد و سه استان کشور را به عنوان پایلوت برای اجرای مشخص کردیم.
وی ادامه داد: برای ساخت مدارس سبز مطالعات فاز صفر و یک که شامل تعریف مدرسه سبز، نیاز سنجی و مواردی از این قبیل است از طریق طرحهای تحقیقاتی انجام شد و کار به تدریج پیش میرود تا ساخت مدارس سبز را به مرحله اجرا برسانیم.
وی درباره اعتبار لازم برای ساخت این مدارس گفت: ساخت هر کدام از مدارس سبز حدود ۳ تا ۳ ونیم میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که طبق برآوردها به این عدد رسیدیم و باید توجه داشت که این هزینه برای رعایت شاخصهای مدرسه سبز بودن نیست بلکه هر مدرسه معمولی هم برای ساخت نیاز به چنین اعتباری دارد و تنها تفاوت مدارس معمولی با سبز این است که در مدارس سبز شاخصهایی دیگر که سازگار با محیط زیست باشند هم در نظر گرفته میشود.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تا ۶ سال آینده تعداد دانش آموزان رو به افزایش است و به بیشاز ۱۶ میلیون می رسد و در این سال ها به جذب نیروی انسانی نیاز داریم و بعد از این مدت تعداد دانش آموز به ثبات می رسد.
بطحایی درباره وضعیت امتحانات نهایی گفت: شورای عالی آموزش و پرورش دروس امتحان نهایی پایه دوازدهم را تعیین کرد اما هنوز به تائید رئیس جمهوری نرسیده است و قرار بر این است که در هر رشته حدود ۱۰ یا ۱۱ درس را شامل می شود و دروسی که در پایه دهم و یازدهم جز امتحانات نهایی باشد برای دوازدهم نهایی نخواهد بود.
رخساره فضلی مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی درباره سنجش صلاحیت مربیان پیش دبستانی اظهار کرد: از امسال به طور جدی به سنجش صلاحیت مربیان توجه ویژهای داریم و افرادی که اکنون مشغول به فعالیت هستند باید آمادگی کافی برای آموزش به نوآموزان را داشته باشند اما قصد نداریم با افرادی که مطابقت رشته تحصیلی و شغلی ندارند، قطع همکاری شود.
وی ادامه داد: هر کدام از مربیانی که اکنون مشغول به فعالیت هستند بر مبنای اینکه حداقل مهارتهای لازم را دارا هستند، ادامه فعالیت با مجموعه کاری خود را دارند البته باید این توانمندیها را تقویت کنند که برای این موضوع معیارها و شاخصهایی را در نظر گرفتیم در واقع به عنوان متولی حاکمیتی دوره پیش دبستانی، چارچوبی را در این زمینه مشخص کردیم.
مجتبی زینیوند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی درباره وضعیت مدارس غیردولتی اظهار کرد: باتوجه به اینکه مدیریت مدارس غیر دولتی به صورت مشارکتی اداره میشوند برای کیفیت بخشی این مدارس تصمیماتی را اتخاذ کردیم و قرار بر این است تا مدارس بر اساس چندین شاخص رتبهبندی شوند.
وی ادامه داد: برخی از مدارس هیئت امنایی از مأموریت خود غافل شدند و فلسفه اصلی تاسیس را نادیده گرفتهاند از جمله اینکه مدارس را دو شیفته کردند که چنین چیزی در هیئت امناییها منع قانونی دارد، همچنین در برخی استانها مدارس هیئت امنایی مجوز موقتی فعالیت دارند که باید این مجوز را به موافقتنامه دائمی تبدیل کنند و به چنین مدارسی فرصت داده شد تا این مرحله را هرچه زودتر به اجرا برسانند.
زینیوند درباره هزینهکرد وجوه حاصل از کمک خانوادهها به مدارس هیئت امنایی گفت: این موضوع در قالب تعیین شدهای برنامهریزی شده است تا علاوه بر خدمات آموزشی و پرورش مدارس، اقداماتی در قالب فوق برنامه برای دانشآموزان در نظر گرفته شود.
وی افزود: براساس این برنامهریزی ۴۰ درصد هزینهها مربوط به برنامههای فوق برنامه آموزشی، ۴۰ درصد مربوط به برنامههای فوق برنامه تربیتی، پرورشی و ورزشی همچنین ۲۰ درصد مربوط به هزینههای عمرانی و جاری مدارس است.
انتهای پیام/